Atletische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 00:02

Hoi Hoi,

Ik ben bang dat ik nu erg veel commentaar over mij heen ga krijgen omdat veel bokkers helemaal lyrisch zijn over deze manier van rijden. Opzich kan ik dat ook best begrijpen, het is het tegenovergestelde van wat we in de wedstrijdring zien en wat de meesten tot nu toe altijd geleerd gekregen hebben. De gene die dat niet meer willen en opzoek gaan naar een andere manier komen 9 van de 10 keer bij Mevr. de Rijk van Atletische Rijkunst uit. Ik hoor positieve verhalen van hele blije ruiters, fijn! Echter na het zoveelste filmpje heb ik besloten dit topic te openen want ik word helemaal niet zo blij van wat ik zie van deze methode.

Het maakt mij namelijk nieuwsgierig, wat is dat dan waar men zo happy mee is en waar ik dus niet blij van word?? Zodoende ben ik op de website gaan kijken maar ik word er niet blij van. Ik vind het te extreem allemaal en alles waar te voor staat is niet goed.

Maar voor mij vooral de vraag, waarom word ik er dan niet blij van? Want als je op haar site de theorie leest zit er inderdaad een kern van waarheid in. En al die blije ruiters dan??

Daarom ben ik mijn gedachtespinsels gewoon gaan uitschrijven, met dit topic als gevolg, lang over nagedacht om het te plaatsen, tijdje in word laten staan en uiteindelijk toch maar besloten het wel te posten. Hopelijk word het niet als te aanvallend opgevat want dat is niet zo bedoeld! Ik vind het aller eerst top dat er mensen zijn die gaan zoeken naar andere methoden en een andere manier van rijden.

Allereerst mis ik bij veel combinaties impuls en zie ik paarden op de voorhand kukelen. Iets wat zeer ongewenst is, we willen het paard namelijk juist zover krijgen dat het gewicht op de achterhand neemt en om dat voor elkaar te krijgen zijn we o.a. impuls nodig. Het idee dat je het paard eerst moet laten ontspannen is top, want inderdaad een gespannen paard laat zich niet trainen. En ja een paard dat zijn hoofd naar beneden brengt maakt inderdaad het stofje Endorfine aan waarbij hij in een ontspannen staat word gebracht. Tot zover ben ik het ook helemaal met de methode eens. Alleen dan vraag ik mij echt af WAAROM word er aan de ruiters geleerd het paard dusdanig laag te rijden dat het paard niet anders kan dan gaan sukkelen en op de voorhand vallen?? Wat is de gedachte daarachter?? Want ook zonder het paard zo laag te laten lopen met het hoofd kun je het paard laten ontspannen. Wanneer het paard zich spant maakt het zich strak in de spieren, men moet dus de spieren los gaan werken. Dit kan met verschillende oefeningen afhankelijk van het niveau van het paard en de ruiter. Eigenlijk is het gewoon simpel loswerken, maar men moet wel weten of aangeleerd krijgen welke oefeningen waarom en wanneer....

Echter wat bij de Atletische Rijkunst word gedaan is eigenlijk gewoon een trucje toepassen. Mooi verhaaltje van dat aanmaken van endorfine in zo'n lage hoofd-hals houding etc. Ik geloof ook zeker dat dit enigszins klopt, maar hé waar is het ruitergevoel en rijkunst in deze gebleven? Waarom VOELEN en KIJKEN we niet naar wat het paard daadwerkelijk nodig heeft? Waar het paard zich eigenlijk precies spant in zijn lichaam en waarom leren we niet HOE we dit kunnen oplossen? Hoe we het paard correct kunnen loswerken? Met een ontspannen paard als gevolg...

Daarbij word er aan de ruiters geleerd om door middel van wisselend stelling te vragen het paard te laten zakken in zijn hals. Een oude methode overigens vroegah werd dit ook wel eens zagen genoemd als een ruiter het extreem toepaste.. En ja dat was echt uit den boze!

Maar nee wat zeg ik nou, wat Mevr. de Rijk doet is uiteraard heel wat anders, want zij vraagt door de overdreven stelling de lange rugspier langs 1 kant omste beurten op te rekken. Op die manier zegt zij de spierspanning langs beide kanten gelijkmatig te trainen waarna het paard vanzelf zijn hoofd gaat zakken en de hals gaat strekken. Leuk. Echter correcte stelling is maar heel minimaal en we praten dan nog niet eens over het lang maken van de buitenste rugspieren! Dat komt pas aan de orde bij het rijden van stelling EN buiging. Bij het rijden van stelling vraag je het paard zijn nek en kaakgewricht los te laten, je zult ook maar net een stukje van het binnenoog en binnenoor zien. Bij de Atletische Rijkunst zie ik paarden heel ver inbuigen in de hals onder de noemer stelling vragen.

Pas wanneer we ook daadwerkelijk buiging gaan vragen praten we over het oprekken van de buitenste spieren, daarbij moet het paard dan ook meer gewicht op het binnenachterbeen nemen. En dit is voor veel paarden zo makkelijk nog niet en als ruiter zul je ook merken dat dit de ene kant op veel makkelijker gaat dan de andere kant op. Dat komt door de natuurlijke scheefheid van het paard. Als ruiter heb je dus de taak om dit beide kanten op even makkelijk en soepel te maken door verschillende buigingsoefeningen zowel links als rechtsom. Men richt het paard dan recht en zo komt het paard op 2 teugels. Maar die buigingsoefeningen moeten dan wel correct gereden worden. Ik zie ruiters bij de Atletische Rijkunst overdreven stelling vragen maar zie ze niet correct het paard ook buigen.

Jonge paarden word dit overigens al geleerd door te longeren met kaptoom en het paard te leren gelijkmatig op de volte te lopen moet het paard al een lichte stelling en buiging aannemen. ;) Wanneer dit correct gebeurd zien we ook dat het paard wat terug komt in tempo en impuls dreigt te verliezen, dat is niet erg en heel normaal maar men corrigeert dit wel door het paard dan juist weer wat voorwaarts te vragen (de drang naar voren herstellen) om te voorkomen dat het paard op de voorhand valt en van het achterbeen af komt. Het paard gaat dan duiken. Door dit te corrigeren (voorwaarts vragen), herstelt men de impuls, zal het paard ook weer zijn hoofd wat omhoog & weer voor de loodlijn brengen, echter kost dit veel kracht. Je begrijpt vast dat dit dan ook voor veel paarden erg moeilijk is en ze dit ook niet eindeloos kunnen volhouden, daarom is het ook zo belangrijk om zeker in het begin al heel blij te zijn met maar enkele correcte passsen! Echter door hier wel telkens aan te blijven werken zal het paard steeds sterker worden en dit ook steeds makkelijker kunnen volhouden. Als dit allemaal correct gebeurt krijgt men er een fijn ontspannen, nagevelijk paard voor terug.

Overigens begrijp je vast dat het niet de bedoeling is dat men eindeloos buigingsoefeningen blijft rijden in de training maar ook regelmatig even stukken rechtuit mee pakt en het paard ook momenten van rust geeft.

Goed de overdreven stelling bij de Atletische Rijkunst snap ik dus niet zo goed, behalve dan dat het op mij overkomt als een oud trucje alleen dan in een nieuwere versie. Ook maakt men handig gebruik van de natuurlijke aanmaak van endorfine wat heel slim is. Maar rijkunst? Wat doe je dan als het paard eens dusdanig gespannen is dat het gewoon echt niet zakt met het hoofd, ga je dan nog meer en meer overdreven stelling links - rechts - links - rechts - links - rechts vragen?

Dan dus de extreem lage hoofd-hals houding, wat het paard eigenlijk helemaal nog niet aankan omdat het daar de kracht voor mist en zo dus impuls verliest met als gevolg een paard dat op de voorhand valt. Leuk dat dit goed word gepraat en er word gezegd dat je dit natuurlijk niet altijd zo moet blijven rijden omdat dan overbelasting van de voorhand op de loer ligt met blessures als gevolg! Maar waarom dan eerst een paard aanleren zo extreem laag met hoofd en hals laten lopen, toestaan dat het paard impuls verliest, waarna we het paard daarna weer moeten leren om met steeds meer impuls te lopen en die achterbenen, die we voor het gemak maar even helemaal zijn 'vergeten' omdat we te druk waren met dat hoofd zo ver mogelijk laten zakken, ineens weer aan het werk gaan zetten. Terwijl dit allemaal gelijk al v.a. het begin gewoon goed kan????

Ik ben eigenlijk dus wel heel erg benieuwd naar de onderbouwing en de gedachte achter deze methode. Ik snap dus al een deel van de basis van deze methode niet en wellicht zijn er bokkers die dit kunnen uitleggen & onderbouwen.

Dat ik sommige mensen met dit topic behoorlijk tegen het zere been aan trap ben ik mij bewust van. Ik hoop ook niet dat dit topic gezien word als aanval op deze methode, het zijn vragen en onduidelijkheden die het bij mij oproept, ik ben dan ook gewoon echt nieuwsgierig naar de onderbouwing want ik snap het (nog) niet. Bij mij roept het vraagtekens op en hoe meer ik kijk naar filmpjes en foto's en de uitleg op de website lees hoe onduidelijker het voor mij word. Ik zie en lees zoveel dingen die voor mij niet kloppen, tegenstrijdig zijn. Ik hoop dan ook oprecht dat mensen mij het goed onderbouwd kunnen uitleggen. Want ik sta open voor die inzichten! Ik zou er graag van leren. :)

Marinke

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:30

Ik heb haar website eens vluchtig bekeken en het komt op mij over alsof ze snel snel de academische en de klassieke rijkunst in een potje gestopt heeft, schudden maar en zie hier de atletische rijkunst. Het lijkt idd op een samenraapsel zonder degelijke basis... De oefeningen die ze aanbrengt bestaan en hebben hun nut (behalve het zagen ;-)) maar dan idd wel in een groter geheel. Ik denk dat deze mevrouw haar graantje wil meepikken van de huidige goeroe-trend in de paardenwereld.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:46

Ts: heb je wel eens les van haar gehad?
Maximus: voor jou eigenlijk dezelfde vraag?
Het lijkt erop dat jullie beide deze conclusies trekken Door haar site of filmpjes bekeken te hebben..m.i kun je dan echt heel lastig een compleet beeld krijgen van hetgeen monique aanbiedt..
Ik kan alleen maar zeggen: ik heb een compleet ander paard gekregen Door haar lessen!! Loopt mijn paard op de voorhand? Nou echt niet, loop ik in de mond te zagen? Nou echt bepaald niet!
Vaak zijn paarden onbewust verreden en dit vergt soms ( in t begin) extra buiging/ stelling/ onder treden beide achterbenen ect ect om een paard meer rek en souplesse te geven. Een paard wat extreem vast gereden is zal zeker in t begin deze ( misschien in jullie ogen) behoorlijke buigingsarbeid moeten verrichten om vervolgens losser te kunnen worden. Een paard zal eerst moeten leren zijn lange rugspier te kunnen ontspannen..Dit is een mega grote lange dikke spier ( die krijg je niet los Door een " klein" beetje stelling of buiging!! En t is ook zeker niet zo dat de " boog" in 1x 90 graden " gespannen" wordt!!! Monique doet echt stapje voor stapje het lichaam gymnastiseren op een zeer eerlijke goed doordachte onderbouwde methode!
En natuurlijk heeft monique uit diverse rijkunsten een mengeling gepakt die voor haar werken maar ze heeft hier wel degelijk haar eigen persoonlijke inzicht aan gegeven. Alle technieken/ methodes zijn niet nieuw!!
Ik zou zeggen om een meer compleet beeld te kunnen weergeven zorg eens dat je haar spreekt, woon eens een webinar van haar bij, volg eens een trainingsweekend en trek dan opnieuw je conclusies!

Muronia

Berichten: 19631
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:01

Marinke je had natuurlijk ook je vragen aan mevr. de Rijk zelf kunnen stellen he. Ze is echt de beroerdste niet en zal ze geheid willen beantwoorden. Nu open je een topic met haar visie in jouw woorden en zonder haarzelf als gesprekspartner. Sorry, maar ik vind dat niet netjes van je. Dit gaat nooit een zuiver beeld geven.

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:49

Ik heb een tijdje les gehad van Monique maar hetgeen jij beschrijft in je post komt niet overeen met de lessen die ik heb gehad. Ik pak er een paar dingen uit.
Bij de eerste lessen moest ik vooral lang en laag rijden. Toen dat goed ging moest ik mijn paard meer oppakken en was het een combi van lang en laag en nageefelijk. Van alleen maar laag rijden in de lessen was bij mij dus geen sprake. Bij Monique in de lessen moest ik voorwaarts rijden en niet zoals bij bijvoorbeeld de Akademische Dressuur in een langzaam tempo. Het verlies van impuls is niet kenmerkend voor deze manier van rijden. In de lessen deden we buigoefeningen maar van zagen was echt geen sprake. Gewoon een halve lange zijde inbuigen naar rechts en dan een halve lange zijde naar links. Ook extreem inbuigen herken ik niet.
Ik gebruik nog steeds bepaalde aspecten uit de lessen. Ik ben niet lyrisch over de lessen maar ik heb er zeker wat aan gehad.
Helaas kan ik je geen onderbouwing geven want je samenvatting van Monique haar manier van lesgeven klopt niet. Ik vind het ook geen methode omdat het niet zoveel anders is dan andere lessen die ik heb gehad behalve dat ze zich richt op een ontspannen paard en niet op een ronde volte of het in de hoeken rijden.
Ik vind je verhaal erg negatief en je pakt een paar dingen uit welke je als extreem afschildert. Volgens mij kun je nooit een goed beeld van een lesgever krijgen aan de hand van een aantal filmpje.

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:13

TS goed dat je een bepaalde manier van rijden onder de loep neemt maar alleen vanaf een website zo'n "onderbouwde" mening geven is niet mogelijk. De enige manier om een onderbouwde mening te geven is in gesprek gaan of een les nemen, dan pas kan je zeggen of jouw mening over haar site en trainingsmethode klopt of niet.

Het leuk en moeilijke van paardrijden is dat er meerdere wegen zijn om te bereiken dat je paard correct is in aanleuning, zijn rug correct gebruikt en de achterbenen er volledig bij zijn, dit hangt ook af van je paard en jouw als ruiter.
Ik ken haar niet persoonlijk en heb nooit les van haar gehad maar lees op haar site veel zaken die aansluiten bij hoe ik les heb.

En als je de theorie begrijpt, dan moet je het nog leren voelen en vervolgens ook nog juist EN snel handelen! deze zin komt van een andere site en hoe waar is deze zin.
Wat voor mij duidelijk is dat je de theorie niet begrijpt achter info op deze site en de enige manier om daar achter te komen is in gesprek te gaan met Monique de Rijk

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:34

Ik blijf bij mijn mening: het is niks nieuws en gewoon klassieke dressuur zoals ik het geleerd heb en dan wat hapklaarder gemaakt. Met hier en daar wat invloed van de academische rijkunst. Het is dus niks nieuws en niks eigen aan haar. Ze laat mss hier en daar wat dingen weg maar voegt imo ook zelf niks toe om het haar "eigen" methode te kunnen noemen. Natuurlijk zijn heel veel mensen hier blij mee: het is een manier die werkt maar het werkt al honderden jaren en is dus niks nieuw (hoeft ook niet).

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 08:43

Een les neem ik niet snel van haar, omdat ik mijn paard niet zo gereden wil hebben zoals ik zie hoe paarden gereden worden door haar leerlingen.

Ze heeft een mail van mij met dezelfde vragen, vooral het waarom maar hier heb ik helaas nog altijd geen antwoord op gehad. Hoop dat dit nog komt. Vandaar ook dat ik het nu maar openbaar ga vragen omdat veel bokkers les bij haar volgen en deze manier uit zouden moeten kunnen leggen, de waarom dus.

Ik zie dat pol1 en Billy20 dat doen en daar ben ik dus heel blij mee! Ik snap alleen het extreme stelling vragen en laag rijden dood gewoon niet en helemaal het afwisselen dan niet, daar krijg ik een ander gevoel bij, ik zeg niet dat ze het op die manier doet (en al helemaal niet met die woorden en ook absoluut niet zo extreem) maar dat is mijn gevoel. Echter om een paard ontspannen en los te krijgen is meer nodig dan het vragen van stelling en het paard zo laag laten zakken. Ben blij dat er word genoemd dat er in de lessen wel opgelet word dat een paard voorwaarts is en met voldoende impuls loopt want ik zie dat niet terug bij haar leerlingen.

Daarbij sluit de theorie niet aan op hetgeen wat mij geleerd is en ook niet op mijn eigen praktijk ervaring. Deels zeker wel maar er zijn een aantal dingen die biomechanisch eigenlijk helemaal niet mogelijk zijn en ja dan haak ik dus af en raak ik de logica van deze methode kwijt.

Verreden paarden vergen inderdaad een wat andere aanpak maar dan nog niet zo extreem als wat ik zie bij Mevr. de Rijk.

Ik lees terug van jullie dat er in het begin aandacht op lang en laag word gelegd, op haar website zegt ze er dan bij zo laag mogelijk, ten minste tot knie maar het liefst nog lager. Wat is daar de reden van? Dat er in het begin lang en laag word gereden?? Ik begrijp dat dit word gedaan voor het krijgen van ontspanning en het los maken van de lange rugspier. Klopt dit of niet??

Kinke

Berichten: 20565
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:44

Dat vind ik dan wel raar, je neemt geen les van haar. Dikke kans dat die les heel anders is dan jij verwacht en dat je ontzettend fijn rijdt. En waarschijnlijk pik je er toch ook echt tips uit. Als je echt eerlijk wilt zijn met dit topic moet je in mijn ogen juist een les volgen en dan een update geven over wat je er van vond.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 14:15

Ik ga gewoon echt geen les volgen op mijn eigen paard van haar zolang ik geen fijn gevoel bij de methode heb, ik wil mijn paard zo gewoon niet rijden. Zelfde als dat ik niet bij een instructeur die gebruik maakt van LDR wil lessen met mijn paard. Wil best op een ander paard eens een les mee pakken van haar daar sta ik open voor, wellicht dat het mijn mening doet veranderen dat kan heel goed natuurlijk. Maar voor wat ik nu zie dank ik er voor om met mijn eigen paard bij haar te gaan lessen.

Toch ben ik niet van mening dat je pas een mening mag hebben over een bepaalde manier als je het zelf hebt uitgeprobeerd. Door goed te kijken kun je ook al heel erg veel zien en het ergens mee eens zijn of het er niet mee eens zijn. Ik praat & kijk overigens niet alleen vanuit boekjes of theoretische kennis maar ook vanuit mijn eigen ervaring met paarden.

Dit topic is ook geopend met als doel om uitleg te krijgen van aanhangers / leerlingen. Want wellicht dat dat mij een ander inzicht geeft. ;)

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:56

Mijn eerste gedachte na het lezen van de OP was ook: heb je wel eens les gehad van haar?

Ik heb een tijd lang regelmatig bij haar gelest en nu nog steeds af en toe (en zou eigenlijk wel vaker willen). Ik rij niet op hoog niveau en ben niet goed in al die termen dus ik kan geen antwoord geven op je vragen (daarvoor kun je haar gewoon mailen of bellen, ik weet zeker dat ze je graag te woord zal staan), maar ik kan je wel mijn ervaring geven. Ik ben bij haar terecht gekomen met mijn pony die alleen maar onder mij vandaan rende en sterren liep te kijken. Ik had met haar toen al bij 4 verschillende instructeurs gereden, en geen van deze kon mij leren hoe ik mijn pony kon laten ontspannen. Toen ik bij Monique ging lessen zijn we begonnen met werk aan de hand, om losmaakoefeningen te doen en mijn pony te laten ontspannen. Ik moest vooral buiging vragen op de volte, wijken en rechte lijnen. Uiteindelijk ging ze hierin heel fijn haar rug loslaten en ontspannen. Toen ging ik er voor het eerst weer op. Na het losrijden moest ik aandraven, op de binnenhoefslag gaan rijden en contrastelling vragen, en als ze ontspande gelijk ruimte geven. Dit lukte binnen een paar minuten. Geen enkele andere instructeur had het voor elkaar gekregen om mij mijn pony haar hals te laten strekken, dus dit voelde voor mij al als een overwinning. We gingen ook figuren rijden en de nadruk lag er in het begin op dat ze niet naar binnen of naar buiten viel. Op een gegeven moment moest ik het niet meer toestaan dat mijn pony de teugels uit mijn handen trok als ze ontspande, en moest ik er ook op letten dat ik gelijke druk hield op beide teugels. Mijn pony zocht mijn hand op en ik kreeg een fijne aanleuning. Dit was voor het eerst dat ik dit voelde, terwijl dit toch basis hoort te zijn heeft geen enkele andere instructeur dit mij en mijn pony geleerd. Dus weer was ik heel blij, omdat het nu eindelijk goed voelde. Ook heeft ze mij geleerd hoe je je paard/pony met een zachte beenhulp voorwaarts krijgt. Wat vond ik het fijn om reactie te krijgen op een zacht kuitdrukje. Ze heeft me nog veel meer geleerd maar dit waren een aantal highlights, basisdingen maar die voor mij echte mijlpalen waren na de jarenlange strijd bij de vorige instructeurs. Alleen in het begin heb ik veel met contrastelling gereden, maar later verdween dit en moest ik alleen nog lichte (normale) stelling vragen bij voltes e.d.

Het is logisch dat het niet voor iedereen DE methode is, want er leiden zoveel wegen naar Rome. Volgens mij beweert ze op haar site ook nergens dat ze iets nieuws of bijzonders ontdekt heeft. Hoewel deze methode (klassiek/academisch) blijkbaar toch wel bijzonder is aangezien mijn vier vorige instructeurs mij niets van dit bij hebben kunnen brengen. Verder zal zij je absoluut niet leren om te "zagen", ze is zelf erg voor bitloos en zal je ook nooit vragen grof tegen je paard te zijn als iets niet lukt, want dan probeert ze het namelijk gewoon op een andere manier. Verder vraag ik me af wat je met dit topic wilt bereiken en je haar zelf niet gewoon deze vragen hebt gesteld, en waar je je druk om maakt als je toch niet bij haar wilt lessen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:11

_Marinke_ schreef:
Ik ga gewoon echt geen les volgen op mijn eigen paard van haar zolang ik geen fijn gevoel bij de methode heb, ik wil mijn paard zo gewoon niet rijden. Zelfde als dat ik niet bij een instructeur die gebruik maakt van LDR wil lessen met mijn paard. Wil best op een ander paard eens een les mee pakken van haar daar sta ik open voor, wellicht dat het mijn mening doet veranderen dat kan heel goed natuurlijk. Maar voor wat ik nu zie dank ik er voor om met mijn eigen paard bij haar te gaan lessen.

Toch ben ik niet van mening dat je pas een mening mag hebben over een bepaalde manier als je het zelf hebt uitgeprobeerd. Door goed te kijken kun je ook al heel erg veel zien en het ergens mee eens zijn of het er niet mee eens zijn. Ik praat & kijk overigens niet alleen vanuit boekjes of theoretische kennis maar ook vanuit mijn eigen ervaring met paarden.

Dit topic is ook geopend met als doel om uitleg te krijgen van aanhangers / leerlingen. Want wellicht dat dat mij een ander inzicht geeft. ;)


Ik ben degene die idd op haar eigen paarden heeft gereden..Ik kan maar 1 ding zeggen ga dat aub doen voordat je verder gaat met dit topic..Weet zeker dat je dat je mening doet bijstellen!!
Monique is retedruk dus goeie kans dat je antwoorden langer op zich laten wachten! Heb haar vanmorgen nog gesproken en er zijn idd veel mensen dolenthousiast..

Saski_K

Berichten: 56
Geregistreerd: 08-02-14

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:26

Marinke, ik lees met interesse mee. Mijn vraag is, van wie heb jij les gehad, en welke methode is dat? Ik krijg ook les op de klassieke manier. Niet van Monique...Ben wel van plan om met mijn paard naar een trainingsweek te gaan, en vind het interessant hoe en waarom iemand zijn paard op een manier rijdt..
Wat de voors en tegens zijn van alle visies...

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 10:47

SummerRemedy bedankt dat je je ervaring wilt delen. :) Vind het ook fijn om te lezen dat het voor jullie erg heeft geholpen! :j

Toch grappig want hetgeen wat jij geleerd hebt is gewoon basis en zou juist iedere instructeur je moeten kunnen leren. Het feit dat dat niet gelukt is bij je eerdere instructeurs ligt aan het feit dat de kwaliteit van instructeurs bedroevend is. Maar wat jij geleerd hebt is gewoon basis, basis, basis. Alleen het feit dat er gebruik word gemaakt van contrastelling snap ik niet zo goed, wat is daar precies het nut van? Waarom moest je contrastelling rijden?

Pol1 zoals ik al zei ik sta er best open voor maar niet met mijn eigen paard. Geen idee of ik die kans krijg maar vind het onzin dat ik schijnbaar geen mening mag hebben tot ik les van haar heb gehad. Dan mag ik (& velen met mij) dus ook geen mening hebben over Anky, Adelinde, Edward, Hans Peter, Charlotte, Carl, Imke, Frank etc. etc. en hun manier van rijden / les geven?? Door te kijken en weten waar je naar moet kijken kun je al zoveel zien & wat ik zie maakt mij gewoon niet happy omdat ik het niet kan rijmen. Het klopt niet met hetgeen waar ik zelf achter sta.

Saski_K, momenteel ben ik zoekende naar goede instructie. Ben me ook aan het orienteren om les te gaan volgen in Duitsland, in de hoop dat ik daar wel vind wat ik zoek in een geode instructeur. Hier in NL lukt met dat nog niet, of de afstand is gewoon veel te ver.

Heb op de club les van een hele fijne instructrice, V. Kl.um.per. Ze is wat meer van de oude stempel en niet van het geen gelul trek hem in de krul.

Daarnaast heb ik veel met B.ertie P.rinsen gekeken, kijken naar combinaties in o.a. de wedstrijdring. Real life. Benoemen wat je ziet en of je daar blij of niet blij van word en waarom. Maar ook benoemen wat de ruiter fout of juist goed doet waardoor het beeld van wat je ziet ontstaat, benoemen wat anders / beter kan. Zelf ook een keer een workshop bij haar gereden.

Daarnaast heb ik van verschillende instructeurs en instructrices les gehad, gewoon hier in de regio op de club maar ook privé lessen. Zodoende ook goed ervaren wat ik dus niet wil maar ook wat ik wel wil.

Ik neig naar de dressuur zoals die ooit door de FEI bedoeld is en nog steeds omschreven staat. Ten alle tijden kijkend vanuit het paard en de oefeningen gebruiken om het paard soepeler en sterker te maken. De natuurlijke eigenschappen van het paard versterken. Dressuur is er in mijn ogen voor het paard en niet het paard voor de dressuur.

Ik word hier bv. blij van:

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:51

de buitenstelling kun je verklaren door het beinvloeden vna het vertical evenwicht. een paard gebruikt zijn hals als een hond een kat zijn start. door hem buitenstelling te vragen komt een scheef paard in verticaal evenwicht.

daarnaast zal het paard langzaam zijn strakke kant loslaten en daardoor soepeler worden omdat het meer in evenwicht loopt.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:42

Ik heb ook een aantal lessen gehad, ben geen volgeling en weet verder helemaal niet zoveel van haar methode af, want ik les ook bij andere mensen.

Het enige wat ik je over haar lessen kan vertellen (wat me opviel in je OP), is dat ze juist heel erg op voorwaarts let! Ik heb een paard die nogal makkelijk op de voorhand kukelt, gaat sjoksen, en daarbij dus wel makkelijk met z'n neus over de grond gaat stofzuigen. Maar dat vond Monique verkeerde volgorde. Eerst voorwaarts, en daarna pas mag hij -zover hij dat op dat moment kan- zakken. Ik heb zelf geen goed gevoel bij de academische dressuur, maar daar leken haar lessen totaal niet op hoor! Voorwaarts en reactie op been, was echt nr 1.

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:26

Er waren meerdere redenen voor het contrastelling rijden. Waar ik het in het begin voornamelijk voor moest gebruiken is om het paard niet naar binnen of naar buiten te laten vallen, ik moest dus meer of minder stelling vragen naarmate ze meer of minder op de schouder viel. Het resultaat was dat ze recht ging lopen en hierdoor kon ontspannen. Dat was ook een groot probleem van mijn pony; dat ze heel erg over de schouder wegliep. Ik heb eens aan 1 van mijn vorige instructeurs gevraagd wat ik hieraan moest doen en die wist het niet. Zoals ik zelf inderdaad al aangaf in mijn vorige post zijn dit basisdingen, en ik ben daarom ook heel blij dat ik eindelijk iemand gevonden heb die het mij bijbrengt. Ik denk dat veel ruiters zoals ik, die nooit fatsoenlijk les hebben gehad en de hele basis nog moeten leren, bij Monique terecht komen. Het is dus ook niet verwonderlijk dat de paarden op de filmpjes er niet perfect bij lopen.

Ik heb ook op haar eigen paarden gereden, dus dat is allemaal mogelijk. Maar als je echt zo oprecht geïnteresseerd bent in het hoe en waarom, kun je haar nog steeds het beste zelf bellen ipv een topic openen op bokt. Zij kan je uiteindelijk het beste uitleggen waarom ze op een bepaalde manier werkt. Ze organiseert ook regelmatig webinars over bepaalde onderwerpen, zo ook komende woensdag. Misschien is het iets voor je. http://www.atletischerijkunst.nl/17-alg ... volte.html

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:45

Marinke je geeft in je post aan dat wat SummerRemedy heeft geleerd de basis is en dat iedere instructeur je dat moet vertellen.
Helaas zijn er veel instructeurs en ruiters die de basis overslaan en daardoor mis je een stuk. Dus het is niet zo gewoon helaas.
En het is ook zeer persoonlijk of een instructeur aansluit bij jouw idee en rijstijl. Ik heb 3 instructeurs en op zich allemaal klassiek maar de weg is toch bij alle 3 iets anders. Dat maakt niet uit want ik leer heel veel en mijn paard ook.

Een goed instructeur kijkt wat jij en je paard nodig hebben en soms is de ruiter verder dan het paard of andersom en soms kan de instructeur jou niet duidelijk maken wat de bedoeling is of het klikt niet.

Wat is jouw manier van rijden? plaats eens een filmpje dan wordt vaak duidelijk in hoeverre en verschil inzit.

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:53

Ik heb ook nog even de video bekeken waar jij het volgens mij in je OP over hebt, heb je die überhaupt wel helemaal bekeken? Er wordt namelijk nog nadrukkelijk op gewezen dat je NIET moet zagen (en het paard in de video wordt bovendien bitloos gereden). Het is niet echt eerlijk om je maar half in een methode te verdiepen en vervolgens hier een negatief bericht te plaatsen omdat je het er niet mee eens bent.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 12:24

Goed uitgevoerde contrastelling ter bevordering van de verticale balans is imo voor paarden erg moeilijk, kost ze ook veel kracht en komt naar mijn mening dus pas veel later in de training aan bod. Om het paard verticaal in evenwicht te krijgen op 2 teugels maak ik ook gebruik van stelling en buiging maar wissel dan gewoon van hand om beide kanten gelijkmatig te trainen. Dan kun je namelijk de buiging in het lichaam ook gebruiken en het binnenachterbeen beter laten ondertreden zodat die ook sterker word. Wanneer je contrastelling gaat rijden op de rechte zijdes kun je geen gebruik maken van de buiging in het lichaam en het ondertreden van het binnenachterbeen.

Solistar daar ben ik blij mee om dat te horen! :)

SummerRemedy zoals jij beschrijft komt het op mij over dat het gebruikt word als trucje. Paard valt naar binnen of buiten en i.p.v. dat de ruiter dan aangeleerd word om correct te begrenzen word de ruiter een extreme variant geleerd door maar helemaal stelling te vragen.

rumay, dat klopt maar dat betekend nog niet dat wat mevr. de Rijk automatisch goed is omdat zij wel basis mee pakt. Bedoel je filmpjes van mijn eigen rijden of voorbeeld filmpjes voor mij? Want van mijn eigen rijden moet ik even kijken of ik dat binnenkort kan organiseren dat er iemand mee gaat om te filmen. Een voorbeeld filmpje heb ik hier een paar postst hierboven al gepost. ;)

SummerRemedy ik heb het in mijn OP over het algemene beeld wat ik zie van diverse filmpjes en foto's van haar leerlingen, daarbij ben ik de theorie die ze op haar website gepost heeft door gaan lezen. Ik heb het niet over één specifiek filmpje, maar dat er zelfs een filmpje is waarin er duidelijk vermeld word dat men niet moet gaan zagen. Pardon?! Als ze dat er al zo specifiek bij moet vermelden.... what the...

Het wisselend stelling vragen is mij door een moderne instructeur ook wel eens gezegd om te doen (word paard 'losser' van), echter is dit gewoon een oude methode (zagen) in een nieuwer en iets ander jasje. Zagen is echt uit den boze {gelukkig} maar daardoor zijn ruiters wel naar andere manieren gaan zoeken hoe ze toch relatief snel dat hoofd naar beneden kunnen krijgen, ze doen eigenlijk nog het zelfde maar dan iets rustiger en houden iets langer vast. Waar je eerst heel vlug links-rechts-links-rechts-links-rechts deed gebeurt dat nu langzamer links ------ rechts ------ links ------ rechts ------ links ------ rechts.. Maar bij mij roept dat wel een associatie met het oude zagen op. Ik schrik er echt van dat mijn associatie dus niet vreemd is en mevr. de Rijk dit zelf ook al zag en er dan dus specifiek bij vermeld dat men niet moet gaan zagen. Ik vind dat schokkend en bevestigd het gevoel wat ik erbij kreeg alleen maar.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:23

Ik vind je posts heel erg interessant _Marinke_. De hele discussie op zich en ook de andere kant van de lessers van Atletische Rijkunst vind ik heel boeiend.
Maar echt, een compliment hoe je het onderbouwd TS, ik vind het heel duidelijk beschreven en ga er zelf ook echt door nadenken. Ik denk dat het ook wel meevalt dat de methode hier zo besproken wordt. Ik zie niks gemeens of aanvallend en zie een goede discussie over een heel interessant onderwerp met diepgaande zijgangen. Nog leuker zou het zijn om uitleg van Monique zelf erbij te hebben, maar wellicht krijg je nog antwoord op je mail? Zou je de antwoorden dan ook hier willen posten? Ik blijf ondertussen volgen :)

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:49

Ik denk dat we dan van mening verschillen. Ik heb een instructeur gehad die niet vies was van het betere ruk en pluk werk, en de lessen van Monique zijn daarbij een wereld van verschil. Ik heb bij haar nooit hoeven trekken aan de teugels. Het is in mijn ogen juist belangrijk dat ze er in het filmpje nog eens op wijst dat er niet gezaagd moet worden, zodat mensen die naar aanleiding ervan niet die fout gaan maken. Ik zie ook niet wat er schokkend aan is om je paard afwisselend van links naar rechts te kijken, dat het niet jouw manier is dat kan maar het paard wordt niet gedwongen. Of het "truucjes" zijn kan ik niet over oordelen, ik weet alleen dat het voor mijn pony heeft gewerkt en dat ze fijn en ontspannen loopt nu en dat ik daarvoor geen dwang heb hoeven gebruiken.

zasread

Berichten: 2465
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:47

Ik les al jaren naar volle tevredenheid bij Monique. Herken het verhaal van TS in de openingspost totaal niet en vraag me af wat het doel is van TS.

Heel vreemd om met anderen het idee achter Monique haar aanpak te bespreken. Mijn inziens vraag je dat gewoon aan haar zelf.

Daarnaast er zijn ook instructeurs die niet bij mij passen. Daar hoef ik toch ook geen topic over te openen. Ik vind dit ongepast. Dat je een discussie wil voeren over een bepaalde methode, ok. Maar om zo een instructeur specifiek te bespreken zonder dat je haar ooit IRL gesproken/gezien hebt, vind ik heel raar. TS schetst daarbij ook nog een beeld van de lesmethode die totaal niet strookt met de werkelijkheid. Ik voel daarom ook niet de behoefte om in te gaan op de vragen. Nogmaals stel ze aan Monique, niet aan anderen.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Atletische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:48

Ik les niet bij M de R en heb er ook nooit gelest. Haar lessen spreken mij persoonlijk ook niet aan.
Wel zie ik van Horseware en Appelflapje op dit forum foto's en filmpjes die me absoluut aanspreken. Lesklanten van M de R.

Haar eigen filmpjes spreken me niet aan. Daar zie ik inderdaad op de voorhand slenterende paarden. Maar als ik filmpjes van haar lesklanten voorbij zie komen, zijn de paarden juist actief en voorwaarts gereden.

De theorie komt overeen met die van Art2ride. Als ik zijn filmpjes bekijk, word ik niet warm van het beeld. Maar wel van de dingen die hij zegt.

Ja, het is inderdaad de basis die ze aanleert. Dat is waarheid als een koe. Maar zoals eerder al benoemd, de basis wordt bij anderen vaak overgeslagen. Dat ligt inderdaad aan die instructeurs ja, maar ook aan de vraag van de klant. Het paard moet nageeflijk en eigenlijk direct in de B starten zodra het gekocht is. Dus tempo. Ik vind het helemaal niet zo erg dat er nu een instructrice naar voren komt die op die basis gaat zitten. Ik zou juist graag zien dat veel meer instructeurs dat doen. Eerst die basis er maar eens in, en daarna pas de volgende stap.

Lang laag rijden doen ze in de lessen om de lange rugspier te ontspannen. Hierdoor komt er endorfine vrij en daardoor ontspannen de paarden makkelijk. Ik zie om me heen paard na paard veranderen. Ze krijgen weer plezier in het rijden, worden los door hun lijf en zijn beter bereid om voor je te werken.
Het is niet de bedoeling dat de paarden op de voorhand lopen (wat helaas wel in de filmpjes te zien is inderdaad). Maar om voorwaarts te blijven, en de achterbenen er goed bij te houden. Als dat bevestigd is, worden ze vanuit het lang laag steeds stukjes opgepakt, waarbij de neus voor de loodlijn moet blijven. Het resultaat is dat de paarden vriendelijk nageeflijk worden gereden zonder valse knik. Steeds weer even terug naar het lang laag zorgt er voor dat de paarden zich steeds even kunnen ontspannen na aanspanning.
Misschien niets nieuws. Maar wel nieuw als je als ruiter heel anders les hebt gehad.

Nu zal deze methode niet voor ieder paard werken. Ik heb een draver die als een duikboot zinkt als ik hem zo ver laat zakken. Dan is stuwen veel makkelijker dan dragen. Ik krijg hem ook echt niet zo ver dat hij op deze manier zijn achterbenen er onder gaat zetten. Dus voor ons is deze methode niet geschikt. Meerdere wegen naar Rome. Uiteraard wil ik mijn paard vwnw rijden, maar wij kiezen een andere weg.

Iedere ruiter moet altijd blijven denken aan wat zijn/haar paard de meest geschikte manier is. Blijven voelen, blijven nadenken, blijven kijken. Wat voor de één werkt, kan voor de ander averechts werken. Altijd blijven nadenken: wat wil ik met mijn paard, en hoe ga ik dat bereiken?
Ik denk dat je daar het verst mee komt, dan vastberaden achter een methode aan te lopen en er dan jaren later achter komen dat het toch niks voor jouw paard doet.

Ik vind ook niet dat je hoeft te gaan lessen bij M de R. En ik vind het heel goed dat je deze methode in twijfel trekt. Zelf nadenken! Als je nu al negatief tegenover deze methode staat, gaat het je ook vast niets brengen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:37

_Marinke_ schreef:
Hoi Hoi,

Ik ben bang dat ik nu erg veel commentaar over mij heen ga krijgen omdat veel bokkers helemaal lyrisch zijn over deze manier van rijden. Opzich kan ik dat ook best begrijpen, het is het tegenovergestelde van wat we in de wedstrijdring zien en wat de meesten tot nu toe altijd geleerd gekregen hebben. De gene die dat niet meer willen en opzoek gaan naar een andere manier komen 9 van de 10 keer bij Mevr. de Rijk van Atletische Rijkunst uit. Ik hoor positieve verhalen van hele blije ruiters, fijn! Echter na het zoveelste filmpje heb ik besloten dit topic te openen want ik word helemaal niet zo blij van wat ik zie van deze methode.

Het maakt mij namelijk nieuwsgierig, wat is dat dan waar men zo happy mee is en waar ik dus niet blij van word?? Zodoende ben ik op de website gaan kijken maar ik word er niet blij van. Ik vind het te extreem allemaal en alles waar te voor staat is niet goed.

Maar voor mij vooral de vraag, waarom word ik er dan niet blij van? Want als je op haar site de theorie leest zit er inderdaad een kern van waarheid in. En al die blije ruiters dan??


Ik zie niet echt een "methode", ik zie gewoon een instructeur die haar visie probeert uit te dragen. Prima toch? Toevalllig iemand die een leuke online-marketing-strategie heeft, dus alles is zichtbaar.

Ik zie zeker dingen die ik ander zou doen (maar waar zie je dat niet?).
Verder zie ik ontspannen paarden, blije ruiters, gewoon lekker mensen aan een basis helpen, geen geruk en gepluk en in de krul...

Ik ben echt heel erg benieuwd waarom je je hier zo druk om maakt?