Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:35

Ik zou licht werk onder het zadel combineren met werk aan de longe/aan de hand/aan de lange teugel.
Bij al het werk zou ik me richten op het losser maken van de rug en het laten zakken van de hals, dus lager instellen en proberen zo op lengte te krijgen.
Aan de longe kan dat ook prima, maar aan de hand en aan de lange teugel ook.
Een combinatie van gericht werk zal dit paard alleen maar soepeler en sterker maken lijkt me.

Zijn die voorhoeven nou zijn extreem steil of lijkt dat maar zo?

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:40

Mooi paard, ik zou gaan werken met de dubbellonge bij deze. Voor een paar weken, 3x per week of zo, dan rustig opbouwen met 1 of 2x wekelijks licht werk onder het zadel :)

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:46

Ik longeer dit paard enkele en dubbele longe en ga beginnen met balkjes er bij te betrekken. Soms vrijwerken en voor de fun gaan we wandelen. Eerst moet er wat meer op, dan neem ik d'r mee naar de zadelmaker voor een zadel.

@ Nouvel: ze heeft 1 stijlere hoef en 1 iets plattere. 1 hoef zou je kunnen zien als 'beervoet'.
Ze heeft voor beslag om haar beenstand wat te corrigeren.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:46

Een paard dat echt weinig bespiering heeft start ik liever eerst aan de longe voor zo'n 1,5 maand. Bij matige bespiering werk ik ook deels onder het zadel.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:47

Karma, het paard is wat schraal maar het lijkt zo van de foto niet zo dramatisch te zijn. Ik denk dat je hier rustig al wel een 2-tal keer per week mee zou kunnen starten onder het zadel :)

Bij mijn pony is natuurlijk ook het probleem dat hij nog te weinig ervaring heeft voor een klein en licht (jong) ruitertje, dat er dus een kleine volwassene op moet. En dat hij in staat moet zijn om dat gewicht op een verantwoorde manier te dragen.

Het trainen vanaf de grond doen we intussen al 6 maanden, maar we hebben natuurlijk het voordeel dat hij ook voor de wagen kan. We wonen in de Vlaamse Ardennen, dus we trainen de spieren door lekker heuvel op, heuvel af te gaan rijden.
Als je een paard hebt dat het ruitergewicht eigenlijk prima zou kunnen dragen, denk ik dat je vrij snel al rustig onder het zadel kan beginnen. Ik zou zeggen een 2-tal weken longeren zodat ze weer gewend raken aan werken en dat hun spieren weer wat loskomen. En dan kan je naast het longeren ook het rijden wel een beetje weer opbouwen. Eerst zal dat misschien 1x rijden en de rest longeren zijn, maar geleidelijk kan je vaker gaan rijden.

Balkjes lopen vind ik trouwens een zeer goede oefening, zowel aan de longe als onder het zadel :)

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:52

Ja bij dit paard zou ik het zo ook wel aandurven, heb nog een ander paard, daar ga ik voorlopig echt niet op. Die is in korte tijd zoveel afgevallen.
Stond met haar veulen/jaarling op een pensionstal tijdelijk en dat ging zo rap, dat ik haar nu moet bijvoeren als een gek! En voorheen was ze altijd aan de volle kant. Ze heeft ook enorm slappe buikspieren.
Nee daar train ik voorlopig lekker mee vanaf de grond.

Ik doe het wandelen trouwens voor het hard maken van de pezen, afwisselend over het harde.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:38

Die donkere pony van TS zou ik zo mee gaan rijden hoor. Die is echt niet amper bespierd. Die lijkt gewoon normaal.

De vospony met een holle rug vind ik een ander verhaal. Maar die donkere pony lijkt normaal, die kan gewoon aan het werk.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 22:43

Dees schreef:
Die donkere pony van TS zou ik zo mee gaan rijden hoor. Die is echt niet amper bespierd. Die lijkt gewoon normaal.

De vospony met een holle rug vind ik een ander verhaal. Maar die donkere pony lijkt normaal, die kan gewoon aan het werk.


Het is een paard :') 1.62m maar true, ponyhoofdje met ponyvoetjes enz.

Ze is inmiddels nu 'normaal', 2 weken terug was ze nog heel schraal. We boeken vooruitgang.

Bedoel je met 'aan het werk' ook rijden ohz Dees?

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:03

Dees schreef:
De vospony met een holle rug vind ik een ander verhaal.


Ik zal eens proberen nieuwe foto's te maken van de vospony zijn bespiering, om te laten zien hoe veel die kan veranderen zonder ooit te rijden :)

Marocje
Berichten: 5622
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:17

Ik ben ook van mening dat je je pony goed kan trainen, zonder zelf op te stappen. Beter nog zelfs, want dan heeft hij jouw ruitergewicht niet, want in veel gevallen eerder een belemmering is dan wat toevoegt.

Mijn pony longeer ik vrij veel, of we Werken aan de Hand. Ik zie de spiertjes eraan vliegen. Tot een half jaar geleden reed ik ook buitenritten ter afwisseling, nu ivm zwangerschap dus even niet.

Longeren doe ik met zo min mogelijk hulpmiddelen. Dus alleen met kaptoom, of eventueel stalhalster. Je kan zoveel afwisselen! Ene keer is het veel tempowisselingen, andere keer galops training. Of met balkjes werken, volte vergroten/verkleinen. Maar ook dingen die we ook doen met Werken aan de Hand, zoals schouder binnen. Travers doen we wel aan de hand, op de volte nog niet.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:14

Karma schreef:
Bedoel je met 'aan het werk' ook rijden ohz [naam verwijderd]?


Ja, lichte ruiter erop, 3x per week 15-25 minuten rijden. Liefst in arbeidsdraf.
En rijden zoals je op jonge paarden hoort te doen: veel belonen, zelf regie houden. Geen tempowisselingen, beetje overgangen, voltes, van hand veranderen over de diagonaal en over de hoefslag. Als het lukt, galopje meenemen. Beide kanten om evenveel.
Dat kun je prima aanvullen met op andere dagen grondwerk en af en toe longeren.

Maar met dit paard zou ik niet hypervoorzichtig zijn. Ze is kwa bespiering even ontwikkeld als ieder andere onbeleerde.

Geef het een maandje of 2 en dan staat er echt een leuk bespierd beestje hoor. Dat gaat heel snel in die eerste periode. Blijf het wel ondersteunen met goed voer.

Anoniem

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:29

Ik zou het inderdaad aanpakken zoals meerdere voorgangers al aangeven. Het paard moet bespiering opbouwen en met wandelen ga je dat niet voor elkaar krijgen. Wel door een combinatie van licht werk onder het zadel, op correcte wijze longeren en daarbij veel naar buiten, rechte stukken draven om conditie op te bouwen. Stelling vragen prima, maar geen gekke dingen en ook in de bak zo veel mogelijk recht proberen te richten.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 10:38

Nee, met wandelen gebeurt er weinig qua bespiering. Ik wandel ook met onbeleerde paarden veel. Voor de indrukken, verkeersmak worden en voor de vertrouwensband.

Met 1 van mijn paarden heb ik wekenlang alleen maar gewandeld, jaren geleden omdat ik er niets mee kon. Toen was ik zelf ook heel onervaren maar heb er veel geduld door gekregen.
Qua spieren gebeurt er alsnog niks.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 23:21

Afbeelding
Hier een voorbeeld van slappe buikspieren en ze was echt heel schraal eerst. Nu valt dat wel mee. Rijden doen we voorlopig nog maar niet. Ze is nog behoorlijk stijf dus we doen veel rechtrichten en dat ze haar buikspieren aan gaat spannen.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:23

Jeetje, ook dat paard (is het dezelfde) zou ik gewoon gaan rijden hoor. Zo arm bespierd is het nou ook weer niet. Buikspieren aanspannen doen ze pas als ze 'over de rug' moeten gaan marcheren, dus in arbeidsdraf én in aanleuning.
Veel plezier met rechtrichten aan de hand, maar échte verbetering ga je pas zien als je ze bijgezet gaat longeren, lekker gaat rijden (en ondertussen blijven ondersteunen met kwalitatief goed voer).

Volgens mij ben jij veel te voorzichtig. En dat is zonde. Want spieren moet je trainen door ze ook echt eens aan te gaan spreken. Per saldo is dat ook veel gezonder voor het paard.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 09:44

Oke Dees, thnx. Maar 2 weken geleden was deze echt mager, doffe vacht. Nee is echt niet dezelfde. Dat is een bijna zwarte KWPN en deze een bruine zwaar warmbloed.

Ik vind het niet erg hoor om veel grondwerk te doen, te longeren en werken aan de hand.

Tijdje geleden was de laatste heel stijf, toen heb ik haar samen met een fysio helemaal behandeld en kreeg ik het advies om te graan longeren en werken aan de hand. Omdat als een paard gespierd is, ze ook spieren hebben om je te dragen.

Ik vond het wel een leuke discussie of men nu eerst veel gaat longeren en spieren kweken vanaf de grond of juist onder het zadel gaat werken.

Inmiddels zijn beide paarden behoorlijk voller geworden, dus zal het ook wel meer vertrouwd zijn om te gaan rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:12

Een paard dat zo uit ziet was twee weken geleden hoogstens schraal, niet echt mager. Echt mager heb je niet op twee weken zo bij.
Ook hier zou ik gewoon op gaan rijden.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:16

Ik zou gewoon rijden, maar dan niet te lang en niet te intensief. En het natuurlijk wel combineren met longeren!

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 16:05

Om de dag rijden?

Ik begin meestal met 20 minuten. Opbouwen.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 16:12

In 3 weken tijd zijn ze enorm aangesterkt.
Ze was ook niet graatmager nee, haar bolle buik verbloemde een hoop maar inmiddels is ze gewoon "normaal".

Ik zit er zelf qua tussenin qua wel/niet rijden als er weinig spieren op zit. Die andere persoon zoals de discussie begon, heeft niet veel met grondwerk/longeren dus die gaat uit van elke dag rijden.
Iemand anders zei juist dat deze paarden veel te zwak in bespiering zijn en ik nog wel enkele weken alleen kan longeren en vanaf de grond trainen.
Maar dat vind ik ook niet geheel nodig.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:17

Goh, ik zou zeggen, een combinatie.

Ik probeer eerst correct te longeren maar na een week of 2 ga ik een kwartier longeren en vervolgens een kwartier rijden.

Ik denk dat dat mooi en gelijkmatig opbouwd zonder teveel te worden.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:26

Ik zou zelf dan eerder kiezen voor grondwerk. Mooi de bespiering weer opbouwen zodat ze draagkracht hebben.

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:31

De paarden die ik hier zie zou ik ook gewoon rijden. En dan afwisselen met longeren.

Mijn paard had een maand geleden bijna niks spieren. Dankzij onze nieuwe instructrice waarbij we echt zijn gaan achterhand gebruiken en rechtrichten ipv wat rondlummelen is ze al zo hard in haar spieren gekomen dat ik de zadelpasser om een afspraak heb gevraagd, zadel is al te smal geworden

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 17:04

Dat is een mooie vooruitgang xLes!

Ik vind wel, dat als je niet geheel goed kunt longeren en/of als je alleen maar een beetje doelloos longeert, dat een paard dan meer gebaat is bij goed gereden worden en bijv. geholpen worden door een instructrice zoals xLes heeft. (Ik krijg ook les ohz)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:22

ik blijf bij wat ik eerder aangaf, starten met werk vanaf de grond, dit combineren met licht werk onder het zadel, en dan langzaam het zwaartepunt verleggen.
ik heb echt veel goede ervaringen met eerst onbelast werk bij het opbouwen van onbespierde paarden of paarden met problemen in hun lijf.
we hebben er nu ook weer eentje staan die voorlopig eerst onbelast werk gaat doen.