Larissajulia schreef:Met mijn vorige pony kon dat wel ja. Maar zoals ik tegen iedereen zeg, zo'n pony als hem vind ik nooit meer. Ik kon zonder tuig het bos in, op buitenrit, ook langs de weg, door het water en in het weiland. Nu ik er aan terug denk, soms was het 'dom' hoeveel vertrouwen ik in hem had, maar hij heeft in die 6 jaar bij me geen stap verleerd gezet. [ [url=m/COuKvf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu heb ik een nieuwe pony, en, hoe lief ze ook is, die zou ik niet zo vertrouwen als mijn vorige pony. Ik ben nu ook wat ouder, en weet dat sommige dingen gewoon gevaarlijk waren. Ook is mijn nieuwe pony net 5, dus ook nog niet zo heel ervaren. Het hangt denk ik gewoon heel erg van je paard/pony af, en hoeveel vertrouwen je er in hebt.
Maar is dat dier zonder hulpmiddelen beleerd?
Als je opvoeding en fundament echt goed zit zijn dit soort zaken zoals op jouw foto heel erg simpel (geweldig gevoel, maar eigenlijk heel erg simpel). Maar dan moet die basis er wel inzitten.
Zoals jij op die foto rijdt is geen enkel probleem voor mijn paarden, alleen in nieuwe situatie's met omgevingsinvloeden waarvan ik niet direct weet of ze werken heb ik liever een zadel onder mijn kont, de rest zou ik niet veranderen. Maar mijn paarden zijn wel beleerd met hulpmiddelen en ook zal ik buiten op z'n minst het bitloze hoofdstel gebruiken voor wat extra controle. Als alles helemaal ok is zou ik op neckrope over kunnen gaan even, of op helemaal naakt even. Maar dat is wel nadat is weet dat alles ok is, er geen onzekerheid is en een wederzijds begrip is.
Vorige week op cursus geweest, toen ons gevraagd werd de koetjes naar de wei te brengen eventjes heb ik dat op de blote rug met alleen een touwhalster gedaan. Dat terwijl hij toch een beetje wantrouwig was over een roodbonte koe in een andere wei (die was "anders" blijkbaar, kwam ook echt aanhobbelen en loeide, zeer verdacht wezen volgens Bowen
). Maar dat kon ik doen omdat ik eerst heb gekeken hoe hij was met de koeien (eerste keer reed ik zelfs met cap, wat ik vrijwel nooit doe, weet het, niet netjes, maar ik ben oud en ben zonder cap gewend) en eerst heb gekeken of ik hem op de "taak" kon richten zodat hij met die kleine omgevingsinvloeden kon omgaan.
Als ik op dat moment "niets" om had gehad had ik af moeten stappen en moeten stoppen. Zonder het touwhalster en hem via dat touwhalster geen richting, duidelijkheid en vertrouwen te kunnen geven was hij te onzeker geworden van die roodbonte koe in de andere wei. Nu kon ik hem door dat hulpmiddel zeggen dat het ok was, dat hij met mij samen kon blijven werken, dat we bezig waren met "onze" koeien.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 02-09-15 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt