Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horses_m

Berichten: 1661
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Bennekom

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:26

Ik stijg af met 1 voet nog in de beugel en ben wel van mening dat de andere manier veiliger is. Ik heb deze manier vaker geprobeerd maar ben hier niet soepel genoeg voor krijg mijn rechterbeen niet over het zadel heen :')

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:32

Ik doe rechterbeugel uit, zwaai erover, linkerbeugel uit en dan landen :j

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:37

Het gaat nu over AFstappen, maar met OPstappen kan het net zo goed mis gaan.
Het probleem is daar alleen dat je dat niet zo snel kunt veranderen.

Ja je kunt een aanloopje nemen en er zo op springen :D
Maar niet elke ruiter/paard zal daar geschikt voor zijn :+

Een oud collega van me heeft met opstappen een keer d'r been gebroken, en dan deed het paard slechts 2 stappen naar voren. Het been dat aan de grond stond draaide alleen net een beetje ongelukkig waardoor d'r kuit en scheenbeen braken.

Josien_

Berichten: 9038
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:39

Haha, als het opstapje hoog genoeg is dan heb je ook geen beugels nodig met opstappen!
Tenminste als ik een stoel gebruik om op te stappen dan heb ik die linkerbeugel echt niet meer nodig.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:44

Josien_ schreef:
Haha, als het opstapje hoog genoeg is dan heb je ook geen beugels nodig met opstappen!
Tenminste als ik een stoel gebruik om op te stappen dan heb ik die linkerbeugel echt niet meer nodig.

Mijn paard is rond de 174, dan kom ik met stoel erbij ook niet erop hoor :+

Brainless

Berichten: 29758
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:55

Jester_ schreef:
Josien_ schreef:
Haha, als het opstapje hoog genoeg is dan heb je ook geen beugels nodig met opstappen!
Tenminste als ik een stoel gebruik om op te stappen dan heb ik die linkerbeugel echt niet meer nodig.

Mijn paard is rond de 174, dan kom ik met stoel erbij ook niet erop hoor :+

Tja dan maar inruilen voor een Fjord :+

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:06

Shanna schreef:
Ik zie deze ''nieuwe manier'' van afstijgen namelijk ook bij ons op de manege gebeuren, ik vergeet het steeds te vragen aan de instructie, maar waarom leren ze je tegenwoordig zo af te stijgen?


Ik denk niet dat het tijdsafhankelijk is maar manege afhankelijk. Ik heb het destijds (35 jaar geleden) ook geleerd, ene voet uit de beugel, been erover etc. Pas toen ik met mn jonkie aan de slag ging, 15 jaar geleden, heb ik op dezelfde manege (en misschien nog wel van dezelfde persoon ook), geleerd, eerst beide voeten eruit. Sindsdien doe ik dat altijd zo. Dus ben het niet met je eens dat het een nieuwe methode is :D

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:08

horsesm schreef:
Ik stijg af met 1 voet nog in de beugel en ben wel van mening dat de andere manier veiliger is. Ik heb deze manier vaker geprobeerd maar ben hier niet soepel genoeg voor krijg mijn rechterbeen niet over het zadel heen :')


linkerhand pluje manen of steun zoeken bij de schoft en dat gebruiken in je afzet. Mijn puppie is dik 1.70 dus je maakt best wel een sprong, daarom houd ik bij de landing mn hand ook nog vast als steuntje, zodat je niet met zo'n enorme beweging op de grond komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:09

Ik had het toevallig met mijn moeder er over, en zij heeft op dezelfde manege leren rijden als waar ik het geleerd heb, maar dan wel met 1 beugel nog aan tot je aan 1 kant hangt.

Ik denk inderdaad dat het per manege, en misschien nog wel per instructie verschilt.

Maar waarom de met 1 beugel manier wordt aangeleerd is me nog steeds niet heel duidelijk, want zonder beugels gaat ook net zo gecontroleerd en kan je ook net zo rustig/ beheerst doen als met beugel.

Dit filmpje van een paar pagina's terug laat dat goed zien.



Al moet ik wel zeggen dat ik niet blijf hangen, ik ga er in 1 beweging vanaf :+

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:13

Maar dit is ook al een klein paard, dat maakt dr landing makkelijker dan een grotere!

Anoniem

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:16

Het enige verschil is de afstand tussen hangen en grond, en die veranderd niks als je je beugel aanhoud of niet. Ik ben niet al te groot (1.67m) en ook van grote paarden (1.75m) durf ik er niet aan te denken mn beugel nog aan te moeten houden. Maar ik moet toegeven dat mijn eigen paard een beter maatje is voor mij (1.64m).

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:19

Ik hou mijn voet ook niet id beugel (oke heel soms als het echt koud is :$ ) maar kan me soms wel indenken waarom, als je klein bent op een groot paard, maargoed ongelukken zitten in een klein hoekje. Je kan ook eraf vallen en blijven hangen..

Froukje
Forever young

Berichten: 10847
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:38

Maar met beide voeten uit de beugels kun je je ook gewoon rustig laten glijden, koude tenen zou dus geen reden mogen zijn. Het is niet zo dat als je beide voeten uit de beugels doet je ineens met een klap beneden staat.

In het begin vaak uit nood moeten afstappen omdat paardlief helemaal doordraaide als ze een auto tegen kwam, en ik kan je vertellen dat dat een stuk sneller gaat als je niet eerst nog aan de zijkant hangend je linkerbeugel moet uitschoppen. Opstappen deed ik dan ook zo snel mogelijk, voet in de beugel en dan ook gelijk erop. Niet eerst 3x hupsen voor het lukt.

Wat dat betreft is het best handig als mensen zouden oefenen om snel en soepel op te stappen zonder dat er opstapjes in de buurt zijn. Want er zijn nog te veel mensen die er niet weer opkomen als ze er afvallen bijv. En dat zijn dan van die momenten dat er ongelukken kunnen ontstaan omdat het allemaal niet zo snel gaat.

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:44

Ik heb geen beugels meer dus voor mij is er maar één mogelijkheid met afstappen en dat gaat prima. Opstappen gebeurt met ladder, het paard is 1.80 en ik ben 1.63. Sommige anderen kunnen het met een flinke kruk, maar op het moment is dat voor mij niet voldoende.

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:06

Moratoetje schreef:
Ik stijg op via een krukje, ook bij mijn paard wat nog maar net zadelmak is. Afstijgen doe ik met beide voeten uit de beugel, ik ben het zo ook geleerd (al meer dan 30 jaar geleden).

Ik heb veiligheidsbeugels aan mijn zadel en het is bijna onmogelijk om in deze beugels te blijven haken.

[ Afbeelding ]


Zo'n beugel mist toch de stevigheid tijdens het rijden ?

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:15

Ik stap op verschillende manieren af, maar als ik met twee voeten uit de beugel ga, dan kan ik alleen maar in 1 keer afspringen. Ik kan dus niet 2 voeten uit de beugel, dan overzwaaien, en dan rustig naar beneden laten glijden. Met koud weer, stijve spieren of gewrichten of bij een te hoog paard doe ik dat dus meestal niet.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:25

xEmily schreef:
Moratoetje schreef:
Ik stijg op via een krukje, ook bij mijn paard wat nog maar net zadelmak is. Afstijgen doe ik met beide voeten uit de beugel, ik ben het zo ook geleerd (al meer dan 30 jaar geleden).

Ik heb veiligheidsbeugels aan mijn zadel en het is bijna onmogelijk om in deze beugels te blijven haken.

[ Afbeelding ]


Zo'n beugel mist toch de stevigheid tijdens het rijden ?


Ze zijn net zo stevig en zwaar als traditionele beugels. Ik merk geen verschil in ieder geval. Maar het geeft me wel een veiliger gevoel dat ik er niet in kan blijven hangen. Bij traditionele beugels krijg ik nu een opgesloten gevoel :=

Het voordeel van deze beugel is ook dat deze 90graden gedraaid is, dus geen vervelende draai in je beugelriem.

Josien_

Berichten: 9038
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:10

Haha, ik snap dat je bij een groter paard een flinke kruk nodig hebt om zonder beugels op te stappen ja!
Daarom voelt het bij een pony ook zo gek om met krukje op te stappen omdat je er meteen bovenuit torent :P .

@Froukje: Als je gewend bent met een voet in de beugel dan gaat dat net zo snel als zonder voeten in de beugel hoor. Het wordt vanzelf één beweging.

xManon_

Berichten: 6641
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:02

Ik heb gisteren geprobeerd met twee voeten uit de beugels af te stappen.. ging bijna op mijn plaat bij de landing. :=

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:05

xManon_ schreef:
Ik heb gisteren geprobeerd met twee voeten uit de beugels af te stappen.. ging bijna op mijn plaat bij de landing. :=

Hoe stap je dan af zonder zadel? :+

Freedom30
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-10-13

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:16

Koprol achterover is ook een leuke, lukt mij ook niet meer maar mijn dochter vindt dit een leuke manier van afstijgen....

xManon_

Berichten: 6641
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:17

Ja goede, dat gaat wel. :+ Denk dat ik er nu teveel bij nadacht haha.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:28

laraxXxemma schreef:
xManon_ schreef:
Ik heb gisteren geprobeerd met twee voeten uit de beugels af te stappen.. ging bijna op mijn plaat bij de landing. :=

Hoe stap je dan af zonder zadel? :+


Door plat op z'n nek te gaan liggen en heel voorzichtig een been er overheen te laten glijden :D met zadel kan dat niet want dan heb je het zadel aks obstakel.

Ik ben gister heel mooi afgestapt. Schuin voorlangs en aan de rechterkant :j {:}

Dottie0991
Berichten: 151
Geregistreerd: 05-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:13

Ik vind het zo irritant, het eerste nieuwsbericht wat ik er over las was dat het meisje de pony aan het uitstappen was en de pony schrok en ineens begon te rennen waardoor ze haar evenwicht verloor en viel maar toen inderdaad bleef hangen met haar voet en nog een stuk mee gesleept werd, dat hebben ze bij de manege zelf zelfs ook gezegd.. Waarom worden er altijd allemaal verhalen bij bedacht..?

Ik stap gewoon altijd op dezelfde manier af, rechts uit de beugel links er nog in, been over slaan, hangen, voeten los en laten vallen.
Ik heb vaak genoeg met mijn paard mee gemaakt dat ze niet wou blijven staan nou dan bleef ik eerst gewoon zitten...

Janneke2

Berichten: 22840
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:49

Dottie0991 schreef:
Ik vind het zo irritant (....)
Ik stap gewoon altijd op dezelfde manier af, rechts uit de beugel links er nog in, been over slaan, hangen, voeten los en laten vallen.
Ik heb vaak genoeg met mijn paard mee gemaakt dat ze niet wou blijven staan nou dan bleef ik eerst gewoon zitten...

Waarschijnlijk vind je paardmdit irritant, daarom stijg ik Brits af.
Mijn 70 kilo op die ene beugel, dat voelt het dier (.... hefboom werking...) als 210 kilo.