Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 15:36

Hoi hoi iedereen! :wave:

Ik heb met iemand de discussie of je wel of niet moet gaan rijden op een paard dat bespiering mist.
Eigenlijk zie ik het zo; net zo lang grondwerk/longeren/wandelen totdat er enigszins bespiering op het paard zit, voornamelijk de rugspier moet ontwikkeld zijn (en automatisch het paard de buikspieren aan laten spannen) omdat anders je paard je niet lekker kan dragen en eigenlijk niet heel fair is.
Maar nu zei diegene; spieren komen ook als je wel als je rustig aan begint met rijden.
Zit een kern van waarheid in.
En als het paard verder niet mager is en een rechte rug heeft, is het dan wel meer fair om ohz de spieren gaan trainen?

Even voor jullie beeldvorming; de paarden die ter discussie staan zijn niet mager maar hebben gewoon weinig tot geen bespiering (meer)

Nu vroeg ik mij af hoe jullie hier over denken. En wanneer heb je spieren genoeg om weer te gaan rijden?!

Suzanne F.

Berichten: 49357
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:38

Je kan wandelen totdat je een ons weegt maar de rugspieren worden daar niet sterker van.
Longeren op de juiste manier maakt de rug wel sterker maar ik denk dat je best op een arm bespierd paard kunt rijden maar met mate. Je zet er geen 100 kilo op en je gaat er geen uur op butsen.
Spieren ontwikkelen zich door training en dus zal dit opgebouwd moeten worden door te gaan rijden.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:59

Eens met Suzanne, al mis ik wel de leeftijd van de paard(en). Een ouder paard zul je op latere leeftijd minder mooi in de bespiering nog krijgen dan een relatief jong dier.

Uiteraard kunnen ze wel veel verbeteren!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:04

Eerst spieren, conditie en balans kweken vanop de grond en dan pas erop... Het hoeft geen bodybuilder te worden vooraleer je gaat rijden maar de basis bespiering moet wel aanwezig zijn imo. Dat voorkomt veel mogelijke problemen/ blessures.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:05

Met mijn 45kg bouw ik de spieren op door onder het zadel te stappen op correcte wijzen. :+

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 16:52

De paarden zijn 10 en 12, in dit specifieke geval. Beide paarden zijn een beetje schraal geworden door het veulen dat ze hadden (en bijbehorende stress van het afspenen)

Van wandelen gaan ze geen rugspieren kweken, dat weet ik maar wel conditie opbouwen en pezen worden er harder van.

Correct longeren natuurlijk, dus stelling vragen, achterhand er onder etc etc. en niet doelloos rondjes slingeren.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 12:05

Suzanne, je geeft aan dat je spieren getraind moeten worden en dat krijg je door te rijden. Dat klopt, maar met correct longeren (niet doelloos rondjes slingeren) en werken aan de hand, grondwerk krijg je ook spieren.

Is het fair om op een weinig bespierd paard dan te gaan rijden? Ondanks dat je ohz óók spieren traint. De paarden in dit specifieke geval zijn voorheen bereden en er is verder altijd goed op gepast.

Koper

Berichten: 30327
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:20

Ik rijd wel op zo'n paard, paard is 17 en is sinds ongeveer een jaar met de vut. Een paar keer per jaar maak ik een klein ritje in voornamelijk stap, als ik dan een half uur onderweg ben met 'm is het lang.

Het is maar net wat je wil, denk ik. Als je redelijk fanatiek wil gaan rijden zul je ofwel dat even aan de kant moeten zetten en rustiger aan doen met het paard dan je misschien wil. Of anders inderdaad je fanatisme kanaliseren in voorbereidend grondwerk.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:48

Een paard moet ook wennen aan het dragen van gewicht. Daar heeft het ook spieren voor nodig en hoe ontwikkel je die? Door er op te gaan zitten.
Alles met beleid. Dus idd geen 100kg onhandig ruitergewicht, maar een goede ruiter liefst met een maatje minder en dat beginnend met 15 minuten per keer. Kan prima. Moet je juist ook wel doen anders train je het paard nooit in het dragen van enig gewicht op zijn rug.

Ideaal is 2-3 x per week erop met lichte arbeid, en dan 2-3 per week aanvullend longeren gericht op spierontwikkeling (dus correct en doelmatig bijgezet).

Weet wel wat je doet. Als je beginner bent, kun je beter hulp zoeken.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:01

Ik heb een halfjaar terug een pony gekocht die heel zwak bespierd was. Uiteindelijk heb ik beslist om de pony een paar maanden voor de wagen of aan de longe te trainen voor we het rijden echt gingen oppakken.

Na 3 maanden trainen zonder ruiter heb ik hem 1x gereden, aangezien hij niet zadelmak was toen ik hem kocht en ik toch wilde weten of het zou gaan lukken.

Intussen zijn we nog eens 3 maanden verder, en heb ik intussen niet meer met hem gereden. Als ik zie hoe zijn rug veranderd is door de training zonder ruiter ben ik ook blij dat ik het rijden gelaten heb voor wat het was. Hij had door het gebrek aan spieren een holle rug en een heel hoge schoft, maar dat zie ik heel duidelijk veranderen. De schoft is minder spits omdat zijn trapeziumspier enorm veel sterker geworden is, en ook de holle rug zien we nog steeds week na week wegtrekken.

Hier zie je de pony een halfjaar geleden, holle rug is duidelijk te zien:

Afbeelding

3 maanden geleden, eerste keer onder het zadel (nog steeds heel schraal, dit hebben we dan ook maar 1x gedaan)

Afbeelding

Nog eens 3 maanden later, de pony krijgt spieren! :D

Afbeelding

Toch vind ik het nog steeds te vroeg om te rijden, omdat zijn rug nog echt week na week verandert. Ik hoop tegen de zomer echt met hem te kunnen gaan trainen onder het zadel :)

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:10

Wij trainen ze ook snel weer onder het zadel - basisconditie moet aanwezig zijn, maar daarna er op. Niet te lang, en als het beter weer is dan vandaag: vooral naar buiten. Wel dressuurmatig rijden, maar lekker rechtuit. Daar worden ze sterk van en het is beter voor in 't hoofd...

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 14:17

Dees, ik ben geen beginner maar krijg alsnog begeleiding. In het kader van een jong en onbeleerd paard zal ik pas aan rijden denken als hij volledig balans en vertrouwen heeft in het werk en dat doe ik dmv grondwerk en uiteindelijk longeren.

Ikzelf ben meer van het voorbereidend grondwerk/longeren bij deze paarden en pas rijden als er enigszins spieren op zitten. Maar iemand zei tegen mij; je kunt ook wel spieren trainen onder het zadel.
Wat ook waar is, alleen mijn discussie; is dat fair tegenover het paard?

Koper, dit zijn nog relatief jonge paarden, voorheen bereden en kennen ook al het een en ander. Het is alleen zo dat ze nu al enige tijd niet bereden zijn en terug zijn gevallen in bespiering (door veulen en stress van het afspenen)
Paarden krijgen goed voer, aanvullend krachtvoer en zijn dus niet mager.

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:18

Van alleen correct longeren worden ze ook niet beter in het beenwerk, want ook longeren is belastend alleen op een andere manier dan rijden.
Dan kan je beter aan de hand gaan werken met de lange teugel afgewisseld met dubbele lijnen longeren en buiten stappen.
En dan erop niet te lang maar wel correct en mijn ervaring is dat de meeste paarden de juiste bespiering krijgen door draven.

Glossy227
Berichten: 170
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Scheemda

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:22

Ik heb hier een ouder paard staan, in het verleden zwaar verwaarloost. Ze was graat mager en had haar eigen spieren verteerd. Inmiddels is ze niet meer mager maar wel compleet spierloos en mijn dierenarts rade juist aan om te gaan rijden. Ik was zelf al begonnen met een beetje stappen, een minuutje of 5 per keer. Maar de dierenarts zei dat ik prima kan draven en galopperen zolang ik maar langzaam op zou bouwen. En dit gaat dan over een paard waarvan we 4 maanden geleden dachten dat ze elk moment kon overlijden

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:28

idealiter zou ik ook eerst aan de hand beginnen en langzaamaan vaker ook onder het zadel en ook daar verder opbouwen.

Echter als ik in mijn directe omgeving kijk zijn er weinig ruiters die aan de hand correct hun paard kunnen trainen qua ruggebruik. En als het dan gewooon wat "rondslingeren aan de longe" wordt, dan kan je dit buiten voor een beetje conditieopbouw beter beperken en heel rustig aan onder het zadel beginnen.
Er is imo ook nog een verschil tussen weinig bespiering door niks te doen of veel verlies van spiermassa door blessure (effectief stalrust), ziekte of ondervoeding.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 14:47

Ik ben het met je eens Petitparis, voor het ene paard zou ik zeggen; voorlopig niet rijden want die lijkt qua uiterlijk een beetje op de pony van Eline91, ook een holle rug gekregen doordat de spieren opgegeten zijn door veulen en stress.
Bij het andere paard, wel een rechte rug, zou je eerder er voorzichtig weer op kunnen rijden. Want het klopt wat Rumay zegt; longeren is ook belastend.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:51

Ik zou starten met onbelast werk: goed longeren waarbij ruggebruik wordt gevraagd, werk aan de lange teugel, werk aan de hand en lekker wandelen over verschillende soorten ondergrond.
Daar zou ik dan na een tijdje het werk onder het zadel bij pakken en rustig opbouwen, eerst nog meer onbelast dan belast en langzaam verleg je het zwaartepunt naar meer belast en minder onbelast.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:53

idd plus het temperament van je paard speelt ook mee. De mijne is bv heel moeilijk in stap te houden aan de longe (lange lijnen gaat dan weer wel). Maar ik ga liever onder het zadel rechtuit stappen, dan continu op een volte werken...
Afwisseling, kijken naar je eigen kunnen en je paard, bepaalt wat het best is.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:05

daarom pak ik bij opbouw ook altijd graag het langeteugelwerk mee, dat kun je meer rechtuit doen en je kunt ook meer beïnvloeden wat er gebeurt dan aan de longe.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:06

Karma, ik geloof niet zozeer in grondwerk voor het opbouwen van balans en bespiering. Het is leuk voor gehoorzaamheid ed, maar echt trainen is het niet. Of je moet toevallig al een paard hebben dat in het grondwerk al passage ed aan de lange lijnen laat zien, maar gezien de reden van je topic, dat zal wel niet ;)

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:11

Ik vind wel dat als je balken gebruikt bij het longeren dat het paard darvan wel spieren kan opbouwen.

Als jij een licht iemand bent zou ik gewoon opstappen en langzaam weer alles oppakken.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:16

Het ligt aan hoe je je paard traint, zowel vanaf de grond als aan de hand.
Als longeren 'rondslingeren' wordt, is het niet functioneel.
Als je direct vaak en veel op een onbespierd paard gaat rijden, is het niet fair.

Ik ben van mening dat je zowel vanaf de grond als vanuit het zadel correct kunt trainen. Mijn voorkeur gaat uit naar het trainen vanaf de grond met dubbele lijnen/lange teugelen om spieropbouw te bevorderen in plaats van wandelen.
Conditie kan ook opgebouwd worden onder het zadel, dat vind ik met beleid zowel vanaf de grond als vanaf de paardenrug fair.

Als je rekening houdt met (de beperkingen van) het paard, vind ik beide fair. Als het maar vanuit ontspanning gebeurt.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:22

Dees schreef:
Karma, ik geloof niet zozeer in grondwerk voor het opbouwen van balans en bespiering. Het is leuk voor gehoorzaamheid ed, maar echt trainen is het niet. Of je moet toevallig al een paard hebben dat in het grondwerk al passage ed aan de lange lijnen laat zien, maar gezien de reden van je topic, dat zal wel niet ;)



Een paard hoeft echt nog geen passage en piaffe te beheersen om 'm goed en gericht te kunnen trainen aan de lange teugel hoor!
Met goed langeteugelen kun je heel veel trainen en bereiken. :j

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Geen bespiering, dan ook niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:52

Ik heb voorkeur voor longeren met pessoa en dubbele longe om bespiering op te bouwen, ervaring van mij is dat je daar mooie bespiering van krijgt, en dan rustig erop :)

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:32

Afbeelding

Dit paard is best schraal (en onderhals) maar zouden jullie er al rustig op gaan rijden?

Ik doe aan de hand geen passages en piaffes mee, ik begrijp niet waarom ik dan dit topic niet zou openen... Want ik vind juist dat je eerst meer spieren moet kweken, zeker in gevallen zoals Eline met haar pony.

Alleen longeren is ook niks voor een paard, de balkjes lopen vind ik wel een mooie manier om spieren op te bouwen en dubbele longe.

En hoe lang doe je trainen vanaf de grond? Weken? Maanden? Of helemaal niet.