Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:08


Hier een stukje wegrijden richting middendraf en weer terug.

Ben het ermee eens hoor dat het allemaal veel beter moet. Maar rijd geen grand prix en zal dat ook vast niet behalen.

Knollentuin; heb wat dingen zitten lezen, maar wat houdt een zweefdraf in behalve dat het zeer ongewenst is en lastig eruit te trainen is. Als ik hem iets minder flegmatiek krijg, zal het er dan al beter eruitzien? Morgen heb ik weer les, zal er eens vragen naar te kijken.

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:33

Het allerbelangrijkste in de zweefdraf is dat het er allemaal heel verzameld uitziet maar het totaal niet is, het paard drukt zich van dr grond maar het lichaamsgebruik is gewoon niet goed, achterbenen worden niet onder het lichaam geplaatst, en er is geen impuls.
Een verzameld paard gaat niet langzamer zoals het jouwe.juist sneller. maar het bewegingsritme van jouw paard is sowieso al te traag om tot verzamelen te komen. Passen moeten sneller, meer ondertredende meer gewrichtsbuiging, daarvandaan komt het dragen en uiteindelijk de opwaartse veer.
Niemand hier rijdt geloof ik grand prik, dat is de insteek voor mij ook niet, ik zie hedentendage combinaties grand prix rijden waarvan ik denk?? Hoe zijn ze serieus daar gekomen??
Maar die mensen dienen vaak wel als een voorbeeld voor de omgeving.. En die mensen worden geïmiteerd.
In je filmpje zie je je paard amper verruimen vanuit t achterbeen, de tactfouten in het terug komen zijn te wijten aan het teveel op de voorhand komen, vanwege te weinig actief vanuit het achterbeen.
Als ik jouw paard zie lopen denk ik ga eerst eens gas geven minder die houding erin willen hebben en alleen maar naar voren, net zolang tor ie los gaat laten in z'n lijf en echt z'n hals naar voren en naar beneden brengt.

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:51

Ik zit hier eigenlijk te wachten op reacties van topic genoten,zien jullie ook wat ik zie? Of juist niet?

Babootje

Berichten: 26468
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:11

knollentuin schreef:
Ik zit hier eigenlijk te wachten op reacties van topic genoten,zien jullie ook wat ik zie? Of juist niet?


Ik ben het ermee eens. Miste ook snelheid in het achterbeen. En het paard moet meer onder treden maar dat blijft bij die overbouwde paarden toch altijd ook lastig. Het kan wel, maar lastig.
Sneller maken kan in ieder geval.
Ik vind overigens wel dat er heel veel "Grand Prik" rijden tegenwoordig :D :D :D :+ :+
Maar nee. Wat jij bedoelt is gewoon basisafrichting, het heel simpel van achter naar voren zijn.
Dit is overigens ook zo'n paard dat niet teveel naar beneden gereden moet worden.

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:26

*D ik roep ook altijd grand prik,en strak en streng ipv stang en trens.... :+

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:31

Klopt dat ie sneller moet. Ben ik het volledig mee eens. De zweefdraf kon ik me alleen niet in vinden en vroeg of je daar iets over kon toelichten? Wil graag leren namelijk ;) maar als ik het niet begrijp kan ik er weinig mee doen in de training :P

Babootje wat je zegt over naar beneden rijden klopt. Mag het ook juist niet van m'n instructeur. Dan dendert ie op de voorhand en doet ie achter al helemaal niks meer namelijk!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:38

Ik zie eigenlijk ook geen zweefdraf, wel een paard dat van nature wat traag lijkt in de beweging maar geen zweefdraf. Zweefdraf is voor mij zo'n wannabe-passage... Ik weet dat er een aantal internationale ruiters zijn die een zweefdraf niet zo "afkeuren" in die zin dat ze het juist gebruiken om een paard te leren verzamelen. Heb daar ooit op bokt in een artikel iets over gelezen maar hoe ik dat ooit nog ga terug vinden... :=
Maar dit is IMO geen zweefdraf..

Babootje

Berichten: 26468
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:05

suikermeisje schreef:
Klopt dat ie sneller moet. Ben ik het volledig mee eens. De zweefdraf kon ik me alleen niet in vinden en vroeg of je daar iets over kon toelichten? Wil graag leren namelijk ;) maar als ik het niet begrijp kan ik er weinig mee doen in de training :P


Dat is als hij veel afdruk naar boven heeft zonder naar voren te zijn. Ik moet zeggen dat ik het daarbij wel eens ben met Knollentuin. Ik zie dat ook wel.
Dat is zonde, want het is eigenlijk verloren energie. Die traagheid in het achterbeen en en de afdruk naar boven moet je gaan omzetten in sneller en meer naar voren (zonder ook gedragenheid te verliezen).
Best moeilijk in dit geval, lijkt me.
Dus voor nu zou ik zeggen terug naar de basis en even onrespectvol gezegd "jas hem naar voren" zonder er even aan te denken waar hij zijn hoofd legt. Eerst activiteit (op jouw been moet ie "knallen" bij wijze van. Vervolgens weer terugrijden en achterbeen activeren (sneller maken) door veel schakelen.

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:36

Idd babootje ,ik zie te weinig voorwaartse energie in het lijf plus en dat vind ik de allerbelangrijkste factor, er is hier absoluut geen goed ruggebruik,de hals is in valse knik, te hoog en niet juist afgebogen. Afbeelding
Hierdoor ontstaat wat ik onder de noemer zweefdraf plaats.
Hals lager, meer gelijkmatige boog erin en sneller maken, gas erop !!!

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:41

Ik sluit me aan bij knollentuin. Ik zie veel spanning door het weg drukken van de rug en de valse knik. Het paard loopt niet van achter naar voor over de rug. Dit wordt verder onderstreept door het takt verlies bij de tempo wisseling.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:43

Het stukje film van suikermeisje: het paard heeft echt geen impuls van achteruit.
Het is niet écht voorwaarts denkend.

Ik zou zo'n paard aan de longe trainen op VW/NW met de focus op achterbeengebruik.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:57

Babootje schreef:
suikermeisje schreef:
Klopt dat ie sneller moet. Ben ik het volledig mee eens. De zweefdraf kon ik me alleen niet in vinden en vroeg of je daar iets over kon toelichten? Wil graag leren namelijk ;) maar als ik het niet begrijp kan ik er weinig mee doen in de training :P


Dus voor nu zou ik zeggen terug naar de basis en even onrespectvol gezegd "jas hem naar voren" zonder er even aan te denken waar hij zijn hoofd legt. Eerst activiteit (op jouw been moet ie "knallen" bij wijze van. Vervolgens weer terugrijden en achterbeen activeren (sneller maken) door veel schakelen.


Even voor het goeie begrip heb ik hier nog wat vragen bij. Duidelijk dat nu eerst de 'aan-knop', de voorwaartse drang aan moet, maar hoe krijg je dat voor elkaar bij een paard dat gewend is/voorkeur heeft voor traag lopen? Ik zie dat trage ook en als de rug er beter bij komt gaat de boel vast ook meer veren en swingen, maar dan moet dus wel de rug mee 'aan'. Ik denk (ik doe maar een gooi he, recreatieruiter hier), dat je bij zo'n paard de hals richting de horizontaal wil hebben, neus niet lager dan boeghoogte maar wel lengte in de hals om de rug los te houden en dán gas erop. Alleen zou dit paard dan niet juist in reactie op dat gaspedaal de rug weer vastzetten en de kop omhoog gooien? Of kun je daar doorheen werken door 'm steeds direct weer op te vangen als hij niet naar voren vertrekt maar z'n kop omhoog gooit? Of zit ik er gewoon naast met de reactie die ik verwacht?

Aan de longe is ook een idee, maar zou hij daar niet te makkelijk te laag gaan lopen en op de voorhand gaan hangen ipv VW/NW? Of zou daar dan bv. een chambon uitkomst bieden?

Daarnaast dacht ik nog aan balkjes combineren met tempowisselingen om de achterhand aan en de voorhand lichter te krijgen?

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:05

Goed over nagedacht maura! Ik ga met dit soort paarden idd eerst alleen maar naar voren rijden met de hals voor me, niet lager dan boeg, been is actief en sneller, en bij de eerste vertraging meteen weer weg,en weer en weer en nog een keer, oneindig tot ze op de beweging van je been al voor je been weg zijn.en ja dan ga je echt wel een paar keer knalhard door de baan! ze moeten leren vlug te worden mettertijd ga je dan merken dat een paard dat zonder tegendruk gaat doen, de handrem moet eraf als het ware.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:26

Ja, ben het eens met knollentuin. Eérst en voor alles: voorwaarts. Negen van de tien (goede) paarden zie ik op een onzichtbare handrem lopen.
Vaak is dat helemaal niet de manier waarop ze van nature zouden bewegen, maar is het een aangeleerd inhouden.
Ik zie het zo vaak aan de longe, langzaam maar zeker komen ze dan uit die schulp gekropen. En beginnen ze weer écht te bewegen, met buiging in het achterbeen en het fatsoenlijk neerzetten van het achterbeen onder de massa.
Als je dat als ruiter vervolgens stimuleert en niet indamt, heb je een heel ander paard onder je kont.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:33

Zo snap ik het beter! Thanks.

VW/NW aan de longe gaat niks uithalen bij hem. Hij loopt wel lekker door dan maar wel compleet op de voorhand en daar heb ik geen zin in.

Dit paard is van nature: ik doe niks wat niet hoeft. Zo flegmatiek als het maar zijn kan en best lui. Hij heeft een super fijn karakter en dat is m'n redding. Daarmee kom je een heel eind. Aan het begin met inrijden moest ik hem wel flink motiveren om te gaan lopen. Van nature loopt ie te sloffen. Achterbenen trekken zowat een spoor door de bak. Over straat sleet ie op 2km al z'n achterhoeven glad.
Mijn opinie daarin is dus wel dat ik hem al een heel stuk verbeterd heb ten opzichte van hoe hij van nature is.
En nu ermee bezig om het achterbeengebruik/Ruggebruik te verbeteren! *\o/*

Wat ik hieruit samenvat is volgende:
Hals wat horizontaler
Neus niet lager dan boeg
Vw voor been in 1x.
En dat steeds herhalen totdat ie dus super vlug wordt voor been. Het is niet zo dat ik hem kei hard vooruit moet meppen. Want met gewoon been schiet ie ook wel vooruit bij mij. Bij vriendje is dat wel een ander verhaal maar als ie dan te vlug is verliest hij z'n balans namelijk. Maar dat is ook niet erg. Hij weet het verschil wel tussen ons.

Babootje

Berichten: 26468
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:39

knollentuin schreef:
Goed over nagedacht maura! Ik ga met dit soort paarden idd eerst alleen maar naar voren rijden met de hals voor me, niet lager dan boeg, been is actief en sneller, en bij de eerste vertraging meteen weer weg,en weer en weer en nog een keer, oneindig tot ze op de beweging van je been al voor je been weg zijn.en ja dan ga je echt wel een paar keer knalhard door de baan! ze moeten leren vlug te worden mettertijd ga je dan merken dat een paard dat zonder tegendruk gaat doen, de handrem moet eraf als het ware.


Hahaha, ik hoor mijn instructeur nog wel zeggen, je paard heeft meer "versnellingen". Als jij denkt dat ie hard gaat kan ie nog rustig 3 of 4 versnellingen harder :D :D
Reactie op het been bevestigen en dan moet ie "echt" voorwaarts en niet terug eer je hem zegt dat ie dat moet doen. Dat alleen al is nog eens niet zo eenvoudig. :D

Babootje

Berichten: 26468
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:43

suikermeisje schreef:
Wat ik hieruit samenvat is volgende:
Hals wat horizontaler
Neus niet lager dan boeg
Vw voor been in 1x.
En dat steeds herhalen totdat ie dus super vlug wordt voor been. Het is niet zo dat ik hem kei hard vooruit moet meppen. Want met gewoon been schiet ie ook wel vooruit bij mij. Bij vriendje is dat wel een ander verhaal maar als ie dan te vlug is verliest hij z'n balans namelijk. Maar dat is ook niet erg. Hij weet het verschil wel tussen ons.


Je hoeft ook niet keihard naar voren te meppen, maar op je been naar voren en als hij dan naar voren reageert nog een tandje erbij en nog een tandje erbij en alleen op jouw aanwijzing terug.

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:17

Wat je ziet is het duwen in de hand Jou paard stuwt graag vanuit het achterbeen Wat je wilt is dat die bergop gaat lopen en meer op eigen benen Heel veel korte snelle overgangen schijn overgangen en je krijgt dat veel beter Halthouden achterwaarts en snel weg 1 x keer klein en snel weg Andere keer groot en krachtig weg

Denk echt aan 5 passen naar voren 3 terug 3 naar voren 1 terug Zo voorkom je dat die kan gaan duwen in je hand Dit kan zowel in stap draf als galop Galop draf overgangen zijn ook heel goed om kracht in het achterbeen te krijgen

Gaat in het begin niet mee vallen want hij moet gaan kantelen in het bekken en het achterbeen er meer onder zetten Maar hou vol komt goed! Wordt vanzelf makkelijker en op steeds kleinere hulpen

Let ook op dat die echt van de hand af blijft en niet gaat duwen Korte snelle ophouding en ontspannen in je hand
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 20-04-17 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26468
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:24

dresjoepie schreef:
Wat je ziet is het duwen in de hand Jou paard stuwt graag vanuit het achterbeen Wat je wilt is dat die bergop gaat lopen en meer op eigen benen Heel veel korte snelle overgangen schijn overgangen en je krijgt dat veel beter Halthouden achterwaarts en snel weg 1 x keer klein en snel weg Andere keer groot en krachtig weg

Gaat in het begin niet mee vallen want hij moet gaan kantelen in het bekken en het achterbeen er meer onder zetten Maar hou vol komt goed! Wordt vanzelf makkelijker en op steeds kleinere hulpen

Let ook op dat die echt van de hand af blijft en niet gaat duwen Korte snelle ophouding en ontspannen in je hand


Klopt wat hier staat, maar hij moet eerst van de rem af.

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:27

Als je geen reactie krijgt op het been galoppeer je uiteraard ff duidelijk naar voren En ga je weer verder met je overgangen tempo wisselingen Geen reactie ff de bak door galopperen

Ik geloof alleen niet dat dit paard kwa bouw en activiteit beter gaat worden van zomaar naar voren gassen

Babootje

Berichten: 26468
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:53

dresjoepie schreef:
Als je geen reactie krijgt op het been galoppeer je uiteraard ff duidelijk naar voren En ga je weer verder met je overgangen tempo wisselingen Geen reactie ff de bak door galopperen

Ik geloof alleen niet dat dit paard kwa bouw en activiteit beter gaat worden van zomaar naar voren gassen


Nee maar dat schreef ik ook niet (1e post) :D

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:23

Zo na een tijdje letterlijk en figuurlijk uit de running geweest te zijn, nu eens flink bijgelezen. Leuk om te zien dat het topic weer lekker op gang is.

Interessante dingen gelezen. De teugeldrukmeter (daar ben ik ongeveer weer binnengevallen). Op zich lijkt het me heel interessant. Niet zozeer de absolute teugeldruk. Ik denk dat ik daar een redelijk gevoel over heb. Ik heb een vrij licht contact, wel een constant contact. Verwacht daar geen rare meetwaardes. Maar als mijn paard door mijn hand heen loopt, dan kom ik wel een keer goed in. Of dat dan 1 kg, 10 kg of 100 kg is maakt me eigenlijk ook niet uit, dan moet er gewoon even een hele duidelijke reactie komen. Even veel druk maakt denk ik niet uit…veel belangrijker is de timing van het loslaten. Maar wat me wel heel interessant lijkt van de teugeldruk meter is idd meten of als je gevoel zegt dat je paard recht en op twee teugels gelijk is, of dat ook idd zo is, of dat je hier gefopt wordt door je eigen scheefheid. In die zin lijkt het mij bv ook interessant om een beugeldruk meter te hebben om te meten in hoeverre je recht zit, je benen op gelijkwijze ontspant etc. Maar die bestaan volgens mij niet.

@S_en_Z: Vind het echt al een enorme verbetering ten opzichte van het eerste filmpje! Petje af! Blijf het alleen wel verassend vinden dat een ex-renpaard zo’n slechte galop heeft eigenlijk.

@Julia_Kamm: 2 losse fotoos met 2 jaar ertussen. Dat zijn zulke momentopname en ook nog eens uit totaal verschillende hoek. Daar is echt weinig over te zeggen helaas.

@ FCSA: Gave fotoos!!!! Blijft echt het leukste wat er is en zo te zien vind je paard dat ook!

@DakcoFoitzik. Eerlijk, ik snap jou eigenlijk niet helemaal. Je hebt een paard dat gebouwd en gefokt is voor totaal andere doelen als erop gaan zitten en dressuur. Je weet al een jaar dat je paard artrose heeft aan de voorbenen. Wat waren dan eigenlijk je doelen en verwachtingen? Artrose weet je dat “the only way is down” niet Up. En dan met een dergelijk bouw en beperking, dan mogen je verwachtingen volgens mij nooit meer zijn als blij zijn met alles wat je toevallig geboden wordt en alleen genieten van je grote vriend en plezier maken. Kennelijk had jij wel onterechte doelen en verwachtingen en op basis daarvan besloten hem mee te nemen naar Amerika. Nu op 10 voor 12 geeft je paard aan echt niet aan die verwachtingen te kunnen voldoen en gaat het roer om.
Maar naar mijn mening is je paard nu wegdoen geen eerlijke optie. Voor mij geldt dat als een paard stuk is, gaat ie niet meer weg. Jij weet dat je paard bepaalde dingen niet meer pijnvrij kan doen. Als je hem wegdoet heb je geen enkele controle over het feit of iemand anders die dingen die hij niet pijnvrij kan, dan toch gaat doen. Als je paard stuk is, neem je zelf je verantwoordelijkheid. Hetzij door hem zelf te houden en er voor te waken dat er niet over zijn grenzen wordt gegaan, hetzij door hem in te laten slapen. De kans dat iemand anders de grenzen negeert zou ik een dier waar ik van houd nooit aan kunnen doen.

@Suikermeisje: Ik ga mee met het commentaar van Knollentuin en Babootje. Ik vind je paard echt voor een Z2 paard nog erg slap en traag van achter. Dat slappe en dat trage zit hem echt in de weg en daardoor loopt ie in 2 delen. 10 stappen terug naar de basis, geen leuke kunstjes, maar sterk en snel maken van achter, meer takt en ruimte in de passen creeeren. Snap dat het niet meewerkt als er voor de helft ook een beginner op rijdt die nog niet voldoende balans heeft dat als hij van achter gaat lopen om dat uit te zitten. Maar juist dan moet je dus op de momenten dat jij rijdt, echt die basis er goed in krijgen, anders loop je denk ik vast.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:56

Ik ben t eigenlijk helemaal eens met de post hierboven! Goed omschreven oji!

@dakco: waar verwacht je dat je paard nog fatsoenlijk terecht kan met deze diagnose?? En je vriend is je vriend in voor en tegenspoed!

@suikermeisje: wat mij opvalt is de enorm zwiepende staart en ik denk een holle rug te zien..? Je stelt dat je paard op de voorhand loopt bij vw nw..Dat kan idd zo zijn maar het doel van vw nw is toch zeker zijn buikspieren ontwikkelen ( opbollen) , achterbenen te laten onder treden, bekken kantelen, zijn lange rugspier te laten ontspannen. Lijken mij allemaal voorwaardes voordat je met dit werk begint! Naar mijn idee zijn hier een paar belangrijke basis principes overgeslagen. Zie het zeker niet als aanval hoor..knap dat je filmpje plaats maar ik denk dat er nog veel ruimte voor verbetering is..

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:01

Babootje schreef:
dresjoepie schreef:
Als je geen reactie krijgt op het been galoppeer je uiteraard ff duidelijk naar voren En ga je weer verder met je overgangen tempo wisselingen Geen reactie ff de bak door galopperen

Ik geloof alleen niet dat dit paard kwa bouw en activiteit beter gaat worden van zomaar naar voren gassen


Nee maar dat schreef ik ook niet (1e post) :D


We snappen elkaar ;) andere woorden zelfde gedachte

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:07

Thanks dat je het laatste ook even benoemd haha! Lief.
Zie het niet als aanval. Meer dan m'n best kan ik natuurlijk niet doen. Met een overbouwd springpaard valt het allemaal niet mee :P. Tuurlijk wil ik het nog verbeteren en m'n instructeur let ook weer op andere dingen dus wel fijn om zo verschillende 'blikken' erop te krijgen.

Hij kan ook zonder te zwiepen lopen, hier vroeg ik net dat beetje extra van hem om eens te zien hoe die dat oppikt en zelf eens terug te kunnen zien hoe het eruit ziet. Rij nooit met spiegels namelijk.
Ik denk dat het hem nu nog te moeilijk en zwaar is waardoor die dus verkeerde spierspanning krijgt en jullie zien wat jullie benoemen. Ik denk dat de basis bij hem nog wel meevalt maar ik hem niet moet overvragen.

Met vw nw ben ik vaak in het begin wel ff mee bezig, maar probleem is echt dat dit z'n lievelingshouding is en dan echt niks meer uitvoeren met z'n lijf :P.
Bekken kantelen oefen ik ook bij ons op de dijk. Hij vindt dit zooooo moeilijk. Ik laat hem dan achterwaarts de heuvel op. Gaat al steeds makkelijker. Merk dat ie sindsdien wel fijner gaat draven. Er is nog een hoop werk te doen :).