Inrijden op de Herman Koorman-manier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:29

Hallo allemaal!

Ik kwam zojuist op YouTube onderstaand filmpje tegen over de inrijdmanier van Herman Koorman.
https://www.youtube.com/watch?v=9zATaJRawDU

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van hem gehoord en ben best wel geschrokken door zijn manier van inrijden! Daarom was ik benieuwd naar de mening van Bokt.
Zelf ben ik heel erg van het 'met je paard werken' i.p.v. 'het paard werkt voor jou', dus dat je moet samenwerken om iets gedaan te krijgen. Het overdonderen van het paard vind ik daar totaal niet bij passen. Ook denk ik dat dat overdonderen een slechte indruk achter kan laten bij het paard, wat weer kan zorgen voor problemen later.

Wat vinden jullie van zijn manier? Kennen jullie hem al, hebben jullie een paard door hem laten inrijden, wat zijn de voor en nadelen die eraan zitten verbonden?

Ik ben benieuwd, dus barst los!

F_inleyJarig

Berichten: 6412
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:43

Ik zie geen schokkende dingen hoor. Het enige wat die van mij echt niet zo mogen is omdraaien aan de longe denk dat je dat beter kan doen in een ronde cirkel. ik vind dat de meeste mensen te veel poedersuiker voordat ze erop stappen en negen van de tien keer word het daardoor alleen maar moeilijker

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:45

Ik zie ook niks schokkends.

Rustige omgeving, mensen blijven rustig en niet te veel gedoe erom heen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:49

Ik vraag me alleen af wat de nut van het balkje springen is?

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:51

Niks schokkends aan !
Denk namelijk dat de beste jongen ook vaak verknalde paarden krijgt .
Waar al een en ander mee geprobeerd is .
En indien ze wel een eerste ervaring zo opdoen .
Het is even heftig bokken en dan zijn ze er wel klaar mee ...
Proberen doen bijna alle paarden een keer .

Irisx94

Berichten: 810
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: Schuinesloot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:52

Nee hoor. Hij heeft mij ook geholpen en dat ging er gewoon anders aan toe en heb gewoon een super paardje. Soms heb je van die paarden er tussen zitten die al eerder een keer "kapot" gereden zijn. Niet iedereen heeft dat op de film zoals bij hem.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:57

Zie er weinig geks aan. Hangt er denk ik ook vanaf wat de paarden die hij inrijdt al kunnen of hebben meegemaakt en het karakter van het paard.
Mijn paard ben ik gewoon gelijk op gaan zitten. Die zat wel aan de longe maar dat was puur voor zekerheid. Gelijk over de hoefslag en door de bak gelopen. Voordeel dat ik die toen al ruim 2.5 jaar had en haar goed kon inschatten.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:59

Het lijkt mij geen verkeerde manier. Zelf geef ik wel de voorkeur aan wat langzamer laten wennen. Het is vooral persoonlijk denk ik. Maar het wordt op de film allemaal netjes gedaan..

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:00

Dit zou niet mijn manier van inrijden zijn, maar màn wat kan die vent goed zitten :j

ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:02

Sowieso al niet echt mijn mijn methode, ik doe het liever wat rustiger aan, maar dat hij dan ook gelijk al wil springen vind ik helemaal bizar..

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 22:07

Even voor de duidelijkheid, met schokkend bedoel ik niet dat hij dieronvriendelijke handelingen uitvoert hoor, hij zit inderdaad erg goed en is verder ook het paard niet tot last. Wat ik schokkend vond is dat hij echt alles in één keer deed. Hij overdonderde niet alleen het paard maar ook mij :P

Het ligt waarschijnlijk ook aan de wat heftige reactie die het paard vertoonde. Wij rijden paarden ook vrij snel in, maar als een paard zo gaat springen en bokken wachten wij liever nog een dagje voordat we erop gaan zitten.

@Irisx94: Had jouw paard eerder al kennis gemaakt met zadel/hoofdstel/gewicht op de rug? Hoe reageerde jouw paardje erop?

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:13

Ik vind het afschuwelijk om aan te zien, arm dier. Ik heb meerdere paarden ingereden en geen 1 heeft ooit een bok gegeven bij zadel of ruiter op voor de eerste keer. Eentje was wat drukker en moest wel even wennen aan het klapperen van de beugels (lees beetje harder draven). Maar ook zij was heel kalm bij eerste keer zitten. Reactie van het paard in het filmpje vind ik echt sneu. Al die stress is met goede voorbereiding te voorkomen. Mijn ervaring is dat paarden die het zo leren de eerste maanden te overdonderd zijn om problemen te geven. Maar uiteindelijk vaak wel kuren krijgen.

F_inleyJarig

Berichten: 6412
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:14

Je hebt ook paarden die dat blijven doen tot er iemand opzit. Zo bleef die van mij etteren voor de sleep met beleren en deed vervolgens na 1 rondje etteren voor de wagen helemaal niks meer en was super mak. Denk dat die man genoeg ervaring heeft om in te zien wat het beste is

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:15

Herman krijgt de paarden waar meestal niemand meer iets mee kan :)

mala26

Berichten: 5009
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:18

Ach hij doet het precies op dezelfde manier als van het hof.
Ben ooit jaren geleden bij hem op stal geweest, aardige jongen, kan zitten al de beste en (toen) had ie ook vaak paarden die gewoon verknald waren en soms moet je door pakken.
Dit is niet mijn manier van zadelmak maken maar ieder zijn ding

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:19

Heb Herman meerdere malen gezien met paarden waar niemand meer wat mee wilde of kon. Jongen doet dat top! Dat balkje springen is om het paard wat ontspannender te krijgen.

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:20

In het filmpje spreken ze over de eerste keer voor het paard longeren met zadel. Ik stel me dan een groen paard voor, geen verpeste.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:20

R12312 schreef:
Heb Herman meerdere malen gezien met paarden waar niemand meer wat mee wilde of kon. Jongen doet dat top! Dat balkje springen is om het paard wat ontspannender te krijgen.


Bedankt voor je antwoord! :D

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:21

_suus19_ schreef:
Ik vind het afschuwelijk om aan te zien, arm dier. Ik heb meerdere paarden ingereden en geen 1 heeft ooit een bok gegeven bij zadel of ruiter op voor de eerste keer. Eentje was wat drukker en moest wel even wennen aan het klapperen van de beugels (lees beetje harder draven). Maar ook zij was heel kalm bij eerste keer zitten. Reactie van het paard in het filmpje vind ik echt sneu. Al die stress is met goede voorbereiding te voorkomen. Mijn ervaring is dat paarden die het zo leren de eerste maanden te overdonderd zijn om problemen te geven. Maar uiteindelijk vaak wel kuren krijgen.


Omdat jij nooit een lastig paard bent tegengekomen, betekent niet dat ze niet bestaan. Over het algemeen is het zeer ongewoon dat een paard niet reageert op het zadel, dus jij hebt gewoon doodbrave beesten zadelmak gemaakt.

moonfish13
Berichten: 18239
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:27

Ik denk dat dit voor een paard een fijne manier is.
Snel in een keer erdoorheen met een kundige ruiter die ze niet in de weg zit.
Een keer stress en dan hebben ze gelijk de ergste stress gehad.

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:28

R12312 schreef:
_suus19_ schreef:
Ik vind het afschuwelijk om aan te zien, arm dier. Ik heb meerdere paarden ingereden en geen 1 heeft ooit een bok gegeven bij zadel of ruiter op voor de eerste keer. Eentje was wat drukker en moest wel even wennen aan het klapperen van de beugels (lees beetje harder draven). Maar ook zij was heel kalm bij eerste keer zitten. Reactie van het paard in het filmpje vind ik echt sneu. Al die stress is met goede voorbereiding te voorkomen. Mijn ervaring is dat paarden die het zo leren de eerste maanden te overdonderd zijn om problemen te geven. Maar uiteindelijk vaak wel kuren krijgen.


Omdat jij nooit een lastig paard bent tegengekomen, betekent niet dat ze niet bestaan. Over het algemeen is het zeer ongewoon dat een paard niet reageert op het zadel, dus jij hebt gewoon doodbrave beesten zadelmak gemaakt.


Dat is een beetje kort door de bocht denk je niet? Ik heb er heel veel tijd ingestoken en muizenstapjes gemaakt. Ze waren echt niet allemaal makkelijk. Maar rustig te werk gaan ipv een paard compleet overbluffen heeft een heel ander effect, ook op moeilijke paarden. Zadel opdoen kost bij mij 2 weken, als je in zulke kleine stapjes werkt krijg je bij geen enkel paard reactie. Het is gewoon een verschil van aanpak..

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:33

R12312 schreef:
Omdat jij nooit een lastig paard bent tegengekomen, betekent niet dat ze niet bestaan. Over het algemeen is het zeer ongewoon dat een paard niet reageert op het zadel, dus jij hebt gewoon doodbrave beesten zadelmak gemaakt.


nou dat is ook niet helemaal waar hoor, als je het rustig stap voor stap opbouwt geven over het algemeen geen hele extreme reactie meer als ze met zadel op aan de longe gaan, dan blijft het vaak bij een paar huppeltjes.

ik heb er verschillende zadelmak gemaakt en ze nog nooit zo tekeer zien gaan als op het filmpje.
waarbij ik de laatste zal zijn die zegt dat dat verkeerd is hoor, ieder op z'n eigen manier toch...

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 22:36

moonfish13 schreef:
Ik denk dat dit voor een paard een fijne manier is.
Snel in een keer erdoorheen met een kundige ruiter die ze niet in de weg zit.
Een keer stress en dan hebben ze gelijk de ergste stress gehad.


Dat zou dan weer een voordeel zijn voor het paard :j

Sannedavito
Berichten: 23
Geregistreerd: 04-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:36

Dit is ook echt zo'n onderwerp waarover je eeuwenlang discussies kunt blijven voeren.. Ik begrijp heel goed dat deze manier soms gezien wordt als ''zielig''. Zelf zou ik het ook niet op deze manier doen. Toch begrijp ik wel dat deze manier soms wordt toegepast. Ik heb zelf een jaartje stage gelopen op een handelsstal waar deze manier ook werd toegepast bij bepaalde paarden. Een aantal paarden die daar stonden steigerden ontzettend veel, gooiden zichzelf over hekken als ze niet meer wisten wat ze moesten doen. Van mijn stagebegeleider moesten ze dan voorwaarts blijven. Ondanks dat dit niet mijn manier is moet ik zeggen dat ze het er wel goed op deden. Het is een snelle en soms effectieve manier om een paard te beleren. En het woord zegt het eigenlijk al.. Handel, het moet snel zadelmak en weg. Ze hebben daar geen tijd/geld om heel lang met een paard te blijven zitten. Dan heb je de kosten er niet uit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:44

Zo maken wij paarden altijd zadelmak...Het ellenlange longeren wat veel mensen doen zorgt er alleen maar voor dat een paard meer balans heeft waardoor ze makkelijker kunnen bokken. Een groen paard dat overdonderd wordt kan wel wat bokken maar heeft over het algemeen onvoldoende balans om je er gericht af te bokken.

Overigens is dit écht een makkelijk paard.

Persoonlijk had ik dit liever in een longeerton gedaan of een afgezet stuk van de bak. Dan kunnen ze alleen maar in een rondje.