Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:11

Na aanleiding van het topic over het overlijden van een 9 jarig meisje afgelopen weekend open ik deze vraag.

In het topic staat de volgende quote;

Citaat:
Het 9-jarige meisje dat dit weekend om het leven kwam tijdens het paardrijden, bleef bij het afstappen met haar voet in de beugel haken. Dat zegt de Manage Beukers in het Noord-Hollandse Oudkarspel waar het ongeluk gebeurde.


„Toen ze er probeerde af te stappen, schrok de pony en ging het galopperen. Ze bleef in de beugel zitten en kwam overal tegen aan”, aldus woordvoerder Cees Pronk van de manege. „Uiteindelijk kwam de pony tot stilstand en hebben we geprobeerd haar te reanimeren.”

Het meisje had een cap op, dat is verplicht bij maneges die een veiligheidscertificaat van de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) hebben.


Vooral het dikgedrukte en schuingedrukte zinnetje vind ik hierbij interessant, want als ze haar beiden voeten uit de beugels had gehad was ze gewoon neergekomen/ gevallen toen de pony schrok.

Deze quotes volgden na dit bericht;

Emmaa_ schreef:
geerke schreef:
Het is gewoon heel triest dit...maar wat ik niet begrijp, met afstappen heb ik altijd geleerd beide voeten uit de beugels te halen.Ik dacht dat dat gebruikelijk was?

Ik heb dit uiteindelijk mezelf aangeleerd, op de manege stapte ik ook altijd af met 1 voet nog in de beugel. Heb ook nooit geleerd dat ik allebei uit moest doen..


Brainless schreef:
Er wordt aangeleerd;
Eerst rechter voet uit de beugel, over het zadel;
2 benen links van het paard, je met 2 handen/armen opgedrukt boven het zadel houden;
linker voet uit de beugel; naar beneden zakken/afspringen.


Cowgirl schreef:
Brainless schreef:

Er wordt aangeleerd;
Eerst rechter voet uit de beugel, over het zadel;
2 benen links van het paard, je met 2 handen/armen opgedrukt boven het zadel houden;
linker voet uit de beugel; naar beneden zakken/afspringen.



Zo heb ik het ook geleerd totdat mijn paard ging lopen en ik mijn evenwicht verloor( ik was een jaar of 12 denk ik)en ook met mijn voet in de beugel bleef hangen. Sindsdien is het 2 voeten uit de beugels en dan eraf zwaaien. Veel veiliger en ook sneller.



Na aanleiding van deze laatste quote heb ik mijn vraag ook in het topic gesteld, maar een nieuw topic openen leek mij toch verstandiger.


Ik zie deze ''nieuwe manier'' van afstijgen namelijk ook bij ons op de manege gebeuren, ik vergeet het steeds te vragen aan de instructie, maar waarom leren ze je tegenwoordig zo af te stijgen?

Ik heb (in 1995/ 1996 ofzo?) geleerd, nadrukkelijk geleerd zelfs, Éérst beide voeten uit de beugel, dan eraf zwiepen (en door je knieën buigen bij het neerkomen). Mocht het paard dan schrikken als je aan de zijkant hangt (bijvoorbeeld van je been naar de andere kant zwiepen) of mocht er wat gebeuren dan kan je in elk geval niet met je voet in de beugel blijven steken/ er doorheen schieten. Juist door het soort verhalen als wat nu afgelopen weekend gebeurd is, werd ons nadrukkelijk geleerd eerst beide voeten uit de beugels te doen.

Vreselijk ongeluk wat mij alleen maar bevestigd dat ik mijn dochtertje en vriend op de juiste manier leer afstijgen. Éérst beide voeten uit de beugel, dan er af..

Maar waarom leren ze je tegenwoordig anders af te stappen? Kan iemand mij de gedachte-gang hierachter uitleggen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-16 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49357
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:15

Ik weet niet beter of ik steeg altijd af met 2 voeten uit de beugels. Ik ben dan ook klein dus 1 voet in de beugel laten is ook vreselijk onhandig en vragen om ongelukken. Tenzij ik op een kleine pony zou rijden maar ik reed altijd paarden. Dus 2 beugels uit, rechterbeen naar achteren zwaaien en eraf springen.

Wat een vreselijk ongeluk trouwens. Dan is haar voet door de beugel heengeschoten. Jammergenoeg ging haar laars niet uit. Brr moet er niet aan denken hoe dat gegaan is.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:19

Ik vind dit een non-topic en eigenlijk ook erg ongepast. Wat is nu het belang van deze discussie, in relatie tot een omgekomen meisje? Het is al tragisch genoeg zonder dat dit op Bokt volledig wordt geanalyseerd. Je had deze vraag ook kunnen stellen zonder over dit meisje te praten. Ik vind dit smakeloos.

dollyspikkel

Berichten: 1044
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:19

Ik weet ook niet beter dan eerst beide voeten uit de beugels te doen en dan af te stappen. Dit is er op de manege ook ingehamerd om veiligheidsredenen (ik begon met rijden in 2004).

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:21

Het meisje wat overleed was niet af aan het stijgen maar aan het afstappen oftwel uitstappen.

Zelf heb ik ook lang mijn voet in de beugel gehouden, vond ik toen makkelijker. Inmiddels doe ik beide voeten uit de beugels.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:22

ik heb rond 2000 leren rijden en daar moesten we ook 1 voet erin laten. Naar hun zeggen omdat je anders onder de buik van het paard kan belanden als je je evenwicht verliest. Ik moet ook erbij zeggen dat ik dat ooit gezien heb, iemand die met 2 voeten gelijk afstapte en onder de buik in schoof. Paard verschrok en trapte nog net op haar bovenbeen.
Maar ik heb dan ook iemand gezien die nog bleef steken en wel naar beneden ging waardoor ze iets in haar spier gescheurd had. Ze kon net aan de grond dus had erger geweest kunnen zijn.

Zelf stap ik meestal met twee voeten gelijk af, maar soms nog wel met eentje erin, oude gewoonte..

Edit: azmay: afstappen betekend hier (belgie) gewoon afstijgen.
Edit 2: er staat toch dat ze probeerde af te stappen (het niet vetgedrukte)

Doet er op zich niet toe.
Laatst bijgewerkt door Leen op 01-03-16 13:25, in het totaal 3 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15239
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:23

Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik het heb geleerd, maar goed dat is ook meer dan 25 jaar terug geweest.

Stap zelf altijd af met beide voeten er uit voordat ik mijn been over het zadel zwaai. Dus zal het ook wel zo geleerd hebben.

Het afstappen met eerst over het zadel zwaaien, dan de 2e voet er uit en dan naar beneden zie ik wel vaker voorkomen. Waarom? Geen idee, misschien wel omdat de coördinatie van een beginnend ruiter nog niet toereikend is om met beide voeten uit de beugel fatsoenlijk af te stappen.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:24

Ik denk dat er meerdere wegen naar Rome zijn. Ik kan me voorstellen dat bij twee voeten uit de beugels en ineens eraf zwiepen, dit bij jong paarden juist als enger gezien kan worden. Ja oke, je hangt er dan niet meer aan als de gaan lopen, maar de vraag is of het nog steeds handig is.
Door 1 voet langer in de beugel te houden kan je rustiger afstappen. Maar dan hang je wel weer zo lekker aan 1 kant van het zadel.

Persoonlijk hangt mijn manier van afstijgen aan de situatie.
Heel eerlijk, in de zomer en in gevallen van spoed: Beide voeten uit de beugel, been over paard zwaaien en ik sta er super snel naast. Dit geld dus ook wanneer ik denk dat mijn paard er wel eens vandoor kan lopen, dan hang ik er liever inderdaad niet meer aan.
In de winter: Ik hou 1 voet in de beugel en laat me wat rustiger zakken. Een ontzettend slecht argument, maar eraf springen doet zo zeer als je koude tenen hebt ;) .

Ik denk dat beide voeten uit de beugel veiliger kan zijn. Aan de andere kant, met opstijgen heb je ook 1 voet in de beugel terwijl je naast je paard hangt...

Ik heb overigens nooit les gehad op een manege, dus geen idee hoe ze dat bij ons leren.

Aedema

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:24

chevax schreef:
Ik vind dit een non-topic en eigenlijk ook erg ongepast. Wat is nu het belang van deze discussie, in relatie tot een omgekomen meisje? Het is al tragisch genoeg zonder dat dit op Bokt volledig wordt geanalyseerd. Je had deze vraag ook kunnen stellen zonder over dit meisje te praten. Ik vind dit smakeloos.


Er word duidelijk gezegd 'Na aanleiding van dit topic'. Betekent dus niet dat deze discussie over dit meisje gaat...

Mij werd ook geleerd dat je eerst je rechtervoet uit de beugel moet halen, over het zadel zwiepen en als je aan de linkerkant hangt de linkervoet uit de beugel en dan afstappen.
Overigens heb ik mezelf ook aangeleerd om eerst beide voeten uit de beugels haalt en jezelf dan over het paard heen zwiepen. Ten eerste omdat dit sneller gaat en ook het paard minder uit evenwicht word gehaald. Ik kom dan wel met een kleine plof neer, maar heb nog niet meegemaakt dat een paard hiervan schrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:25

chevax schreef:
Ik vind dit een non-topic en eigenlijk ook erg ongepast. Wat is nu het belang van deze discussie, in relatie tot een omgekomen meisje? Het is al tragisch genoeg zonder dat dit op Bokt volledig wordt geanalyseerd. Je had deze vraag ook kunnen stellen zonder over dit meisje te praten. Ik vind dit smakeloos.



Ik gebruik dit meisje als voorbeeld, vroeger waren het altijd een soort mythes van ''als je het niet doet kan dit en dit gebeuren'', maar echt gebeurd was het nooit. Nu is dit een zeer recent geval waarbij het te sprake is gekomen, en dus geen mythe meer, wat mij toch echt aan het denken heeft gezet. Omdat ik het me al weken afvraag maar nog nooit daadwerkelijk gevraagd heb, en ik het nu toch echt wil weten, heb ik dit topic geopend.
Ik benoem het topic, heb bewust de link er niet bij gezet, omdat ik wel de quotes uit dat topic heb gehaald.

Zoals in dat topic beschreven werd is de huidige manier van afstijgen met 1 voet in de beugel. Ik zie deze manier ook op onze manege gebeuren/ aangeleerd worden, dus het lijkt mij dat de instructie deze manier leert op de opleiding. Maar waarom juist deze manier? Wat is de gedachtegang hier achter?

Ik heb deze manier als zeer gevaarlijk geleerd. Ook heb ik altijd geleerd dat als je met je volle gewicht aan 1 zijkant van het paard hangt dat dat extra belastend is voor de rug, dus dat dat beter niet te lang moet gebeuren (opstijgen leren ze op onze manege ook met een krukje) dus ik zie er geen voordelen van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-16 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:28

Ik denk dat de manier van afstijgen niet zoveel uitmaakt. Belangrijker is dat je voet niet door de beugel mag schieten, en als dat toch gebeurd, de beugel + riem los schiet.

Aedema

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:29

Ik denk dat het op die manier word aangeleerd omdat het dan wat gecontroleerder gaat en het paard hier minder van 'schrikt'? Ik heb geen idee maar vraag het mij inderdaad ook af. Misschien dat er zometeen een instructrice ons hierover kan vertellen, zullen er vast wel een paar zijn hier op bokt.

Selina

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:30

Mn vriend leert nu ook afstappen met eerst beide voeten eruit en dan erover zwiepen. Zie mezelf dat echt niet doen, vind dat te eng ofzo. Zonder zadel kan ik er ook alleen afkomen door twee benen aan 1 kant (zodat je zit) en dan eraf glijden. Je hebt ook met opstappen meerdere opties. Denk dat je gewoon voor jezelf moet kijken wat jij het handigst en veiligst vindt.

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:31

Ik heb het geleerd met 2 voeten uit te beugel (23jaar terug), bij ons op de manege mochten volgens mij alleen volwassenen op de andere manier afstappen. Toen ik paarden ging rijden (16 denk ik) ben ik wel met 1 voet in de beugel af gaan stappen, zolang het brave dieren waren. Op de manege waar ik later ben gaan rijden wordt er volgens mij ook meestal met 1 voet in de beugel afgestegen. Beginners leer ik het met de voetjes los anders kan het toch best gevaarlijk zijn (op je achterhoofd klappen ed).

Ik ben eigenlijk voor het rijden met korven of andere veiligheidsbeugels, zeker op maneges. Toch eigenlijk vreemd dat dat nog niet standaard is? Het is misschien minder mooi maar veiligheid staat denk ik voorop.

Vind het trouwens heel goed dat hier een discussie over ontstaat. We kunnen paardrijden gewoon nog veiliger maken door dit soort gebeurtenissen bespreekbaar te maken. Denk dat de familie van het meisje dat alleen maar zou beamen.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:33

Ook ik ben "ouderwets" en heb mijn dochter geleerd beide voeten uit de beugels te doen.

3 wkn geleden zei haar instructie dat ze het enige kind was dat dit zo deed en ze met het mooiste gemak van de pony komt.
Dat andere kinderen toch stuntelen als ze 1 voet erin houden. Ik weet niet beter dan dat je voor de veiligheid beide voeten uit de beugels doet.

Solleke_Noah

Berichten: 11090
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:33

Ik weet niet beter dan beide voeten uit de stijgbeugels en dan been naar achter zwaaien en afstijgen. Zo leren we het de kindjes op ponykamp (België) ook nog steeds aan :j

Zelf stijg 'k af door mijn been langs voor over het hoofd van mijn paard te zwaaien en dan mij zo te laten zakken. Geen idee waarom eigenlijk, is gemakkelijk. Wel ook steeds beide voeten uit de beugels.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:36

Ik heb als argument gehoord dat het in de beugel blijven hangen gebeurd om snel weer op te kunnen stappen mocht het paard plotseling weer gaan lopen terwijl je halverwege het afstappen bent. Maar, nu ik erover nadenk, alsof dat wat uitmaakt.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:40

Citaat:
Maar waarom leren ze je tegenwoordig anders af te stappen? Kan iemand mij de gedachte-gang hierachter uitleggen?


De 1 voet in de beugel manier is al zo oud als de weg naar Rome.
Sla maar eens een paar oude boeken open en je zult het tegen komen. In de westernsport is het ook gebruikelijk om zo af te stappen en dan houd je zelfs je voet nog in de beugel tot je met de ander op de grond staat. Ook deze manier is in diverse boeken terug te vinden.
Heb zomaar het idee dat het met vroeger te maken heeft toen militairen nog zwaarden droegen.

Maar ik heb ook boeken gezien waarbij er wel verteld word eerst beide beugels uit en dan afstappen.


Ik ben zelf begonnen met paardrijden in 1987.

Citaat:
Ik denk dat er meerdere wegen naar Rome zijn. Ik kan me voorstellen dat bij twee voeten uit de beugels en ineens eraf zwiepen, dit bij jong paarden juist als enger gezien kan worden. Ja oke, je hangt er dan niet meer aan als de gaan lopen, maar de vraag is of het nog steeds handig is.
Door 1 voet langer in de beugel te houden kan je rustiger afstappen. Maar dan hang je wel weer zo lekker aan 1 kant van het zadel.


Je moet er ook niet ineens afzwiepen en bij een jong paard vind ik de 1 beugel methode (noem het ff zo anders zo'n verhaal) juist veel gevaarlijker.

Je doet eerst je voeten uit de beugel, dan iets naar voren op je buik zeg maar en dan rustig je been over de kont van het paard en je laten zakken.
Het hoeft niet zo ruig als in Bonanza. :P

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:42

Denk niet dat dat een nieuwe manier is. Toen ik leerde rijden op de manege 20 jaar geleden *ik wordt oud* hielden we bij het afstappen ook 1 voet in de beugel. Rechtervoet uit de beugel, overzwaaien, linkervoet uit de beugel en rustig afglijden.

Nu haal ik beide voeten eruit, overzwaaien en laat me zo afglijden. Bij koud weer/koude tenen is afstappen sowieso pijnlijk aan de voetjes dus zoek ik zo zacht mogelijke grond op maar verander niet de manier van afstappen.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:46


darkadia

Berichten: 5255
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:47

Hier in principe altijd beide voeten uit de beugels. In de winter idd met koude tenen doe ik dit heel soms niet. Ik heb wel veiligheidsbeugels aan mijn zadel.
Maar op de manege leerde ik ook altijd met voeten eruit. En bij kids die ik les gaf ook. Eerste paar keren hielp ik dan door pony vast te houden en kind wat te ondersteunen in de beweging voor extra veiligheid.
Verder idd zouden veiligheidsbeugels van mij best verplicht mogen worden. Die haken die open kunnen is leuk en aardig, maar zijn vaak niet heel soepel, en als je naar voren eraf valt zal de riem er door de andere krachten ook echt niet gemakkelijk af schieten.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:49

De reden waarom velen misschien 1 voet in de stijgbeugel houden is omdat we niet zo soepel in de heupen zijn. En ons been niet vlekkeloos over het zadel kunnen zwaaien. Wel sta ik erop dat het landen met 2 voeten uit de beugels gebeurt.

Ik zwaai zelf ook wel eens een been voor over het zadel. En glij dan met mijn rug naar het paard toe eraf. (En ik stap ook wel eens aan de rechterkant af, gewoon omdat hrt kan)

Ben Zelf instructrice.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:49

ReadTheRulez schreef:
De reden waarom velen misschien 1 voet in de stijgbeugel houden is omdat we niet zo soepel in de heupen zijn. En ons been niet vlekkeloos over het zadel kunnen zwaaien. Wel sta ik erop dat het landen met 2 voeten uit de beugels gebeurt.

Ik zwaai zelf ook wel eens een been voor over het zadel. En glij dan met mijn rug naar het paard toe eraf. (En ik stap ook wel eens aan de rechterkant af, gewoon omdat hrt kan)

Ben Zelf instructrice.

Precies dit _/-\o_ gewoon écht precies!

Dat is ook hoe ik het doe, en anders gaat niet want dan lig ik er naast, ben niet soepel.

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:52

Ik heb tijdens de orun ook geleerd twee voeten er uit te doen van degene die hem gaf. Ik weet niet meer zo uit mijn hoofd wat er in de theorie stond.
Wel weet ik van iemand die de cursus een paar jaar eerder gedaan heeft dat daar geleerd werd eerst 1 voet er uit te doen. Omdat dit veel rustiger en gecontroleerd gaat.
Voor hele kleine kinderen is het soms wel lastig om 2 voeten er uit te doen en dan rustig been er overheen zwaaien en afstappen.

Ikzelf doe ook altijd 2 voeten er uit, maar tijdje geleden reed ik met een boomloos zadel, en daar vond ik het echt lastig. Toen deed ik ook wel eens 1 voet er in laten en zodra ik m'n been er over had tweede voet er uit.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:55

Ik heb 45 jaar geleden leren rijden en dus ook afstappen en in die tijd leerde ik al eerst voeten uit de beugel en dan pas naar beneden glijden.

Zelf, als western ruiter, hou ik nu 1 voet in de beugel maar mijn paarden zijn E maten dus dat gaat een stuk makkelijker en de beugels zijn ook heel anders van vorm en maat.