Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:17

Ik zou t niet als een probleem zien als vw nw zijn lievelingshouding is..Zie het juist als een uitdaging om hem hier ( in die houding) zeer actief te krijgen waarbij hij het achterbeen verder laat ondertreden. Dubbele longe is misschien ook een goed alternatief! Daag hem uit Door bijvoorbeeld meerdere balkjes met diverse afstanden en hoogtes te laten lopen ( kracht ontwikkelen in die achterhand en vlugger maken). Bekken kantelen vinden veel paarden lastig ( je kunt dit ook oefenen Door zachtjes druk te geven met je vingertoppen onder zijn buik) of Door achter hem te gaan staan en met je vingertoppen op bepaalde delen van de billen wat druk te geven)..

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:16

dresjoepie schreef:
Als je geen reactie krijgt op het been galoppeer je uiteraard ff duidelijk naar voren En ga je weer verder met je overgangen tempo wisselingen Geen reactie ff de bak door galopperen

Ik geloof alleen niet dat dit paard kwa bouw en activiteit beter gaat worden van zomaar naar voren gassen


Nee dat zal hij ook niet , maar hij moet als eerste met z'n achterbenen zo snel worden dat ie ze anders gaat gebruiken dit bewegingspateoon moet je als t ware doorbreken, als ie eenmaal snel is dan komt pas de rest. Maar zonder de juiste reactie op been begin je niks. Het verhaal wat jij al aanhaalt over het duwen in je hand sluit daar mooi op aan idd , wel contact geen steun geven opvangen mag wel , ik vind dit een lastiger o. Op schrift uit te leggen, het zijn van die dingen die je moet zien en ter plekke op moet inspringen.
Want voor je door hebt of de activiteit en het achterbeengebruik die je krijgt op je hulp de goede is of net nog niet is denk ik best een lastige als je aan een bepaalde bewegingtechniek gewend bent.
Hoe onderscheid je een snel niet dragend achterbeen van een snel dragend achterbeen? Wanneer is het paard daar in balans? Ben je zelf wel in balans? .
Mij. Ervaring is dat als alles klopt ritme balans impuks je dat meteen voelt, paard zal ontspannen .Maar voor je daar bent... Meestgestekde vraag die ik krijg is, ga ik nu niet veel te hard?? Als ik dan een filmpje maak schrikt iedereen zich rot, ze hebben allemaal het idee dat ze knalhard door de baan sjezen. Bevestigd wel het beeld dat ik zie dat veel mensen die aan het dressuren zijn te langzaam gaan, veel met de voorkant houding bezig en dus daarmee onbewust remmend inwerken.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:50

Eeens Knollentuin. Ik heb als ik om mij heen kijk en ook hier op bokt ook wel eens het idee dat het een soort trent is om te streven naar traagheid. Veel ook gewoon in de basis. Dat uit angst dat een paard rennerig is en zijn passen niet goed afmaakt, het tegenovergestelde wordt nagestreefd lijkt wel. Heb zelf een paard dat van nature heel rennerig is en in het begin heel hectisch liep. Heeft heel veel tijd en moeite in gezeten om rust in de pas te krijgen, maar zonder haar traag te laten worden. Vaak worden die paarden die rennerig zijn naar traag gereden en is het resultaat een korte sloffende pas ipv een actieve ruime pas die afgemaakt wordt met rust in de beweging.
Maar hoe vaak ik niet zie dat mensen trots zijn op hun sloffende zandscheppende trage paard omdat ie vroeger in hun ogen (en die van hun instructeurs) te hard ging. Hoe vaak zie je niet dat gewoon kort in twee delen wordt aangezien voor verzameld....Ik heb zelf altijd het idee dat dat voortkomt vanuit de academische stromingen. Voor klassiek is voorwaarts en impuls toch een van de belangrijkste basisvoorwaarden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:06

Gek. Ik zie juist veel paarden die gewoon flink over hun tempo gereden worden, ook op wedstrijd.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:13

pol1 schreef:
Daag hem uit Door bijvoorbeeld meerdere balkjes met diverse afstanden en hoogtes te laten lopen ( kracht ontwikkelen in die achterhand en vlugger maken). Bekken kantelen vinden veel paarden lastig ( je kunt dit ook oefenen Door zachtjes druk te geven met je vingertoppen onder zijn buik) of Door achter hem te gaan staan en met je vingertoppen op bepaalde delen van de billen wat druk te geven)..
Vindt het zelf niet zo slim om genoemd triggerpoint regelmatig te gaan "gebruiken" voor bekken kantelen te oefenen.. :(
Deze talrijke punten zijn min of meer feitelijk voorbehouden voor behandeling van chiropractor/osteopaat , dry needling, en/of goede masseur.
Je moet ook weten hoe & wat je doet en waar je staat, maar daar kom je dan vanzelf vlot achter :D :j

Lekker trainen ,zoals je al noemt, met balkjes & overgangen e.d. is voor paard veel fijner en gunstiger kwa uitwerking, omdat het dan gebeurd in het gehele spiergebruik.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:14

Mijn osteo/fysio/da raadde me juist wel aan om deze oefeningen zelf dagelijks te doen :j

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:15

Ayasha schreef:
Gek. Ik zie juist veel paarden die gewoon flink over hun tempo gereden worden, ook op wedstrijd.


Idd. Ik rijd van nature eigenlijk altijd juist over het tempo heen namelijk en heb dat met een ander paard wat ik start al zo vaak gehoord :+

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:16

FCSA schreef:
Mijn osteo/fysio/da raadde me juist wel aan om deze oefeningen zelf dagelijks te doen :j


Inderdaad. Volgens mij is dat echt geen probleem. Het zijn gewoon reflexen en je beschadigt daar niks mee.
Bij mijn paard (die in revalidatie staat) doen ze deze oefeningen dagelijks.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:16

Ben vandaag overigen wel bezig geweest met lengte maken in hals, niet teveel naar beneden en reactie op been. Die reactie op been zat wel goed, echter het terugnemen wel even 2x streng moeten zijn.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:19

Ayasha schreef:
Gek. Ik zie juist veel paarden die gewoon flink over hun tempo gereden worden, ook op wedstrijd.


Yep , ik zie ook niet veel anders, noem het zelf "Het vluchten voor , en de ruiter mag meesurfen..." :D
Komen we weer terug bij deel1 of zo ??? van dit topic.., het door S.man vaak genoemde: edelmoedige overgave in totale samenwerking.
Tja dat zie je niet veel meer tegenwoordig.

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:23

suikermeisje schreef:
Idd. Ik rijd van nature eigenlijk altijd juist over het tempo heen namelijk en heb dat met een ander paard wat ik start al zo vaak gehoord :+


Bedoelen ze dan echt over het tempo of meer dat je paard de pas niet afmaakt. Het eerste kan ik me namelijk niet goed voorstellen, het tweede wel (omdat ie zich zo weinig draagt).

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:25

suikermeisje schreef:
Ben vandaag overigen wel bezig geweest met lengte maken in hals, niet teveel naar beneden en reactie op been. Die reactie op been zat wel goed, echter het terugnemen wel even 2x streng moeten zijn.


Kan ik me voorstellen omdat hij nog erg stuwt. Hoe meer hij gaat dragen, hoe makkelijker hij op een ophouding van groot naar klein kan lopen. Heeft gewoon tijd nodig.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:52

FCSA schreef:
Mijn osteo/fysio/da raadde me juist wel aan om deze oefeningen zelf dagelijks te doen :j


Ja hoor je moet wel zeer lomp te werk gaan wil je daar wat bij beschadigen! Ga ervan uit dat iedereen in dit topic dit veilig kan uitvoeren!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:33

Ik kom ook weer even onder mijn leessteen vandaan.
Een paard dat traag is, moet m.i. vooral ontwikkeld worden in zijn balans en coördinatie. Hij moet handiger worden in het achterbeen.

Omdat ik IJslanders rijd, weet ik helaas alles af van een traag, stuwend achterbeenmechanisme. Een voorwaarts paard wil daardoor liefst over zijn tempo lopen (wat veel IJslanders doen), een flegmatieke zal juist terugvallen in tempo.

Wat ik veel doe om ze handiger te maken, is heel veel gefinetuned schakelen. Dus niet hop naar voren en hop weer terug, maar schakelen in paslengte waarbij je de paslengte pas voor pas vergroot en weer verkleint. Bij het verlengen schuif je het paard geleidelijk uit, bij het verkorten maak je hem geleidelijk iets ronder. Daarbij werk ik voornamelijk in met mijn zit en probeer de teugel hulpen zo minimaal mogelijk te houden en het teugelcontact zo licht mogelijk. Ik wil nl niet dat het paard steun gaat zoeken op mijn hand.

Hiermee maak je paarden niet alleen handiger in het achterbeen, je vergroot er ook hun zelfhouding, rompstabiliteit en lichaamsbewustzijn mee. Ze concentreren zich enorm en gaan echt meedenken. Voor mij werkt het beter dan het alleen maar voorwaarts oplossen. Gevaar bestaat dan dat je ze van het achterbeen af en in je hand jaagt.

Ik doe dit schakelen in paslengte overigens aanvankelijk voornamelijk in stap, en wissel het af met zijgangen en stukken vwnw en vrij voorwaarts rijden, om de spieren soepele te houden.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:38

Askja schreef:
Ik kom ook weer even onder mijn leessteen vandaan.
Een paard dat traag is, moet m.i. vooral ontwikkeld worden in zijn balans en coördinatie. Hij moet handiger worden in het achterbeen.

Omdat ik IJslanders rijd, weet ik helaas alles af van een traag, stuwend achterbeenmechanisme. Een voorwaarts paard wil daardoor liefst over zijn tempo lopen (wat veel IJslanders doen), een flegmatieke zal juist terugvallen in tempo.

Wat ik veel doe om ze handiger te maken, is heel veel gefinetuned schakelen. Dus niet hop naar voren en hop weer terug, maar schakelen in paslengte waarbij je de paslengte pas voor pas vergroot en weer verkleint. Bij het verlengen schuif je het paard geleidelijk uit, bij het verkorten maak je hem geleidelijk iets ronder. Daarbij werk ik voornamelijk in met mijn zit en probeer de teugel hulpen zo minimaal mogelijk te houden en het teugelcontact zo licht mogelijk. Ik wil nl niet dat het paard steun gaat zoeken op mijn hand.

Hiermee maak je paarden niet alleen handiger in het achterbeen, je vergroot er ook hun zelfhouding, rompstabiliteit en lichaamsbewustzijn mee. Ze concentreren zich enorm en gaan echt meedenken. Voor mij werkt het beter dan het alleen maar voorwaarts oplossen. Gevaar bestaat dan dat je ze van het achterbeen af en in je hand jaagt.

Ik doe dit schakelen in paslengte overigens aanvankelijk voornamelijk in stap, en wissel het af met zijgangen en stukken vwnw en vrij voorwaarts rijden, om de spieren soepele te houden.


Goed uitgelegd! Ga ik eens mee aan de slag. Zou idd voor die van mij zeer goed zijn.
Hij weet namelijk niet hoe z'n benen staan en waar ze heen moeten en dat is best lastig soms.


Babootje schreef:
suikermeisje schreef:
Ben vandaag overigen wel bezig geweest met lengte maken in hals, niet teveel naar beneden en reactie op been. Die reactie op been zat wel goed, echter het terugnemen wel even 2x streng moeten zijn.


Kan ik me voorstellen omdat hij nog erg stuwt. Hoe meer hij gaat dragen, hoe makkelijker hij op een ophouding van groot naar klein kan lopen. Heeft gewoon tijd nodig.


Ik ga t gewoon maar dooroefenen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:39

Bekken kantelen kun je overigens ook trainen door achterwaarts gaan. Wel altijd vanuit een correcte verbinding anders gaan ze juist hun bekken de verkeerde kant op kantelen.

Klinkt alsof jouw paard qua coördinatie nog een aardige stap kan maken suikermeisje! Zou ik echt een belangrijk punt van maken in de training.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:45

Achterwaarts doe ik idd ook. Dat doet ie ook erg netjes.
Doe het ook heuvelopwaarts waardoor die dus extra moet kantelen.

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:02

suikermeisje schreef:
Achterwaarts doe ik idd ook. Dat doet ie ook erg netjes.
Doe het ook heuvelopwaarts waardoor die dus extra moet kantelen.


Heuvel op kan ik me niet zo voorstellen dat het bijdraagt aan bekken kantelen. Je wil immers dat ie onderschuift en zakt. Dat is al moeilijk voor een overbouwd paard, en heuvel op lijkt me dan al helemaal niet te doen.
Wel kan een pasje achterwaarts bijdrage aan het aansluiten van een paard dat moeilijk zijn bekken kantelt.
Ik heb dat ook met ons vorige paard (met naar later bleek een si probleem) gehad.
Toch begon ik altijd met voorwaarts vragen aan het been en tempo en van daaruit weer terug schakelen, naar halt pasje achterwaarts en van daaruit weer naar voren vragen tot hij in alle tempi gewoon gesloten en aan elkaar kon blijven. Heeft echt wel ff-tjes geduurd.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:48

Hij schuift dan juist z'n kont eronder. Z'n achterbenen komen veel meer onder de massa te staan met de oefening die ik beschrijf.

Een ding scheelt. Ik luister graag naar anderen. Pik m'n eigen dingen eruit maar ben ook enigszins eigenwijs. Je kunt het toch niet naar alle mensen hun wensen uitvoeren en doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:50

Peetstap schreef:
Ayasha schreef:
Gek. Ik zie juist veel paarden die gewoon flink over hun tempo gereden worden, ook op wedstrijd.


Yep , ik zie ook niet veel anders, noem het zelf "Het vluchten voor , en de ruiter mag meesurfen..." :D
Komen we weer terug bij deel1 of zo ??? van dit topic.., het door S.man vaak genoemde: edelmoedige overgave in totale samenwerking.
Tja dat zie je niet veel meer tegenwoordig.

Hier ook eentje die 'goed voorwaarts was' tot ze hem niet meer uit die vlucht reactie kregen. Toen was hij ineens gevaarlijk. Beest vluchtte gewoon voor het been.
Ik heb weinig met dat gas,gas,gas. Ik rijd op het tempo waarvan ik denk dat het op dat moment het meeste voordeel op zal gaan leveren op langere termijn en ja, soms is dat erg traag.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:54

Suikermeisje, ik vind dat je leuk omgaat en meedenkt met het commentaar en de tips. Complimenten daarvoor. Nog een vraagje voor mijn beeld (en misschien ook dat van Babootje), met achterwaarts heuvelop bedoel je dan dat je paard achteruit de heuvel op gaat of dat je heuvelop staat en dan achterwaarts vraagt? Ofwel, wijst z'n staart naar de top van de heuvel of juist z'n neus?

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:57

Z'n staart wijst naar de top. Dus hij moet z'n benen eronderschuiven waardoor hij z'n rug boller maakt.
Wilde het laatst filmen aan de hand maar dat mislukte aardig :+

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:51

Achterwaarts de ( niet te steile!) heuvel op is mits correct uitgevoerd een zware maar zeer goede oefening, niet alleen voor het bekken, maar vooral om de rompstabilisatiespieren te trainen. Een soort pilates voor paarden. Helaas hebben we hier alleen molshopen en niets dat ook maar in de buurt komt van een heuvel :D

Net als Ayasha heb ik ook weinig met gas-gas-gas. In een laag tempo balans zoeken en werken aan coördinatie (zie mijn post hierboven) en als dat er is, ga ik af en toe naar een hoger tempo schakelen. Mijn doel is een paard dat qua voorwaartse impuls mij het gevoel geeft dat hij vanuit een goede balans op elk moment op kleine hulpen voorwaarts en terug te rijden is. En dat hoofdzakelijk op zit te reguleren en te sturen is maar daarbij wel nageeflijk en in verbinding ding blijft (omdat je een paard ook prima kunt conditioneren op signaalhulpen met een doorhangende teugel maar dan kom je m.i. niet toe aan gymnastiseren)

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:02

Eerst heb ik het aan de hand geoefend en later pas ohz.

Bij sommige paarden is gas geven erg belangrijk. Maar bij anderen ben ik van mening juist weer niet.

Vind het tof dat je het zo goed kan verwoorden ondanks dat je dus met IJslanders bezig bent :).

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:03

Askja schreef:
Achterwaarts de ( niet te steile!) heuvel op is mits correct uitgevoerd een zware maar zeer goede oefening, niet alleen voor het bekken, maar vooral om de rompstabilisatiespieren te trainen. Een soort pilates voor paarden. Helaas hebben we hier alleen molshopen en niets dat ook maar in de buurt komt van een heuvel :D


Ik snap de oefening wel, maar ik vroeg me af of een paard dat achter al hoger staat als die van Suikermeisje en al moeite heeft om op horizontale bodem achter aan te schuiven/sluiten heuvel op niet veel te veel gevraagd is. Ik vraag me dan af of hij daar dan op een (correcte) manier toe in staat is. Moet je hem wel hoger zetten en krijg je daar geen problemen van?
Maar misschien dat een filmpje het voor mij wel duidelijker zou maken.
(Wij hebben hier ook geen heuvels :D :D )