Paard hangt op bitloos hoofdstel brede neusriem - oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Paard hangt op bitloos hoofdstel brede neusriem - oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 07:44

Ik las in een ander topic dat iemand liever een bitloos hoofdstel (sidepull) heeft met een wat smallere neusriem in plaats van een brede neusriem, omdat paard anders gaat hangen op de brede neusriem. Mijn paard doet dit ook een beetje, maar ik was in de veronderstelling dat dit een rijtechnisch probleem is? Vergelijkbaar met het grijpen naar een scherper bit als het paard niet goed te houden is.

Wat vinden jullie?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:10

Het is uiteindelijk imo wel een probleem wat je op moet lossen door je rijden, en niet door je optoming.
Maar dan kom je op het punt duidelijk grenzen aangeven, immers je wilt niet dat hij hangt.
Voor paarden is het zo dat wanneer het voor hun een groter voordeel oplevert om te hangen, dan om niet te hangen, hij hier ook voor zal kiezen.
Het hangen moet dus voor het paard minder comfortabel/belonend zijn als het niet hangen.
Dat kun je ook dus rijtechnisch het paard laten voelen met juiste timing in belonen e.d.
Maar soms kan het ook wel helpen om het hangen net wat minder comfortabel te maken door een andere optoming te gebruiken

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:16

Dus jij zegt eigenlijk: aanleren met minder prettige optoming (smallere neusriem) en dan eventueel overschakelen naar een comfortabelere optoming (bredere neusriem)?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:07

Hmm bijna, ik zeg, ga eerst rijtechnisch kijken waar je strand, en dan kan je gaan uitproberen met een andere optoming, om te kijken of het daardoor makkelijker word de oefening te begrijpen.
(Het mooiste zou zijn om dat samen met een goede instructeur te doen)
Het gaat er imo dat je het probleem éérst begint rijtechnisch op te lossen, en dan leert kijken/voelen welke "hulpmiddelen" je daarbij nodig bent.

Mocht dat een optoming zijn die niet jou voorkeur heeft, dan zou ik na het bevestigen weer kijken of je terug kan naar de optoming met jou voorkeur, en ga dan kijken hoe dat gaat.

eldie

Re: Paard hangt op bitloos hoofdstel brede neusriem - oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:14

Ik kan me in voorgaande berichten eigenlijk niet vinden. Ik vind het zwaar worden aan de voorkant altijd een rijtechnisch probleem. Het paard moet meer op de achterhand komen, waardoor de voorkant ontlast kan worden. Veelgenoemde oefeningen zijn schakelen, opzij zetten voor druk. Ik zou zeker eerst je instructeur vragen, voordat je gaat investeren in hulpmiddelen waarvan de vraag is of ze helpen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:43

Wanneer jij los laat kan je paard niet hangen. Klinkt simpel en zo is het ook. Je vraagt je paard kennelijk nu in een houding waaraan het nog niet toe is. Je paard moet haar eigen hoofd dragen. Begin eens met halsstrekken en pak je paard dan langzaam op tot waar ze niet hangt. Dat stukje moet je eerst bevestigen. Daarna kun je weer verder gaan met het hoger instellen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:01

Mijn pony deed dit ook. Toen ik een keer les had, werd gezegd dat ik maar met een bit moest rijden omdat dit onprettig is voor pony en ze daarom niet meer zou hangen. Ik vond dit geen fijne oplossing en ik kon me ook niet vinden in de logica erachter. Ik had namelijk het idee dat mijn pony gewoon lekker wegliep op de voorhand en zich overeind hield aan de neusriem.

Ervan uitgaande dat dit het probleem was, heb ik dit geprobeerd op te lossen door veel te schakelen in tempo en andere oefeningen te rijden die pony dwingen zichzelf beter te dragen. Ook op tijd loslaten als je druk zet voorkomt hangen. Het probleem van het hangen is toen vrij snel opgelost bij ponylief.

Overigens richtte ik me hierbij niet op een afgebogen nek, maar puur op hoe pony haar lichaam gebruikte. Nu dit verbeterd is, zoekt ze zelf het contact met mijn hand en buigt daarbij zelf haar hals af.

Naar mijn ervaring ligt hangen dus niet aan de optoming.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:30

Zowel met mijn kwpn-er die ik met bit reed als met mijn haflinger die ik bitloos rijd, met brede neusriem, heb ik deze fasen doorgemaakt, en mijns inziens komt het door het ontbreken van kracht in de achterhand. Het paard moet dan nog sterker worden en meer conditie/kracht krijgen. dus een kwestie van trainen, lijkt mij...
Door middel van oefeningen de achterhand sterker maken, en dan gaat het naar loop van tijd verbeteren.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:39

Ik zou hierbij ook niet naar hulpmiddelen grijpen maar het rijtechnisch proberen op te lossen, waarbij het paard (langzaam) meer gewicht naar de achterhand gaat verplaatsen.
Een mooie opmerking van mijn instructrice die ik zelf ook vaak doorgeef: "Je rijdt de rug van het paard, niet het hoofd".
En inderdaad, een paard kan alleen maar hangen als het ergens aan kan hangen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 06:14

Interessant. Dus toch een rijtechnisch probleem. :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:32

Wanneer een paard "op de teugel gaat hangen", bit of bitloos dan doet het dat om inwerkingen met de teugel te blokkeren.
Vaak maken ze zich daarbij ook nog scheef, ze zetten zich eenzijdig vast.
Het paard zet de ruiter buiten spel.

Het heeft daar een reden voor, welke is een kwestie van observeren en nadenken.
Angst, onzekerheid, ongenoegen, gebrek aan vertrouwen, nog niet toe zijn aan het gevraagde, enz..

In het algemeen, volg de opbouw zoals omschreven in het Scala der Ausbilding.
1/Losgelatenheid en tact (voorwaarts en neerwaarts), hier is nog geen sprake van inwerking met de teugel, slechts een contactteugel.
2/Aanleuning en nageelijkheid, hier komt heel langzaam en voorzichtig de teugel in zicht.
3/Schwung, het paard is nu in een redelijk evenwicht, heeft kracht opgebouwd en is nageeflijk.
4/Recht richten, is het gelijkmatig ontwikkelen van de beide zijden.
5/Verzameling.

Alles hoort bij elkaar maar niets werkt zonder dat het voorgaande is bevestigd.
Heel veel mensen beginnen "in het midden" en proberen van daar uit het hele Scala te bevestigen.
Die bij 1 beginnen zullen het eerst bij 5 aankomen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:44

Hangen is een rijtechnisch probleem. Het paard kantelt het bekken niet, maar houdt het vast en komt niet tot dragen, maar stuwt het lichaam op de voorhand. Optoming aanpassen is geen oplossing. Krijg je enkel meer problemen mee. Je moet je paard zo gymnastiseren dat weer loslaat in het bekken en de achterhand actief gaat gebruiken. Dan kan het weer in balans op eigen benen lopen en wordt het ook lichter in de hand. Zoek instructie die niet grijpt naar scherpere optoming, maar begrijpt hoe het echt zit.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:55

Wat voor optoming heb je nu TS?

En ik ben het met de bokkers eens, die zeggen dat het een rijtechnisch probleem is.
Maar kijk ook eens kritisch naar je eigen houding.

Als jij onbewust voorover zit, kan je het paard wel vragen en "suf blijven trainen" om op de achterhand te gaan dragen, maar als jij voorover zit kan het paard nooit zichzelf gaan dragen.
Uit ervaring kan ik je vertellen: ik zat ook altijd voorover, voelde dat mijn pony zich strak hield en ook kon "hangen". Echter deed hij heel goed wat ik van hem vroeg...

Les op een eerlijke, rustige en leerzame manier heeft mij een nieuwe kijk gegeven op mijn rijkunsten.
En of ik nu bitloos rij, of met bit, er zit geen verschil in.
Mijn pony en ik zijn beter op elkaar afgestemd, omdat ik me meer realiseer over mijn zit en de inwerking daar van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:00

Starbreeze schreef:
Wanneer jij los laat kan je paard niet hangen. Klinkt simpel en zo is het ook. Je vraagt je paard kennelijk nu in een houding waaraan het nog niet toe is. Je paard moet haar eigen hoofd dragen. Begin eens met halsstrekken en pak je paard dan langzaam op tot waar ze niet hangt. Dat stukje moet je eerst bevestigen. Daarna kun je weer verder gaan met het hoger instellen.

Dit dus...
En een neusriem hangt waarschijnlijk comfortabeler dan een bit :P Voor het paard dan, voor de ruiter maakt het weinig uit. Ik krijg al pijn in m'n armen als ik er aan denk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:33

@engeltjeS: Voorover zitten zegt raar genoeg niet dat er meer gewicht op de voorhand gebracht wordt. Gewicht verdelen doe je met je bekken-heup-zitbeenknobbels. Als je bovenlichaam naar voren gaat, gaan deze naar achter... ;)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:44

Ik merk juist vaak dat het een combinatie is van wat willen gaan hangen en vooral heel star in de nek willen zijn. Dat gaan hangen is een kwestie van niet laten hangne maar gaan schakelen. Alleen bij bitloos rijden merk ik dat ze niet zo goed willen loslaten in de nek.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:06

Ik moet wel zeggen dat ik er weinig last van heb, ik heb echt geen kilo's in mijn handen hoor. :) Het was ook meer een algemene vraag. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb niet alleen maar het gewicht van de teugels in mijn handen. Ik herken het wel hoor, wat er wordt gezegd, mijn paard is nog niet sterk genoeg en loopt op de voorhand.

Ik rijd met een nep-Micklem:

Afbeelding

En heb net een Barefoot hackamore gekocht (om als sidepull te gebruiken), maar die heb ik nog niet echt uitgetest:

Afbeelding

Edit: slechte foto van het Barefoot hoofdstel, maar die heeft dus een brede neusriem: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... =hackamore

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:33

Lante schreef:
@engeltjeS: Voorover zitten zegt raar genoeg niet dat er meer gewicht op de voorhand gebracht wordt. Gewicht verdelen doe je met je bekken-heup-zitbeenknobbels. Als je bovenlichaam naar voren gaat, gaan deze naar achter... ;)

Bedankt voor je reactie.

Maar als je als ruiterzijnde voorover zit, heb je sneller meer druk op je teugels, om jezelf meer in balans te houden.
Dit kan je dus ervaren als meer gewicht van voren, meer druk op de teugels, een hangend paard, een zwaar paard, slecht aan het been etc.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:07

Ik ben het als CR instructeur wel met EngeltjeS eens :)

Met je zit en je intentie kun je jezelf ook op de voorhand richten, of juist (en dat wil je) daar van af.
Zelf je armen dragen en recht vooruit kijken (ipv naar de prachtige manen van je paard) kan daarbij helpen.

Altijd voorwaarts blijven denken en weten dat de "motor" in de achterhand zit.

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:14

Je moet dit probleem rijtechnisch oplossen, dus paard meer op eigen benen laten lopen :)