Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Madelou

Berichten: 118
Geregistreerd: 09-03-16

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:03

Op de manege leren we het op de ''nieuwe'' manier. We moeten stap voor stap eraf zodat we aan die ruggen hangen maar het volgens haar wel goed leren. Tja, we weten het na tientallen keren echt wel.
Als ik niet in de les rijd bij desbetreffende docent stijg ik gewoon af op de ''oude'' manier. Deze voelt voor mij veel prettiger aan en er wordt dan minder gehangen aan de rug.

gerlindie

Berichten: 4650
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:09

Ik heb het bij ons op de manege ook geleerd met twee voeten uit de beugels, zo'n zes jaar geleden.
Naar mijn weten wordt dat nog steeds geleerd, maar ik zie vooral bij de wat angstige kindjes dat ze toch één voet in de beugel laten, en daaf wordt dan niet echt iets van gezegd.
Ik heb het idd ook geleerd met twee voeten uit de beugels zodat je niet kan blijven hangen

Brainless

Berichten: 29757
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:20

Janneke2 schreef:
Dottie0991 schreef:
Ik vind het zo irritant (....)
Ik stap gewoon altijd op dezelfde manier af, rechts uit de beugel links er nog in, been over slaan, hangen, voeten los en laten vallen.
Ik heb vaak genoeg met mijn paard mee gemaakt dat ze niet wou blijven staan nou dan bleef ik eerst gewoon zitten...

Waarschijnlijk vind je paardmdit irritant, daarom stijg ik Brits af.
Mijn 70 kilo op die ene beugel, dat voelt het dier (.... hefboom werking...) als 210 kilo.

Je moet ook steunen op je handen en dan je linkervoet eruit.
Dan hang je alsnog boven je paard en dan pas laat je je op de grond zakken/afspringen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:46

Ik heb vroeger ook geleerd met 1 voet in de beugel blijven staan, maar ik vond dit nooit een fijne manier. Zeker als klein meisje bij een groot paard ga je in de spagaat dan, dus ik deed (en doe nog steeds) altijd eerst beide voeten eruit en dan glijden/springen zeg maar. Lijkt me eigenlijk voor het paard ook veel fijner als niet al het gewicht aan 1 beugel komt te hangen.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 08:37

Als je het goed doet, hou je het gewicht grotendeels op je bovenbenen en boven het zadel. De stijgbeugel helpt wel, maar daar hoef je zeker niet je hele gewicht op te laten rusten.

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:39

Goh, nooit bij stilgestaan eigenlijk. Ik heb op de oude manier leren afstappen: 1 voet in de beugel houden. Nooit bij nagedacht waarom eigenlijk. :=

Kwa veiligheid zit er zeker wel wat in, eerst 2 voeten uit de beugels. Ik ga volgende keer zeker een poging wagen!

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:59

Ik moet zeggen, als het inderdaad op commando van instructeur gaat dan hang je er wel lang aan. Maar ik heb er eens op gelet en er staat nog geen halve seconde al mijn gewicht op één beugel bij het afstjigen.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:06

Ik heb altijd geleerd om twee voeten uit de beugels te doen en dan er af te springen. Maar sinds ik western rijd stap ik af door een voet in de beugel te houden, andere been over het paard te zwaaien en dan (als ik nog niet op de grond sta) mijn voet uit de beugel te halen en dan rustig op de grond laten zakken/springen.

Ik vind een zadelknop in mijn maag namelijk niet bijzonder prettig maar ik blijf niet onnodig lang in mijn beugel staan en let er op dat ik gewoon snel beide voeten uit de beugels heb. Afstappen en dan pas je voet uit de beugel halen (de "echte" westernmanier dus) doe ik niet.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 15-03-16 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:09

Ik doe ook beide voeten uit de beugels.
Zal van de week op les eens kijken hoe mn clubgenoten afstijgen :P

Xsuus24
Berichten: 50
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:54

Ik stap altijd op de oude manier af, heb er ook nooit echt bij stilgestaan, dan maar een keer de nieuwe proberen :+ :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 02:51

Euh,

er is gen nieuwe en oude manier.
Beide bestaan al lang :)

Jorex

Berichten: 9992
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:23

Uhm, hoe krijgen jullie überhaupt een been achter het zadel langs zonder steun van het andere been in de beugel?
Wij doen rechts eruit en zwaaien die dan achter t zadel langs, steunen op onze buik/handen en dan links eruit en op de grond.

gerlindie

Berichten: 4650
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 07:59

Fennadev schreef:
Uhm, hoe krijgen jullie überhaupt een been achter het zadel langs zonder steun van het andere been in de beugel?
Wij doen rechts eruit en zwaaien die dan achter t zadel langs, steunen op onze buik/handen en dan links eruit en op de grond.


Nou ja,je doet alle twee je beugels uit, zwaait je rechterbeen over de kont heen en ligt dan een soort van op je buik :+
Of bij de pony's glij ik dan eigenlijk in een beweging door, bij de paarden hang ik eerst even over hun rug en laat me dan rustig naar beneden zakken.
Erg lastig om in woorden uit te leggen dit :+

Anoniem

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:00

Staan filmpjes van in dit topic, ik geloof op pagina 4?

Athelas

Berichten: 1983
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:07

Ik heb altijd geleerd om eerst allebei de beugels uit te doen, en dan je benen er over heen slaan en zachtjes landen. Ik moet zeggen dat me dat bij grote paarden wel lastig lijkt (gellukig rij ik op pony's en kleine paarden :P ).
Eigenlijk was die andere manier nieuw voor mij (met een voet nog in de beugel blijven staan), tot ik een keertje op een andere manege reed en ik de opmerking kreeg dat ik verkeerd afstapte.

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:17

Citaat:
Wij doen rechts eruit en zwaaien die dan achter t zadel langs, steunen op onze buik/handen en dan links eruit en op de grond.

Nadat het een keertje mis ging met- beide beugels uit en rechter been over de nek zwaaien en naar beneden glijden- , doe ik het al 45 jaar zoals bovenstaande.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:25

Officieele manier van de KNHS is:
1. Rechtervoet uit de beugel doen.
2. Rechterbeen over de achterhand zwaaien en aan de linkerkant brengen. Op het zadel steunen en hangen.
3. Linkervoet uit de beugel doen
4. Afspringen/ glijden en voor naast het paard gaan staan en paard vast houden.

Tamara53

Berichten: 59
Geregistreerd: 18-03-16

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:04

Op de eerste manege waar ik heb gereden leerde ik de 'oude' manier > 1 voet in beugel maar op manege waar ik nu rijd is het 2 voeten uit beugels. Verschilt per manege

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:12

Ik had eigenlijk geen idee hoe ik eraf ga. Ik ga er gewoon af... afgelopen week opgelet, en beide manieren geprobeerd. Op de KNHS manier is het moeizaam geklungel... :P
Op mijn manier is beugels uit, been overzwaaien en op de buik draaien over het zadel, en op twee voeten landen. Voor het gemak houd ik een plukje manen vast.

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:24

Als je je linker voet in de beugel houdt, kan je daar op gaan staan waardoor je kont al hoger is en het gemakkelijker is om je rechter voet over het paard heen te doen.
Als je allebei de voeten uit de beugels doet dan is het lastiger om je rechterbeen over het paard te krijgen en is de kans groter dat je het paard op zn kont aantikt. Dit gaf soms gevaarlijke situaties als een ruiter op de buik op het paard lag zonder houvast terwijl die begint te rennen.

Dat was bij ons op de manege de reden dat we de voeten er een voor een uit moesten doen. Al vind ik zelf 2 voeten tegelijk eruit en dan dr overheen veeeel veiliger en praktischer ..

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:38

Oef, ik moet er niet aan denken om nu met twee benen te zwaaien en te laten vallen met een western zadel..
Vroeger heb ik volgens mij geleerd om eerst rechts over het paard te zwaaien en dan linkerbeugel uit te doen. Maar toen ik met western begon, deed ik mijn linkerbeugel pas uit als ik op de grond stond. Tegenwoordig wissel ik deze twre af. Als ik stijf ben doe ik het een, anders het ander.

Nu heb ik wel het idee dat je in westernbeugels moeilijker doorschuift, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :+

Anoniem

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:12

Ik heb het ooit begin jaren 80 ook geleerd op de manier 1 voet uit de beugel, been erover, andere voet eruit.
Een tijd geleden heb ik het wel geprobeerd met twee voeten uit de beugels en dan zwaaien, maar ik vind dat erg lastig, vooral als je van een groot paard af moet stappen. Ik ben zo stijf als een hark :o
Maar voor de veiligheid misschien toch maar weer proberen in het vervolg.

Froukje
Forever young

Berichten: 10847
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:17

Yacintha schreef:
Oef, ik moet er niet aan denken om nu met twee benen te zwaaien en te laten vallen met een western zadel..
Vroeger heb ik volgens mij geleerd om eerst rechts over het paard te zwaaien en dan linkerbeugel uit te doen. Maar toen ik met western begon, deed ik mijn linkerbeugel pas uit als ik op de grond stond. Tegenwoordig wissel ik deze twre af. Als ik stijf ben doe ik het een, anders het ander.

Nu heb ik wel het idee dat je in westernbeugels moeilijker doorschuift, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :+

Das leuk als je pony's van 1.50 rijd , maar dat ga je niet redden als je paard 1.75+ hoog is. En dat vind ik nog gevaarlijker dan rechts erover en dan links pas uit.

Zie het al helemaal voor me hoe mensen hun kruis uitscheuren omdat ze al op de grond staan met 1 voet nog in de beugel terwijl paardlief besluit er vandoor te gaan. :x

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:29

Froukje schreef:
Yacintha schreef:
Oef, ik moet er niet aan denken om nu met twee benen te zwaaien en te laten vallen met een western zadel..
Vroeger heb ik volgens mij geleerd om eerst rechts over het paard te zwaaien en dan linkerbeugel uit te doen. Maar toen ik met western begon, deed ik mijn linkerbeugel pas uit als ik op de grond stond. Tegenwoordig wissel ik deze twre af. Als ik stijf ben doe ik het een, anders het ander.

Nu heb ik wel het idee dat je in westernbeugels moeilijker doorschuift, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :+

Das leuk als je pony's van 1.50 rijd , maar dat ga je niet redden als je paard 1.75+ hoog is. En dat vind ik nog gevaarlijker dan rechts erover en dan links pas uit.

Zie het al helemaal voor me hoe mensen hun kruis uitscheuren omdat ze al op de grond staan met 1 voet nog in de beugel terwijl paardlief besluit er vandoor te gaan. :x


Ik red het ook niet bij paarden groter dan 1,70m haha!
Maar in de western zijn de paarden over het algemeen niet veel groter dan 1,55/1,60 m. Ook niet leuk als ze dan nog aan de kletter gegaan, maar zal wel een bepaalde reden hebben waarom ze het bij de western voornamelijk zo doen..

Mirthe2000

Berichten: 54
Geregistreerd: 30-11-14
Woonplaats: eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:50

Vroeger op de manege is mij altijd aangeleerd om je voeten er allebei uit de beugels te halen en dan er af springen. Dit doe ik nog steeds, aangezien ik toch niet de grootste pony van de wereld heb :j hihi

Vind het wel echt verschrikkelijk wat er is gebeurt..