De juiste arm-handhouding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

De juiste arm-handhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 18:14

Als leek op dressuurgebied stel ik aan jullie de vraag.. wat is nou de correcte arm-handhouding?
Ikzelf heb geleerd dat je je ellebogen naast je lichaam houdt en er is dan een rechte lijn van je elleboog naar het bit. (Nja, een rechte diagonale lijn)

Afbeelding

Nu zag ik veel ruiters in Aken hun elleboog in een knik van 90 graden houden.

(Geen foto van Aken maar even voor het idee)

Afbeelding

Verandert de juiste arm-handhouding naar mate het niveau hoger wordt of hoe zit het nou? :)

Bedankt voor het lezen van mijn domme vraag, nu kan ik hopelijk weer rustig slapen _O-

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:21

Ik weet niet beter dan dat je elleboog in een hoek van 90 graden moet staan ten opzichte van je schouder :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:22

Mij is inderdaad geleerd rechte lijn van elleboog naar mond voor de fijnste communicatie

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:24

Ik heb altijd geleerd rechte lijn van je elleboog naar bit. Dus niet perse 90 graden in je elleboog

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:24

Mij is altijd gezegd dat je de mond van je paard moet volgen, het verschil in hand houding is waarschijnlijk te verklaren in het verschil in oprichting van het paard dat je rijd? Of tenminste, dat gok ik. Als je paard zijn hals meer opricht, zou je je handen ook automatisch hoger moeten houden om de mond te volgen. :)

Selina

Re: De juiste arm-handhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 18:36

Apart dan dat veel GP ruiters toch vaak die 90 graden in hun elleboog hebben. Raakte daardoor even in de war :P

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:37

hannah41 schreef:
Mij is altijd gezegd dat je de mond van je paard moet volgen, het verschil in hand houding is waarschijnlijk te verklaren in het verschil in oprichting van het paard dat je rijd? Of tenminste, dat gok ik. Als je paard zijn hals meer opricht, zou je je handen ook automatisch hoger moeten houden om de mond te volgen. :)

Ik denk ook dit, mate van oprichting :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:40

Klopt.. Hoe meer de schouder/schoft en hals opricht hoe dichter je bij die 90 Gr hoek komt. Maar ik heb bijvoorbeeld een lang bovenlijf en lange armen waardoor ik moeilijk aan die 90 Gr kom. Dus ligt ook aan het lichaam vd de ruiter

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:22

RT-V ---> RT-D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:30

Mijn vriendin heeft mij gezegd om mijn handen net boven het zadel te houden, dus meer zoals uw foto 1.
Maar omdat ik mijn balans eerst moet kunnen houden moet ik wel contact houden met de mond maar mijn handen zo veel mogelijk op mijn schoot houden en zo min mogelijk met de teugels werken maar met het lichaam (rijden op zit)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:37

Handen op je schoot is sowieso nooit een strak plan, altijd voor het zadel :j
Verder is mij altijd geleerd dat ik mijn armen ook ongeveer in een 90 graden hoek moet houden. Maar ik hou ze gewoon op de hoogte waarbij ik het fijnste contact met de mond heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:39

hannah41 schreef:

Dat is het :j

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:31

Een mooie visualisatie van Centered Riding vind ik dat alsof je je onderarm verlengt en dan met je handen het bit vasthoudt. Een rechte lijn dus vanaf je ellebogen naar het bit (of bitloos naar de neus)
Foto 1 dus.
En de hoek van de ellebogen is dan dus afhankelijk van de hoofdhouding van het paard, zoals al eerder genoemd in dit topic.

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:39

Heeft het één en ander ook niet te maken met de stand van je polsen?

Ik rij met mijn ellebogen in een hoek van 90 graden, maar knik bijgevolg snel mijn polsen naar beneden, omdat dit een fijner contact geeft. Volgens mij probeer ik zo toch me iets meer richting foto 1 te zetten. (Ik doe dit met vrij losse teugel)
Ik heb dus ook geleerd 90 graden, maar doordat ik zelf daar al op durf wringen, zal foto 1 volgens mij veel zachter aanvoelen. Ik ga er de volgende keer eens echt op letten en beide standen eens uitproberen en vergelijken.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:47

hannah41 schreef:

Heeft denk ik ook te maken met in hoeverre de combinatie/paard al is ontwikkelt & dus de mate van oprichting. :j

Ik ga er de eerste volgende training eens op letten waar mijn arm-handhouding zit. Erg interessant. :D

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:55

hannah41 schreef:

My thoughts exactly !

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:17

Centered Riding zegt van elleboog tot de mond van het paard 1 rechte lijn.
Dus volgens die regel is het eerste plaatje goed en bij het tweede plaatje vertoond de lijn een knik bij de handen van de amazone.

ah Jetm heeft dit ook al gezegd.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:52

Heb er vandaag op gelet & ik zit inderdaad ook als het eerste plaatje w.b.t. arm-handhouding. Voelt ook het meest natuurlijk moet ik zeggen. :j