Instructeurs die boos worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:37

Als onzeker persoon zou ik meteen al mijn zelfvertrouwen verliezen als mijn instructeur boos op me zou worden. Dan heb ik echt wel de tranen in mijn ogen als ik na eenn uur les afstap.
Mijn huidige instructeur brengt alles op een hele enthousiaste (ook wel grappige) manier met een flinke bak complimenten en dat doet zowel mij als mijn paard goed!

Als iets dan niet lukt gaan we gewoon terug naar stap, en doen we het even rustig aan, zodat zowel paard als ik duidelijkheid hebben. En dat hebben we wel nodig aangezien we allebei nog jong zijn.

Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 13:39

Heleennn schreef:
Hij zal je vast verder willen helpen hoor. Maar de manier waarop jij wil rijden werkt dan blijkbaar niet voor je paard, anders zou je het toch allemaal zelf kunnen? Kan die vrouw die je NH les geeft je ook geen rijles geven?

Hihi, ik rijd vooral gewoon buiten en doe NH. Ik doe dat omdat ik weet dat dat het leukste voor hem is. Dus ik weet dat ik wel doe wat hij leuk vind.
Ik zoek voor soms een lesje, en ik weet dat dressuur voor sam ook niet Zijn favo is.
Ik heb ook wel eens een lesje bij NH, maar dressuur doe ik gewoon af en toe voor wat problemen waar we soms tegen aan lopen, De basis beetje versterken. Met de NH lessen doen we vooral oefeningen op de grond voor meer respect bijv.
Hoger Dressuur is gewoon niet iets voor hem.
Met mijn merrie doe ik wel wat hoger dressuur en heb ik ook gewoon een leuke instructrice en loop ik niet tegen dit op. Zij zegt zelf dat ze ervaring mist om Sam les te geven.
En ik denk inderdaad dat deze man mij verder wilt helpen met de probleempjes dus dan is het gewoon allemaal goed. Anders kan ik inderdaad vragen aan die vrouw van NH of zij ook rijlessen wilt geven. Ze is in ieder geval super lief en goed met Sam dus dat zou wel fijn zijn.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:02

Ik heb een paard dat ook heel veel schrik heeft van de zweep (is klein beetje beter nu), die een moeilijk verleden heeft en niet goed behandeld is. Nu is het zo dat hij heel gevoelig is en geen vlieg kwaad doet. Als hij dus vroeger iets niet snapte en stressie ging doen, was het ook geen goed idee om hem aan te pakken.
Ik snap je dus helemaal.
Ik had vorig jaar nog een ander paard, die niet was "beschadigd" en daar kon ik veel strenger en correcter tegen zijn!
Maar open minded zijn, is niet slecht (weet ik ook) want om zijn gedrag te veranderen, moet je soms je eigen grenzen verleggen. Al vind ik van de 2de x al met zweepje toch redelijk snel.
Vroeger had ik een trainster die mij tot alles verplichte, ook tegen mijn wil. Dat is een trauma geworden waardoor ik het nu absoluut niet meer kan verdragen..
Ik denk dat lesgevers ook vaak schreeuwen uit onmacht.
Mijn vorige trainster was zeker fanatiek, maar ook heel kleinerend tov haar ruiters. Nu ze heeft me op 6 jaar minder geleerd dan de trainster waar ik nu bijna 4 jaar bij les. Het gaat er vooral om dat de ruiter moet "luisteren" ;) Je kan ook gefluister horen als je echt wil luisteren..
Dus doe wat je gevoel je ingeeft, dat is waarschijnlijk het juiste.
Hoe verder jullie vertrouwen zal groeien, hoe meer je zal kunnen veranderen aan z'n gedrag zonder hem een angstig gevoel te geven!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:10

Heel hard wegwezen bij zo'n instructeur, verschrikkelijk echt :+

Niet alleen het boos worden hoor, al slaat dat natuurlijk al nergens op.

Een instructeur staat daar (betaal jij!) om jou dingen te leren.

Als je paard stijf is en daarom "moeilijk" doet, moet je instructeur de oefeningen aanpassen. Dat is toch dressuur? Je paard soepeler maken? Niet maar doordrammen met oefeningen?

Als jij constant iets verkeerd doet, moet je instructeur je het beter uitleggen.

Als je instructeur alleen maar roept wat je moet doen (tikje, tikje, tikje), maar niet waarom, waar en wat het doel precies is, dan is het simpelweg niet zo'n goede instructeur.

Een goede instructeur met daadwerkelijk didactische kwaliteiten, is ook echt moeilijk te vinden. Meestal betaal je er een stukje meer geld voor. De meeste mensen gaan les geven, omdat ze zelf goed kunnen rijden. Les geven is iets heel anders.

Lesgeven is herhalen, herhalen, herhalen. Oefeningen die voor jezelf logisch en simpel lijken volledig uit elkaar trekken en versimpelen, zodat iedereen ze kan begrijpen (paard en ruiter).

Als je daar niet tegen kan, moet je geen les geven. Simpel :j

Anoniem

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:24

Je zegt dat je je best doet voor je instructeur maar je rijdt toch voor jezelf? Voor jou geeft hij 10 andere les denk ik dan...

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:33

Ik had ook een trut van instructrice, heeft echt keer wat gezegd wat me erg kwetste
en ben er toen mee gekapt.

Ik ben sowieso erg onzeker en ts misschien ben jij dat ook wel wanneer hij fanatiek begint te roepen, hij wil je vast helpen maar je moet leren te zeggen als je iets niet snapt. Wil je succes wensen.

Je kan altijd naar een ander toe gaan.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:01

Ik heb naar mijn weten nooit een echt boze instructeur meegemaakt. Ik heb wel een tijdje bij iemand gelest die mij dwong te springen (huilend zat ik op het paard) en die mij dwong om buiten te rijden terwijl ik dat doodeng vond.

Ik had op een gegeven moment zo'n buikpijn als ik weer naar les moest (we konden het net aan betalen, dus dan ga je ook geen lessen kippen) dat ik mijn leskaart heb afgemaakt onder mijn condities en voorwaarden (en dat betekende altijd op het makste en leukste paard, niet buitenrijden en als iedereen ging springen deed ik wel de verlichte zit oefeningen en de cavaletti rijden maar ging ik gewoon niet over de hindernis).

Uiteindelijk heb ik de kaart nog met veel plezier afgemaakt en ben ik daarna helemaal gestopt met paardrijden...

TS, als je je niet prettig voelt bij een instructeur, ermee stoppen. Hoe goed hij of zij jou en je paard ook mag begeleiden, als jij er een naar gevoel bij gaat krijgen en houden, afkappen.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:03

Ik hoef sowieso geen instructeur die vraagt of ik het zweepje wil zodat ik m'n paard op z'n donder kan geven. Verder sluit ik me helemaal aan bij sanne83

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:59

Lovas schreef:
Maar jullie hebben gelijk, ik moet out of the box denken en niet zo moeilijk doen.
Ik ga er echt aan werken! :) ik ga gewoon het aan kaarten met die man en ik denk wel dat hij er begrip voor heeft!


"Niet moeilijk doen" = niet hetzelfde als "je er toch maar in schikken ondanks dat je het er niet mee eens bent" hè? Ik bedoel, mensen op Bokt zeggen nu dat het misschien wel aan jou ligt en dat telkens van instructeur wisselen niet handig is (en dat is ook zo, en je eigen aandeel onderzoeken blijft handig!).. máár de mensen op Bokt kennen jou en de les-situatie ook niet persoonlijk, en kunnen je gevoelens en ongemak niet lezen of voelen..

EN aan het einde van de dag is het jóúw les en jóúw geld. ;) Als jij eerlijk en duidelijk tegen die man zegt "ik vind het niet prettig als je zo doet, ik heb liever dat je het rustiger uitlegt of zegt waaróm ik iets moet doen" of "Kan ik eerlijk zeggen als iets niet goed voelt om te doen?", dan is dat de wens van zijn klant. Als jij je na zo'n gesprek nog steeds zodanig ongelukkig voelt dat je ongemakkelijk en teleurgesteld van je paard stapt dan is een andere instructeur zoeken helemaal geen rare stap. :j

Bottom line: verander niet bij elke kleine tegenslag van pad (instructeur), geef duidelijk aan wat je verwachtingen zijn, maar blijf ook niet doorploeteren op hetzelfde pad (met dezelfde instructeur) omdat anderen zeggen dat je het toch maar moet proberen - ook al voelt het niet goed en komen verwachtingen telkens maar niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 01:32

Als je bij een instructeur zo'n rotgevoel krijgt dan moet je hem sowieso de laan uit sturen.
Ik zou zo'n manier van trainen waardeloos vinden. En wanneer ik het gevoel zou krijgen dat ik zo onder druk gezet wordt dat ik niet eens terug zou durven reageren dan was ik er heel snel klaar mee.
Gelukkig heb ik zelf een fantastische instructeur, eentje die nooit kwaad wordt of gaat schreeuwen.

Les jij met een instructieset?
Ik heb bij mezelf gemerkt dat sinds ik met een instructieset les waarmee je beide over en weer kunt praten, ik eerder geneigd ben te vragen hoe ik iets precies moet doen wanneer mij iets niet helemaal duidelijk is of wanneer ik gewoon een vraag over iets heb.
Het nodigt de instructeur veel minder uit tot schreeuwen en dan hoef je zelf ook niet vanaf je paard te gaan zitten schreeuwen wanneer je bijv. achterin de bak bent, dat vraagt ook makkelijker :)

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 04:45

Ik heb het gelukkig zelf nooit meegemaakt maar mijn intussen ex stiefvader (was toen echt beginner) en hij voelde zich niet goed op een bepaald paard, een nogal groot en sterk paard. Hij wou stoppen en werd gewoon uitgescholden als debiel..

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 05:16

Ik herkende je boktnaam al :D Ik weet bij wie jij je NH lessen volgt en zij kan ook prima dressuurlessen geven hoor! Misschien een optie om haar een keer langs te laten komen? :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 06:09

Ik heb ook een 'probleempony', en in de les lopen we weleens tegen dingen aan die niet lukken. Soms moet mijn lesgever me wel eens wakker schudden, als ik bijvoorbeeld onbewust een bepaalde foute gedraging van mijn pony aanvaard, maar kwaad worden vind ik not done.
Als er iets echt niet lukt roept hij me bij hem, staan we even stil en doet hij de hele uitleg opnieuw. Lukt het dan nog steeds niet, dan stap ik even af en toont hij zelf voor wat hij bedoelt. Soms hebben we dagen dat er niks lukt, maar toch lukt het hem om me niet met een rot gevoel naar huis te laten gaan.

Ik zag het onlangs nog op een manege, een ruitertje zat op een moeilijke pony en slaagde er maar niet in om een volte te galopperen. De pony liep telkens over de schouder weg, ging bokken en viel terug in draf. En die lesgever maar schreeuwen dat ze haar binnenbeen en buitenteugel moest gebruiken, terwijl het ruitertje overduidelijk de balans miste om de bokken uit te zitten en tegelijk de juiste hulpen te kunnen geven.
Na 10 minuten geschreeuw was het ruitertje in tranen, en uiteindelijk had ze ook helemaal niks geleerd.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:26

Ygritte schreef:
Lovas schreef:
Maar jullie hebben gelijk, ik moet out of the box denken en niet zo moeilijk doen.
Ik ga er echt aan werken! :) ik ga gewoon het aan kaarten met die man en ik denk wel dat hij er begrip voor heeft!


"Niet moeilijk doen" = niet hetzelfde als "je er toch maar in schikken ondanks dat je het er niet mee eens bent" hè? Ik bedoel, mensen op Bokt zeggen nu dat het misschien wel aan jou ligt en dat telkens van instructeur wisselen niet handig is (en dat is ook zo, en je eigen aandeel onderzoeken blijft handig!).. máár de mensen op Bokt kennen jou en de les-situatie ook niet persoonlijk, en kunnen je gevoelens en ongemak niet lezen of voelen..

EN aan het einde van de dag is het jóúw les en jóúw geld. ;) Als jij eerlijk en duidelijk tegen die man zegt "ik vind het niet prettig als je zo doet, ik heb liever dat je het rustiger uitlegt of zegt waaróm ik iets moet doen" of "Kan ik eerlijk zeggen als iets niet goed voelt om te doen?", dan is dat de wens van zijn klant. Als jij je na zo'n gesprek nog steeds zodanig ongelukkig voelt dat je ongemakkelijk en teleurgesteld van je paard stapt dan is een andere instructeur zoeken helemaal geen rare stap. :j

Bottom line: verander niet bij elke kleine tegenslag van pad (instructeur), geef duidelijk aan wat je verwachtingen zijn, maar blijf ook niet doorploeteren op hetzelfde pad (met dezelfde instructeur) omdat anderen zeggen dat je het toch maar moet proberen - ook al voelt het niet goed en komen verwachtingen telkens maar niet uit.


Als je het hele topic hebt gelezen, dan wist je ook dat TS al tig instructeurs heeft gehad in een korte tijd. En daarom zeggen er een aantal hier dat ze niet vast moet blijven hangen in dat haar paard een probleempaard is. Maar dat ze out of the box moet gaan denken. En gewoon eens proberen te doen wat een instructeur zegt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:55

FriesWytske schreef:
Als je het hele topic hebt gelezen, dan wist je ook dat TS al tig instructeurs heeft gehad in een korte tijd. En daarom zeggen er een aantal hier dat ze niet vast moet blijven hangen in dat haar paard een probleempaard is. Maar dat ze out of the box moet gaan denken. En gewoon eens proberen te doen wat een instructeur zegt.


Juist goed dat ze kritisch is op een instructeur! Je kan nog zo goed vooronderzoek doen (weten hoe iemand zelf rijd en kijken bij andere lessen), je weet toch pas of het klikt als iemand jezelf en je paard een keer lesgeeft.

Je bent niets verplicht naar die instructeur. Als het niets is, is het niets en dan zoek je lekker weer verder. Ik zou geen stuiver meer uitgeven aan iemand waar ik niets bij leerde, daarvoor heb je toch les?

Als die NH-instructeur wel leuk is, goed uitlegd en goed met je paard overweg kan, dan zou ik haar eens vragen.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:58

sanne83 schreef:
FriesWytske schreef:
Als je het hele topic hebt gelezen, dan wist je ook dat TS al tig instructeurs heeft gehad in een korte tijd. En daarom zeggen er een aantal hier dat ze niet vast moet blijven hangen in dat haar paard een probleempaard is. Maar dat ze out of the box moet gaan denken. En gewoon eens proberen te doen wat een instructeur zegt.


Juist goed dat ze kritisch is op een instructeur! Je kan nog zo goed vooronderzoek doen (weten hoe iemand zelf rijd en kijken bij andere lessen), je weet toch pas of het klikt als iemand jezelf en je paard een keer lesgeeft.

Je bent niets verplicht naar die instructeur. Als het niets is, is het niets en dan zoek je lekker weer verder. Ik zou geen stuiver meer uitgeven aan iemand waar ik niets bij leerde, daarvoor heb je toch les?

Als die NH-instructeur wel leuk is, goed uitlegd en goed met je paard overweg kan, dan zou ik haar eens vragen.


Klopt natuurlijk, maar als je binnen korte tijd heel veel instructeurs verslijt, is het misschien ook goed om eens kritisch naar jezelf te kijken. Sta ik wel open voor feedback, heb ik het echt bij het rechte eind als ik het oneens ben met een instructeur? En soms is het goed om eens (een beetje) buiten je eigen comfort zone te gaan en te kijken wat dat oplevert.

Ook om je eigen leerproces op gang te houden. Soms kan je vastgeroest raken in je eigen ideeën. Daarom heb je juist les, om een andere blik op je rijden te krijgen, met tips en aanwijzingen waar je zelf niet op gekomen was.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:11

sanne83 schreef:
FriesWytske schreef:
Als je het hele topic hebt gelezen, dan wist je ook dat TS al tig instructeurs heeft gehad in een korte tijd. En daarom zeggen er een aantal hier dat ze niet vast moet blijven hangen in dat haar paard een probleempaard is. Maar dat ze out of the box moet gaan denken. En gewoon eens proberen te doen wat een instructeur zegt.


Juist goed dat ze kritisch is op een instructeur! Je kan nog zo goed vooronderzoek doen (weten hoe iemand zelf rijd en kijken bij andere lessen), je weet toch pas of het klikt als iemand jezelf en je paard een keer lesgeeft.

Je bent niets verplicht naar die instructeur. Als het niets is, is het niets en dan zoek je lekker weer verder. Ik zou geen stuiver meer uitgeven aan iemand waar ik niets bij leerde, daarvoor heb je toch les?

Als die NH-instructeur wel leuk is, goed uitlegd en goed met je paard overweg kan, dan zou ik haar eens vragen.


Kritisch naar een instructeur kijken is nooit verkeerd. Maar als je al tig instructeurs versleten hebt, moet je volgens mij eens naar jezelf gaan kijken. En jezelf gaan afvragen of je wel vooruit wilt gaan met rijden. Of dat je gewoon in je eigen coconnetje blijft en je geen stap verder komt.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:53

sanne83 schreef:
FriesWytske schreef:
Als je het hele topic hebt gelezen, dan wist je ook dat TS al tig instructeurs heeft gehad in een korte tijd. En daarom zeggen er een aantal hier dat ze niet vast moet blijven hangen in dat haar paard een probleempaard is. Maar dat ze out of the box moet gaan denken. En gewoon eens proberen te doen wat een instructeur zegt.


Juist goed dat ze kritisch is op een instructeur! Je kan nog zo goed vooronderzoek doen (weten hoe iemand zelf rijd en kijken bij andere lessen), je weet toch pas of het klikt als iemand jezelf en je paard een keer lesgeeft.

Je bent niets verplicht naar die instructeur. Als het niets is, is het niets en dan zoek je lekker weer verder. Ik zou geen stuiver meer uitgeven aan iemand waar ik niets bij leerde, daarvoor heb je toch les?

Als die NH-instructeur wel leuk is, goed uitlegd en goed met je paard overweg kan, dan zou ik haar eens vragen.


Inderdaad: daarom adviseer ik TS ook om NIET meteen op te zeggen en weg te gaan, maar het gesprek aan te gaan met de instructeur, eerlijk te zijn over dingen die mislopen, en onderzoeken of ze misschien zelf de oorzaak is van een instucteurs-relatie die misloopt. MAAR tegelijkertijd 'moet' ze niet toch maar veel lessen blijven volgen terwijl het niet goed voelt. Dat ben je niemand verplicht.

Natuurlijk moet je soms "doorzetten" en "out of the box" denken, maar niet tot de extent dat je maandenlang na de les bijna huilend van je paard stapt omdat je het idee hebt dat je tegen je eigen gevoel ingaat en afgeblaft wordt, terwijl je erg nog geld voor betaalt ook. Daarom: goed gesprek met de instructeur, kijken of er daarna verbetering in de communicatie en trainingsmethode in de les is, en als die er niet is: op zoek naar iets dat wél past. En dan maakt het niet uit of ze nog maar 1 of al 100 instructeurs gehad heeft: als klant heeft ze het recht om dat te doen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:00

Ik denk dat ze beter wat kritischer kan worden bij het moment waarop ze de instructeur selecteert :D

Ik vind de beschrijving van Ts een goed voorbeeld van een slechte les en ik zou haar aan de hand van die beschrijving niet aanraden om daar les te blijven nemen, maakt mij niet uit of het de 1ste of de 50ste instructeur is die ze uitprobeert.

Noem mij maar gek hoor :D , maar ik vind het niet meer dan normaal dat les ontzettend leuk én leerzaam moet zijn.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:13

sanne83 schreef:
Ik denk dat ze beter wat kritischer kan worden bij het moment waarop ze de instructeur selecteert :D

Ik vind de beschrijving van Ts een goed voorbeeld van een slechte les en ik zou haar aan de hand van die beschrijving niet aanraden om daar les te blijven nemen, maakt mij niet uit of het de 1ste of de 50ste instructeur is die ze uitprobeert.

Noem mij maar gek hoor :D , maar ik vind het niet meer dan normaal dat les ontzettend leuk én leerzaam moet zijn.


Precies. En het maakt je ook absoluut geen slechte ruiter of paarden-eigenaar als je 30 instructeurs moet "proberen" (bekijken, een gesprek met ze aangaan over hun les en trainingsmethode, proefles nemen) voordat je je "vastzet" aan eentje. Er zijn ook heel veel instructeurs die gewoon heel anders lesgeven dan jij prettig vindt, of die (helaas) "gewoon" prutsers zijn die slecht kunnen uitleggen of weinig gevoel voor paard/ruiter hebben. Om daar dan maar bij te blijven "want ik heb er dit jaar al tien gehad" is natuurlijk van de zotte.

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:28

Ts ook is het goed om je te realiseren dat een instructeur soms een andere rijstijl heeft dan jij. Dan kan het in het begin heel slecht gaan voordat je opeens een enorme sprong naar voren maakt. Ik heb het zelf ook vaak meegemaakt dat ik even moest wennen aan de stijl van de instructeur en dan is het goed om regelmatig in gesprek te gaan zodat jullie op dezelfde weg blijven ;)
Dan kan het rustig zijn dat je 1 a 2 maand heel rot rijdt voordat je paard en jij het snappen (want ook je paard moet wennen eraan) daarna gaat het dan opeens geweldig :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:57

FriesWytske schreef:
Kritisch naar een instructeur kijken is nooit verkeerd. Maar als je al tig instructeurs versleten hebt, moet je volgens mij eens naar jezelf gaan kijken.


...of misschien is de conclusie dat de sfeer/professionaliteit binnen de paardensport nog steeds overmatig een bepaalde kant op gaat (met veel druk, zowel fysiek op het paard als psychisch op de ruiter), en dat je als je dat niet wilt, gewoon een langere zoektocht hebt voor je wel een goede hebt gevonden.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:39

Wat is er nou mis mee om ook eens kritisch naar jezelf te kijken. De oorzaken van niet verder komen alleen buiten jezelf zoeken gaat natuurlijk niet helpen. Kritisch naar jezelf kijken betekend helemaal niet dat je alles wat een instructeur zegt maar voor zoete koek moet aannemen. Ik krijg hier het gevoel dat een beetje doorzetten een vies woord is.

Iedereen moet een instructeur zoeken die bij 'm past. Sommige houden van wat steviger, sommige houden van lieve woordjes. Maar als je altijd vast blijft houden aan hoe je het altijd al deed, zal je je waarschijnlijk niet veel ontwikkelen.

Sta open voor wat een ander zegt, heb plezier in je les, maar kijk ook kritisch naar jezelf of je de juiste dingen doet.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:40

Anoeska schreef:
Wat is er nou mis mee om ook eens kritisch naar jezelf te kijken. De oorzaken van niet verder komen alleen buiten jezelf zoeken gaat natuurlijk niet helpen. Kritisch naar jezelf kijken betekend helemaal niet dat je alles wat een instructeur zegt maar voor zoete koek moet aannemen. Ik krijg hier het gevoel dat een beetje doorzetten een vies woord is.

Iedereen moet een instructeur zoeken die bij 'm past. Sommige houden van wat steviger, sommige houden van lieve woordjes. Maar als je altijd vast blijft houden aan hoe je het altijd al deed, zal je je waarschijnlijk niet veel ontwikkelen.

Sta open voor wat een ander zegt, heb plezier in je les, maar kijk ook kritisch naar jezelf of je de juiste dingen doet.


Inderdaad.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:57

Ik snap sowieso niet al die verschillende instructeurs voor disciplines niet. Volgens mij is TS nog bezig met de basis van de basis en dan moet een NH instructeur je ook zeker de basis van dressuur uit kunnen leggen en een dressuurinstructeur je ook zeker de basis van het NH uit kunnen leggen.

Het is per slot van rekening allemaal basis, basiskennis en basiskunde.