Tips lesgever/topamazone

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chokotoff
Berichten: 58
Geregistreerd: 24-11-04

Tips lesgever/topamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 18:21

Dag iedereen,

Sinds een tijdje heb ik een nieuw bijrijdpaard en les ik dus bij een nieuwe instructrice. Enorm geluk want het gaat om een instructrice met wachtlijst en ik had meteen een plaatsje dankzij de eigenaar. Het is een amazone met internationaal succes (Grand Prix en 2 jonge paarden aan het opwerken). Als ik haar zie rijden ziet het er ook vriendelijk uit.

Nu vind ik haar tips veel minder fijn. Het gaat constant om 'ronder en lager instellen' door te 'spelen', 'beetje links-rechts'. Volgens haar is dit nodig zodat het paard direct over de rug loopt. Even vooraan doorkomen door te 'spelen met de handen' zou beter zijn dan in de foute houding (niet laag en diep) te rijden. Maar ik heb het gevoel dat ik meer armspieren kweek dan wat anders. Als ik alleen rijd duurt het meestal veel langer om de juiste houding te krijgen, maar dan is het in mijn ogen wel vriendelijker gegaan. Ook de sperriem werd aangesnoerd.

Hoe kan ik deze tips rijmen met haar succesvolle prestaties en op het zicht vriendelijke eigen rijstijl? Heeft nog iemand ervaring met 'topruiters' als lesgever? Wat zijn jullie ervaringen?

Pessoa

Berichten: 105
Geregistreerd: 22-01-11
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:25

En dan heb je nu officieel kennis gemaakt met de rijstijl van een 'Topruiter' :j
Het moet er op het plaatje mooi uit zien in de top, hoe ze het doen maakt niet uit, liefst zo snel en eenvoudig mogelijk.
Heel erg jammer, ik raad je aan om iemand te zoeken die meer bezig is met rechtrichten enzv. en het wel vriendelijk doet, een goede instructeur is vaak niet iemand die in de top zit vind ik...
Edit: Daar wil ik niet iedereen over één kam scheren natuurlijk!!

Rudet

Berichten: 78
Geregistreerd: 30-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:26

Dat iemand goed presteert wil niet zeggen dat de manier van rijden of lesgeven bij jou past en dat geeft ook niet, er zijn altijd meerdere wegen die naar hetzelfde doel gaan. Misschien toch iemand zoeken die beter bij jou past

0000
Berichten: 5486
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:29

Sowieso kan niet iedereen die goed kan rijden, ook goed lesgeven. Iets zelf voelen en uitvoeren is echt een andere vaardigheid dan dat gevoel overbrengen aan iemand.

Verder kan ik natuurlijk totaal niet beoordelen of je inderdaad misschien wel wat lief en afwachtend bent en dus er meer aan zou moeten rijden, of dat ze inderdaad veel te veel focust op de voorkant en jullie misschien niet de juiste match zijn. Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik vriendelijk en eerlijk rijdt (en zo ook lesgeef) maar tegen bepaalde leerlingen kan je mij ook weleens opmerkingen horen maken waarvan je gillend weg zou rennen. Juist omdat ik weet dat zij van zichzelf altijd wat te lief zijn en als ik mijn uitleg eens enorm overdrijf (schop 'm nou eens echt aan!, bijvoorbeeld) ze dat heus niet letterlijk nemen maar wel een hulp geven waar het paard een keer wel op reageert.

Wat ik wel echt een stelregel vind is dat je de ruimte moet krijgen om vragen te stellen. Dus als jij in de les moet rijden op een manier waar je thuis alleen niet uitkomt, moet er in de les de ruimte zijn om uitleg te krijgen over het hoe, wat en waarom totdat jij begrijpt hoe het zit en er zelfstandig mee verder kan. Als ik niet begrijp waarom ik iets moet doen of wat de gewenste reactie zou moeten zijn, mag ik dat altijd vragen. Dat is wel iets wat ik bij iedere instructeur een voorwaarde zou vinden.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Tips lesgever/topamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:02

RT-V >>> RT-D

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: Tips lesgever/topamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:19

Vraag haar eens haar methode te onderbouwen naar jou. Wellicht kan je er met haar over praten? Denk dat je daar het meeste aan hebt!
Succes

Jetta_2015

Berichten: 224
Geregistreerd: 29-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:32

Ik ben het eens met 0000 dat niet iedereen die goed rijd ook goed kan lesgeven, het overbrengen van de juiste handelingen en het oplossen van problemen is niet altijd even makkelijk.
Bovendien is het belangrijk dat je ook een klik hebt met degene die je lesgeeft en als ik jouw verhaal zo hoor heb je dat met haar niet.
Het is de bedoeling dat je er iets aan hebt als je les krijgt en dat je het ook toepast als je geen les hebt. Jij geeft al aan dat als je alleen rijd je je eigen weg weer zoekt en het misschien wel wat langer duurt maar voor je gevoel vriendelijker bezig bent. De lessen van deze instructrice zijn hiermee wel duur betaald :D
Ik zou toch op zoek gaan naar een andere instructrice die beter bij je past.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:49

Of wil de eigenaar dat je bij haar lest, omdat hij wil dat je dat paard op die manier rijdt?

In dat geval kan je 2 dingen doen.. of doen wat zij zegt, en beseffen dat je er wellicht toch iets van kan leren (ook al is het niet jouw manier), of duidelijk zijn tegen de eigenaar dat het niet jouw manier van rijden is, en het risico lopen dat je een ander paard moet gaan zoeken.

Het kweken van spierballen doe je alleen als je zelf vast houdt..
Dus probeer in te werken zoals de instructrice het wilt, maar daarbij wél zelf te ontspannen.

Qerty
Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:54

Weet niet of er een mogelijkheid is om van instructeur te wisselen als de eigenaar van je paard een link heeft met deze instructeur, maar het belangrijkste is natuurlijk dat je van haar kunt leren en daarvoor moet je wel mee kunnen gaan in haar manier van trainen.
Als dat tegen je gevoel ingaat is het sowieso een slechte match.

Maar misschien helpt het ook om haar te vragen wat ze precies bedoelt met 'spelen'.
Van af en toe links en rechts een kneepje en dan weer loslaten krijg je over het algemeen geen spierpijn in je armen, terwijl dat is wat ik onder 'spelen' versta. Kan het misschien zo zijn dat jij haar aanwijzingen anders interpreteert dan zij ze bedoelt?

chokotoff schreef:
Maar ik heb het gevoel dat ik meer armspieren kweek dan wat anders.

chokotoff
Berichten: 58
Geregistreerd: 24-11-04

Re: Tips lesgever/topamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 10:43

Bedankt voor jullie reacties!

Intussen gaat het iets beter, maar ik blijf het moeilijk hebben met het concept 'spelen'. Links en rechts een kneepje, dat is volgens mij toch echt wel zagen in de mond... Wat is jullie mening daarover?

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:46

chokotoff schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Intussen gaat het iets beter, maar ik blijf het moeilijk hebben met het concept 'spelen'. Links en rechts een kneepje, dat is volgens mij toch echt wel zagen in de mond... Wat is jullie mening daarover?


Ik ben meer van het klassieke rijden, persoonlijk zou ik dan ook meteen een andere instructeur zoeken want met dat gefriemel met mijn handen wil ik niet rijden :o

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:48

Ligt eraan.. als je de andere teugel wel gewoon contact blijft houden en dan met de linkse, danwel rechtse teugel een ophouding geeft om een reactie van het paard te krijgen dan kan ik me niet voorstellen dat het bit van links naar recht door de mond getrokken wordt.

Ligt er natuurlijk wel aan of je de andere teugel ook gewoon aan blijft houden en aan hoe hard de ophouding is die je op de andere teugel geeft, maar spierballen kweken lijkt me niet de bedoeling natuurlijk.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:54

Waarom vraag je niet gewoon wat ze precies bedoeld met een kneepje?
Misschien bedoelt ze wel gewoon een halve (of hele) ophouding.. ;)

Als je wilt leren, zal je ook dingen moeten vragen die je niet begrijpt..

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:05

'spelen' is absoluut niet zagen zoals op bokt vaak gedacht wordt. Zagen is idd het bit links rechts door de mond trekken. Met 'spelen'beweegt het bit wel iets waardoor het paard wat makkelijker nageeft. Zie hier zelf niets verkeerds in. Vanuit de klassieke rijkunst heb je ook te maken met de weerstand biedende hand. Niet trekken, maar weerstand bieden tot het moment dat het paard nageeft en dan op dat moment ook zelf 'loslaten' oftewel zelf ook nageven met de hand. Kan je ook zere armen van krijgen als het paard daar niet zo snel op reageert. Door daar een beetje bij te spelen, dus kleine kneepjes gaan veel paarden eerder nageven. Hoe eerder het paard 'loslaat' hoe fijner voor paard en voor ruiter. En hoe makkelijker het paard over de rug kan gaan en zijn achterbeen onder kan treden. Dus niet trekken, want dan werk je idd met de hand tegen en trek je het paard in elkaar.

Een filmpje van jou terwijl je aan het rijden of lessen bent geeft veel meer duidelijkheid. Nu kan er meteen geroepen worden dat je een andere instructrice moet nemen terwijl dat misschien helemaal niet terecht is.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:17

Armspieren kweken is nooit goed, daar is zij het vast ook mee eens. Lager instellen kan wel degelijk helpen om het paard over de rug te laten lopen, maar de nadruk zou moeten liggen op nageeflijk RIJDEN. Een paard dat met zijn neus in de lucht loopt kan nooit fijn lopen, of je nu klassieke of moderne dressuur aanhangt. Vraag haar eens hoeveel druk je op je teugels moet/mag hebben. Vraag haar het voor te doen aan de teugels, met jullie allebei aan een kant zeg maar. Zo kan je het voelen. Bedenk voor jezelf dat kracht niet werkt. De mond moet licht zijn, anders is er iets anders niet goed. Alleen vanuit voorwaarts rijden kan je paard dragen en nageven. Andersom werkt niet. Vraag je instructrice het uit te leggen.

Sperriem aansnoeren vind ik nog het meest verontrustende van het verhaal. In principe zou een correct getraind paard ook zonder neusriem goed moeten lopen. Sommige paarden vinden het wellicht wat onstabiel, maar aansnoeren is nooit geoorloofd wat mij betreft.

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:20

chokotoff schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Intussen gaat het iets beter, maar ik blijf het moeilijk hebben met het concept 'spelen'. Links en rechts een kneepje, dat is volgens mij toch echt wel zagen in de mond... Wat is jullie mening daarover?

Ja, dat is inderdaad zagen.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:35

Volgens mij is dat ook zagen ....

Wat misschien nog een punt(je) is: wanneer begint jouw les? Ik heb les gehad van iemand waarbij ik er pas na een paar lessen achterkwam dat zij er vanuit ging dat ik al 20 minuten losgewerkt had, terwijl ik er amper 5 minuten op zat :-). Toen we dat hadden gesynchroniseerd ging het stukken beter.

De discussie: 'rijd je ze direct in de houding' of 'rijd je ze er naar toe' is trouwens wel een interessante. Ik ben opgevoed met het tweede principe, maar heb ook een tijdje gereden bij iemand die vanaf het begin meer laag-rond vroeg. Ik merk nu wel dat sommige paarden er beter van worden als je ze direct ronder instelt. Verschilt wel erg per paard.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:56

Er is een verschil tussen schurend zagen en letterlijk een kneepje in de teugel geven.

Vraag haar anders eens uitleg waarom je bepaalde handelingen moet doen. Dat kan al veel duidelijkheid geven.