Benen afspuiten na training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Spuit jij de benen van je paard af na het rijden?

Ja, altijd.
45 (10%)
Ja, als ik beenbescherming heb gebruikt.
30 (6%)
Ja, als ze vies zijn geworden.
83 (19%)
Ja, bij warm weer.
167 (38%)
Nee, nooit.
95 (21%)
Anders, reactie?
12 (2%)

Totaal aantal stemmen: 432


_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 22:45

-sorry mods als het verkeerd staat-

Hoi bokkers!

Zelf spuit ik altijd de benen (pezen en gewrichten) koel af van de paarden die ik heb gereden, en ik vraag me eigenlijk af of andere mensen dit ook doen. Bij ons op stal doet bijna iedereen het, maar verder hoor ik vaak van andere mensen dat ze het niet doen.
(Als ik een bepaald antwoord ben vergeten, voel je vrij dit in een reactie te plaatsen, dan voeg ik hem toe.)

Ik ben benieuwd! In de reacties is onderbouwing natuurlijk altijd fijn :)

Groetjes!

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:47

In de zomer/mooi weer wel maar in de winter niet

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:51

Nooit, ik heb ooit gehoord dat dit niet goed is. Door de kou kunnen de afvalstoffen niet weg ofzo. Daarnaast heb ik de ervaring dat joe.meer je met water op de benen zit hoe sneller mok etc.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:52

Nooit.Voor het koelen hoef je het niet te doen,de kern vd pees koelt pas af na 10 min.
Ik ga geen 40 min staan spuiten en gebruik ook geen beenbeschermers.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:59

Nee geen beschermers inderdaad

_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 23:02

Kan ik me in vinden :)

Ik gebruik altijd beenbescherming, ik weet niet wat ik zou doen als ik zonder zou rijden.

Van mok heb ik nog nooit last gehad.

darkadia

Berichten: 5255
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:10

Hier met name als ik in het bos ben geweest of modderige bak, en in de zomer spuit ik sowieso ter koeling af na het rijden. Maar dan niet specifiek om de pezen te koelen, maar meestal hele paard. Uiteraard na goede cooling down.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 01-04-16 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:10

ambre schreef:
Nooit.Voor het koelen hoef je het niet te doen,de kern vd pees koelt pas af na 10 min.
Ik ga geen 40 min staan spuiten en gebruik ook geen beenbeschermers.

Hier hetzelfde, ik spuit ze alleen af als ik in de modder gereden heb!

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:20

Ik doe het juist andersom :P . Ik spuit meestal de benen af voor het rijden aangezien de paarden buiten staan op de klei dus geregeld last van blubber benen. Behalve in droge periodes dan, voor zo ver dat bestaat hier in NL :+ .

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:22

Als de benen echt heel modderig zijn spuit ik ze af of als het bloedje heet is in de zomer. Ik weet dat ze het heel lekker vind in de zomer dus tja, waarom ook niet. En dan niet alleen de benen maar het hele paard er bij :P

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:40

de benen spuit ik persoonlijk alleen af als ze smerig zijn na het rijden met slecht weer etc, of zomers als ik het hele paard afspuit.

De hoeven spuit ik wel altijd af na het rijden.


Zoals vaker genoemd rij ik ook een aantal paarden zonder peesbeschermers, wel altijd met springschoenen.

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:40

_bokworst schreef:
-sorry mods als het verkeerd staat-

Hoi bokkers!

Zelf spuit ik altijd de benen (pezen en gewrichten) koel af van de paarden die ik heb gereden, en ik vraag me eigenlijk af of andere mensen dit ook doen. Bij ons op stal doet bijna iedereen het, maar verder hoor ik vaak van andere mensen dat ze het niet doen.
(Als ik een bepaald antwoord ben vergeten, voel je vrij dit in een reactie te plaatsen, dan voeg ik hem toe.)

Ik ben benieuwd! In de reacties is onderbouwing natuurlijk altijd fijn :)

Groetjes!


Koelen heeft pas zin als je dat dik 15 minuten per been doet. Anders kun je het net zo goed laten.

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:16

Ik spuit de benen altijd af als ze vies zijn geworden. Voor de rest eigenlijk nooit. Als paarden erg geven gezweet spuit ik ze helemaal af,dus dan neem ik de benen ook mee.

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:45

__Nynke schreef:
Ik spuit de benen altijd af als ze vies zijn geworden. Voor de rest eigenlijk nooit. Als paarden erg geven gezweet spuit ik ze helemaal af,dus dan neem ik de benen ook mee.



Dit doen wij ook. De benen alleen maar wanneer ze extreem vies zijn en als ze echt pittig gewerkt hebben het hele lijf inclusief de benen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:50

Dat laatste doe ik ook, het héle paard. Nooit alleen de benen, dat probeer ik ook te vermijden vanwege waterstraal op sokken (Fries x Tinker kruising), iets te harde waterstraal en hij loopt twee dagen later met ra(s)p. Als ik er af blijf krijgt hij nooit iets aan die benen.

xxxmh

Berichten: 3510
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:53

Ik spuit wel altijd de benen af na het rijden van mijn verzorghaflinger. Paar weken terug had ze ook een dik en warm been. Hadden haar een week vrij gegeven en daarna weer opgebouwd want ze liep weer goed maar haar kogel is warmer dan de andere. Dus wilt de eigenaar na het rijden/longeren dat ik haar benen afspuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:02

Bij paard met been gebreken doe benen afspuiten wel.
Voor rest alleen hele paard afspuiten bij warm weer wanneer die flink gezweet heeft en niet echt spefiek de benen.

JudithGigi

Berichten: 4227
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:12

Vroeger deed ik altijd de benen afspuiten na het rijden, maar nu eigenlijk niet meer. Merk weinig verschil, behalve dat ze vacht wat netter uitziet :)

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:13

Ik doe het al ze vies zijn, of als het warm geweest is. In de winter durf ik bij een zware training wel eens een cooling gel gebruiken dan.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:01

Zomers na een intensieve training spuit ik het hele paard af en doe ik mijn ice vibes om!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:12

Ik spuit ze meestal af bij warm weer, maar dan spuit ik mijn hele paard af met lauwwarm water om het zweet eraf te halen en daarna af te koelen. Het echte koelen heeft pas zin voor de pezen als je het ongeveer 20 min per been doet dus die drie minuten die je even snel een koud straaltje erlangs laat lopen heeft daarvoor iig weinig zin.

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:24

Ik doe het vanaf april/mei elke keer na een training. Ik rijd altijd met beenbeschermers en vind het dan fijn dat mijn paard even wat verkoeling op die plaatsen krijgt. Maar zoals gezegd is het dan wel belangrijk om daadwerkelijk te koelen en niet gewoon nat te maken. Dat wil zeggen, lang genoeg afspoelen en nadien ook even een stukje droogstappen als ik ook de schouders/nek/rug heb afgespoten. Het is wetenschappelijk bewezen dat koelen na (intensieve) arbeid het risico op blessures vermindert en de aanmaak van spierweefsel stimuleert.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Benen afspuiten na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:38

Altijd na elke training of longeren. Behalve als het vriest of mega guur weer is maar dat is deze winter niet gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:40

Hooguit om zweet/zand eraf te spuiten, koelen heeft geen zin. :)

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:47

Vroeger deed ik het ook bijna elke keer na het rijden. Tot ik 4 maanden zoet ben geweest met een hardnekkige mok.

Nu spuit ik enkel af als ze echt vies zijn of als het warm is.