ontspanning in nek en kaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

ontspanning in nek en kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:34

vraagje:

kan een paard nageven als er geen ruimte is tussen/in de kaak als de klieren niet los en soepel zijn

om - wanneer ik die nageeflijkheid vraag- aan de kant kunnen zodat de luchtpijp ruimte krijgt en het paard voldoende kan blijven ademhalen om een inspanning te kunnen doen?

is dat misschien een reden waarom zoveel paarden niet kunnen/willen nageven omdat ze het benauwd krijgen

ChiVet

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Re: ontspanning in nek en kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:07

Ik snap niet helemaal welke klieren je bedoelt. Wel weet ik dat een gezond paard geen last hoort te ondervinden van zijn ademhaling bij het nageeflijk lopen. Op de faculteit diergeneeskunde heb ik een lezing bijgewoond over de effecten van de verschillende hoofd-halshoudingen (los/gewenste dressuurhouding/rollkur/koetspaardhouding) en daar is ook het zuurstofgehalte en de ademhalingsfrequentie in deze verschillende houdingen onderzocht. De hoofd-halshouding bleek bij geen van de onderzochte paarden invloed te hebben op de ademhaling.

Koper

Berichten: 30327
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:09

MCE schreef:
om - wanneer ik die nageeflijkheid vraag-

Huh, watte?? :=

Oftewel: ik denk dat je je in de eerste plaats niet druk moet maken om de klieren of de ademhaling van je paard. Maar om iets heel anders

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:12

Vaak zie je inderdaad paarden niet open in de kaak. Het paard reikt dan niet naar de hand. Het gevolg is een paard dat niet nageeft en dus niet over zijn rug van achter naar voor loopt. Het dier loopt wel in het moderne plaatje maar wordt rijtechnisch niet correct gereden. Hierdoor kunnen er problemen ontstaan in de klieren van de kaak. Maar ook in de gewrichten van de nek hals, rug en benen. Peez problemen. Ademhalingsproblemen etc zijn heen uitzondering.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:14

Een paard moet zijn kaken kunnen loslaten en diverse combinaties van spieren aan- en ontspannen om nageeflijk te kunnen lopen. Het is een wisselwerking van verschillende systemen. In de krul trekken hoort daar niet bij.
Verder wat koper ook zei.

Toevoeging, omdat neusriemen vaak zo strak worden gedaan al dan niet icm slecht passende bitten kunnen de kaken vaak niet ontspannen. Een paard moet het nageeflijkheid namelijk zijn onderkaak losjes naar onderen kunnen bewegen. Sowieso ook vanwege het slikken.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:19

ChiVet schreef:
De hoofd-halshouding bleek bij geen van de onderzochte paarden invloed te hebben op de ademhaling.


Hiervan zou ik heel graag het achterliggende onderzoek , cq schriftelijke publicatie willen inzien.
Staat , als het goed is, bij je faculteit online vermeld.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: ontspanning in nek en kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:20

Staat ook op pubmed. Of althans thuis heb ik daar ook papers van liggen.

Anoniem

Re: ontspanning in nek en kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:32

dank allemaal voor uw reacties, ga dat artikel eens opzeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:35

ChiVet schreef:
Ik snap niet helemaal welke klieren je bedoelt. Wel weet ik dat een gezond paard geen last hoort te ondervinden van zijn ademhaling bij het nageeflijk lopen. Op de faculteit diergeneeskunde heb ik een lezing bijgewoond over de effecten van de verschillende hoofd-halshoudingen (los/gewenste dressuurhouding/rollkur/koetspaardhouding) en daar is ook het zuurstofgehalte en de ademhalingsfrequentie in deze verschillende houdingen onderzocht. De hoofd-halshouding bleek bij geen van de onderzochte paarden invloed te hebben op de ademhaling.



oor-/kaak-/tongspeeksel klieren

zij gingen ook uit van een gezond paard en dan klopt het dat er geen klieren in de weg zitten en de ademhaling normaal is/kan zijn
maar wat als ze wel in de weg zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:51

DarkoFoitzik schreef:
Vaak zie je inderdaad paarden niet open in de kaak. Het paard reikt dan niet naar de hand. Het gevolg is een paard dat niet nageeft en dus niet over zijn rug van achter naar voor loopt. Het dier loopt wel in het moderne plaatje maar wordt rijtechnisch niet correct gereden. Hierdoor kunnen er problemen ontstaan in de klieren van de kaak. Maar ook in de gewrichten van de nek hals, rug en benen. Peez problemen. Ademhalingsproblemen etc zijn heen uitzondering.




hoe verwarrend is het, voor mij telt een gezond paard fysiek en mentaal in balans,
ga maar gewoon verder op mijn manier,

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:58

MCE schreef:
vraagje:

A/ kan een paard nageven als er geen ruimte is tussen/in de kaak als de klieren niet los en soepel zijn

om - wanneer ik die nageeflijkheid vraag- aan de kant kunnen zodat de luchtpijp ruimte krijgt en het paard voldoende kan blijven ademhalen om een inspanning te kunnen doen?

is dat misschien een reden waarom zoveel paarden niet kunnen/willen nageven omdat ze het benauwd krijgen

A/ Ruimte tussen onderkaak en hals ontstaat wanneer een paard aanleuning neemt.
Bij het nemen van aanleuning strekt het paard de hals naar het bit en opent de ruimte onder de kaak.
Aanleuning komt voort uit vertrouwen, ontspanning en volgt op een hervonden evenwicht onder de ruiter.
Het hervinden van het evenwicht groeit langzaam aan samen met ontspanning, het aansterken van de spieren en het begrepen hebben van de hulpen.

B/ Nageeflijkheid uit zich in de onderkaak, deze ontspant, maar het is in werkelijkheid een loslaten/opgeven van weerstand (tegenover de ruiter) met/door het hele lichaam.
Om te kunnen nageven moet eerst A bevestigd zijn.
Een losgelaten onderkaak is nog geen nageeflijkheid, het kan slechts een symptoom zijn van het ontwijken aan de uitgeoefende druk door het bit.
Een paard kan nageeflijk zijn met de neus 15cm voor de loodlijn.
Nageeflijkheid is een mentale staat die zich uit in de afwezigheid van weerstand.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:21

MCE schreef:
dank allemaal voor uw reacties, ga dat artikel eens opzeken


Ben benieuwd of jij wel wat kunt vinden, ik tot nog toe niets.
Kun je linkje plaatsen als je juiste artikel wel vindt ?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:03

Beste MCE,

Er is geen zwart wit antwoord op de vraag.

Het kunnen gaan nageven is een ontwikkelingsproces.
Het soepel worden van de klieren is een ontwikkelingsproces.

Dat ontwikkelingsproces heeft een begin en een logisch verloop.
Het is dit waar een groot deel van de ruiters aan voorbij gaat.
Men begint "in het midden" en komt dan vanzelf het soort problemen tegen als niet soepele klieren.
Het niet soepel zijn van welk deel van het paard ook wordt veroorzaakt doordat het paard weerstand biedt, zich stijf maakt tegen, om zich te beschermen.

Niet soepele klieren worden vanzelf soepel wanneer een paard door een correcte harmonische onwikkeling sterker wordt, vertrouwen heeft gekregen, zich "los laat" en van hier uit aanleuning neemt.
Wanneer de kleiren niet soepel zijn dan is het onderliggende deel van de ontwikkeling nog niet stap voor stap bevestigd.

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: ontspanning in nek en kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:19

Welke klieren worden hier bedoeld?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:34

De kaak speekselklieren.

Afbeelding

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 08:55

magda_90 schreef:
Staat ook op pubmed. Of althans thuis heb ik daar ook papers van liggen.


Je bedoeld:
The effect of the head and neck position on the equine athlete.
Van Janneke haar promoveren ?

(Dank MCE voor het opzoeken +:)+ )

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:30

DarkoFoitzik schreef:
Vaak zie je inderdaad paarden niet open in de kaak. Het paard reikt dan niet naar de hand. Het gevolg is een paard dat niet nageeft en dus niet over zijn rug van achter naar voor loopt. Het dier loopt wel in het moderne plaatje maar wordt rijtechnisch niet correct gereden. Hierdoor kunnen er problemen ontstaan in de klieren van de kaak. Maar ook in de gewrichten van de nek hals, rug en benen. Peez problemen. Ademhalingsproblemen etc zijn heen uitzondering.


Lijkt me sterk dat door rijtechnisch niet correct rijden problemen ontstaan in de klieren van de kaak.
Verdikte oorspeekselklieren (want daar gaat het vaak om) zijn toch vaak het gevolg van een allergie, verkoudheid. Vaak zie je het ook wel bij paarden die op kort gras grazen.
Wat extra kalium wil nog wel eens helpen (zeewier).
Ik heb ooit een merrie gehad die regelmatig dikke speekselklieren had. Allergie was bij haar de oorzaak.
Het paard was prima nageeflijk te rijden en had ook geen last van de ademhaling.
Nu had dat paard wel voldoende ruimte in de kaak, dus daar kan mogelijk nog verschil in zitten.
Anders dan dat lijkt het niet nageeflijk kunnen zijn meer van rijtechnische aard. Maar dat heeft dan niets met de oorspeekselklieren te maken.

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:29

Simpelman schreef:
De kaak speekselklieren.

[ Afbeelding ]


Bedankt!

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:43

Dit is dan wat je ziet:


Afbeelding