Wat is de reden voor stang en trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Wat is de reden voor stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 09:03

Hallo lieve bokkers,

Ik heb een oprechte vraag wat is de reden dat je vanaf een bepaald niveau met 2 bitten rijd? Wat zijn de verschillende functies van de bitten en waar wordt het voor gebruikt?

Nieuwschierigheids vraag :)

Ik ben benieuwd!

different1
Berichten: 3648
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Wat is de reden voor stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:05

Oorspronkelijk bedoeld om kleinere en fijnere hulpen te kunnen geven, net als het dragen van een spoortje.
Helaas zijn er ook mensen die een st&tr gebruiken om de voorkant omhoog te takelen en als extra'tje om aan te hangen.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 21:48

different1 schreef:
Oorspronkelijk bedoeld om kleinere en fijnere hulpen te kunnen geven, net als het dragen van een spoortje.
Helaas zijn er ook mensen die een st&tr gebruiken om de voorkant omhoog te takelen en als extra'tje om aan te hangen.


Oh oké en zit er dan nog verschil in hulpen waarbij je de stang gebruikt en waarbij je de trens gebruikt? Of gebruik je ze allebei tegelijk?

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Wat is de reden voor stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:54

In Principe rij je gewoon op je trens en bij "geen reactie" kan je de hulp uitbreiden met de stang.

Mijn ervaring is dat de hulpen kleiner zijn en sneller doorkomen. Dat is ook de rede omdat het pas toegestaan is vanaf een bepaalde klasse. Het verschilt wel per paard. Die van mij loopt er heel fijn op maar een ander misschien wel helemaal niet.

0000
Berichten: 5486
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:58

vibabu schreef:
In Principe rij je gewoon op je trens en bij "geen reactie" kan je de hulp uitbreiden met de stang.

Mijn ervaring is dat de hulpen kleiner zijn en sneller doorkomen. Dat is ook de rede omdat het pas toegestaan is vanaf een bepaalde klasse. Het verschilt wel per paard. Die van mij loopt er heel fijn op maar een ander misschien wel helemaal niet.


Dat is toch niet het idee eigenlijk....Het gaat er juist om dat je onderscheid kunt maken in teugelhulpen. Bijvoorbeeld tussen meer verzamelen/sluiten en een overgang terug. Paard voelt een ophouding op de stang anders dan een ophouding op de trens. Je teugelvoering hoort ook zo te zijn dat je beide apart kunt gebruiken. Maar de stang is zeker niet bedoeld ter versterking van je normale teugelhulp.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:58

Ik heb me wel altijd afgevraagd waarom er geen pelham met dubbele teugel gebruikt wordt.
Voor het paard maar 1 bit en voor de ruiter nog steeds 2 teugels waarvan 1 een hefboomwerking kan geven.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 22:00

0000 schreef:
vibabu schreef:
In Principe rij je gewoon op je trens en bij "geen reactie" kan je de hulp uitbreiden met de stang.

Mijn ervaring is dat de hulpen kleiner zijn en sneller doorkomen. Dat is ook de rede omdat het pas toegestaan is vanaf een bepaalde klasse. Het verschilt wel per paard. Die van mij loopt er heel fijn op maar een ander misschien wel helemaal niet.


Dat is toch niet het idee eigenlijk....Het gaat er juist om dat je onderscheid kunt maken in teugelhulpen. Bijvoorbeeld tussen meer verzamelen/sluiten en een overgang terug. Paard voelt een ophouding op de stang anders dan een ophouding op de trens. Je teugelvoering hoort ook zo te zijn dat je beide apart kunt gebruiken. Maar de stang is zeker niet bedoeld ter versterking van je normale teugelhulp.


Waar gebruik je dan bijvoorbeeld het sluiten voor en waar de overgang terug?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:30

vibabu schreef:
In Principe rij je gewoon op je trens en bij "geen reactie" kan je de hulp uitbreiden met de stang.

Mijn ervaring is dat de hulpen kleiner zijn en sneller doorkomen. Dat is ook de rede omdat het pas toegestaan is vanaf een bepaalde klasse. Het verschilt wel per paard. Die van mij loopt er heel fijn op maar een ander misschien wel helemaal niet.


Je bedoelt het volgens mij goed, maar legt het uit alsof het zwaarder geschut is. In de praktijk ga je de stang meer gebruiken als kleinere hulp of om de tijd tussen de hulp en de reactie wat te verkorten zeg maar. Je kan met een stang gewoon net ff iets anders inwerken en daardoor kan een paard (in mijn ervaring) soms net iets sneller ontspannen. Dat zijn dan van die situaties dat je met de trens eigenlijk te hard zou moet ingrijpen en de stang, doordat ie iets strenger is, in de praktijk vriendelijker wordt dan de trens. In het kort: verfijnen van hulpen. Onthoudt daarbij wel dat een paard in principe alles gewoon wel netjes op een trensje moet kúnnen.


LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb me wel altijd afgevraagd waarom er geen pelham met dubbele teugel gebruikt wordt.
Voor het paard maar 1 bit en voor de ruiter nog steeds 2 teugels waarvan 1 een hefboomwerking kan geven.


Het antwoord daarop is dubbel. Er zijn in bepaalde 'stromingen' namelijk wel degelijk dressuurruiters die dat voordeel van de pelham zien. De pelham is ook ontworpen met exact dat doel: het combineren van de stang en de trens. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd en opzich loopt een correct afgericht dier prima op een pelham en er zijn zeker voordelen van minder ijzer in de mond. Het punt met die twee bitten is alleen juist dat ze onafhankelijk van elkaar te gebruiken zijn. De pelham kan je rijden als ongebroken trens, maar zeker als de hefboom inwerkt geeft het onduidelijke signalen. Je mist dan de softe duidelijkheid van de trens. S&T is gewoon preciezer, dus duidelijker, dus kleinere hulpen.
Persoonlijk heb ik de (ongebroken!) pelham nooit helemaal afgeschreven. Sommige paarden kunnen er fijn op lopen. Ik vind het jammer dat het de repuatatie van breekijzer heeft gekregen, maar ik snap het wel. Een gebroken pelham met teugellussen ís een breekijzer.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat is de reden voor stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:16

RT-V >>> RT-D

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wat is de reden voor stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:05

De twee bitten hebben elk hun eigen functie.
De stang heeft door de kinketting en scharen een heftboomwerking, dat oa druk op de nek uitoefend, maar kan niet links en rechts onafhankelijk van elkaar werken, dat kan de onderleg trens wel.
Op die manier kun je verschillende punten aanspreken onafhankelijk van elkaar.
Dit kan onderscheid in opdrachten via de hulpen tengoede komen.

Op deze pagina kun je duidelijke gifjes en plaatjes vinden waarop je de werking kunt zien.

De stang is absoluut niet uitgevonden om een en ander meer kracht bij te zetten.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Wat is de reden voor stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 00:33

Bedankt voor de uitleg!

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Wat is de reden voor stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:48

Stang kun je weinig mee, is alleen voor de verlenging van de bovenlijn. Wat je bv extra kunt vragen tijdens een piaffe, omdat hij meer moet gaan zitten.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Wat is de reden voor stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 01:47

oorspronkelijk in de cavalerie was de trens om het paard mee te wateren, die teugel hing door, terwijl eenhandig op de kandare werd gereden,

Bij eenhandig rijden is een kandare verreweg nuttiger, doordat je er een heffende werking uit krijgt door de kinketting, verder zit er een vrije slag in die de trens niet heeft.

De hoeveelheid poll pressure is meestal vrij laag, afhankelijk van de preciese afstelling van de kinketting, en de manier van gebruiken en de vorm van de sleuven voor de bakstukbevestiging. (bij de gangbare ronde bevestiging is de poll pressure beduidend minder dan bij een platte sleuf)

daardoor kun je je paard veel gemakkelijker (en dus betrouwbaarder in een gevechtssituatie) in de rug en schoft oprichten (en in de hurken laten dalen) end dus veel meer aan de zit krijgen, en dus veel eenvoudiger besturen.

buiging uit de zit gaat eenvoudiger met een stang eenhandig dan met een trens.

de trens en stang tegelijk gebruiken was voor de cavalerie meer dan honderd jaar lang niet gewenst, hoewel bij de overgang van de remonte tot de verdere scholing kortstondig 3:1 gereden werd.

moet je wel bij bedenken dat buiging in de eerste fasen van de opleiding niet gewenst was omdat de selectie van de trekpaarden voor de bereden artelerie nog niet was gebeurd, dus men wist nog niet wat een rij en wat een trekpaard werd.

waarom precies begrijp ik niet, maar buiging in een trekpaard was niet gewenst.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 09:38

Is dat niet simpelweg omdat een trekpaard z'n lijf moet gebruiken om te stuwen en dat alle energie die gebruikt wordt om te buigen, verzamelen en oprichten verspilde energie is?

Ze moesten zware karren trekken, is niet te vergelijken met de wagentjes waarmee nu dressuur wordt gemend.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:32

Persevero schreef:
Stang kun je weinig mee, is alleen voor de verlenging van de bovenlijn. Wat je bv extra kunt vragen tijdens een piaffe, omdat hij meer moet gaan zitten.

Dat is nu net een oefening die je met zelfs slappe teugel kunt doen.



Overigens zie ik erg slechte piaffes tegenwoordig waarbij men het paard met de neus op of achter de loodijn rijdt.
Bij correcte zware verzameling gaat de hals juist meer omhoog en de neus dús automatisch meer voor de loodlijn.
Afbeelding

Verder off topic.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 23:04

Lusitana schreef:
Persevero schreef:
Stang kun je weinig mee, is alleen voor de verlenging van de bovenlijn. Wat je bv extra kunt vragen tijdens een piaffe, omdat hij meer moet gaan zitten.

Dat is nu net een oefening die je met zelfs slappe teugel kunt doen.



Overigens zie ik erg slechte piaffes tegenwoordig waarbij men het paard met de neus op of achter de loodijn rijdt.
Bij correcte zware verzameling gaat de hals juist meer omhoog en de neus dús automatisch meer voor de loodlijn.
[ Afbeelding ]

Verder off topic.


Dat klopt idd. Heb toen in andalusie les gehad op een andalusier ik weet ff de benaming voor dat 'steigeren' niet meer maar dat was de 'optimale verzameling' dit kreeg je als je door vroeg vanuit piaffe. Dan verplaatsen ze uiteindelijk al hun gewicht op de achterhand en komen de voorbenen van de grond dit is dus niet de 'normale manier van steigeren. Maar dit verklaard wel waarom het hoofd bij piaffe iets naar voren staat idd.

Maar wat is hierbij dan de inwerking vd stang en/of de trens? Is het voornamelijk gewoon om de hulpen kleiner en subtieler te maken?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:19

lissie_zigor schreef:
Dat klopt idd. Heb toen in andalusie les gehad op een andalusier ik weet ff de benaming voor dat 'steigeren' niet meer maar dat was de 'optimale verzameling' dit kreeg je als je door vroeg vanuit piaffe. Dan verplaatsen ze uiteindelijk al hun gewicht op de achterhand en komen de voorbenen van de grond dit is dus niet de 'normale manier van steigeren. Maar dit verklaard wel waarom het hoofd bij piaffe iets naar voren staat idd.

Maar wat is hierbij dan de inwerking vd stang en/of de trens? Is het voornamelijk gewoon om de hulpen kleiner en subtieler te maken?


De benaming voor het steigeren is de levade. Dat is inderdaad ultieme verzameling. Het is ook niet echt steigeren, waarbij het paard hoogkomt op gestrekte achterbenen. Bij de levade gaat het paard echt 'zitten', nog meer dan in de piaffe.

Ik denk dat de combinatie ook een beetje voortkomt uit traditie, maar nog altijd is het zo dat een stangbit en een trensbit ieder een heel verschillende inwerking hebben. Met de combinatie heb je dus domweg meer mogelijkheden. In de praktijk zorgt het dubbele bit, mits correct gebruikt, inderdaad voor nog kleinere, snellere, duidelijker en subtielere hulpen.