Training Cavalry Horseback Riding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mischa

Berichten: 3503
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Training Cavalry Horseback Riding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 13:35

Op YouTube kwam ik bij dit filmpje terecht waar ik met verwondering naar heb zitten kijken, en wou dat graag met jullie delen.
Het gaat het om het trainen van oorlogspaarden en hun ruiters. Ik vind de training er heftig uit zien in de zin van wat voor oefeningen ze uit moesten voeren, maar het zijn geen schokkende beelden betreft gericht leed o.i.d. hoor, dus volgens mij ook heel geschikt voor de gevoelige kijker.



Tijdens het kijken van dit filmpje had ik ongeveer continu kippenvel, en er moest regelmatig een: ''wauw-ooooh-WOW'' uit!
Wat een moedige, zelfdenkende en sterke paarden! Het lijkt of ze zelf precies weten hoe ze hun benen moeten gebruiken, ze doen het gewoon, hoe stijl het ook is, en wat een wederzijds vertrouwen moet dit zijn, ook van de dappere ruiters die dit als (jong) volwassen mannen even moeten leren.

Voor degene die het leuk vinden is er ook nog een reeks van 12 flmpjes van elk rond de 6 minuten, waar de soldaten vanaf 0 beginnen. Ik vond het erg interessant om naar te kijken in ieder geval. De reeks heet Military Riding (01 t/m 12).

Hopelijk vinden jullie dit net zo fascinerend om te zien als ik.

Sorry mods, waarschijnlijk staat dit in het verkeerde subforum maar wist eigenlijk niet zo goed waar het precies zou horen, dus heb m'n beste poging gedaan ;)

Mischa

Berichten: 3503
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Training Cavalry Horseback Riding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 16:37

Werkelijk verder niemand die hiervan onder de indruk is!?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:52

Kende deze reeks al i.v.m interesse in historisch rijden en het beoefenen van cavarly reenactment. :)

Inderdaad mooie beelden, hele andere tijd. Ruiters kregen nog een gedegen opleiding en de paarden waren heel anders dan moderne warmbloeden (en een stuk dapperder, hihi :+ ). Het trainen ging overigens niet altijd even vriendelijk maar als er nood aan de mans was (oorlogssituaties) moesten paarden soms vaak snel klaargestoomd worden.

gerlindie

Berichten: 4650
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Training Cavalry Horseback Riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:14

Ik vind het vooral interessant om te zien op hoeveel verschillende manieren de paarden naar beneden gaan.

Sommige laten zich gewoon van de zandhelling/afgrond afglijden met gestrekte voorbenen, en remmen daardoor onderaan wat af, terwijl andere paarden ervoor kiezen om naar beneden te springen en met een enorme klap op hun voorbenen terecht te komen :=

Whizz
Berichten: 1064
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:17

Wat een leuk filmpje! Het laat denk ik mooi zien waarom eventing vroeger military genoemd werd :)) bedankt voor de link, ik ga lekker kijken.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Training Cavalry Horseback Riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:30

Ik ga later vanavond de rest bekijken, nu helaas geen tijd maar het filmpje dat hier staat is indrukwekkend!

Mischa

Berichten: 3503
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Training Cavalry Horseback Riding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 19:17

Ooh wat leuk dat toch meerdere dit de moeite waard vinden om te kijken. Ik had me er nooit echt in verdiept dus ben echt onder de indruk van deze beelden.

En er zijn idd ook nog wel filmpjes te zien waarop het er ruwer aan toe gaat, zoals een fragment waarbij de paarden moeten gaan liggen. De ruiters trekken de paarden heel hard een kant op in hun mond/hals zodat ze als het ware omvallen.
Maar het is gewoon zo dat wanneer het om leven of dood gaat, er hele andere prioriteiten zijn.

D_eem

Berichten: 33
Geregistreerd: 23-04-15
Woonplaats: Woudrichem

Re: Training Cavalry Horseback Riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:23

Altijd interessant zo'n stukje paardrijgeschiedenis -:) als ik tijd heb ga ik de andere filmpjes ook eens kijken

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Training Cavalry Horseback Riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:28

Ik heb in de bergen paardgereden. Die paardjes konden ook allerlei steile hellingen op en af. Die zijn niet anders gewend.
Super wat die paarden kunnen.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:37

Zeker onder de indruk!
Ik ga nu ook even zitten voor de andere filmpjes. Super gaaf om te zien. :)

Mischa

Berichten: 3503
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 11:05

Yvette81 schreef:
Ik heb in de bergen paardgereden. Die paardjes konden ook allerlei steile hellingen op en af. Die zijn niet anders gewend.
Super wat die paarden kunnen.

Dat is het 'm ook denk ik. Hier in NL rijden we toch meestal op vlak terrein. Zo'n paard moet natuurlijk net zo goed leren hoe met de steile hellingen om te gaan.

gerlindie

Berichten: 4650
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:21

Mischa schreef:
Yvette81 schreef:
Ik heb in de bergen paardgereden. Die paardjes konden ook allerlei steile hellingen op en af. Die zijn niet anders gewend.
Super wat die paarden kunnen.

Dat is het 'm ook denk ik. Hier in NL rijden we toch meestal op vlak terrein. Zo'n paard moet natuurlijk net zo goed leren hoe met de steile hellingen om te gaan.


zo was ik ook een keer op buitenrit in de duinen, en het zand was echt verschrikkelijk mul.
Maar de paarden waren er aan gewend, en liepen er rustig doorheen, terwijl ik denk dat mijn eigen paarden na tien minuten al moe zouden zijn.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:52

Gaaf filmpje! Ik zie die van mij al gaan :') die zou op sommige stukken iedere boom in het bos ombeuken en op d'r plaat gaan, daar word je ellendig van! :D

En dat alles zonder cap op een Arabier die er een stuk robuuster uit ziet dan tegenwoordig.