Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:06

Wij hebben een klein heuveltje thuis en we hebben dijken. Ideaal! Zal proberen te filmen.
Het is niet dat m'n paard gehandicapt is ofzo hoor. Misschien zoals ik eerder al zie heb ik hem niet optimaal voorgesteld in het filmpje.

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:21

Wat enkelen hier zien in paarden die onder de ruiter uitlopen is de andere kant, die paarden vluchten onder de ruiter weg en hebben evenzogoed geen achterbeen dat actief en dragend is of goed ruggebruik, ook daar is balans en evenwicht niet ok.
Het heuveltje op achterwaarts heb ik twijfels bij, gaat om hoe loopt 't omhoog?, en hoe loopt je paard omhoog? Als ie dat doet met holle rug bereik je eerder ellende dan resultaat. De andere oefeningen aan de hand snap ik en geloof ik ook wel in.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:31

knollentuin schreef:
Wat enkelen hier zien in paarden die onder de ruiter uitlopen is de andere kant, die paarden vluchten onder de ruiter weg en hebben evenzogoed geen achterbeen dat actief en dragend is of goed ruggebruik, ook daar is balans en evenwicht niet ok.
Het heuveltje op achterwaarts heb ik twijfels bij, gaat om hoe loopt 't omhoog?, en hoe loopt je paard omhoog? Als ie dat doet met holle rug bereik je eerder ellende dan resultaat. De andere oefeningen aan de hand snap ik en geloof ik ook wel in.

Het werd nogthans steevast bejubelt hier op bokt. :)

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:54

Niet alleen op bokt hoor, :)

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 04:00

Ook ik denk dat die met "hard" door de bak gaan meer van het achterbeen af gaat lopen en nog meer gaat stuwen! Ik snap de reacties hoor Maar je moet dat zelf ook maar kunnen en goed aanvoelen wanneer het paard nu draagt en wanneer die stuwt Wat Askja zegt lijkt mij beter werken voor jullie Dat is wat je uiteindelijk ook wilt dat jij de pas lengte en de snelheid kan bepalen zowel in tempo als in de benen Wissel dus ook veel af met klein snel weg draven En Groot en actief weg draven Ook in de galop wissel af tussen groot en actief aanalopperen met klein en snel aan galopperen

Dat je eens duidelijk moet zijn is niet erg uiteindelijk kan je je hulpen steeds kleiner geven Als je maar blijft waken dat die niet gaat duwen in de hand! Drm zou ik verruimingen nu nog niet te lang aanhouden je wilt voorkomen dat die gaat duwen! Dus voor die tijd moet je al zorgen dat je hem door middel van een ophouding terug op het achterbeen hebt

Voor de gehoorzaamheid rijdt je wel af en toe langer naar voren gwn licht rijden en naar voren als die dan eens aan galoppeert is helemaal niet erg! Dat wil je eigenlijk Je wilt maximale rek in het lijf Net voor die galop zitten de passen die je wilt Gwn terug draven En nog eens herhalen Je wilt namelijk wel een paard dat naar voren blijft denken maar niet stuwt


Vind het wel weer een leuk onderwerp hoe andere het zouden doen en wat ze zien :o

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:21

knollentuin schreef:
Wat enkelen hier zien in paarden die onder de ruiter uitlopen is de andere kant, die paarden vluchten onder de ruiter weg en hebben evenzogoed geen achterbeen dat actief en dragend is of goed ruggebruik, ook daar is balans en evenwicht niet ok.
Het heuveltje op achterwaarts heb ik twijfels bij, gaat om hoe loopt 't omhoog?, en hoe loopt je paard omhoog? Als ie dat doet met holle rug bereik je eerder ellende dan resultaat. De andere oefeningen aan de hand snap ik en geloof ik ook wel in.


suikermeisje schreef:
Z'n staart wijst naar de top. Dus hij moet z'n benen eronderschuiven waardoor hij z'n rug boller maakt.
Wilde het laatst filmen aan de hand maar dat mislukte aardig :+


Knollentuin ik heb nooit het woord holler gebruikt.

Wat me hier wel stoort is dat wordt gedaan alsof ik niks kan en alles verpruts. Ik heb om de week les en dan klein en groot galopperen en draven oefen ik eindeloos met m'n instructeur.. het is niet zo dat ik niks kan hoor..

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:31

dresjoepie schreef:
Ook ik denk dat die met "hard" door de bak gaan meer van het achterbeen af gaat lopen en nog meer gaat stuwen!


Dat klopt en dat weet ik als geen ander, want ik heb ook zo'n paard gehad waarin je er in hoger tempo niet meer "tussen" kwam. Toch is voorwaartse drang wel de oplossing.
Het paard van Suikermeisje in het filmpje blijft hangen in het tempo en is daarbij traag (in het achterbeen). Dat was ook iets dat me als eerste in het filmpje opviel.
Dan is het advies hem eerst van de rem te halen regel 1. Vandaar het advies eerst "gas". Wat niet wil zeggen altijd maar zo door te rijden. Als je de voorwaartse drang bevestigd hebt kun je rustig terugrijden, zolang je die voorwaartse drang maar behoudt.
Maar het is - zoals Knollentuin al zei - een kwestie van gevoel en moeilijk aan te geven hoe het bij deze combi precies zit (omdat je het paard en amazone niet kent en moet afgaan op een filmpje).

Wat ik wel weet (uit ervaring dus) is, dat je bij paarden die het moeilijk vinden om op het achterbeen te komen doordat ze bijv. overbouwd zijn, meer voorwaartse drang nodig hebt om ze achterop te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 22-04-17 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:33

suikermeisje schreef:
Wat me hier wel stoort is dat wordt gedaan alsof ik niks kan en alles verpruts. Ik heb om de week les en dan klein en groot galopperen en draven oefen ik eindeloos met m'n instructeur.. het is niet zo dat ik niks kan hoor..


Dat is jouw interpretatie, maar volgens mij echt niet wat er wordt gezegd.
Als je niks kan rijd je ook dat niveau niet toch?

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:15

Beide posts van dresjoepie en babbootje vullen aan wat ik bedoel, het is zo een complex stukje dat ik dit liever uitleg als het gebeurd, dan kan je de momenten eruit pakken van dit wel en dit niet. Vooral dat stuk opzoeken Dat ze naar galop gaan is belangrijk want daar zitten inderdaad de passen die je moet gaan herkennen. Maar ook daar is niet alles goed in, dat moet wel vanuit 't achterbeen te voelen zijn, niet een uitelkaar gelopen op de voorhand galop (en daar is het belang van meekijken weer)
Het verwonderd wel eens hoe absoluut mensen iets oppakken,en nee suikermeisje zo moet 't niet overkomen, maar dat wat je laat zien En klaarblijkelijk tevreden over bent is inderdaad nog niet ok, maar dat geeft ook niet want je bent er wel heel open. En eerlijk mee en dat is de enige manier waarop je verder komt.
En over hol-bol, dat zeg ik ook nergens dat jij dat gezegd hebt, ik begin erover. ik beeld me dan in hoe je bezig bent en prent een plaatje in en dan zie ik, of een paard dat overbouwd is en moeite heeft om het bekken te kantelen er net zo graag uitstappen en z'n rug hol maken en daar moet je dan op letten dat je dat niet laat gebeuren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 10:31

Eerlijk gezegd begrijp ik suikermeisje wel dat ze het zo interpreteert. Ik zou het ook zo interpreteren als ik in haar plaats was. Tips geven is fijn en mooi maar zoals het op de laatste pagina's gebeurt vind ik het niet meer tips geven eigenlijk. :)

Wat doet deze als je hem juist heel klein laat draven Suikermeisje? Dus niet verzamelen maar echt kleine pasjes? (puur interesse)

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 10:53

Durf ik geen antwoord op de geven eerlijk gezegd ayasha. Hij loopt natuurlijk heel groot van zichzelf dus dat is voornamelijk wat er in mijn hoofd zit. Ik verwacht dat ie dan ook weer te traag wordt of krabbelpasjes gaat zetten omdat ie niet weet waar z'n benen heen moeten.

Knollentuin: ik beschreef toch heel duidelijk dat ie z'n rug heel goed opbolt op dat moment. Meer dan op het moment dat ik het op een horizontale grond doe.
Ik vind het nogal negatief overkomen dat er heel vaak wordt gezegd: dit kunnen voelen, dit niet kunnen voelen etc etc. Het voelt net of m'n paard en ik niks kunnen, je zult het vast anders bedoelen maar na tien posts voelt het wel wat anders. En denk dat je heel goed kunt instueren maar via internet voelt het nogal negatief op dit moment.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 10:57

Als hij daarin ontspant en zijn passen weer af maakt zou hij wel sneller moeten worden denk ik. Volgens mij is hij traag omdat hij zo groot loopt... Als je hem dan van uit dat correcte "kleine" weer voorwaarts rijdt en ruimer rijdt, en je probeert dat "snellere" te behouden krijg je dat trage er wellicht uit.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:10

Ik ga eens uitproberen wat voor ons het beste werkt. Dank voor je meedenken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:14

Succes! Laat je nog weten wat uiteindelijk werkte? (ongeacht wat het was. :D)
Ik zou dit nl. best een moeilijke vinden om op te lossen denk ik. :) Dus ben oprecht benieuwd!

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:21

Doe ik. Zal over een tijdje wel weer een filmpje plaatsen :P :=

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:09

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd begrijp ik suikermeisje wel dat ze het zo interpreteert. Ik zou het ook zo interpreteren als ik in haar plaats was. Tips geven is fijn en mooi maar zoals het op de laatste pagina's gebeurt vind ik het niet meer tips geven eigenlijk. :)


Met alle respect maar ik heb de laatste pagina's nog eens doorgelezen en ik snap echt niet waar je op doelt.
Je vind het geen tips geven, maar wat vind je het dan eigenlijk wel? Of heeft het gewoon te maken met de manier van lezen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:52

Ja babootje. Dat zal het vast zijn. :) Het zal vast aan mij/ons liggen. Laten we het daar voor de lieve vrede maar op houden.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:54

Babootje schreef:
FCSA schreef:
Mijn osteo/fysio/da raadde me juist wel aan om deze oefeningen zelf dagelijks te doen :j


Inderdaad. Volgens mij is dat echt geen probleem. Het zijn gewoon reflexen en je beschadigt daar niks mee.
Bij mijn paard (die in revalidatie staat) doen ze deze oefeningen dagelijks.

Yep, gaf dus ook al aan dat bij een paard onder behandeling dit kan worden gebruikt.

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:12

Is iig niet mijn bedoeling geweest :o Ik vind het juist interessant wat een ander ziet en wat een ander zou doen

Ik vind het net als iedereen ook nog knap lastig dat paard rijden Juist door zulke filmpjes en discussie leer ik weer bij

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:08

Wat jammer dat er ineens zoveel irritatie is. Volgens mij helemaal niet nodig en ik snap het eerlijk gezegd ook niet zo waar die vandaan komt.

Wat betreft het achterwaarts heuvel op. Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd naar beeldmateriaal want ik kan me er niet zo veel bij voorstellen. Een heel vlak heuveltje nog wel, maar je hebt het ook over dijken en daarbij stel ik mij behoorlijk stijl voor. Vooral bij stijl kan ik me niet voorstellen dat een paard dat al moeite heeft zijn bekken te kantelen dat kan verwerken. Maar heb het nooit gezien dus is puur wat ik mij erbij voorstel in mijn hoofd dus misschien zit ik er volkomen naast.

Even los van het filmpje van Suikermeisje, ik kom echt uit de "alles voorwaarts oplossen" hoek. Voor mij is de motor aan echt de allereerste vereiste. Voor mij is het dus idd dat paarden die traag zijn achter, eerst het gas erop om ze uit die trage beweging te halen. Maar ik ben ook niet allergisch voor een stuwend achterbeen. Mijn uitgangspunt is de stuwkracht in de loop van de opleiding om te zetten in draagkracht. Niet eerst alle stuwkracht eruit rijden en als er niet meer gestuwd wordt eens te gaan kijken of er nog een dragend achterbeen te creeeren valt. Dus ja een paard dat nog niet in staat is tot dragen mag van mij stuwen. Een paard dat over zijn tempo loopt omdat ie nog balans moet vinden, gaat bij mij niet de rem erop, maar ik probeer dmv voltes en wendingen meer rust in de pas te krijgen maar vooral biedt ik ruimte om de pas af te gaan maken.. Zodra die rust in de pas kom vul ik aan met been zodat er meer (gewenste) activiteit en ruimte komt. Maar ik wil te allen tijden die ruimte en snelheid in het achterbeen behouden. Een paard onder zijn tempo rijden en kortere passen laten maken is niet waar ik voor kies in dat stadium.
Maar goed, het zijn twee verschillende oplossingen/aanpakken voor een probleem. Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht, maar dit is gewoon de manier die mij het meeste aanspreekt en waar ik mijn paarden het prettigst mee aan het lopen krijg. Maar dat is toch juist waar dit topic over gaat, verschillende inzichten, verschillende aanpakken en daarover met elkaar van gedachten wisselen?

En wat betreft wat we zien op wedstrijden...ik denk dat voor iedereen geldt dat je oog het meeste valt op datgene wat je of heel mooi vind of echt niet bij jou past. Mijn oog valt dus (naast de zaken die ik echt wel graag zie) vooral op mensen die hun paard op de rem hebben. En vooral dan op paarden die constant op de rem gereden worden, instorten tijdens de proef en dan vervolgens elke pas bijgeschopt worden om ze aan de praat te houden. Maar als je een paard juist graag meer terug gereden ziet, valt je oog waarschijnlijk juist op de combinaties die er in jouw ogen met teveel gas erop rijden.

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:46

@Suikermeisje, wat ik in jouw geval in eerste instantie zou doen, is meer teugel geven om meer halslengte te bekomen, denk dat je dan ook die taktfouten al een stukje zal oplossen. Verder ben ik maar een huis-tuin-en-keuken-ruiter (wel met aandacht voor gymnastiseren), dus veel nuttigs kan ikzelf niet toevoegen.

Ben ook benieuwd naar het achterwaarts bergop filmpje. Mooi weer vandaag, dus haal maar je camera boven. :)

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:21

hwn schreef:
@Suikermeisje, wat ik in jouw geval in eerste instantie zou doen, is meer teugel geven om meer halslengte te bekomen, denk dat je dan ook die taktfouten al een stukje zal oplossen. Verder ben ik maar een huis-tuin-en-keuken-ruiter (wel met aandacht voor gymnastiseren), dus veel nuttigs kan ikzelf niet toevoegen.

Ben ook benieuwd naar het achterwaarts bergop filmpje. Mooi weer vandaag, dus haal maar je camera boven. :)


Helaas vandaag vrijwilliger op de springwedstrijd op de rijvereniging en vanmorgen bezoek voor een Shetlander die we te koop hebben. Dus vandaag had ie vrij (in de wei, lekker z'n buik vol eten). Zal even kijken of het morgen lukt. Vriendje even lief aankijken.


oji schreef:
Wat jammer dat er ineens zoveel irritatie is. Volgens mij helemaal niet nodig en ik snap het eerlijk gezegd ook niet zo waar die vandaan komt.

Wat betreft het achterwaarts heuvel op. Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd naar beeldmateriaal want ik kan me er niet zo veel bij voorstellen. Een heel vlak heuveltje nog wel, maar je hebt het ook over dijken en daarbij stel ik mij behoorlijk stijl voor. Vooral bij stijl kan ik me niet voorstellen dat een paard dat al moeite heeft zijn bekken te kantelen dat kan verwerken. Maar heb het nooit gezien dus is puur wat ik mij erbij voorstel in mijn hoofd dus misschien zit ik er volkomen naast.

Even los van het filmpje van Suikermeisje, ik kom echt uit de "alles voorwaarts oplossen" hoek. Voor mij is de motor aan echt de allereerste vereiste. Voor mij is het dus idd dat paarden die traag zijn achter, eerst het gas erop om ze uit die trage beweging te halen. Maar ik ben ook niet allergisch voor een stuwend achterbeen. Mijn uitgangspunt is de stuwkracht in de loop van de opleiding om te zetten in draagkracht. Niet eerst alle stuwkracht eruit rijden en als er niet meer gestuwd wordt eens te gaan kijken of er nog een dragend achterbeen te creeeren valt. Dus ja een paard dat nog niet in staat is tot dragen mag van mij stuwen. Een paard dat over zijn tempo loopt omdat ie nog balans moet vinden, gaat bij mij niet de rem erop, maar ik probeer dmv voltes en wendingen meer rust in de pas te krijgen maar vooral biedt ik ruimte om de pas af te gaan maken.. Zodra die rust in de pas kom vul ik aan met been zodat er meer (gewenste) activiteit en ruimte komt. Maar ik wil te allen tijden die ruimte en snelheid in het achterbeen behouden. Een paard onder zijn tempo rijden en kortere passen laten maken is niet waar ik voor kies in dat stadium.
Maar goed, het zijn twee verschillende oplossingen/aanpakken voor een probleem. Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht, maar dit is gewoon de manier die mij het meeste aanspreekt en waar ik mijn paarden het prettigst mee aan het lopen krijg. Maar dat is toch juist waar dit topic over gaat, verschillende inzichten, verschillende aanpakken en daarover met elkaar van gedachten wisselen?

En wat betreft wat we zien op wedstrijden...ik denk dat voor iedereen geldt dat je oog het meeste valt op datgene wat je of heel mooi vind of echt niet bij jou past. Mijn oog valt dus (naast de zaken die ik echt wel graag zie) vooral op mensen die hun paard op de rem hebben. En vooral dan op paarden die constant op de rem gereden worden, instorten tijdens de proef en dan vervolgens elke pas bijgeschopt worden om ze aan de praat te houden. Maar als je een paard juist graag meer terug gereden ziet, valt je oog waarschijnlijk juist op de combinaties die er in jouw ogen met teveel gas erop rijden.


Mijn irritatie komt van het punt dat er heel vaak iets herhaald wordt, mijn reacties niet gelezen worden en er wordt gedaan alsof ik niet fatsoenlijk rondje kan rijden. Ben geen top ruiter maar kan daarentegen tot nu toe altijd m'n paarden netjes opleiden.

Ten tweede verschilt het per paard welke aanpak ik kies. Sta open van iedereen z'n feedback en probeer er wat mee te doen. Ook met de dingen die me niet direct heel veel aanspreken maar probeer het toch.

En het wisselen hier is leuk. Daarom plaats ik m'n filmpje ook hier. Maar het is niet tof als je voor je gevoel afgebrand wordt.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:17

Mijn paard (pas op L2/M1 niveau kwa africhting) heeft een vergelijkbaar lichaam als de schimmel van SM.
Ook die neigt ertoe de pas achter niet af te maken.
Ik rij dan op een volte 15 m heel sterk naar voren en laat niet toe dat ze oprolt of duikt (dus blijf dan 'liften'). In eerste instantie is dat dramatisch gekrabbel half tegende hand, maar dan ineens laat ze dan los en gaat zichzelf dragen. Dan voel ik dat de aanspanning in de bovenlijn onstaat en lichtheid in de hand die zich uit laat schuiven in het horizontale (dus niet duiken).
Ik moet dat haast iedere keer wel even herhalen omdat dit blijkbaar gewoon lastig is met een lang lijf.

In stap rij ik nooit arbeidsstap maar altijd middenstap. Al in de overgang verlang ik dat ze zich strekt in de hals (wel nageeflijk) en meteen groot overstapt.
Dat gaat met een hoop gekreun en sons staartgezwiep. Ik blijf dan met de zweep bijtikken tot ik geen weestand meer voel tegen het voorwaartse en ze op haar maximum staptempo zit zonder te dribbelen. Als ik dan weer aandraaf: wouw! Dan klimt ze erin :j

Als ik de wissels zie dan is je paard handig zat, als hij enkel een fractie sneller wordt dan klim je gelijk nog een niveau.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:33

Brand los :))





Scheve staartdracht hoef ik geen commentaar op. Dit is al door dierenartsen, fysiotherapeuten en een holistische praktijk nagekeken en is onschuldig. Nu met een zware oefening is het erger dan normaal. Met rijden is het bijna niet meer te zien.

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:55

Ik durf het bijna niet, omdat het in alle post alleen maar goed bedoeld is en je dat niet zo opvatte, maar ik gat het hier toch ook zeggen, jammer dat je geen filmpje van er naast hebt want 't is zo niet heel goed te beoordelen. hij stapt er elke pas uit, gaat wijdlopen en brengt niet z'n rug omhoog. maar hier gebruikt je paard dus niet z'n rug.
Wederom herhaald en gemeend dit is niet om je te kwetsen.