Inrijden op de Herman Koorman-manier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:12

In Brabant zouden ze zeggen, wat een koekwaus.
Typisch voorbeeld van paard is er ter meerder glorie van de mens. En paard heeft zich maar aan te passen.

In plaats van dat wij ons aanpassen aan wat het paard nodig heeft en hem uitnodigen om samen te werken.

Als ik wil samenwerken met een mens kijk ik naar: wat doe je graag, waar ben je goed in, hebben wij een klik.
Dat is gebaseerd op wat er is niet op wat ik wil veranderen.

Zo werk ik ook met paard, hond, schaap, kat.

Geef mij Klaus Ferdinand Hempfling maar.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:12

Suelza schreef:
Ik laat niets zien, ik meld alleen dat daar jaren geleden onderzoek naar is gedaan. Als je daar het fijne van wilt weten dan moet je het opzoeken. Ik weet wat er in staat dus voel daar nu de behoefte niet voor. Als jij dat wel voelt staat het je vrij om even op onderzoek uit te gaan. Wordt je nooit dommer van. Wie weet wat het je nog meer oplevert!

Ik heb ook jaren geleden een onderzoek gelezen dat dit de beste manier is om zadelmak te maken. Dat dit het minste stress oplevert.

Ik kan het onderzoek alleen niet meer vinden, en ik ga het ook niet zoeken. Zoek het zelf maar, misschien leer je er wat van.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:14

Ik zie niks schokkends behalve veel te lang in de stijgbeugel blijven bij het afstijgen waarna ook precies gebeurde wat ik vreesde.
Dit is verder wel weer goed te maken, maar gewoon onnodig.
Ik ken hier ook ene ruiter die afstapt terwijl hij de voet in de beugel laat maar het is een gevaarlijke manier om af te stijgen. De linkerbeugel moet je al uit hebben als je gaat zakken.

Hij weet heel goed wat de belangrijke punten zijn en dat is het wennen aan op en afstijgen. Dat er op zitten is op zich niet zo´n punt voor een paard.
Het goed voorwaarts houden met hulp van buitenaf is ook super goed.

Er wordt niet teveel gevraagd. Ook belangrijk. Je wilt geen paard dat de volgende dag met spierpijn op stal staat of een hekel aan werken krijgt.

Ik zie zelf niet in waarom je niet eerst een paard aan een zadel went, maar er zit geen kwaad in het wennen aan een zadel en ruiter in een sessie.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:15

Nee dat klopt, daarvoor zou je op onderzoek uit moeten gaan en als je die behoefte voelt, kun je dat doen. Ik heb wel meer gezien en gelezen over de jaren heen wqt ik hier niet uit het blote hoofd neer kan zetten.

Maar doe ermee wat je wilt, zoek het op of zoek het niet op. Is mij om het even :')

Ik vond het iig interessant dat men verder kijkt, want er is wel meer 'meetbaar' nl. Stress is nl ook terug te vinden in het bloed (verhoogde cortisolwaarden) maar bijv ook hormonaal (extreem laag testosteron) en zo nog wel meer.

Maar je hoeft het niet te geloven... Lets agree to disagree

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:26

Billy schreef:
Er wordt erg de nadruk gelegd op het overdonderen, het gestresste en dat een paard dan natuurlijk gaat bokken als hij voor het eerst een zadel opkrijgt en het steigeren en staken etc.
Mi had dat ook anders verteld kunnen worden, nu wordt het, zeker voor leken, als erg negatief gepresenteerd, terwijl als ik hetzelfde verhaal vertel het heel anders klinkt.

Lijkt mij dat gewoon gewaarschuwd wordt welke beelden er zijn te verwachten zodat je er niet van schrikt en denkt "waarom doet hij nou zo raar". Het zijn naturlijke reacties die voorspelbaar zijn en is eerder geruststelend dan negatief, lijkt mij.

Wat was jouw comentaar dan ipv wat zij zegt geweest?


Wat betreft methodes, het is niet zo zeer dat de een beter is dan de ander, hoewel er methodes zijn die ik zelf niet zou volgen, met name als de paarden enorm belemmerd worden door opbinden van benen en dergelijke omdat ik vindt dat een paard min of meer het idee moet hebben het kán vluchten ook al is het niet echt zo.
Elk paard is verschillend en daarom zul je zelfs binnen een methode soms aanpassingen moeten doen en een goed ruiter doet dat.

Er zijn diverse dingen die gewoon werken. Belangrijkste is dat je steeds er voor zorgt dat het paard niet echt bang is en niet kan gaan staken.

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:27

danzzz schreef:
Suelza schreef:
Ik laat niets zien, ik meld alleen dat daar jaren geleden onderzoek naar is gedaan. Als je daar het fijne van wilt weten dan moet je het opzoeken. Ik weet wat er in staat dus voel daar nu de behoefte niet voor. Als jij dat wel voelt staat het je vrij om even op onderzoek uit te gaan. Wordt je nooit dommer van. Wie weet wat het je nog meer oplevert!

Ik heb ook jaren geleden een onderzoek gelezen dat dit de beste manier is om zadelmak te maken. Dat dit het minste stress oplevert.

Ik kan het onderzoek alleen niet meer vinden, en ik ga het ook niet zoeken. Zoek het zelf maar, misschien leer je er wat van.


Kinderachtig hoor dit soort opmerkingen

Ik heb er altijd een hekel aan dat men schermt met zogenaamde niet bestaande wetenschappelijke onderzoeken om hun mening te onderbouwen.
Die dan - als je erom vraagt - ineens niet meer te vinden zijn of van jaaaaaren geleden zijn en dat je het dan maar zelf moet gaan opzoeken.
Het kwalijke is, dat sommigen zoiets ook klakkeloos overnemen, zonder erbij na te denken.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:28

het is misschien ook niet schokkend, maar niet de manier waarop we het allemaal zouden doen...

ieder op zijn eigen manier, zoals ik al eerder zei, maar ik doe het zelf liever op een andere manier, waarbij het resultaat ook nooit slecht is geweest...
er zijn ook hier vast meerdere wegen die naar Rome leiden, kies die die bij je past en waar je je prettig bij voelt en vooral, die waarvan je denkt dat 'ie werkt...

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:36

Babootje schreef:
danzzz schreef:

Ik heb ook jaren geleden een onderzoek gelezen dat dit de beste manier is om zadelmak te maken. Dat dit het minste stress oplevert.

Ik kan het onderzoek alleen niet meer vinden, en ik ga het ook niet zoeken. Zoek het zelf maar, misschien leer je er wat van.


Kinderachtig hoor dit soort opmerkingen

Ik heb er altijd een hekel aan dat men schermt met zogenaamde niet bestaande wetenschappelijke onderzoeken om hun mening te onderbouwen.
Die dan - als je erom vraagt - ineens niet meer te vinden zijn of van jaaaaaren geleden zijn en dat je het dan maar zelf moet gaan opzoeken.
Het kwalijke is, dat sommigen zoiets ook klakkeloos overnemen, zonder erbij na te denken.


Je snapt hoop ik wel dat mijn post slechts ter illustratie was om aan te tonen dat de post over het onderzoek een post was zonder enige waarde voor de discussie?

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:54

danzzz schreef:
Je snapt hoop ik wel dat mijn post slechts ter illustratie was om aan te tonen dat de post over het onderzoek een post was zonder enige waarde voor de discussie?


Nee eerlijk gezegd snap ik dat niet. Het wel of niet bestaan van wetenschappelijk onderzoek over welke methode minder stress zou opleveren met uiteindelijk het beste resultaat is zeker interessant en van waarde voor de discussie. En ik had het graag gelezen als het bestond.
Er worden namelijk nogal wat beweringen gedaan. De zogenaamd minder stressvolle methode zou er zelfs toe kunnen leiden dat je op en net zadelmak gemaakte hittepetit zonder enig probleem een beginner zou kunnen zetten.
Dat gaat er bij mij echt niet in. Ik zou bijna zeggen Penny (de getemde wilde zwarte hengst etc).

Ik ben van mening dat ieder individueel paard zijn eigen aanpak nodig heeft. Als je de tijd kunt nemen, prima, vooral doen. Maar soms is doorpakken heel erg nodig.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:58

Babootje schreef:
danzzz schreef:
Je snapt hoop ik wel dat mijn post slechts ter illustratie was om aan te tonen dat de post over het onderzoek een post was zonder enige waarde voor de discussie?


Nee eerlijk gezegd snap ik dat niet. Het wel of niet bestaan van wetenschappelijk onderzoek over welke methode minder stress zou opleveren met uiteindelijk het beste resultaat is zeker interessant en van waarde voor de discussie. En ik had het graag gelezen als het bestond.
Er worden namelijk nogal wat beweringen gedaan. De zogenaamd minder stressvolle methode zou er zelfs toe kunnen leiden dat je op en net zadelmak gemaakte hittepetit zonder enig probleem een beginner zou kunnen zetten.
Dat gaat er bij mij echt niet in. Ik zou bijna zeggen Penny (de getemde wilde zwarte hengst etc).

Ik ben van mening dat ieder individueel paard zijn eigen aanpak nodig heeft. Als je de tijd kunt nemen, prima, vooral doen. Maar soms is doorpakken heel erg nodig.

en ik ben het helemaal met je eens.
Het feit dat er geschermd werd met een onvindbaar onderzoek van een paar jaar terug is gewoonweg topic vervuiling

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:35

danzzz schreef:
Suelza schreef:
Ik laat niets zien, ik meld alleen dat daar jaren geleden onderzoek naar is gedaan. Als je daar het fijne van wilt weten dan moet je het opzoeken. Ik weet wat er in staat dus voel daar nu de behoefte niet voor. Als jij dat wel voelt staat het je vrij om even op onderzoek uit te gaan. Wordt je nooit dommer van. Wie weet wat het je nog meer oplevert!

Ik heb ook jaren geleden een onderzoek gelezen dat dit de beste manier is om zadelmak te maken. Dat dit het minste stress oplevert.

Ik kan het onderzoek alleen niet meer vinden, en ik ga het ook niet zoeken. Zoek het zelf maar, misschien leer je er wat van.


Ook quote deze van babootje
Kinderachtig hoor dit soort opmerkingen

Ik heb er altijd een hekel aan dat men schermt met zogenaamde niet bestaande wetenschappelijke onderzoeken om hun mening te onderbouwen.
Die dan - als je erom vraagt - ineens niet meer te vinden zijn of van jaaaaaren geleden zijn en dat je het dan maar zelf moet gaan opzoeken.
Het kwalijke is, dat sommigen zoiets ook klakkeloos overnemen, zonder erbij na te denken.
Einde/quote]

In het informatietijdperk waarin we lezen is het ondoenlijk alle bronnen te onthouden.
Ik verwijs wel vaker naar onderzoeken of documentaires waar ik absoluut niet meer van weet hoe de bron heet of waar die te zoeken.

By the way ik heb dit onderzoek ook gelezen....en je raad het al....de bron :+
Maar het was interessant genoeg om te onthouden. Maar ook niet zo hemeltergend nieuw dat het een verrassing was.

Tiahastrona

Berichten: 1535
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:12

Onderzoek is er zeker geweest, ken het ook. Was grootschalig onderzoek met controlegroep. Is ergens in het midden van t land. Er werden daar heel veel onderzoeken gedaan met paarden. Was volgens mij waiboerhoeve of zoiets.
Iets van ander aannemen kan soms ook gewoon. En als je het zelf "echt" wil weten, zoek het op :o

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:21

We kunnen het ook gewoon over het onderwerp hebben in plaats van betwisten of het onderzoek wel of niet bestaat? :)*

Overigens is het gewoon zo dat niet iedereen alles terug kan vinden en soms staat het niet eens op internet. Dan zul je het ook moeten doen met wat men er van kan herinneren wat relevant is, en niet het hele onderzoek...
Dat geeft verder toch niks. Je kunt gewone logica ook nog toepassen en ingaan op wat de ander dan herinnert op zich.
Het enige dat niet kan is roepen dat iets zo is "want het staat in een onderzoek." Elk onderzoek valt namelijk gewoon te betwisten.

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:22

Hahahaha nu komen er teveel.... ik ben om :D :D

Nee hoor alle gekheid op een stokje. Het laatste wat mij betreft hierover: Het gaat mij er niet om of het onderzoek nu wel of niet heeft plaatsgevonden en wel of niet interessant is, maar om de "waarde" die eraan gehangen wordt. Er wordt al snel over "wetenschappelijk onderzoek" gepraat terwijl het dat in feite niet is. Omdat de methode daarvoor (gelijk materiaal, een representatieve groep, gelijke omstandigheden, dubbel blind, controle groep, etc etc) bij dit soort onderzoeken niet wordt gevolgd (te duur en gelijke omstandigheden zijn heel lastig zo niet onmogelijk te creeeren).
Neemt niet weg dat dit soort onderzoeken best leuk zijn en nieuwe inzichten kunnen geven. Maar ze kunnen niet tot onomstotelijke conclusies leiden, zodat je kunt zeggen: deze methode is goed en de andere niet.

Dat is eigenlijk het enige dat ik ermee wil zeggen.

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:24

Tiahastrona schreef:
Iets van ander aannemen kan soms ook gewoon. En als je het zelf "echt" wil weten, zoek het op :o


Altijd van mijn moeder geleerd dat ik niets zomaar van vreemden mag aannemen :D :D :D

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:28

Wat dat betreft zijn we het eens hoor, Babootje, ik vind altijd vrij snel wel hiaten in onderzoeken en hecht er daarom niet al teveel waarde aan, maar het kan een prima uitgangspunt zijn voor discussie, maar inderdaad nooit een onomstotelijke conclusie, dat zei ik ook al.

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:32

vroeger meerdere paarden laten inrijden door gert vd hof en later ook door herman koorman!
Ik ben voor de manier waarop hun het doen!

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:34


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:51

Tiahastrona schreef:
Onderzoek is er zeker geweest, ken het ook. Was grootschalig onderzoek met controlegroep. Is ergens in het midden van t land. Er werden daar heel veel onderzoeken gedaan met paarden. Was volgens mij waiboerhoeve of zoiets.
Iets van ander aannemen kan soms ook gewoon. En als je het zelf "echt" wil weten, zoek het op :o

Jij ging er ook altijd gewoon op :D

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:02

jasmijn16 schreef:
http://www.horses.nl/sport/overige-disc ... ijn-paard/

Zoeken jullie dit onderzoek misschien?


Dat zal hem zijn. Maar met alle respect.. Is dit nu wetenschappelijk? Grootschalig in ieder geval niet.
28 paarden van een voormalig proefdierbedrijf? Staat niets over gelijkwaardigheid in karakter, afkomst, leeftijd, ras etc etc, wat wel degelijk een rol speelt bij het zadelmak maken.
Niet dat ik geen ongelijk wil bekennen hoor, maar wat een kul onderzoek. Zo van, we hebben wat proefdieren over waar we wat mee moeten. En er is nog een subsidiepotje.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:11

De titel van het onderzoek is "A comparison of sympathetic and conventional training methods on responses to initial horse training".

Auteurs
E. Kathalijne Visser
Machteld Van Dierendonck
Andrea D. Ellis
Charlotte Rijksen
Cornelis G. Van Reenen

Link: ScienceDirect

Ik weet niet in hoeverre ik het volledige onderzoek zo op bokt mag kwakken (voor de bovenstaande link moet je vast betalen als je geen toegang hebt tot de volledige site van ScienceDirect, je kunt wel de samenvatting / abstract lezen).

Abstract:
Abstract schreef:
In ‘sympathetic horsemanship’ the importance of the natural behaviour of the horse and the use of body language in communication is emphasised. However, it is unclear what effect sympathetic horsemanship has on the welfare of horses. During a 5-week starting period the effect of a sympathetic (ST) versus a conventional (CT) training method was studied using 28 young Warmblood horses. Behavioural observations during the starting period as well as during a standardised final riding test were performed by trained observers. A Wilcoxon matched-pair test was used to detect differences within groups, Mann-Whitney-U to test differences between groups, and principal component analysis (PCA) to evaluate the effect on multiple variables simultaneously.

A human-approach test showed that ST horses snorted significantly less compared to CT horses (P = 0.006) after the training period. Furthermore, CT horses showed more fear and stress-related behaviours during training such as ‘body tension’ (P < 0.001), ‘high head carriage’ (P < 0.001), ‘lip movements’ (P = 0.008) and ‘teeth grinding’ (P = 0.03). Principal component analysis demonstrated that horses showed consistent differences in a range of behavioural and heart-rate parameters between groups. Behavioural parameters and technical performance during the standardised final riding test did not differ significantly between groups, but mean heart rate was higher for CT horses (P < 0.001). The results suggest that applying a sympathetic training method when starting young horses did not compromise technical performance, but seemed to reduce stress during training compared to a conventional training method.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:24


Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:31

Ah Hillary, bedankt. Top. Dat geeft al wat meer inzicht.

Maar dat alle 28 warmbloedpaarden waren zeg m.i. nog niet heel veel over het karakter. Zijn de 28 paarden gewoon random verdeeld over de twee methoden of zouden ze ook qua karakter zijn verdeeld? Kan me voorstellen dat er nogal wat verschil zit in een angstig, dominant of gemakkelijk paard en hun reactie op de toegepaste methode. Dat beinvloedt de resultaten uiteindelijk wel.
Ook de omgeving speelt een rol (waren die gelijk?) En uiteraard de trainers zelf.
Nogmaals, ik vind het niet echt een "grootschalig" onderzoek. Wel interessant.

Uiteindelijk zijn ze zelf ook voorzichtig met het verbinden van conclusies aan het onderzoek. "The results suggest etc."

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:58

Babootje schreef:
Ah Hillary, bedankt. Top. Dat geeft al wat meer inzicht.

Maar dat alle 28 warmbloedpaarden waren zeg m.i. nog niet heel veel over het karakter. Zijn de 28 paarden gewoon random verdeeld over de twee methoden of zouden ze ook qua karakter zijn verdeeld? Kan me voorstellen dat er nogal wat verschil zit in een angstig, dominant of gemakkelijk paard en hun reactie op de toegepaste methode. Dat beinvloedt de resultaten uiteindelijk wel.
Ook de omgeving speelt een rol (waren die gelijk?) En uiteraard de trainers zelf.
Nogmaals, ik vind het niet echt een "grootschalig" onderzoek. Wel interessant.

Uiteindelijk zijn ze zelf ook voorzichtig met het verbinden van conclusies aan het onderzoek. "The results suggest etc."


Graag gedaan!

Een aantal vragen kan ik wel beantwoorden:
- De paarden zijn niet random verdeeld over de groepen; ze hebben gekeken naar geslacht, afstamming (vader), en resultaten van eerder gedane testjes met deze paarden (human approach test en leertesten). Ter verduidelijking: met dezelfde groep paarden is o.a. onderzoek gedaan naar gedrag bij uit de lucht vallende paraplu's. Wel zijn de groepen zo verdeeld dat het aantal merries en ruinen gelijk verdeeld was over de groepen.

- De paarden kwamen allen van de Waiboerhoeve en zijn verdeeld over twee locaties. Geen van de groepen is op de Waiboerhoeve gebleven, oftewel: alle paarden moesten ook wennen aan een nieuwe omgeving.

Het onderzoek is inderdaad niet enorm grootschalig, maar al beter dan "ik heb mijn paard ingereden volgens methode X en mijn stalgenoot via methode Y en de mijne is braver" (even heel kort door de bocht, uiteraard). Een grootschalig onderzoek waarin paarden langer worden gevolgd zou uiteraard beter zijn, maar bedenk dat (zeker bij een langere onderzoeksperiode) zoveel kan veranderen tussendoor. Een paard kan ziek worden / geblesseerd raken, etc. En centjes om (langdurig / grootschalig) onderzoek te bekostigen liggen helaas ook niet voor het oprapen (waar zijn die oliesjeiks als je ze nodig hebt ;) ).

Bij gebruik van meer paarden, of bij herhaald onderzoek met meerdere groepen, kun je uiteindelijk duidelijker zijn over de resultaten. Wat dat betreft blijft harde conclusies trekken natuurlijk 'gevaarlijk', zeker als het gaat om levende dieren.

Plus, om even een voorzichtige knuppel in een hoenderhok te gooien: wat nou als blijkt dat de Conventional Training Method minder paardvriendelijk blijkt te zijn en minder goede resultaten geeft dan de Sympathetic Training Method. Dan staat de sector toch best wel op z'n kop. Het heeft, mede daardoor, best lang geduurd voordat de resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd. Hetzelfde geldt overigens voor de resultaten van de Welzijnsmonitor Paardenhouderij. Maar dat terzijde.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:26

Babootje, het hele fundament van wetenschap is gebaseerd op het ontkrachten van onwaarheden, niet op het bevestigen van waarheden. Want wanneer is iets een waarheid? Een goede wetenschapper zal dus nooit zeggen dat hij/zij iets aangetoond heeft. Wel dat hij vermoedens of indicaties heeft dat de waarheid in een bepaald gebied ligt. Voordat men echt iets aanneemt als 'meest waarschijnlijke optie' gaat er een hele hoop tijd en onderzoek overheen.
Een voorbeeld is zwaartekracht. De meest waarschijnlijke optie voor het feit dat we niet door de lucht zweven, is zwaartekracht. Deze optie is het meest waarschijnlijk totdat iemand aan kan tonen dan zwaartekracht helemaal niet de veroorzaker is hiervan. Geregeld zie je in de kranten of op het internet staan dat een eeuwenoude theorie, die verondersteld werd juist te zijn, alsnog ontkracht is. Vooral in de wiskunde is men daar erg goed in.
De conclusie van bovenstaand onderzoek is dus volledig in overeenstemming met de wetenschappelijke normen en waarden.