Houding & zit - functioneel of correct?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Houding & zit - functioneel of correct?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 16:06

Hoi Hoi,

Ik ben eigenlijk wel héél erg benieuwd naar wat bokt hiervan vind en hoop dat er een leuke, eerlijke, respectvolle discussie ontstaat omtrent dit onderwerp.

Helemaal omdat steeds meer ruiters zich bewust worden van hun eigen houding & zit en wat dat voor invloed heeft op zijn of haar paard. Ruiters werken massaal aan eigen balans en fitheid om zo goed mogelijk op het paard te kunnen zitten en het daarbij zo min mogelijk te storen in zijn bewegingen. Centered Riding is daarbij ook helemaal hot item omdat er daarbij echt vanuit het zadel gewerkt word aan balans, bewustwording en verbetering met zo min mogelijk spanning vanuit het eigen zwaartepunt. Deze ontwikkelingen kan ik alleen maar toejuichen omdat een goede houding & zit heel lang een ondergeschoven kindje lijkt te zijn geweest bij vele ruiters. Inclusief bij mezelf.

Echter ben ik daarom erg benieuwd hoe men denkt over de vraag of een goede houding & zit vooral een functionele zit is of juist een zit dit zo correct mogelijk volgens het boekje is? Ik ben dan ook wel erg nieuwsgierig naar wat er dan onder functioneel en/of correct word verstaan? En hoe je dit kunt bereiken?

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de functionele zit, ook al is dit een zit die niet altijd volgens het boekje is, maar het waarom laat ik nog even in het midden.

Doel van dit topic is om anderen juist mee te laten denken hierover en over de verschillende manieren om het doel -> het paard zo min mogelijk in de weg zitten te bereiken. Zolang dit je doel is kun je het niet fout doen. Daarom ben ik zeer benieuwd naar de verschillende meningen en inzichten hierover, zo lang we op een respectvolle manier discussiëren over deze verschillen kan dit topic erg leerzaam worden. Waarbij we elkaar kunnen helpen om alsmaar dichter tot dat doel te komen. Of dit nou functioneel, correct of achterstevoren is. :P

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Houding & zit - functioneel of correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:14

Ow nou maak je me wel heel benieuwd naar het verschil tussen een functionele zit en die volgens het boekje. Heb altijd gedacht dat de correcte zit volgens het boekje, hét ideaal is; de meest functionele (onder de juiste omstandigheden).

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:26

JorineV schreef:
Ow nou maak je me wel heel benieuwd naar het verschil tussen een functionele zit en die volgens het boekje. Heb altijd gedacht dat de correcte zit volgens het boekje, hét ideaal is; de meest functionele (onder de juiste omstandigheden).

Mee eens, stoel zit kan mijn rug ook lang niet zo goed hebben dus ik streef zelf de klassieke zit na.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:27

JorineV schreef:
Ow nou maak je me wel heel benieuwd naar het verschil tussen een functionele zit en die volgens het boekje. Heb altijd gedacht dat de correcte zit volgens het boekje, hét ideaal is; de meest functionele (onder de juiste omstandigheden).


Precies! Eigenlijk ging ik er altijd vanuit dat de aangeleerde zit (vanuit het boekje) ook het beste was...

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 16:31

Oké, we zijn het er over eens dat de correcte zit - volgens het boekje - de zit is zoals die al jaren, zo niet eeuwen, word nagestreefd. Dat is voor jou dus de klassieke zit Azmay? Ik heb het dan over de zit waarbij schouders, heupen en voeten zich op 1 lijn bevinden en waarbij de ruiter in staat is om gemakkelijk de bewegingen van het paard op te vangen en lichaamsdelen afzonderlijk van elkaar kan laten inwerken op het paard? Men is er altijd van overtuigd geweest dat dit de enige juiste zit is waar ruiter en paard het minst last van ondervinden. Dat is ook precies de reden waarom juist die zit eigenlijk altijd word nagestreefd.

Daar zijn we het over eens? :)
Om verwarring te voorkomen.

Goed, denk dan eens na over wat een functionele zit kan zijn t.o.v. deze correcte zit. Ben benieuwd naar de antwoorden.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:34

Ik wil hier wel eens over mee praten! Mijn mening is dat beide mogelijk is tot op een bepaalde hoogte.
Kijkend naar de Nederlandse top aan ruiters zie ik geen ruiters die allemaal correct volgens het boekje zitten maar die op hun manier wel de paarden naar de top kunnen rijden. De zit die zij hebben ontwikkeld is dus eerder functioneel dan klassiek correct.
In mijn eigen rijden streef ik ook een correcte zit na maar bij een paard dat net zadelmak is vind ik functioneel belangrijker. Met een jong dier komt er op een gegeven moment weer een punt waar men weer aan de correcte zit kan gaan werken.

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Houding & zit - functioneel of correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:40

Ik ga denk ik met MaartJ mee. Ik denk dat je altijd een correcte zit moet nastreven maar bij het inrijden van paarden ga je natuurlijk 'licht' zitten. Ook heeft het bv geen nut om koste wat het kost je tenen naar binnen te draaien terwijl dat met je lichaamsbouw net niet lekker gaat. Dan maar de tenen iets naar buiten maar wel ontspannen zitten imo.

De perfecte zit wordt ook lastiger wanneer ruiter en paard erg verschillend zijn. Een lange ruiter op een smal paard heeft eigenlijk niet genoeg ruimte voor zijn benen. Een korte ruiter met stevige bovenbenen zal moeite hebben om met een net afhangend been op een breed en groot paard te zitten. De houding verschuift dan in sommige gevallen van correct naar functioneel (denk ik).

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:44

Bij bepaalde ruiters kan een correcte zit een hoop spanning in het lichaam geven en de zit gedwongen maken. Dan maar liever iets afwijken van het correcte beeld en een funktionele zit hebben. Geen paard zit te wachten op een houten klaas die niet mee kan gaan in de bewegingen maar wel de juiste lijn schouders, heup, hak heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:52

Veel houding en zitcursussen, met of zonder simulatoren, zijn helemaal niet bedoeld om de ruiter de gezondste, beste zit voor zowel ruiter als paard aan te leren. Wat ze wél doen is je binnen alle regeltjes van van de moderne/klassieke dressuur zo goed en gezond mogelijk te zitten. Kijk je dan bijvoorbeeld naar dressuursimulator Otto dan leer je hoe je constante teugeldruk op beide teugels kunt houden en de rest van je lichaam toch ontspannen en soepel te houden. Maar dat is volledig gebaseerd op de aanname dat de ruiter in alle gangen altijd met contactteugels moet rijden en dus die kracht moet zien te verdelen over de rest van zijn lichaam zonder te verspannen. :)*

Kijk je naar andere andere rijstijlen waarbij bijvoorbeeld het hakken uitdrukken niet benadrukt wordt (bijvoorbeeld omdat de laarzen bij die rijstijl hogere hakken hebben waardoor je toch niet door de beugel schiet), waarbij de beugelophanging verder naar voren hoort omdat je zo meer lange tochten op je billen kunt maken, of waarbij een losse teugel de basis is, dan krijg je een heel ander plaatje van wat een goede zit is. Dus zitles is nooit een les om perfect te leren zitten. Die ene, ideale zit bestaat niet, maar is stomweg cultuurgebonden. Doe je zo'n cursus, dan leer je dus binnen die ene rijcultuur zo goed mogelijk mee te bewegen met je paard binnen de wetten van die ene cultuur, maar die wetten zijn dus vrij willekeurig en worden door allerlei zaken bepaald die helemaal niets met de zit zelf te maken hebben.

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:59

Mousmous schreef:
Bij bepaalde ruiters kan een correcte zit een hoop spanning in het lichaam geven en de zit gedwongen maken. Dan maar liever iets afwijken van het correcte beeld en een funktionele zit hebben. Geen paard zit te wachten op een houten klaas die niet mee kan gaan in de bewegingen maar wel de juiste lijn schouders, heup, hak heeft.


Ik ga hier helemaal in mee!

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:05

Ik streef ernaar om de "correcte" zit te bereiken. Waarbij ik de bewegingen van het paard in mijn lichaam kan opvangen vanuit mijn bekken, ellebogen, schouders, knieën en enkels. Daarnaast is de theorie achter deze zit je het paard niet in de weg zit.

Helaas is dit in mijn rug iets wat ik gewoon niet kan. Nee ik kan het echt (ECHT) niet op dit moment. Ik kan helemaal nu niet mijn onderrug ontspannen, bekken in het midden, spanning op de buikspieren, bovenrug opstrekken, schouders naar achteren afhangen :n Hallo dat lukt mij niet _O- Ik kan in theorie wel zo zitten, maar daarna is bewegen iets dat mij niet afgaat. Alles verkrampt. Is iets waar 8 jaar aan gewerkt wordt, zowel op als naast het paard. Wil ik in die houding ontspannen en rechtop dan over-strek ik waardoor ik naar achteren kom te hangen. Voor mij is dus een functionele zit om dit lichtelijk op te vangen door met mijn bovenrug naar voren terug te compenseren. Ik zit dus in een kaarsrechte lijn als je naar de "vaste punten" kijkt. Echter kan ik op deze wijze wel ontspannen, wel mijn paard voelen, wel meebewegen.

Als de functionele zit werkt voor zowel paard als ruiter. Waarbij de ruiter zichzelf en paard niet in de weg zit. Denk ik wel eens dat dit op korte termijn veel meer plezier kan brengen. De vraag is echter, zit je jezelf niet op langer termijn in de weg? De correcte houding is namelijk, wanneer voldoende uitgevoerd in evenwicht met het lichaam. Ondanks mijn voorkeur op dit moment voor een functionele houding is daar geen langertermijn onvoldoende van bekend. En denk ik dat door middel van training op en naast het paard er gestreefd moet worden naar een correcte houding. :j

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 17:37

Wat een leuke en interessante reacties zijn er al gegeven zeg! :)

Er word inderdaad vaak gesproken over 'verlicht' zitten bij een jong paard, dit is functioneel en wijkt doorgaans af van het correcte plaatje. Maar waarom is dit functioneel en hoe werkt dat hele 'verlicht' zitten dan? Betekend dit dan ook dat we op een bepaald moment in de opleiding van het paard ineens 'zwaarder' gaan zitten? Omdat we dan overgaan op de 'correcte' zit? Nadenkertje.. ;)

Leuk dat er nuances worden genoemd, men streeft toch altijd die correcte zit na maar volgens mij is geen enkel paard of ruiter perfect? Dat zou betekenen dat er ALTIJD nuances zijn in de houding & zit van de ruiter. Interessant! Want kan er dan nog wel van correct gesproken worden? Waarom noemen we die houding & zit volgens het boekje eigenlijk correct? Is dat alleen omdat het bewezen is dat deze houding & zit het prettigst is voor ruiter en paard? Of zijn er andere randvoorwaarden voor een correcte zit?

Kan er bv. vanuit een functionele zit (en wat is dan die functionele zit?) automatisch naar gelang de opleiding van ruiter en paard vordert een correcte zit ontstaan?

Een gedwongen zit is natuurlijk nooit de bedoeling en al helemaal niet als men daarmee als een stijve hark op zijn paard komt te zitten. We streven dus wel de correcte zit na MAAR soms wijken we daar gewoon van af omdat die correcte zit spanning oproept. Spreken we dan direct al over een functionele zit? Nee naar mijn mening niet. De functionele zit is er namelijk niet om de ruiter te ontlasten omdat die {om wat voor reden dan ook} niet kan voldoen aan de correcte zit, naar mijn idee is de functionele zit er juist voor het paard. Denk daar eens over na. ;)

Wat is de basis voor een goede (functionele/correcte) zit?

@ _Yasmine_ hele interessante vraag die je daar even stelt in je laatste alinea! :j Ik zou er zo 1,2,3, geen antwoord op kunnen geven. De functionele zit wijkt inderdaad af van de correcte zit die weer is ontstaan uit evenwicht inderdaad. Dat kost ook de minste spierinspanning en spierinspanning zorgt weer voor spanning. Een functionele zit wijkt dus af van het natuurlijke evenwicht / balans van de ruiter die moet vaak door middel van spierinspanning (hoe licht ook) voorkomen dat hij uit evenwicht raakt en van zijn paard valt. Echter is het niet voor niets dat veel ruiters moeite hebben met de correcte zit, het kost ze vaak moeite = inspanning. Ook hierbij is de vraag denk ik heel goed te stellen wat is nou eigenlijk het fundament? Stil te staan bij de vraag waarom de correcte zit als correct word gezien?

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:11

_Marinke_ schreef:
Wat een leuke en interessante reacties zijn er al gegeven zeg! :)

@ _Yasmine_ hele interessante vraag die je daar even stelt in je laatste alinea! :j Ik zou er zo 1,2,3, geen antwoord op kunnen geven. De functionele zit wijkt inderdaad af van de correcte zit die weer is ontstaan uit evenwicht inderdaad. Dat kost ook de minste spierinspanning en spierinspanning zorgt weer voor spanning. Een functionele zit wijkt dus af van het natuurlijke evenwicht / balans van de ruiter die moet vaak door middel van spierinspanning (hoe licht ook) voorkomen dat hij uit evenwicht raakt en van zijn paard valt. Echter is het niet voor niets dat veel ruiters moeite hebben met de correcte zit, het kost ze vaak moeite = inspanning. Ook hierbij is de vraag denk ik heel goed te stellen wat is nou eigenlijk het fundament? Stil te staan bij de vraag waarom de correcte zit als correct word gezien?


Even alleen op het laatste inhaken. Ik zie dit ook veel terug in het "gewone" staan en het "gewone" zitten naast het paard. Dat is ook voor vele een onmogelijke taak, dit zal doorspelen te paard. Want wie normaal niet rechtop kan zitten/staan, zal dit te paard ook niet kunnen. Ik denk niet zozeer dat de moeilijkheid van de correcte zit ontstaan door de onuitvoerbaarheid ervan. Echter denk ik dat dit komt door de slechte houding gewoontes van de mens :j

Naar mijn idee wordt de "correcte" zit gezien als de houding waarbij de spierspanning van de mens op het gunstigst is (op langere termijn). De gewrichten die klappen opvangen krijgen de kans, de balansspieren zijn op hun best. Alles is een evenwicht waardoor de kans op lichamelijke klachten verminderd. Deze houding gecombineerd met paard zorgt er in theorie voor dat je mee kan zitten met het paard, minder kans op tegenzitten. Waardoor ook het paard zich op zijn best kan laten zien. Dat is voor mij een correcte houding --> lichaam en paard in balans.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:29

Genoeg stof tot nadenken, leuk topic Marinke. Wat versta jij eigenlijk precies onder de functionele zit, en wil je al met ons delen waarom dat je voorkeur heeft?

@ Yasmine: even in Jip&Janneke-taal, een paard is geen stoel en rijden màg ook best inspanning vergen, toch?

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:37

JorineV schreef:
Genoeg stof tot nadenken, leuk topic Marinke. Wat versta jij eigenlijk precies onder de functionele zit, en wil je al met ons delen waarom dat je voorkeur heeft?

@ Yasmine: even in Jip&Janneke-taal, een paard is geen stoel en rijden màg ook best inspanning vergen, toch?


Nee geen stoel, paardrijden kan je kwa beweging veel meer vergelijken met lopen. Ook dat behoor je rechtop te doen. En lopen, stilstaan en rechtopzitten kost hartstikke veel spierspanning.. Maar die spieren zijn er wel voor gemaakt,. Sterker nog het is super zwaar! Alleen zijn niet alle spieren gericht op stabiliseren en evenwicht, sommige gaan over de grote bewegingen. En die wil je dus niet uit nood moeten inzetten :n dat gaat misschien even goed, maar daarna niet meer.

Avalanche

Berichten: 16171
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Houding & zit - functioneel of correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:43

Interessant topic :)

Toen ik zelf leerde zitten en leerde rijden, streefde ik ernaar de meest functionele zit te bereiken (failed miserably :') geintje, was niet zo slecht, ook niet geweldig) en dat is dan idd de zit volgens het boekje, want als schouders, heupen en hakken op een lijn zijn, heb je de meeste balans als ruiter en ben je in staat het best te ontspannen, imo, dus volgens mij is een functionele zit correct zitten, en correct zitten het meest functioneel :)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Houding & zit - functioneel of correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:01

Ik denk dat de correcte (klassieke) zit al de meest functionele zit is. In die positie werken de botten van de ruiter op elkaar, waardoor je met zo min mogelijk spierspanning in balans (voor achter en links recht) blijft zitten. De spierspanning is daardoor voor een ander doel te gebruiken, namelijk het geven van specifieke hulpen aan het paard. Hierdoor is de storing zo klein mogelijk en kan het paard de ruiter ook optimaal begrijpen.

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Houding & zit - functioneel of correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:27

Als je zadel niet meewerkt kun je ook niet altijd in de correcte houding zitten. Mijn stalgenoot rijdt boomloos en dat zadel dwingt haar in stoelzit en daardoor kan zij een hele hoop oefeningen niet op de juiste manier uitvoeren. Als voorbeeld: bij wendingen gaat haar buitenbeen als vanzelf richting neus paard. Ze heeft nu van de instructrice het advies gekregen om toch uit te zien naar een passend boomzadel.

Avalanche

Berichten: 16171
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Houding & zit - functioneel of correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:29

Dat is een punt idd, denk dat een zadel daar zeker een enorme invloed op kan hebben...... net als die zadels met die enorme wrongen, heb je ook geen onafhankelijke zit. That being said, ik ben een schijterd, ik hou wel van wat wrong, maar 't is slecht voor je zit :j

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 20:39

Voor mij is de functionele zit een zit waarbij de ruiter een stapje verder gaat dan het paard zo min mogelijk te storen en mee te gaan in de bewegingen. Met de functionele zit is de ruiter in staat om het paard te ondersteunen en zelfs om het paard te begeleiden in hetgeen wat hij met zijn hulpen van het paard vraagt. Daarvoor kan de ruiter niet anders dan soms afwijken van plaatje zoals het volgens het boekje hoort.

Dit zie je al gebeuren bij het inrijden, de ruiter die verlicht gaat zit maar met zijn zit ook op een voor het paard logische wijze laat weten wat hij van het paard verwacht. Daarnaast kan de functionele zit helpen bij tal oefeningen meer, de kunst zit hem erin om te begrijp wat de zit van de ruiter voor invloed heeft op het paard en hoe de ruiter dit kan gebruiken in de opleiding van het paard. Het is méér dan het paard niet in de weg zitten.

Misschien komt het door mijn ervaring in het zadelmak maken dat ik er zo over ben gaan denken, daarbij maak je als ruiter (on)bewust veel gebruik van je zit.

Echter zit ik zelf ook lange na niet perfect, er is nog heel wat aan te verbeteren maar om tot verbetering te komen vind ik belangrijk om te achterhalen wat waarom verbeterd moet worden. Niet alleen omdat het gewoon zo hoort maar door er verder over na te denken. :)

Dat verder denken doe ik door mezelf o.a. de vragen te stellen die ik hier in het topic ook stel. Ik ben mijzelf bv. gaan afvragen waarom we het jonge paard met een verlichte zit rijden. Hoe helpt die 'lichte' zit het jonge paard? Ik vraag mij ook af op een correcte zit loodrecht moet zijn t.o.v. de horizon of t.o.v. het paard? En wat gebeurd er dan als de zit niet loodrecht is?

Ik kan er nog wel even op doorgaan hihi! Denk dat er wel meerdere bokkers zijn die hier graag over mee denken en ik weet zeker dat we door interessante discussies en verschillende inzichten ook veel van elkaar kunnen leren. :j

Zadels oh boy, die werken ook niet altijd even goed mee inderdaad! Maar vanwaar de trend dat men juist kiest voor veel wrong met veel steun of juist een boomlooszadel met weinig steun? Als je het aan de 'oude rotten in het vak' vraagt dan zweren ze allemaal bij het oude engelse platte zadel met bar weinig tot geen wrong. De oudere stuben zadels word overigens ook bij gezworen. Terwijl de hedendaagse dressuurruiter juist zou zweren bij zoveel mogelijk wrong en vaak een zo diep mogelijke zit. :+ Vanwaar dat verschil? Is de zit van ruiters echt zoveel achteruit gegaan t.o.v. 'vroeger'? Of zijn de bewegingen van de paarden zo enorm veranderd waardoor de krachten die de ruiter moet opvangen met zijn zit groter zijn geworden??

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:00

Ik rijd jonge paarden niet in 'verlichte zit', dat is een springhouding. Maar doorzitten doe ik niet, gewoon lichtrijden. Is voor jezelf ook makkelijker als het jonge paard nog niet in balans is. Het is niet voor niets dat in de B wordt licht gereden en daarna het lichtrijden geleidelijk uit de proeven verdwijnt.

Een correcte zit die loodrecht moet zijn met de horizon is voor mij nieuw, daar had ik nog nooit van gehoord. Wat er gebeurd als de zit niet loodrecht is, nou zolang je toch funktioneel zit en het paard niet in de weg zit niets. Paard geeft het wel aan of je beroerd zit of niet en de ruiter zal zich ook niet gemakkelijk voelen bij een slechte zit.

Wat de zadels met veel wrong betreft, dat is ook niet moeilijk te bedenken of te constateren. Kijk op een willekeurige wedstrijd en je ziet weinig ruiters met een onafhankelijke zit. Alleen al het aantal dat aan de teugels hangt, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Als je bij zulke ruiters de teugels onverwacht door zou kunnen knippen, kukelen ze achterover van hun paard af.

Maar ja, wie krijgt er tegenwoordig nog zitlessen? Zie dat niet vaak meer voorkomen.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:35

Mijn ideale plaatje is denk ik een combinatie van de twee. In alles wat bij het paard enigzins bevestigd is streef ik naar een zo correct mogelijke zit, waarbij je in de eerder genoemde klassieke houding zit (en dus zonder rare spierspanning etc., als je niet ontspannen en in balans in die klassieke houding kunt zitten doe je ergens nog iets verkeerd of moet je ergens iets nog meer ontwikkelingen. Of idd een passend zadel kopen ;)), omdat dat in mijn ervaring de houding is waarmee je het best in balans zit, de fijnste aanleuning kunt onderhouden en de lichtste hulpen kunt geven. Als je je paard richting het dressuurmatige gymnastisch rijdt tenminste, voor andere doelen zal misschien ook de meest ideale houding anders zijn.
Maar in de training heb je soms net even dat zetje nodig om je paard te laten begrijpen wat je wil, of om zelf je gevoel beter te ontwikkelingen van waar je naartoe moet. En dan komt die functionele houding om de hoek kijken. Dan maar even minder mooi, als je op dat moment maar bereikt waar je naartoe wilt. Die momenten kun je uitbouwen naar langer of vaker en ook mooier, dus met een lichtere hulp en met een mooier postuur, en zo ga je van functioneel rijden naar het correcte plaatje.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:49

Dat is mooi als jij dat ook goed voor elkaar krijgt. Dat is ook een goed streven. Maar niet ieder lichaam werkt hetzelfde of kan hetzelfde. Soms werkt een mensenlichaam niet mee in die correcte zit. Of de ruiter krijgt het doodgewoon niet voor elkaar. Heeft het gevoel daar niet voor bijvoorbeeld. Maar het hangt ook nog eens van het doel af. Nu wordt er gesproken over de dressuurhouding. De verlichte zit bij de springruiters is ook een correcte zit, en zeer funktioneel. De indianen reden vroeger met een los teugeltje en zonder zadel, die hadden een zeer funktionele zit, moet ook wel op de manier hoe die mensen paard reden. Voor hun was dat weer de meest correcte zit. Zo ook bij jockeys, hun fiunktionele en correcte zit is ook weer een heel ander verhaal. Het doel is in elk geval een onafhankelijke zit.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:03

Ik zeg nergens dat ik dat goed voor elkaar krijg, ik zeg ik streef ernaar, dat is toch wel een verschil haha. Ik heb ook de nodige beperkingen in mijn lijf waardoor het niet makkelijk is soms en waarschijnlijk langer duurt dan bij een super handige lenige soepele fitte ruiter, maar ik blijf er wel naar streven omdat ik nog steeds vooruitgang zie in die ontwikkeling er naartoe. En natuurlijk zijn er lichamelijke beperkingen waardoor een ruiter sommige dingen écht niet kan, maar dat is bij hoge uitzondering. Vaker is er gewoon geen instructeur beschikbaar die het voor die ruiter op een begrijpelijke en correcte manier kan uitleggen. Tenen naar voren en hakken laag betekend niet dat je je voeten naar binnen moet draaien en je hakken moet gaan uitdrukken. Ik noem maar een veel voorkomend voorbeeld.

En ja ik spreek alleen over dressuurmatig gymnastiseren en noem dat er heel bewust bij, omdat dat is waar ik de meeste ervaring in heb (met gangenpaarden overigens, dus niet met daadwerkelijk dressuur rijden). Over de andere takken kan ik niet spreken dus daarover houd ik wijselijk mijn mond. Maar idd, een onafhankelijke zit is denk ik een goed ander woord voor de correcte zit.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:21

Ik begreep wat je bedoelde, daarom zei ik ook dat het een goed streven van je is. Heb ook niet gezegd dat je het voor elkaar hebt :D
Die onafhankelijke zit is iets waar je altijd aan blijft/zal moeten blijven werken.