Te bol voor je knol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:25

Ik heb al een vet lijf met 55 kg en 1,70 maar oke het verschilt inderdaad per body. Bedoelde het als richtlijn

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:38

Eleadoras schreef:
xkimmieejj schreef:
In deze discussie zal ergens wel een kern van waarheid zitten..

Maar als je zo gaat kijken per kilo, stop dan helemaal met paardrijden, want paarden zijn eigenlijk helemaal niet gemaakt om op te rijden.. Dit is gewoon door de mens gekomen omdat die het leuk vind.. Het paard vroeg er niet om!


Ja, en dat is natuurlijk ook zo..



Iemand die me begrijpt *\o/*

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:26

xkimmieejj schreef:
In deze discussie zal ergens wel een kern van waarheid zitten..

Maar als je zo gaat kijken per kilo, stop dan helemaa met paardrijden, want paarden zijn eigenlijk helemaal niet gemaakt om op te rijden.. Dit is gewoon door de mens gekomen omdat die het leuk vind.. Het paard vroeg er niet om!


Ik snap niet wat je nu eigenlijk bedoelt te zeggen?
Ergens zul je natuurlijk die grens moeten leggen. Want anders blijven we aan de gang dus ik snap je punt niet.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:02

Tigra_ schreef:
xkimmieejj schreef:
In deze discussie zal ergens wel een kern van waarheid zitten..

Maar als je zo gaat kijken per kilo, stop dan helemaa met paardrijden, want paarden zijn eigenlijk helemaal niet gemaakt om op te rijden.. Dit is gewoon door de mens gekomen omdat die het leuk vind.. Het paard vroeg er niet om!


Ik snap niet wat je nu eigenlijk bedoelt te zeggen?
Ergens zul je natuurlijk die grens moeten leggen. Want anders blijven we aan de gang dus ik snap je punt niet.


Die discussie zal altijd blijven, en de ene vind dit en de ander vind dat.. De ene zegt 20 % de ander misschien 15%, dus er uit komen doe je nooit.. Maar iemand die zo flink bezig blijft met de procenten om rekenen & precies per gram gaat kijken of je wel of niet op een paard/pony kan volgens eigen berekening, moet misschien is goed nadenken of hij/zij nog wel paardrijden wil.. Qant een paard is gewoon niet gemaakt om op te rijden. Daar zijn ze niet voor op de wereld gekomen.

En zoals ik al vermelde, ''In deze discussie zal ergens wel een kern van waarheid zitten.. '' Ook nog even dik gedrukt in de quote.

Ben redelijk, maar op de gram/kilo uitreken of t wel of niet kan is een beetje dubbel, het is paardrijden, geen rekenen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:18

Ik vindt het wel belangrijk dat er een discussie over is. Mensen denken er dan tenminste over na wat een goed teken is. Op de gram af hoef je niet te kijken maar persoonlijk vindt ik het wel belangrijk om toch een grens te trekken en die niet te overschrijden. Want ik heb al zo'n idee hoe dat gaat.
Die ene kilo gaat het verschil niet maken maar 2 kg wel? Vast ook niet en voor je het weet zit je er al 5 kg over.
Tja rekenen valt toch wel mee. Het is toch niet zo dat je daar dagelijks mee bezig bent. Juist eens goed om er serieus bij na te denken.

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:59

Ach elk wel denkend mens moet weten dat als iemand echt overgewicht heeft het ongezond is voor zichzelf maar ook voor het paard.
Echt overgewicht heb ik het niet over 5 kilotjes als je dan lekker extra met je paard gaat trainen heb je dat er zo af.

Ergens in het begin had ik het over iemand die ik er over aansprak mens woog zeker 140 kg en als haar lengte 160 was dan is het veel als je begrijpt wat ik bedoel. Zulke mensen heb je ook.
Die reed door de duinen van Katwijk op haar knol rug was al gezakt en daar ging ze hoor door het mulle zand in galop. Kijk dan ga je te ver m.i veel te ver en dat kan ik niet met droge ogen aan zien. Echt als je een paar kilootjes teveel hebt zal dat wat meer moeite kosten, vaak zijn de mensen die dit zelf opmerken daar al mee bezig dit er af te krijgen en echt ieder moet doen wat hij zelf goed dunkt.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:06

oliviaolijf schreef:
Ik vind het kunnen als je niet als je 90 kilo weegt op een slanke c pony stapt ofzo.

bij IJslanders doet men dat wel gewoon! heb er weleens moeite mee om te zien..

Jildau

Berichten: 9424
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:54

Ja Ijslanders zijn wel zo enorm anders, daar kan iedereen op. :D Elke andere C of D pony zou enorm zielig gevonden worden maar zodra het een Ijslander is..

Stanniefiori
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:42

Zelf weeg ik rond de 60 kilo, Ik rijd op een welshje, niet een al te groot beestje, ongeveer perfect voor mijn lengte. Ik merk aan dr dat ze het soms een beetje lastig heeft door mn gewicht in combinatie met het werk dat ik dr geef. Ik ga dan altijd gelijk in stap over hoe graag ze zelf ook door wil. Bij het uitstappen loop ik er ook altijd naast om haar alshetware te belonen voor haar inzet. Ik snap ook niet helemaal dat mensen het niet zelf in kunnen schatten...

Jildau

Berichten: 9424
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:38

Daar vind ik jou dan wel één van Stanniefiori.. Als je merkt dat je paard laat heeft van je gewicht is het al best ernstig. Daar zou ik niet meer op stappen dan. En begrijp het ernaast lopen met uitstappen niet helemaal.

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:36

_/-\o_

bruintje123 schreef:
Mooi filmpje van die haflingers.

Weet je. Nederland is een overdrijf land.
Alles is voortaan zielig.
Ijzers is zielig. Bit is zielig.
Een paard dat bijt een klap terug geven is zielig.
Mensen boven 60 kilo zijn zielig.

Maar ook op andere vlakken.
Kinderen mogen voortaan alles want die op de plek zetten is zielig.
Kinderen 10 kilometer naar school fietsen is zielig.
Een leraar die ze op onfatsoenlijk gedrag aanspreken is zielig.

En zo is er voortaan een hele generatie ontstaan die alles ziekig vinden voor hunzelf als ze eens ergens voor moeten bikkelen.
Maar dat ook doortrekken in het belachelijke naar een paard.

Ja op gewicht moet gelet worden.
Maar niet zo extreem als dat sommige graag zouden willen.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:59

Ollytje schreef:
_/-\o_

bruintje123 schreef:
Mooi filmpje van die haflingers.

Weet je. Nederland is een overdrijf land.
Alles is voortaan zielig.
Ijzers is zielig. Bit is zielig.
Een paard dat bijt een klap terug geven is zielig.
Mensen boven 60 kilo zijn zielig.

Maar ook op andere vlakken.
Kinderen mogen voortaan alles want die op de plek zetten is zielig.
Kinderen 10 kilometer naar school fietsen is zielig.
Een leraar die ze op onfatsoenlijk gedrag aanspreken is zielig.

En zo is er voortaan een hele generatie ontstaan die alles ziekig vinden voor hunzelf als ze eens ergens voor moeten bikkelen.
Maar dat ook doortrekken in het belachelijke naar een paard.

Ja op gewicht moet gelet worden.
Maar niet zo extreem als dat sommige graag zouden willen.


Amen!!

Kimmie1995
Berichten: 95
Geregistreerd: 25-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 01:03

Ik ben totaal niet eens met de stelling na 8 kilo mag je niet meer op een paard zitten. Het hangt van de bouw af.
Ik ben zelf dik vind ik. Ik rij ook nog paard. Ik rij op een Tinker waar ik mij eigenlijk niet te zwaar voor vind. Hij trekt zelf een kar enzo. Dus voor bredere gebouwde paarden vind ik dikkere/molligere mensen nog goed.

Bruintje123: Ik vind dat je volledig gelijk hebt :) Goed gezegt :D

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:01

Ik heb net het hele topic doorgespit. Ik ben zelf ook niet (meer) de slankste door zware medicatie en heb toch mijzelf weer een paardje gegund, echter heb ik wel rekening gehouden met mijn gewicht (tis geen 100 kilo hoor...) door een stevig type paard te kopen, en tinkermerrie met goeie rug en veel bot (pijpomvang 24 cm) ik rij door mijn ziekte niet vaak en/of lang: zo'n 2/3x per week een uurtje buiten, paard is blij, alert en voorwaarts en ben er zielsgelukkig mee.

Suzanne07

Berichten: 94
Geregistreerd: 04-03-16

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:43

Zeer interessant om te lezen. Ook de verschillende meningen helpen mij als beginneling mijn mening te vormen. Dit aangezien ik ook wat kilootjes te veel heb

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:54

Man man wat een onzin hier! Als je wat zwaarder ben kun je inderdaad geen wedstrijd winnen, puur omdat een paard met een lichtere ruiter sneller kan lopen en dus sneller gaat winnen, maar rij je voor de lol en je hebt een groot stevig paard, dan dat geen probleem ;)

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:28

FabianHorse schreef:
Man man wat een onzin hier! Als je wat zwaarder ben kun je inderdaad geen wedstrijd winnen, puur omdat een paard met een lichtere ruiter sneller kan lopen en dus sneller gaat winnen, maar rij je voor de lol en je hebt een groot stevig paard, dan dat geen probleem ;)


Ah, jeugdelijke onschuld, schattig :')

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:50

Het BMI zou een betere richtlijn zijn samen met de 10% regel.
Want iemand die 70 kilo is maar gespierd is Iers heel anders dan iemand 70 kilo en een klein tonnetje is.
Dan hangt het ook nog van je rijkunst af.

En een groter of fors paard kan wat meer hebben.

Het voorbeeld van TS van de dikke vrouw die van pony afstapt....mentaliteit zou ik zeggen.

En iemand zei: dat kan alleen de ruiter zelf bepalen. ...ik vrees dat er ruiters zijn die dat niet kunnen. Dan zou de omgeving dus zo stoer moeten zijn om dat netjes te zeggen.

Ik was zelf eens bij een paard wezen kijken. De eigenaresse zei: je mag niet zwaarder worden als je op haar wil rijden.
Vind ik echt klasse!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110771
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:05


listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:21


DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:12

A3a1 schreef:
Het BMI zou een betere richtlijn zijn samen met de 10% regel.
Want iemand die 70 kilo is maar gespierd is Iers heel anders dan iemand 70 kilo en een klein tonnetje is.
Dan hangt het ook nog van je rijkunst af.

En een groter of fors paard kan wat meer hebben.

Het voorbeeld van TS van de dikke vrouw die van pony afstapt....mentaliteit zou ik zeggen.

En iemand zei: dat kan alleen de ruiter zelf bepalen. ...ik vrees dat er ruiters zijn die dat niet kunnen. Dan zou de omgeving dus zo stoer moeten zijn om dat netjes te zeggen.

Ik was zelf eens bij een paard wezen kijken. De eigenaresse zei: je mag niet zwaarder worden als je op haar wil rijden.
Vind ik echt klasse!



ik vind de BMI geen goede richtlijn, eerder de 10% regel. het probleem met BMI is dat het niet toepasbaar is op sportende mensen. Ik ben verre van dik maar heb wel een hoge BMI. Dit is dus niet representatief.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:03

Daar heb je een puntje
maar dan ligt het aan de kundigheid van degene die het apparaat bedient en je de uitleg geeft.
Overigens zijn er tegenwoordig veel betere apparaten die je dus kunnen vertellen waar de vetmassa zit.

Een sporter met veel spiermassa en toch een hoge BMI heeft (veel) inwendig vet.
Voor het paardrijden heeft dat geen invloed, zoals je zelf al hebt geconcludeerd.
Overigens kan afhankelijk van hoe hoog de BMI is dat inwendige vet, dat zit om je organen, net zo gevaarlijk zijn voor de persoon zelf als gewoon te dik zijn.

Het is een lastige plek om het vet kwijt te raken. Hoogwaardige eiwitrijke voeding ( en ik hoor tegenwoordig steeds meer over de kettlebell maar weet er nog niet voldoende over )

Maar niet voor niks gaf ik in mijn vorige bericht aan BMI in combinatie met 10%.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:59

ik heb de meeste pagina's doorlezen en zou graag mijn eigen verhaal plaatsen. ik heb zelf een grote normaal gebouwde pony. Toen ik die ongeveer 10 jaar geleden kocht woog ik ongeveer 60 kg. in de loop jaren is mijn gewicht gestegen (oa door 3 zwangerschappen) en werd mijn pony ook stouter. Niemand heeft mij in deze tijd gezegd dat dit aan mijn gewicht zou kunnen liggen. zowel de DA als mijn lesgever (in mijn ogen beiden professionals) zeiden daar niets van. tijdens mijn laatste zwangerschap heeft hij een peesblessure gekregen waardoor hij 2 jaar op rust heeft gestaan. nu ben ik hem terug aan het oppakken en ben ik ook bijna terug op mijn startgewicht. En weet je: mijn pony wordt terug braver en flinker en enkel mijn gewicht is veranderd. ik heb ondertussen niet op andere paarden gereden of les gevolgd.
Volgens mij kan je dus echt te veel wegen voor het comfort van een pony/paard, 1kg zal het verschil niet maken, maar het totale plaatje wel. In mijn geval vind ik het jammer dat er mij dat niemand heeft durven/willen zeggen. Nee ik bleef maar lessen volgen (en betalen) en de DA laten komen omdat mijn pony stout was. Beetje jammer.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:10

nvanriet schreef:
Niemand heeft mij in deze tijd gezegd dat dit aan mijn gewicht zou kunnen liggen. zowel de DA als mijn lesgever (in mijn ogen beiden professionals) zeiden daar niets van.

En hier vat je de kern van het probleem. Als je bij de DA komt verwacht je dat hij/zij je paard beter maakt, niet dat je te horen krijgt dat jij te zwaar bent en moet afvallen.
Van een instructeur wordt vaak snel spektakel verwacht en circustrucjes, je moet wel scoren op wedstrijd.
Van de jury wordt verwacht dat er positief gejureerd wordt. Iedereen moet een winstpunt rijden anders verdient de KNHS geen geld.

Wie is er verantwoordelijk voor je te vertellen dat je te zwaar bent voor je paard?
Je paard zelf, maar dan moet je verdomd goed naar je paard kunnen luisteren en niet naar de volgende advertentie in de ruitersportzaak die je een supplement of stuk harnachement aan smeert waar je paard braver van wordt.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:40

nvanriet schreef:
ik heb de meeste pagina's doorlezen en zou graag mijn eigen verhaal plaatsen. ik heb zelf een grote normaal gebouwde pony. Toen ik die ongeveer 10 jaar geleden kocht woog ik ongeveer 60 kg. in de loop jaren is mijn gewicht gestegen (oa door 3 zwangerschappen) en werd mijn pony ook stouter. Niemand heeft mij in deze tijd gezegd dat dit aan mijn gewicht zou kunnen liggen. zowel de DA als mijn lesgever (in mijn ogen beiden professionals) zeiden daar niets van. tijdens mijn laatste zwangerschap heeft hij een peesblessure gekregen waardoor hij 2 jaar op rust heeft gestaan. nu ben ik hem terug aan het oppakken en ben ik ook bijna terug op mijn startgewicht. En weet je: mijn pony wordt terug braver en flinker en enkel mijn gewicht is veranderd. ik heb ondertussen niet op andere paarden gereden of les gevolgd.
Volgens mij kan je dus echt te veel wegen voor het comfort van een pony/paard, 1kg zal het verschil niet maken, maar het totale plaatje wel. In mijn geval vind ik het jammer dat er mij dat niemand heeft durven/willen zeggen. Nee ik bleef maar lessen volgen (en betalen) en de DA laten komen omdat mijn pony stout was. Beetje jammer.


En dit soort dingen heb ik vaker gehoord, bij mensen die tijdelijk flinker waren. Sportprestaties die op den duur flink wegvielen (even konden de paarden het aan, maar niet te lang).