Tinker (jong) berijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Tinker (jong) berijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 15:46

Hey allemaal,
ik heb nog niet zo lang geleden een 2 jarige tinker merrie gekocht! Echt een heel leuk rustig en leerzaam beestje. Bij de stal waar ik haar kocht werden de tinkers met 2.5 al ingereden... is dit niet een beetje jong?? Ik zou graag willen weten of ik met mijn tinker als ie 2.5 half jaar Is al rustig (2x per week) zo''n 20 a 25 minuutjes kan gaan rijden? En wanneer zou ik langzaam kunnen beginnen met het trainen van z'n spieren? (Bijvoorbeeld longeren, een stukje los laten draven en/of galopperen in de bak)

Ik ben nu 1.65 en weeg ong. 65 kilo. (Voor als dit nodig is om te weten)

Groetjess

Anoniem

Re: Tinker (jong) berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:47

Nee dat is helaas te jong. Ik zou wachten met inrijden tot ze minimaal 3,5 jaar is.

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 15:48

Joolien schreef:
Nee dat is helaas te jong. Ik zou wachten met inrijden tot ze minimaal 3,5 jaar is.

Ook voor een beetje rond hobbelen in stap in de bak? Voor maar z'n 2x per week?

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:48

Ik ga mee met Joolien. Longeren zou je al wel rustig kunnen gaan doen, maar dan goed opbouwen, dus niet te lang en te vaak.

En waarom zou je nu al willen rondhobbelen in de bak? Ik zou er echt nog mee wachten.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:50

MeganBoy schreef:
Joolien schreef:
Nee dat is helaas te jong. Ik zou wachten met inrijden tot ze minimaal 3,5 jaar is.

Ook voor een beetje rond hobbelen in stap in de bak? Voor maar z'n 2x per week?


Ook daar voor veel te jong.
20 - 25 minuten vind ik al pittig voor een 3 jarige.
En aan spieropbouw zou ik nog niet denken, laat eerst die botten maar uitgroeien in plaats van vergroeien :j

Met 3,5 jaar kan je zo'n 2x per week bezig zijn met zadelmak maken. Tot 4 jaar zou ik niet meer dan 3 a 4 keer in de week 'aan het werk' gaan (zowel longeren als o.h.z.)

EDIT: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Vesceron op 22-04-16 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:50

MeganBoy schreef:
Joolien schreef:
Nee dat is helaas te jong. Ik zou wachten met inrijden tot ze minimaal 3,5 jaar is.

Ook voor een beetje rond hobbelen in stap in de bak? Voor maar z'n 2x per week?


Ja, want zodra je gewicht op de rug plaatst is dat gewoon niet goed. Omdat de rug nog niet volgroeid is. Dat gebeurt zelfs pas op 4/5 jarige leeftijd. Dus hoe langer je wacht hoe beter.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:51

Ik ga ook mee met Joolien. Je zou wel rustig aan kunnen beginnen met wat longeren, maar dit moet je wel rustig aan opbouwen en niet te lang/vaak doen. Laat je paard nog even lekker jong zijn, over een dik jaar kunnen jullie je op het rijden gaan focussen.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:51

het problem zit hem in de greoischijven. die zijn in het hele lichaam nog niet gesloten en daardoor erg gevoelig. je kunt er wel mee gaan wandelen en al laten wennen aan een dekje, borstelen, het idee van longeren etc. er al dingne mee doen die het belaste zou ik laten. gewoon wandelen is een manier om conditie en bespiering op te bouwen zonder grote belastig.

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 15:59

DarkoFoitzik schreef:
het problem zit hem in de greoischijven. die zijn in het hele lichaam nog niet gesloten en daardoor erg gevoelig. je kunt er wel mee gaan wandelen en al laten wennen aan een dekje, borstelen, het idee van longeren etc. er al dingne mee doen die het belaste zou ik laten. gewoon wandelen is een manier om conditie en bespiering op te bouwen zonder grote belastig.

En gewoon lekker los laten in de bak? (Ik bedoel draven etc
kan die in de wei ook)

Anoniem

Re: Tinker (jong) berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:01

In principe is beweging geven niet zo'n probleem, als je het maar niet te vaak en teveel doet. Het gaat er nu vooral om dat je er nog niet op moet gaan zitten.
Zie het paard als een jong kind, daar moet je ook nog niet teveel van willen vragen.

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Tinker (jong) berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:03

rustig voor de wagen beleren kan best, mooi rustig beweging geven, heeft de rug niets te lijden en kun je hem vast mooi rustig sterk maken, maar zeker niet oh zadel gaan rijden, geduld is een schone zaak

prugelpiet

Berichten: 12587
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:05

Houd er ook rekening mee dat tinkers laatbloeiers zijn :) Die ontwikkelen zich veel later dan bijv. een KWPN'er. Op stal kregen wij wel eens tinkers die beleerd moesten worden voor weer ergens anders, deze waren allemaal een jaar of 5/6. En dan nog merk je dat het nog jonge dieren zijn, terwijl een ander ras met 6 in principe internationaal kan lopen.
Een paard van 2,5 kan je best leuke dingen mee doen, maar niet er op zitten. Neem aan dat je dit weet als je een jong paard koopt? :=

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:09

De vraag die mij te binnen schiet bij het lezen van de OP en je verdere reacties is ; waarom ben je aan een jong paard begonnen als je duidelijk niet kunt wachten ?

Ik heb mijn tinker laten staan tot dat hij 5.5 jaar was.
In mijn ogen heeft hij op die manier de kans gehad goed uit te groeien en hij was er mentaal ook aan toe.

2.5 moet je echt niet op willen zitten :n

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:11

ff_stud schreef:
rustig voor de wagen beleren kan best, mooi rustig beweging geven, heeft de rug niets te lijden en kun je hem vast mooi rustig sterk maken, maar zeker niet oh zadel gaan rijden, geduld is een schone zaak

|o net zo slecht, 2,5 is gewoon jong. Lekker laten staan: geduld. En anders had je niet zo'n jong dier moeten kopen als je dat geduld niet op kan brengen. Ook voor de wagen is slecht op 2,5, lekker zonder rug gebruik (Aangezien het dier dan echt nog niet lekker aan de hand de achterhand eronder gaat zetten en rug correct gebruikt) de kar trekken is net zo slecht als erop gaan zitten. Dat men het doet omdat er geen geduld is praat dat het zeker nog niet goed...
Je hebt nog zoveel jaren om van elkaar te genieten, wat is 1 jaartje tot ie 3,5 is dan...
Hier lopen ze voor de wagen met 5 jaar en dan pas rustig opbouwen, en dat is zeker te merken in tegenstelling tot m'n 2 vosjes die met 2,5 er al voor stonden. |o

Los in de bak kan wel ts; rustig aan en lekker vertrouwen samen opbouwen, lekker genieten van je knapperd!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:17

moyra schreef:
De vraag die mij te binnen schiet bij het lezen van de OP en je verdere reacties is ; waarom ben je aan een jong paard begonnen als je duidelijk niet kunt wachten ?

Een opmerking als deze duurde me nog lang! Of beter nog: Waarom uberhaupt een jong paard als je duidelijk geen verstand van zaken hebt.. Ze zijn sneller verpest dan heropgevoed.

Ik vind dat je het per paard moet bekijken, maar een tinker van 2,5 berijden klinkt zeer onwaarschijnlijk.

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:18

MelanieB schreef:
ff_stud schreef:
rustig voor de wagen beleren kan best, mooi rustig beweging geven, heeft de rug niets te lijden en kun je hem vast mooi rustig sterk maken, maar zeker niet oh zadel gaan rijden, geduld is een schone zaak

|o net zo slecht, 2,5 is gewoon jong. Lekker laten staan: geduld. En anders had je niet zo'n jong dier moeten kopen als je dat geduld niet op kan brengen. Ook voor de wagen is slecht op 2,5, lekker zonder rug gebruik (Aangezien het dier dan echt nog niet lekker aan de hand de achterhand eronder gaat zetten en rug correct gebruikt) de kar trekken is net zo slecht als erop gaan zitten. Dat men het doet omdat er geen geduld is praat dat het zeker nog niet goed...
Je hebt nog zoveel jaren om van elkaar te genieten, wat is 1 jaartje tot ie 3,5 is dan...
Hier lopen ze voor de wagen met 5 jaar en dan pas rustig opbouwen, en dat is zeker te merken in tegenstelling tot m'n 2 vosjes die met 2,5 er al voor stonden. |o

Los in de bak kan wel ts; rustig aan en lekker vertrouwen samen opbouwen, lekker genieten van je knapperd!


dat is niet met elkaar te vergelijken he,wij doen t altijd zo voor een licht karretje en ze worden hier allemaal oud zonder problemen, dwz rustig aan rechtuit en geen zware belasting

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Tinker (jong) berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:21

Een licht(!) karretje kan imo ook eerder dan erop zitten. Wel zou ik ook met de kar niet eerder beginnen dan 3 en erop zitten pas met 3,5/4 maar dat ligt ook veel aan het paard natuurlijk.

Flink vanaf de grond werken voor een aantal maanden werkt ook echt in je voordeel overigens, die van mij is nu bijna 3 en daar kan ik mee over de kermis als ik wil. Daar stap ik dadelijk voor vertrouwen op.
Haar moeder is niets gewend en dat zit toch een stuk minder fijn moet ik zeggen.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:26

Op zich ondertussen voldoende ervaring qua mennen en ohz: dat ze oud worden zonder problemen is echt een onzin statement, zegt echt helemaal niks. Ken ze ook die vreselijk gereden worden en ook oud worden zonder problemen. (Helaas voor die dieren)
Nee; het is net zo slecht op 2,5. Beide gebruik je spieren en belast je ook de rest. Dan ben je op 2 al begonnen met tuig hoofdstel ed. Waarom niet wat geduld opbrengen? Dan moet je lekker gaan dammen of een oudere kopen dat de ander met rust gelaten kan worden, nog jaren genoeg om van te genieten. Er is niet voor niets een minimum leeftijd van 4 en 5 jaar bij mennen (fei zelfs 6).
Dieren hebben nog lang niet voldoende spieren waardoor de rug slecht belast word en de borst komt het ook niet ten goede.
http://vrijheidsdressuur.nl/wp-content/ ... 00x434.jpg
Menpaard heeft niet ineens andere volgroeiing dan een rijpaard.
Pas vanaf 3 af en toe inspannen is nog imo jong zat naar liever dan 2,5 voor de wagen al hebben.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Tinker (jong) berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:32

MeganBoy @ [RT-V] Tinker inrijden
Zelfde onderwerp?


Tinkers zijn laatbloeiers :) ik zeg met 4 pas erop af en toe en met 5 wat meer aan het werk.
Tot die tijd lekker aan de hand manieren leren en gymnastieken :) Vanaf 3/3.5 wat longewerk en eventueel wat cavaletties meepakken

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:19

MelanieB schreef:
Op zich ondertussen voldoende ervaring qua mennen en ohz: dat ze oud worden zonder problemen is echt een onzin statement, zegt echt helemaal niks. Ken ze ook die vreselijk gereden worden en ook oud worden zonder problemen. (Helaas voor die dieren)
Nee; het is net zo slecht op 2,5. Beide gebruik je spieren en belast je ook de rest. Dan ben je op 2 al begonnen met tuig hoofdstel ed. Waarom niet wat geduld opbrengen? Dan moet je lekker gaan dammen of een oudere kopen dat de ander met rust gelaten kan worden, nog jaren genoeg om van te genieten. Er is niet voor niets een minimum leeftijd van 4 en 5 jaar bij mennen (fei zelfs 6).
Dieren hebben nog lang niet voldoende spieren waardoor de rug slecht belast word en de borst komt het ook niet ten goede.
http://vrijheidsdressuur.nl/wp-content/ ... 00x434.jpg
Menpaard heeft niet ineens andere volgroeiing dan een rijpaard.
Pas vanaf 3 af en toe inspannen is nog imo jong zat naar liever dan 2,5 voor de wagen al hebben.

je haalt werken en rustig aan beginnen door elkaar, zoals jij t formuleerd kunnen kinderen ook niet meer fietsen of voetballen, natuurlijk moet een dier rustig uit kunnen groeien,maar spieren en pezen op een rustige manier sterkmaken kan natuurlijk nooit kwaad, vandaar dat veel paarden en pony,s ook in de opfok gaan naar bergachtige gebieden, ontwikkelen beter dan hier op de zware klei, overbelasting is nooit goed, maar rustig wat ervaring opdoen en spieren ontwikkelen kan natuurlijk nooit kwaad, moet er wel bijzeggen dat we ze daarna ook nog een jaar met rust laten hoor

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Tinker (jong) berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:26

Een paard moet niet alleen lichamelijk toe zijn aan werk. Ook geestelijke.
Een twee jarige overvraag je geestelijke als je die inspant.

Concentratie van 20/30 minuten hooguit is voor een 2 jarige al veel.
Dus ga aan de hand klein stukje wandelen.
En ben terug voordat hij gaat vervelen omdat de concentratie op is.
Zo maak je ze bekend met verkeer. Komen voldoende in de hand.
Meer moet je niet willen.

Nadia89

Berichten: 273
Geregistreerd: 14-02-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Tinker (jong) berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:43

2,5 is echt te vroeg om er op te gaan zitten. Grondwerk kan altijd. let goed op dat je hem niet te veel belast, begin kort. 10 min, en rustig aan opbouwen in een jaar.
Voor 3,5 zou ik er nooit op gaan zitten, later is zelfs beter ivm met groei en ook geestelijk er klaar voor zijn. Grondwerk daarentegen, daarmee bedoel ik niet longeren maar vooral ook vrijheidsdressuur of parelli oid, is altijd goed voor de basis. Dat gaat het inrijden later ook meestal soepeler omdat je samen een vertrouwensband opgebouwd hebt.
Als je (zo lijkt het) weinig ervaring met jonge paarden hebt, doe dan niks zonder goede begeleiding/ intructeurs. Succes met je paardje!

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:06

Hoezo zijn tinkers laatbloeiers? Is dit ergens bewezen?
Volgens mij sluiten bij alle paardenrassen pas de laatste groeischijven met 6 jaar.. Alleen ziet het ene paard er eerder volwassen uit dan een ander. Maar als ik het mis heb, ben ik erg benieuwd naar de bron.

Afbeelding

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 22:35

Nadia89 schreef:
2,5 is echt te vroeg om er op te gaan zitten. Grondwerk kan altijd. let goed op dat je hem niet te veel belast, begin kort. 10 min, en rustig aan opbouwen in een jaar.
Voor 3,5 zou ik er nooit op gaan zitten, later is zelfs beter ivm met groei en ook geestelijk er klaar voor zijn. Grondwerk daarentegen, daarmee bedoel ik niet longeren maar vooral ook vrijheidsdressuur of parelli oid, is altijd goed voor de basis. Dat gaat het inrijden later ook meestal soepeler omdat je samen een vertrouwensband opgebouwd hebt.
Als je (zo lijkt het) weinig ervaring met jonge paarden hebt, doe dan niks zonder goede begeleiding/ intructeurs. Succes met je paardje!


Ja dankjewel!
Grondwerk zijn we nu ook al aan het doen (in de vorm van vrijheidsdressuur ) en zo nu en dan maken we een wandeling! Ik was van plan als hij ongeveer 3 is (of bijna 3) te beginnen met het longeren. Het heeft allemaal geen haast namelijk!

Anoniem

Re: Tinker (jong) berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:41

Waar heb je je Tinker gekocht?