Benen afspuiten na training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Spuit jij de benen van je paard af na het rijden?

Ja, altijd.
45 (10%)
Ja, als ik beenbescherming heb gebruikt.
30 (6%)
Ja, als ze vies zijn geworden.
83 (19%)
Ja, bij warm weer.
167 (38%)
Nee, nooit.
95 (21%)
Anders, reactie?
12 (2%)

Totaal aantal stemmen: 432


Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:04

Al de mensen hierboven die kampten met mok vanwege te vaak afspuiten van de benen: als je de benen afgespoten hebt ga je e toch gewoon even met de handdoek overheen? Zo doen wij het al jaren en nooit last mee gehad.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:09

Heleennn schreef:
Al de mensen hierboven die kampten met mok vanwege te vaak afspuiten van de benen: als je de benen afgespoten hebt ga je e toch gewoon even met de handdoek overheen? Zo doen wij het al jaren en nooit last mee gehad.

Ik doe nooit drogen en nog nooit mok gehad. Mok komt vooral van binnenuit.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:11

Alleen als ik het gehele lijf af spoel of met wassen anders nooit. Smeer ze met warme dagen wel in met cool gel

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:13

Nee, ik spoel niet, maar probeer haar nu het warmer is en het water niet zo koud wel eraan te laten wennen. Als het heet is, zal het best eens even lekker zijn, maar ik wil het haar leren voor als er eens afgespoten móet worden.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:15

Ik meestal ook, zeker als ze vies zijn geworden maar eigenlijk bijna altijd wel want ze willen nog wel eens zweten (onder de bescherming)...

Moonlight17
Berichten: 2349
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:21

Vroeger deed ik het wel altijd, had ik warm water op stal met een poetsplaats. Nu heb ik geen poetsplaats en alleen koud water of met een waterkoker krijg ik warm water. Vandaar dat ik het alleen als het warm is, heel vies is of na crosstrainingen de pezen probeer af te koelen.

Nadia89

Berichten: 273
Geregistreerd: 14-02-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:57

De enige reden dat ik een been zou afspuiten is als er zwelling blessure of verhitting is.
Even afspuiten heeft vaak ook geen nut, je moet echt 10 min per been spuiten wil de koeling helemaal doordringen tot de spieren en gewrichten.

Bij heel warm weer spuit ik wel eens af in zijn geheel voor verkoeling

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:06

Ik spoel de benen nooit af. Als ze in de blibber heeft gelopen maak ik haar achterbenen droog ivm rotstraal en krab de hoeven uit.
Ik was haar een keer per jaar. Is voor haar zat :)

Tianie
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:42

Hier ook enkel als ze echt vies zijn

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:35

Heleennn schreef:
Al de mensen hierboven die kampten met mok vanwege te vaak afspuiten van de benen: als je de benen afgespoten hebt ga je e toch gewoon even met de handdoek overheen? Zo doen wij het al jaren en nooit last mee gehad.


nooit eigenlijk echt afgedroogd, en men paard heeft nog nooit geen mok gehad.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:44

Ik spuit altijd mijn gehele paard af na het werk ( zomers en s'winters) en nee niet met warm water maar gewoon met koud water. Zijn ze gelijk mooi schoon. Ik heb friezen en geloof mij, je kunt mij niet wijs maken dat mok van nattigheid komt. Maar dat is offtopic.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:48

Vroeger deed ik het altijd, dat deed men toen gewoon.
Toen er bewijs kwam dat het geen nut had ben ik ermee gestopt.
Doe het nu nooit meer (behalve bij helemaal afspuiten of wassen).
Merk ook echt geen verschil. Paardje heeft prachtig strakke pezen.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:02

Ik doe het ook niet om pezen te koelen hoor, is alleen mooi meegenomen, ik doe het meer om mijn paarden schoon weg te zetten en zij geen jeuk hebben van opgedroogd zweet!

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:34

Ik spuit niet af, zie niet echt de meerwaarde, niemand doet dit overigens op stal.
Hoogstens om de benen te wassen voor een wedstrijd, maar dat is dan voor het rijden ;)

Als de benen gekoeld moeten worden gebruik ik ice-vibe's

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:41

Nooit.

Als het echt heet is, dan neem ik het hele lijf mee. Maar bewust alleen de benen, nee....

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:51

Ik spuit ze alleen af als het warm is of als ze echt heel vies zijn en ik het er niet met een borstel vanaf krijg. Ik doe het wel met lauw water.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:23

Alleen na een buitenrit of als het echt heel warm is , en dan neem ik gelijk de rest mee.

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:49

Als het erg warm is spuit ik ze even af, meer om ze schoon te spoelen en t zweet eraf te halen.

lene

Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:05

Ik koel zelf altijd van zodra de temperatuur boven een graad of 15 gaat, zowel benen als de rest van het paard.

Ik zie veel mensen reageren op het feit dat het geen nut zou hebben voor de pezen als het niet minimaal 10 min per been is. Hier zit volgens mij wel een kern van waarheid in. Echter, op een recente bijscholing rond fysiologie van het paard/cooling down werd door verschillende gerespecteerde onderzoekers (waaronder Caroline Munsters) toch echt gepleit voor het grondig koelen van het paard. Aangezien de comforttemperatuur van het paard heel anders is dan die van onszelf, hebben zij het al snel te warm (>10-15°C), met mogelijke spier/peesschade tot gevolg. Het koelen is dan ook vooral gericht op de goed doorbloedde regio's zoals de binnenkant van de achterbenen/grote spiermassa van de achterhand, met het doel om het ganse paard te koelen, en niet enkel lokaal de pezen. Door dit te combineren met uitstappen/draven zal de afkoeling via het bloed ook de rest van het paard bereiken.

Ik vond dit zelf een vrij vernieuwende insteek met betrekking tot cooling down. Tegen het gangbare "protocol" (dekentje op na het rijden, afspuiten en wegzetten, droogwrijven etc) in, maar zeker niet onlogisch vanuit wetenschappelijk oogpunt :)

salamaleque
Berichten: 998
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:06

Nooit, van die 10 minuten koud water erop koelen de pezen echt niet hoor.

_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 20:23

lene schreef:
Ik koel zelf altijd van zodra de temperatuur boven een graad of 15 gaat, zowel benen als de rest van het paard.

Ik zie veel mensen reageren op het feit dat het geen nut zou hebben voor de pezen als het niet minimaal 10 min per been is. Hier zit volgens mij wel een kern van waarheid in. Echter, op een recente bijscholing rond fysiologie van het paard/cooling down werd door verschillende gerespecteerde onderzoekers (waaronder Caroline Munsters) toch echt gepleit voor het grondig koelen van het paard. Aangezien de comforttemperatuur van het paard heel anders is dan die van onszelf, hebben zij het al snel te warm (>10-15°C), met mogelijke spier/peesschade tot gevolg. Het koelen is dan ook vooral gericht op de goed doorbloedde regio's zoals de binnenkant van de achterbenen/grote spiermassa van de achterhand, met het doel om het ganse paard te koelen, en niet enkel lokaal de pezen. Door dit te combineren met uitstappen/draven zal de afkoeling via het bloed ook de rest van het paard bereiken.

Ik vond dit zelf een vrij vernieuwende insteek met betrekking tot cooling down. Tegen het gangbare "protocol" (dekentje op na het rijden, afspuiten en wegzetten, droogwrijven etc) in, maar zeker niet onlogisch vanuit wetenschappelijk oogpunt :)


Interessant! Leuk dat je dit even deelt :) ga hier eens wat meer over lezen.

salamaleque
Berichten: 998
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:02

_bokworst schreef:
lene schreef:
Ik koel zelf altijd van zodra de temperatuur boven een graad of 15 gaat, zowel benen als de rest van het paard.

Ik zie veel mensen reageren op het feit dat het geen nut zou hebben voor de pezen als het niet minimaal 10 min per been is. Hier zit volgens mij wel een kern van waarheid in. Echter, op een recente bijscholing rond fysiologie van het paard/cooling down werd door verschillende gerespecteerde onderzoekers (waaronder Caroline Munsters) toch echt gepleit voor het grondig koelen van het paard. Aangezien de comforttemperatuur van het paard heel anders is dan die van onszelf, hebben zij het al snel te warm (>10-15°C), met mogelijke spier/peesschade tot gevolg. Het koelen is dan ook vooral gericht op de goed doorbloedde regio's zoals de binnenkant van de achterbenen/grote spiermassa van de achterhand, met het doel om het ganse paard te koelen, en niet enkel lokaal de pezen. Door dit te combineren met uitstappen/draven zal de afkoeling via het bloed ook de rest van het paard bereiken.

Ik vond dit zelf een vrij vernieuwende insteek met betrekking tot cooling down. Tegen het gangbare "protocol" (dekentje op na het rijden, afspuiten en wegzetten, droogwrijven etc) in, maar zeker niet onlogisch vanuit wetenschappelijk oogpunt :)


Interessant! Leuk dat je dit even deelt :) ga hier eens wat meer over lezen.


Hier even op inhakend, sommige mensen zetten hun paard ook na het rijden onder het solarium terwijl het juist belangrijk is dat de spieren weer op normale temperatuur komen om spier/peesschade te voorkomen. Mijn fysio is daarom meer voorstander van het solarium voor het rijden. Na het rijden natuurlijk wel goed uitstappen.

lene

Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:35

salamaleque schreef:
Hier even op inhakend, sommige mensen zetten hun paard ook na het rijden onder het solarium terwijl het juist belangrijk is dat de spieren weer op normale temperatuur komen om spier/peesschade te voorkomen. Mijn fysio is daarom meer voorstander van het solarium voor het rijden. Na het rijden natuurlijk wel goed uitstappen.


Dit was inderdaad ook één van haar opmerkingen :). Voor het rijden solarium om de spieren/gewrichten op te warmen ok, maar nadien gaat eigenlijk helemaal in tegen dit "cooling down" concept, omdat we terug te veel uitgaan van ons eigen perceptie van "hmm lekker warm nadien".

salamaleque
Berichten: 998
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:12

lene schreef:
salamaleque schreef:
Hier even op inhakend, sommige mensen zetten hun paard ook na het rijden onder het solarium terwijl het juist belangrijk is dat de spieren weer op normale temperatuur komen om spier/peesschade te voorkomen. Mijn fysio is daarom meer voorstander van het solarium voor het rijden. Na het rijden natuurlijk wel goed uitstappen.


Dit was inderdaad ook één van haar opmerkingen :). Voor het rijden solarium om de spieren/gewrichten op te warmen ok, maar nadien gaat eigenlijk helemaal in tegen dit "cooling down" concept, omdat we terug te veel uitgaan van ons eigen perceptie van "hmm lekker warm nadien".


Ja precies :D

vickiva

Berichten: 92
Geregistreerd: 05-08-15
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:28

Ik rijd mijn paardje ongeveer 4 keer per week en ik spuit áltijd haar beentjes af na het rijden. Ook geef ik elke keer even een veeg met een borstel en groene zeep over haar hoeven (daarna vet natuurlijk). Iets wat eigenlijk al jaaaren gedaan wordt. Nooit last van mok gehad! Ze blijft wel mooie schone hoeven en beentjes houden :)