Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57969
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:44

Ik geloof niet dat je in de reguliere grand prix komt als je geen talent hebt naast financiële middelen en een paard met talent. :)
Dus ja, dat maakt het voor veel bokkers (inclusief mezelf) onhaalbaar om competitief GP te starten ooit. In de achtertuin de oefeningen kunnen rijden of ze in een proef kunnen rijden is nog een heel verschil. En dan heb ik het niet eens over ze op wedstrijd in een proef kunnen rijden. :)

En wat "ze" zeggen heeft daar weinig mee te maken. Dat "ze" zeggen dat Kadankovitch geen talent/niet genoeg ruitergevoel heeft is dikke kul want dat heeft ie wel. :) Gaan beweren dat ie dat niet heeft is onzin. Dus dan blijft de stelling gewoon terecht dat iemand zonder dat extra ruiter gevoel daar gewoon niet zal komen. :) Ongeacht of het geld er is. Andersom vrees ik dat het helaas ook zo is dat je met alleen maar ruiter gevoel er ook niet komt... Als er geen financiën zijn houdt het helaas op. :)

Zoals babootje al zegt is dat in wezen toch ook helemaal niet erg?
Er is zoveel meer te leren in het paardrijden en de africhting dan een GP proef rijden. :)
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-04-18 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam veranderd

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:24

Ayasha schreef:
Ik geloof niet dat je in de reguliere grand prix komt als je geen talent hebt naast financiële middelen en een paard met talent. :)
Dus ja, dat maakt het voor veel bokkers (inclusief mezelf) onhaalbaar om competitief GP te starten ooit. In de achtertuin de oefeningen kunnen rijden of ze in een proef kunnen rijden is nog een heel verschil. En dan heb ik het niet eens over ze op wedstrijd in een proef kunnen rijden. :)

En wat "ze" zeggen heeft daar weinig mee te maken. Dat "ze" zeggen dat Kadankovitch geen talent/niet genoeg ruitergevoel heeft is dikke kul want dat heeft ie wel. :) Gaan beweren dat ie dat niet heeft is onzin. Dus dan blijft de stelling gewoon terecht dat iemand zonder dat extra ruiter gevoel daar gewoon niet zal komen. :) Ongeacht of het geld er is. Andersom vrees ik dat het helaas ook zo is dat je met alleen maar ruiter gevoel er ook niet komt... Als er geen financiën zijn houdt het helaas op. :)

Zoals babootje al zegt is dat in wezen toch ook helemaal niet erg?
Er is zoveel meer te leren in het paardrijden en de africhting dan een GP proef rijden. :)

Het is zeker zo dat het bijzonder moeilijk is om in de topsport te komen indien de financiële middelen beperkt zijn. En daarnaast spelen nog wel andere factoren een rol. Het is ook niet altijd met elk beroep te verenigen. Ik denk dat mevr. SinneJ eerder doelde op het 'in staat zijn' om een grandprix te rijden, en dat desnoods in de achtertuin.
Persoonlijk denk ik ook dat te vaak, te gemakkelijk het matig presteren wordt afgeschoven op het ontbreken van 'talent'. Waarbij er helemaal geen duidelijkheid bestaat over wat dat woord feitelijk zou moeten inhouden in de rij-kunst. Waarschijnlijk heeft SinneJ ook daarop gedoeld.

Natuurlijk mag en kan men van een individueel geval nooit iets generaliseren ! Maar voor mij persoonlijk is de manier waarop ik mij ontwikkeld heb wel een bewijs dat het ook anders kan. Als Talent inhoud, zoals het toch meestal wordt geïnterpreteerd, dat er een lichamelijke vaardigheid is [Mevr. Babootje beschrijft jonge mensen die zo gemakkelijk kunnen meebewegen met een paard] dan is één ding zeker: dat is zeker nooit op mij van toepassing geweest. Om het overdreven uit te drukken; ik struikelde over een kiezelsteen of viel van mijn hobbelpaard. Door mijn ziekte en talloze operaties waren en zijn mijn gewrichten pijnlijk en stijf. Omdat te veel rijleraren talent zo interpreteren zoals hierboven beschreven, kon ik ook geen hulp krijgen om mijn droom, goed te leren rijden, te kunnen verwezenlijken. Totdat ik men van Loon leerde kennen. ZONDER GELUK VAART NIEMAND WEL.
Hij heeft me geleerd vooral geduld met mezelf te hebben. Hij heeft me bijgebracht dat er zo veel verschillende manieren zijn om een paard te brengen waar men het hebben wil. Hij bewees dat dogma's er zijn om genegeerd te worden. EN dat veel meer paarden dan men graag aannemen wil, instaat zijn de oefeningen die in de grandprix voorkomen uit te voeren.
Indien men over zegt dat ik talent zou hebben, dan voel ik mij bijzonder onprettig bij, omdat het toch impliceert dat ik het quasi cadeau heb gekregen. Alsof daar geen langdurig geploeter, geknutsel en heel veel studeerwerk, mee verbonden zou zijn geweest, om dan uiteindelijk tot een resultaat te komen waar ik echt niet zo tevreden over ben. Maar ik beklaag mij niet. Mijn nadeel had een heel groot voordeel.

Samenvattend denk ik dat er slecht les gegeven wordt. Maar wel beter dan vroeger ! En dat de hedendaagse trend, waar dogmatisch maar één rijkunstige stroming wordt gevolgd, een jammerlijke verschraling van de kennis inhoudt. Ik hoor te vaak jonge instructeurs, die amper 1 paard naar een redelijk niveau gereden hebben, met absolute zekerheid ontoepasselijke onzin aan hun klant vertellen.
Analoog aan de stelling van pijp-rokers; "een pijp, is geen pijp, twee pijpen is één pijn, drie pijpen is pijproken", zou ik willen zeggen; "één paard is geen paard".

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 16:44

Kadankovitch schreef:
knollentuin schreef:
Ik ben pro stap, ik werk veel in de stap, schakelen , schijnovergangen zij-gangen het hele riedeltje .
Een paard dat in de stap voor elkaar is is los soepel snel en gehoorzaam aan het been en in de hand.
Als maar zet ik erbij dat het wel moeilijk is om in de stap de tact en zuiverheid te bewaren dus het is niet voor iedereen zomaar weggelegd .


Ik ben het daar wel mee eens. Waar aan zou dat te wijten zijn?

Als ik het stapwerk zie in veel van de stallen waar ik kom, dan ben ik bang dat 90% van de ruiters niet fatsoenlijk kunnen werken in stap. Het is erg teleurstellend, want juist in stap kan iemand zijn/haar rijkunstig gevoel tonen. Daar speelt hoeft een 'bewegingsgeweldenaar' niet persé te winnen.
Ook het zo sterk in de mode zijnde 'grondwerk'of 'werk aan de hand' wordt maar al te vaak in een onnuttige , soms zelfs erbarmelijke manier uitgevoerd.
Sorry dat ik zeg.


Hoe zou goed aan de hand werken dan wel moeten gebeuren denkt u? Ik wil mij hier graag in verdiepen....

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:22

Ik vind dat het werk aan de hand, praktiseert door veel aanhangers van [zelfbenoemde] klassieken meestal veel te traag.
Ik heb er niets op tegen dat in het prille begin, als het dier niet begrijpt wat bedoelt wordt men het gevraagde als het ware voor spelt letter voor letter. Maar ik zie ze dat na weken, maanden en jaren nog steeds doen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Juist door het werk aan de hand kan men paarden de nodige vlijt en snelle reacties op de hulpen bijbrengen. Te vaak is het maar wat gerommel in de marge. En nog vervelend voor het paard toe.

Men moet onderscheiden in werk aan de hand. Het werk direct aan de hand. Het werk aan de lange teugel. En niet te vergeten het longeren.
Ik zelf deed het heel graag. Maar mijn benen laten mij in de steek. Longeren gaat nog. Direct aan de hand ook, maar erachter aanlopen? Nee dat tempo volgen mijn benen niet meer.
Maar het is enorm leuk om te doen en het heeft mij iedere keer weer nieuwe inzichten opgeleverd. In zoverre vind ik het jammer dat ik mij meer op het werk onder het zadel moet concentreren.

Ik ken iemand in het barre koude land achter de Zwarte Bergen, die zich in het bijzonder heeft toegelegd in het werk aan de hand. Een sympathieke heer die met mijn toenmalig paard uitstekend aan de hand overweg kon. wellicht iets voor u. Noordwolde heet de grimmige plek waar hij zijn stede heeft. :+ }> :+ }>

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:30

Tijd voor weer eens een filmpje. Ik heb Joy nu ongeveer 6 weken. Vooral bezig met tempocontrole, ze wil graag van het achterbenen aflopen. Galop is nog wel heel ongecontroleerd, op de volte kan ik het dan nog een beetje controleren.
Filmpje is van de les, wel zonder geluid.



En eentje van het proefrijden bij aankoop.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:56

Ik vind het altijd onprettig om overmatig critisch te zijn. Ik zie een mooie vooruitgang. Het paard lijkt me in ieder geval losser in de nek.
Dat er van alles beter kan, zult u zeker zelf ook wel weten. Daarop te gaan wijzen is voor mij als 'stating the obvious'.
Ik kan u alleen succes wensen. En ik hoop over een tijdje weer video's van u en uw paard te zien.

Ik ben zeer benieuwd wat het commentaar van de andere lezers van dit topic zal zijn.

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:47

Kun je iets meer vertellen over je nieuwe aanwinst Avanti? Hoe oud is ze? Hoe lang onder het zadel? Wat kent ze al en wat je doelen zijn met haar?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:31

Inderdaad Avanti, meer achtergrond informatie zorgt ervoor dat men zorgvuldiger een reactie kan schrijven.
En ik vind het dan ook leuker om te volgen.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:17

Oeps helemaal vergeten. Is een 7 jarige, i.h.w. stamboek, is altijd recreatief in de bak gereden en bij een handelaar bij mij in de buurt terecht gekomen. ( staat hier goed bekend) Daar is ze verder gereden en verkocht als B niveau.
We zien bij haar veel bespiering aan de voorkant en met name de onderhals, achterhand is vrij onbespierd en rond de schoft ook weinig spier. Ik denk zelf dat er meer naast het zadel mee is gedaan, want ze is echt super goed opgevoed.
Ze heeft ook nog niet veel ervaring buiten de bak maar dit doet ze echt geweldig. Is voor niks bang en als ze toch wat twijfel heeft zeer makkelijk te overtuigen. Hierdoor ben ik ook voor haar gevallen, echt een wereld karakter.
Kritisch zijn mag, kan ik alleen maar van leren toch?
Mijn doel is eigenlijk een gevoel, een soort van flow waar je inkomt. Een zijn met je paard waarbij alle hulpen doorkomen, waarbij je het maar hoeft te denken en het gebeurd. Dat vind ik echt het ultieme.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:49

Wat heerlijk dat je er zo'n leuk karakter aan hebt Avanti! Ik heb ook zo'n coole en dat maakt me nog elke dag blij.

Wat ik denk, en misschien neem je dat zelf al wel mee, is dat je je paard enorm kan helpen door er wat gewicht af te krijgen. Nu ziet het er wat uit als 'zo veel mogelijk mijn voeten op de grond houden' en gezien de leeftijd mag ze er wel wat fitter uitzien. Als de fysica dan net wat meer meewerkt kan je dr een stuk sneller gaan maken aan de hulpen denk ik en daar ga je enorm veel mee winnen. Het rijden op zich ziet er niet storend uit ofzo, je bent een beginnetje aan het maken, moeten we allemaal doen; wat voelen, wat grenzen testen...

Succes! De kleur heb je in ieder geval al mee in de ring hehe

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:34

Ja kan zeker wat af. Ik heb de eerste weken onbeperkt hooi gegeven dat ging super met mijn eigen pony en de pony die ik huurde. Die stopte gewoon.
Zij at gewoon door maar dat is normaal in het begin, maar ze bleef dit doen. Nu geef ik in porties in een slowfeeder en ze krijgt na het rijden en halve schep appelmuesli en wat vitaminebrok en staan op een schrale wei.
Ja wordt heel blij van zo'n cool karakter.
Het is idd een beginnetje. Het is zoeken naar een balans tussen actief maar niet onder mij uitlopen. Heb nog geen fijn constant tempo kunnen vinden dus daar werken we aan.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:53

Leuk paard Avanti. Ik denk dat je een leuke koop hebt gedaan. Er zit nog veel werk aan (vooral om de motor achter aan te zetten en hem van de hand af te krijgen; hij duikt nogal en is nog traag in het achterbeen). En hij is nog scheef. "Rond en gezond" zeggen ze altijd, maar met paarden die zo door blijven eten is het wel oppassen geblazen :D
Ik zie de vooruitgang die Kadankovitch ziet ook wel. Van mij mag je nog wat meer aan het voorwaartse werken (voorwaartse drang, impuls) laten zien.
B niveau is door de handelaar nog wat te hoog ingeschat; ik zie hier een "jonge" 7 jarige die nog veel moet leren in de basis. Daar zit dus nog heel wat werk aan. Dat geeft helemaal niets. Leuk dat het paard bij jou is beland en ik ben ook heel benieuwd naar hoe hij zich ontwikkelt.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:00

Ik ben het in alles met je eens Babootje. :D Ben ook benieuwd hoe wij ons verder gaan ontwikkelen. Bedankt voor al jullie leuke reacties.

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:37

Eens eigenlijk met alles wat hier boven staat. Veel plezier met je nieuwe paard.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:29

Mevrouw Avanti, ik kan mij zo levendig voorstellen dat u die keuze hebt gemaakt. Iedere keer als ik moest kiezen tussen 2 of meerdere paarden, heb ik voor het vriendelijkste dier gekozen. Ik heb daar nooit spijt van gehad. Het zal wel geen wet van Meden en Perzen zijn, maar ik heb toch de indruk dat vriendelijke dieren heel vaak zich ook goed in hun vel voelen. En met zulke dieren is het ook succesvol werken.
Daarbij goed/fijn paardrijden is echt al moeilijk genoeg.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:46

Is er ergens een soort van oplijsting wat je nu allemaal begrijpt onder los werken ?

Merrie is ook nog wel wat scheef en loopt naar mijn idee erg op de voorhand hoe kan ik hier naar toe werken ? Ik probeer haar vaak iets meer op te pakken want ze wil altijd graag lang en laag lopen maar het moet echt rustig aan bij haar ...

Verder lees ik ook vaak bij losrijden van even teugel te geven tot je de grens voelt ofzo iets ? Wat bedoelt men daar juist mee ?

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:29

Moeilijk om daar wat van te zeggen. Bouw van jouw paard en hoe scheef en jullie als combi is beter te beoordelen op een filmpje, net als Avanti

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:35

Idifix schreef:
Is er ergens een soort van oplijsting wat je nu allemaal begrijpt onder los werken ?

Merrie is ook nog wel wat scheef en loopt naar mijn idee erg op de voorhand hoe kan ik hier naar toe werken ? Ik probeer haar vaak iets meer op te pakken want ze wil altijd graag lang en laag lopen maar het moet echt rustig aan bij haar ...

Verder lees ik ook vaak bij losrijden van even teugel te geven tot je de grens voelt ofzo iets ? Wat bedoelt men daar juist mee ?

Een opsomming van wat men kan doen om een paard los te werken, bestaat in bijna hele bibliotheken. Ik denk dat het 't kader van dit forum zou laten ontploffen om er een lijst van op te stellen.

Maar er zijn wel beleidslijnen mee te geven.
Zo begint men rustig en bouwt inspanning langzaam op. Pas na 20 minuten kan een paard tot zware belasting komen. Zo ook begint men met een makkelijke oefening en geleidelijk worden ze moeilijker. Dat veronderstelt wel kennis welke oefeningen makkelijk/moeilijk zijn en de reden waarom dat zo is.

Bij uw specifiek probleem, lijkt het mij voor de hand liggen dat u eerst de scheefheid corrigeert voordat aan vermeerderd last opnemen van de achterhand werkt. Waarbij het zo is, dat zodra het paard recht is, het sowieso al meer last op de achterhand kan nemen/neemt. Begint u met meer op te nemen terwijl het nog scheef is, gymnastiseert u de beide achterbenen ongelijkmatig.

Uw laatste zin begrijp ik niet. Misschien kunt u met een voorbeeld uitleggen wat u bedoelt ?

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:40

Ik vind het zodadelijk niet meer terug wat de juiste verwoording was.
Ben net terug van rijden en ik kom er echt niet ontspannen af. Het gaat van kwaad naar erger.

Ik probeer rustig zeker tien min in te stappen naar mijn idee doe ik daar nog te weinig afwisseling. Dus ben ik me bewust van.
Maar als we dan gaan draven begint ze plots heel kijkerig te worden terwijl ze anders dat ook wel eens doet maar nu echt overdreven elk blaadje, vogeltje is reden om niet mee te werken en rond te kijken lijkt het.

Ik kan ze met gemak lang laten maar laag gaat ze dan bijna niet, en als je na een tijdje toch wat teugel wil opnemen is het een en al rennen, hoofd omhoog en nog wat kijkeriger doen. heb echt het idee dan alsof ik er niets aan te zeggen heb,en het een soort van protest is ook. ik kan mezelf nog moeilijk een houding geven heb ook de neiging voorover te vallen.

Kortom ik word dan boos op mezelf, op haar .. ik heb donderdag les gepland een halfuurtje maar aaangezien dit pas zo is sinds 2 weken vraag ik me af of ik niet eerst medisch moet laten nakijken ik weet het even niet meer.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:32

Wat ik probeer te doen met instappen.

Bodycheck. Iedereen heeft hierin zijn eigen aandachtspunten. Maar bijvoorbeeld hangen mijn benen ontspannen af? Voel ik mijn zitbotjes? Ribbenkast uitzetten. Hangen mijn schouders ontspannen en ontspan ik mijn armen en handen voldoende? Volg ik de mond van het paard met mijn handen? Heb ik in beide handen evenveel gewicht?

Je kan stap-halt overgangen maken, pasje achterwaarts. In de stap schakelen, slangevoltes, pasje wijken, voltes vergroten en verkleinen.
Over je frustraties tijdens het rijden zou ik zeggen laat het los. Met deze houding gaat het nooit werken en ik spreek uit ervaring. Je paard reageert uit instinct, is angstig, aan jou de taak deze vertrouwen te geven.
Wat helpt is te bedenken wat er wel goed gaat en elke keer een klein haalbaar doel te stellen.
Misschien eerst in stap proberen de aandacht te behouden en ontspanning te vinden?

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:43

Idifix, ik heb wel een tip voor je.

Pak alles lekker rustig aan! Probeer kleine stukjes ontspanning te zoeken in draf; lange teugel, ietsjes oppakken en zolang ze ontspannen blijft, meteen weer lang/druk eraf halen. Dit kun je steeds een stukje uitbereiden. Ook in de overgangen naar de draf kun je dit toepassen. Zie het als baby steps, die straks een automatisme worden (aka lekker ontspannen draven, ook als je haar wat oppakt).

Probeer het jezelf en je paard te gunnen dat alles niet meteen perfect gaat, sommige dingen zullen nu eenmaal lastiger zijn dan andere!(Nu ben ik zelf een perfectionist, dus ik begrijp je frustratie volkomen, ik raak nooit gefrustreerd met de beestjes, maar heel snel met mezelf :') )

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:58

Tuurlijk heb ik daar iets aan!!

Maar vind het echt vreemd dat ze zo kijkrig plots is. Dan is het wel moeilijk om haar aandacht te vragen of zal zeggen te behouden. Het is echt sinds 2 weken dat ze zich anders gedraagt .. ja mijn frustratie zal wel meespelen. Maar ik begin altijd rustig en als je dan al zo moet ijveren.
Ervoor was het opzadelen en weg soms reed ik maar halfuurtje en dan was het goed geweest en was ik tevreden.nu is het een uur drama gedoe

Ben toch aan het twijfelen de osteopaat is nogal eens geweest of die gewoon niet voor de zekerheid eens laat komen of zo iemand die massage doet..

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:03

Idifix schreef:
Ik vind het zodadelijk niet meer terug wat de juiste verwoording was.
Ben net terug van rijden en ik kom er echt niet ontspannen af. Het gaat van kwaad naar erger.

Ik probeer rustig zeker tien min in te stappen naar mijn idee doe ik daar nog te weinig afwisseling. Dus ben ik me bewust van.
Maar als we dan gaan draven begint ze plots heel kijkerig te worden terwijl ze anders dat ook wel eens doet maar nu echt overdreven elk blaadje, vogeltje is reden om niet mee te werken en rond te kijken lijkt het.

Ik kan ze met gemak lang laten maar laag gaat ze dan bijna niet, en als je na een tijdje toch wat teugel wil opnemen is het een en al rennen, hoofd omhoog en nog wat kijkeriger doen. heb echt het idee dan alsof ik er niets aan te zeggen heb,en het een soort van protest is ook. ik kan mezelf nog moeilijk een houding geven heb ook de neiging voorover te vallen.

Kortom ik word dan boos op mezelf, op haar .. ik heb donderdag les gepland een halfuurtje maar aaangezien dit pas zo is sinds 2 weken vraag ik me af of ik niet eerst medisch moet laten nakijken ik weet het even niet meer.



Misschien wat kort door de bocht, maar vergeet ook niet de lente best voor kriebels kan zorgen ;) de ene heeft er al wat meer/vroeger/later last van dan de andere en als je met een merrie zit, kunnen hormonen ook nog meespelen in het plaatje. Hoe lang heb je de merrie al? Ik zie dat je er 2 weken die problemen mee hebt en vraag me af of er al eerder zo'n dingen geweest zijn.

Wat het specifieke inrijden betreft voor mij (ik zeg vaak hetzelfde): ik focus vooral op het scherp maken op de hulpen. Voor mij is dat vooral werken op nageeflijkheid en reactie op been en beugelhulpen. De fysieke opwarming volgt daar vanzelf uit omdat je veel tempowisselingen doen, zijgangen. Ik bekijk het dus gewoon wat anders. Heb dat niet zelf bedacht, ben leerling van Kadankovitch.

Wat ik zelf zou proberen is teruggaan naar basale communicatie. Niet omdat jij of het paard niet weten wat alles wil zeggen (al is er vaak nog wat dat opnieuw bevestigd mag worden, kan dat uiteraard niet beoordelen wat jou betreft) maar omdat het enorme rust geeft. Als je in het begin focust op bijna belachelijk gemakkelijke dingen, kan er weinig misgaan.

Ik illustreer even; je vraagt een overgang van stap naar halt en indien de reactie te traag is, geef je een correctie. Indien de reactie zo snel was als jij wilt, dan beloon je uitgebreid (ik zou zelfs suiker durven geven). Dan vraag je een overgang naar stap en ga je weer belonen als het goed is en anders even inzetten met je been. Die stappen herhaal je tot je paard lekker scherp is en zelfzeker over je reacties. Dan neem je er iets bij, bv een zijgang of een overgang naar draf... de voorspelbaarheid van jou als ruiter, zal zorgen dat het paard zich veilig voelt en vooral op jou wil letten. Iedere keer als je paard de aandacht verliest zou ik teruggaan naar zo'n gemakkelijke oefening die na een tijd heel vertrouwt is. Je ziet ze denken: 'oh dit ken ik, dit kan ik!'$

Hopelijk kan je er iets mee ;)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:04

Idifix schreef:
Ik vind het zodadelijk niet meer terug wat de juiste verwoording was.
Ben net terug van rijden en ik kom er echt niet ontspannen af. Het gaat van kwaad naar erger.

Ik probeer rustig zeker tien min in te stappen naar mijn idee doe ik daar nog te weinig afwisseling. Dus ben ik me bewust van.
Maar als we dan gaan draven begint ze plots heel kijkerig te worden terwijl ze anders dat ook wel eens doet maar nu echt overdreven elk blaadje, vogeltje is reden om niet mee te werken en rond te kijken lijkt het.

Ik kan ze met gemak lang laten maar laag gaat ze dan bijna niet, en als je na een tijdje toch wat teugel wil opnemen is het een en al rennen, hoofd omhoog en nog wat kijkeriger doen. heb echt het idee dan alsof ik er niets aan te zeggen heb,en het een soort van protest is ook. ik kan mezelf nog moeilijk een houding geven heb ook de neiging voorover te vallen.

Kortom ik word dan boos op mezelf, op haar .. ik heb donderdag les gepland een halfuurtje maar aangezien dit pas zo is sinds 2 weken vraag ik me af of ik niet eerst medisch moet laten nakijken ik weet het even niet meer.

Mag ik u een vraag stellen? Werkt u met honden? Dit gewoon om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.

Ik zelf zou, afgaande op hetgeen u hierboven schreef. mijn concentreren op vooral gehoorzaamheid.
En blijf een zeer geruime tijd in stap werken. En dan bedoel ik ettelijke dagen. Daarin veel oefeningen doen. En dan eens kort een drafje wagen, maar snel terugbrengen naar stap, liefst voor dat zij, [een merrie ?] weer begint met rennen. Ik zou dan pas weer naar draf overgaan indien u de indruk hebt dat ze echt rustig is. Het heeft geen zin te snel weer aan te draven, want iedere keer dat zij het rijden kan saboteren door zo te rennen, is voor haar een overwinning.
Juist door veel oefeningen te doen waar ze niet onderuit komt, leert ze te beseffen dat dit onvermijdelijk is en dat ze geen kans heeft om echt te winnen. Bedenk, zolang ze vecht, denkt ze ook dat ze een kans heeft.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:35

Idifix schreef:
Tuurlijk heb ik daar iets aan!!

Maar vind het echt vreemd dat ze zo kijkrig plots is. Dan is het wel moeilijk om haar aandacht te vragen of zal zeggen te behouden. Het is echt sinds 2 weken dat ze zich anders gedraagt .. ja mijn frustratie zal wel meespelen. Maar ik begin altijd rustig en als je dan al zo moet ijveren.
Ervoor was het opzadelen en weg soms reed ik maar halfuurtje en dan was het goed geweest en was ik tevreden.nu is het een uur drama gedoe

Ben toch aan het twijfelen de osteopaat is nogal eens geweest of die gewoon niet voor de zekerheid eens laat komen of zo iemand die massage doet..



Ik begrijp inderdaad je zorgen. Ik denk dat het niet verkeerd is om een osteopaat langs te laten komen (hoewel het natuurlijk ook een gedragsprobleem kan zijn, is het haar nu eens gelukt, dat ze het vaker uit gaat proberen). Legt ze bijvoorbeeld ook erg haar oren naar achter bij het aandraven, of zwaait ze met haar staart, dan zou ik eerder kijken naar psychische problemen. Maar als het meer voelt als "Joepie, daar ga ik weer!", zou ik eerder aan gedrag/seizoen etc denken.

Een osteopaat kan altijd natuurlijk, en als je jezelf daarmee kunt verzekeren dat het niets lichamelijks van het paard is, is het het investeren wel waard denk ik.