6 jaar oud en Z of Zz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eduard007
Berichten: 168
Geregistreerd: 13-04-12

6 jaar oud en Z of Zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 22:49

Puur uit interesse: als ik een advertentie zie van zulke jonge paarden die al zo hoog uit komen in de sport dan krijg ik daar een beetje de kriebels van. Het lijf is tussen de 6 en 7 jaar oud pas uitgegroeid toch. Daarom kan ik mij bijna niet voorstellen dat een dier klaar is voor zulke zware arbeid en vraag ik mij soms af of dat altijd helemaal oké kan zijn gegaan.

Zijn er mensen die hier uit eigen of werkervaring iets over kunnen zeggen? Is dit echt een centenkwestie of zijn er ook gewoon paarden geboren voor de sport?

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: 6 jaar oud en Z of Zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:53

Z is basis en niet het zware werk, voor het Z hoef je geen 6 dagen per week een uur te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:54

R12312 schreef:
Z is basis en niet het zware werk, voor het Z hoef je geen 6 dagen per week een uur te trainen.


Dit. Valt reuze mee in goede handen.
Daarnaast is het ook een stukje centen inderdaad.... Op 6/7 jaar op Z/ZZ niveau biedt meer perspectief voor de hogere sport dan een paard wat op zijn 14e voor het eerst een Z proef loopt.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:59

Hangt er vanaf hoe dat paard Z geklasseerd is.
Ik zou dan eerst alle klassen hebben moeten doorlopen met een paard omdat ik zelf die ervaribg niet heb.
Dus dan is dat paard bijna wekelijks waarschijnlijk op wedstrijd geweest bij mij.
Een ruiter die zelf al veel hoger is, traint een paard thuis naar dat niveau en is daar vele malen sneller dan ik als beginner.
Zo een paard van die ervaren ruiter is dan Z, maar zonder over de kop gereden te zijn.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:02

Een talentvol paard heeft hier geen moeite mee hoor. Ik had een KWPN-er ingereden met 3,5 jr. Met 1 wedstrijd per maand begonnen met 4 jr in de B, was ze bijna 6 jr en Z1+1 met twee personen ook nog.
Iedere wedtrijd in de winst en soms dubbele winstpunten, zijgangen gingen haar moeiteloos af.
Ze werd gemiddeld 4x per week gereden toen ze op dit niveau was ( uiteraard niet toen ze jonger was, langzaam opgebouwd)
Dus het kan makkelijk in de basis.

_Stephanie

Berichten: 659
Geregistreerd: 12-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:57

Ik snap inderdaad wel wat je bedoeld.

Ik rijd zelf ook Z1 met mijn 6 jarige merrie, maar we doen nog steeds rustig aan. Ik train haar 4/5 keer per week, maar ze pakt alles gewoon heel makkelijk op.

D_eem

Berichten: 33
Geregistreerd: 23-04-15
Woonplaats: Woudrichem

Re: 6 jaar oud en Z of Zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:04

Ik denk dat het belangrijker is om te kijken naar de manier waarop het paard gereden wordt dan naar de klasse. In goede handen kan Z inderdaad prima op die leeftijd.

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 6 jaar oud en Z of Zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:09

Ik denk dat het inderdaad maar net is hoe het paard daarheen wordt gereden. Ik heb wel altijd vraagtekens bij advertenties van paarden die braaf en werkwillig zijn en Z lopen en waar ze dan max 5000 voor vragen, ik heb het idee dat het paard dan niet gezond zal zijn of dat er iets anders mee is. Dat lijkt me te mooi om waar te zijn namelijk. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:33

Ik sluit me aan bij de vraagtekens.
Op zich kan het prima, maar dan moet het gaan om een ruiter die het paard goed basiswerk laat doen en laten we zeggen even een schouderbinnenwaarts aan de lange teugel.

Ik ken iemand die een 6-jarige kocht die Z liep, 'want ze wilde verder in de sport'. Het dier had een mooie krul in de hals, tilde zijn voorbenen hoog op, kende de trucjes (kont wat naar binnen enzo) - maar hij kon niet echt buigen en liep op de voorhand.
Drama 's, boksessies en wat al niet volgden.

(Vraag mij niet hoe het dier in de Z kwam, maar het schijnt zo te zijn.)(Ging ze losrijden: lange teugel, neus ter hoogte van de carpus/ polsen achter de loodlijn, en een uitzwaaiende achterhand.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-07-16 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:41

Als je als ruiter een paard meteen kan uitbrengen in de klasse Z, is een winstpunt rijden niet zo'n opgave voor een talentvol paard en een handige ruiter. Het kan goed dat dit paard juist veel minder belast is dan een 6-jarige die met een amateur L rijdt en die elk weekend is gaan sprokkelen om aan de winstpunten te komen.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:43

Wij hadden een lieve nrps, gekocht met 16 jaar, laten inslapen met maar 19 jaar. Lichaam op. Met 6 in z dressuur, m springen en 2 veulens. Voor ons diep en diep triest.

_Stephanie

Berichten: 659
Geregistreerd: 12-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:46

smileydees schreef:
Wij hadden een lieve nrps, gekocht met 16 jaar, laten inslapen met maar 19 jaar. Lichaam op. Met 6 in z dressuur, m springen en 2 veulens. Voor ons diep en diep triest.


Dat is inderdaad verschrikkelijk!
Ik denk dat het ook belangrijk is hoe er mee gereden word.
Mijn 6 jarige merrie die nu 1x z heeft gelopen heeft echt een goed leventje. 4/5 keer trainen en voor de rest lekker op de wei. Denk als er goed mee omgegaan word dat het kan. Er zijn inderdaad ook mensen die er anders mee omgaan..

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:52

@Tango: ja, dat is idd een mogelijkheid. (De details weet ik niet.)

Maar als het meiske 'dat verder wilde in de sport' goed had opgelet (of had ze iets geweten van de basis van de dressuur), dan had ze dit dier nooit gekocht.
Na 6 (!) jaar worstelen heeft ze hem overgedaan aan een vriendin, die tot haar stomme verbazing aan een halflange teugel (.... zo is zij, "hij gaat anders bokken, dus ik hou m laag") winst rijdt in de L2 en inmiddels M1.

Anoniem

Re: 6 jaar oud en Z of Zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:20

Ik heb er ook wel eens eentje gereden die Z was op zijn 6e, wat een ramp was dat. Idd een knikje in de hals, kon alle truukjes wel, maar als ik m vroeg mn hand te volgen en hals te strekken snapte hij er niks van. Ik heb m toen een tijd gereden maar het heeft een tijd geduurd voordat ik de basis er fatsoenlijk in had. Daar had ie echt nog nooit van gehoord kan ik je vertellen. Helaas begon ie daarna te staken en raar te doen, scheen ie rugproblemen te hebben en last van een van de achterbenen.

Roodvos

Berichten: 6703
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:55

Ik wordt altijd zo moe van dit soort topics....

TS poneert de vraag "is dat niet slecht?", en vervolgens regent het reacties van mensen die bevestigen dat het slecht is omdat (haal de voorbeelden maar aan).

Het is met paarden net als met mensen. Het ene paard heeft meer talent en gaat het werk makkelijker af dan de andere. De ene mens gaat fluitend door het VWO en de andere kan met moeite en hard werk het VMBO diploma halen. De ene mens is van nature zo lenig dat die zich moeiteloos dubbelvouwt, de andere mens moet door de knieën om de eigen schoenveters te strikken. En dat is met paarden net zo. Alleen mag dat kennelijk nooit gezegd worden.

De vraag is dus niet of, maar hoe het paard Z is geworden. Fluitend met 2 vingers in de neus of met hangen en wurgen en alle weekenden 4 proeven.

Mijn oude vos ging liep met 3,5 jaar zijn eerste B-proef, ging 1x in maand mee op concours voor 1 proefje, en liep op zijn 5e jaar Z1 (dat mocht toen nog). Inmiddels is hij 28 jaar oud, nog klokzuiver op het harde en kurkdroog op de benen.

Dus nee, het is niet slecht om pas met 6 jaar in de Z te lopen.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 6 jaar oud en Z of Zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:09

Ik heb een 6 jarige in het Z gereden, dressuur voor de wagen. Pony (shet, dus ook niet echt een super dressuur paard ;) ) is als 4 jarige rustig betuigd. Liep meestal 1x per week voor de wagen, 1x aan de dubbele longe en soms nog 1x onder het zadel met kleine kinderen. Dus zware training, nee niet echt.

Ik heb ook pony's gehad die pas boven de 10 jaar voor het eerst in handen kwamen en in het werk kwamen.

Ik heb nooit zo'n haast, maar sommige doen het gewoon heel makkelijk. Combinatie van de juiste rijder, juiste paard en het moet mee zitten.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:16

R12312 schreef:
Z is basis en niet het zware werk, voor het Z hoef je geen 6 dagen per week een uur te trainen.
Voor GP/1.60 parcours ook niet.

Saar4
Berichten: 2349
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:27

Tja, ik ken paarden die Z of ZZ lopen op 6-jarige leeftijd en 3x per week 20 minuutjes onder het zadel lopen. Voor een handige ruiter en een goed paard is Z echt geen zware opgave hoor.

Dat lijkt me eerlijk gezegd minder belastend dan de mindere goden die 7 dagen per week minstens een uur keihard trainen voor een L-proefje.

Roodvos omschrijft het mooi:
Roodvos schreef:
De vraag is dus niet of, maar hoe het paard Z is geworden. Fluitend met 2 vingers in de neus of met hangen en wurgen en alle weekenden 4 proeven.

Eduard007
Berichten: 168
Geregistreerd: 13-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 20:32

Joolien schreef:
Ik heb er ook wel eens eentje gereden die Z was op zijn 6e, wat een ramp was dat. Idd een knikje in de hals, kon alle truukjes wel, maar als ik m vroeg mn hand te volgen en hals te strekken snapte hij er niks van. Ik heb m toen een tijd gereden maar het heeft een tijd geduurd voordat ik de basis er fatsoenlijk in had. Daar had ie echt nog nooit van gehoord kan ik je vertellen. Helaas begon ie daarna te staken en raar te doen, scheen ie rugproblemen te hebben en last van een van de achterbenen.


Ja dat is dus ook altijd een beetje mijn gevoel hierbij. Om een jong dier in de basis al zo voor elkaar te hebben dat hij dat werk goed aan kan zonder dat het hem zijn lijf kost. Maar ik zie hier dat er mensen uit eigen ervaring dus aangeven dat het kan. Geen poeha mensen gewoon oprechte interesse meer zat er niet achter

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:47

Saar4 schreef:
Tja, ik ken paarden die Z of ZZ lopen op 6-jarige leeftijd en 3x per week 20 minuutjes onder het zadel lopen. Voor een handige ruiter en een goed paard is Z echt geen zware opgave hoor.

Dat lijkt me eerlijk gezegd minder belastend dan de mindere goden die 7 dagen per week minstens een uur keihard trainen voor een L-proefje.

Roodvos omschrijft het mooi:
Roodvos schreef:
De vraag is dus niet of, maar hoe het paard Z is geworden. Fluitend met 2 vingers in de neus of met hangen en wurgen en alle weekenden 4 proeven.


Exact.

Cioccolato

Berichten: 6642
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 6 jaar oud en Z of Zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:50

Ik heb een pony gereden, met 4 jaar begonnen in de B en met 6 jaar in het Z. Gaat om springen. Keer per week springles en wel regelmatig op concour. Pony won of sprong balk(en). Het ging dus niet altijd foutloos, winnen etc.
Klassen niet uitgereden want op een gegeven moment was het te makkelijk en kwam er geen moeite meer uit. Pony loopt momenteel voor de 3e keer alweer in het Z springen. Beestje doet het erg makkelijk :j

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:56

Ik denk dat je niet zwart/wit kan zeggen of het goed of slecht is voor het paard.

Zelf ben ik altijd van rustig opleiden en ondertussen meenemen op wedstrijd. Met mijn huidige merrie op 5 jarige leeftijd begonnen met wedstrijden, heeft er 6 tot 8 maanden uit gelegen door ziekte en dus vanaf 6 jaar L1 mee gestart. Uiteindelijk liep ze toch echt op 7-jarige leeftijd Z1. En zij valt echt niet onder het kopje "kop in de krul en gaan met die banaan" of iets in die trant. (Zie bijvoorbeeld mijn topic uit mijn onderschrift)

rien10
Berichten: 14763
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:01

Bizzybijtje schreef:
R12312 schreef:
Z is basis en niet het zware werk, voor het Z hoef je geen 6 dagen per week een uur te trainen.


Dit. Valt reuze mee in goede handen.
Daarnaast is het ook een stukje centen inderdaad.... Op 6/7 jaar op Z/ZZ niveau biedt meer perspectief voor de hogere sport dan een paard wat op zijn 14e voor het eerst een Z proef loopt.


En je slaat precies !!! de spijker op de kop! "in goede handen" Maar oh oh oh, wat zie je vaak een jong dier het Z in getrokken worden.
Goed opletten wat je koopt dus.