bitloos rijden ook negatieve effecten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:07

Mona81 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik denk dat het bitloos rijden voor een grote groep ruiters enkel in is gegeven omdat ze niet met een bit kunnen rijden. En als je dat niet kunt dan kun je eigenlijk ook niet rijden.


Wat een vreemde en onnozele opmerking. Blijkbaar heb je je nooit bezig gehouden met topics over bitloos rijden en de redenen dat mensen eraan beginnen. Ruiters die overstappen op bitloos rijden, zoeken en vragen vaak juist veel informatie, het is een over het algemeen een weloverwogen beslissing.
Je opmerking over het blijkbaar niet kunnen rijden met bit, zegt meer over jou, dan over de bitloze ruiters.


Dat is een non argument van zo'n tien jaar geleden. Weinig overtuigend, nog steeds :+, misschien moet je je arsenaal aan tegenargumenten eens updaten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:26

De reactie van Magda90 Arabesk:

magda_90 schreef:
Sinds ik de website over paardenbitten heb gemaakt (wat veel vragen opwekt ook voor bitloos) icm met de talloze topics op Bokt, moet ik het dik gedrukte toch wel even ontkrachten hoor. De groep die zich daadwerkelijk inleest is bizar klein te noemen. Dikwijls stapt het gros over omdat ze niet eens een passend bit/hoofdstel/zadel/instructrice wisten te vinden (ik vind het niet gek dan een pony die altijd op een dik bit zat te protesteren ineens beter liep op bitloos) of omdat er kuddegedrag vertoont wordt (kijk maar naar Youtube en de belachelijke filmpjes). Je kunt wel begrijpen dat het bit natuurlijk altijd de boosdoener is en niet de onkunde van de ruiter (wat overigens niet erg is, je kunt altijd leren!).


Ik zit er niet naast. En ik hoef geen argumenten tegen bitloos rijden te bedenken want daar ben ik niet tegen. Ik zeg alleen dat veel mensen die bitloos gaan rijden dat doen omdat ze niet kunnen rijden met een bit. Het bovenstaande staaft mijn bewering.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 23:14

WildWings schreef:
ikkkke schreef:
Ik wil niet holderdebolder overstappen naar bitloos om dan te ontdekken dat ik dingen fout heb gedaan of zo. Ik wil weten waar ik aan toe ben en het niet zonder kennis van zaken doen. Vandaar dus ook dit topic.


Maar je rijdt wel gewoon mét bit, en dat is oké?


Zeg ik dat dan, dat ik dat oké vind? Nee toch? Ik zeg toch net, meermaals zelf dat ik wéét dat met bit rijden z'n nadelen heeft / kan hebben... En ja, ik rij momenteel mét bit. Waarom? Ik heb altijd zo leren rijden, mijn pony is er mee opgeleerd,... ik denk net na over het overstappen omdat ik weet dat er nadelen zijn. Maar waarom, als we het beiden zo gewend zijn, rap rap onbezonnen overstappen zonder mij eerst goed te informeren? Dat heeft imo weinig zin. Ik wil weten waar ik mee bezig ben en weten waarvoor ik kies en waarom en waar ik op moet letten.
Ik ben geen topamazone en mijn pony is weliswaar braaf maar niet de simpelste. Ik neem regelmatig lessen om mijn rijvaardigheden te verbeteren. Mijn pony durft bovendien soms "heftig" reageren op bepaalde veranderingen / materialen / omgangsvormen. Zo heb ik in het begin ook eens een paar lessen "NH" gehad met hem volgens de methode van mijn toenmalige lesgeefster. Ik kan je vertellen dat ik alleen maar meer problemen kreeg met mijn pony door op die manier met hem om te gaan... Ik ben dan gelukkig weer snel van aanpak veranderd. Ik wil maar zeggen: "NH" zou beter zijn dan "de klassieke" manier van omgaan met paarden, maar niet elke NH-omgangsvorm / methode is geschikt voor elk paard. Ook dat moet een doordachte keuze zijn die uiteindelijk past bij jou en en jaar, anders begin je er imo beter niet aan. En dat vind ik net zo bij bitloos rijden.

Bedankt aan iedereen die mijn vraag beantwoord heeft. Er zijn reacties waar ik veel aan heb :j

Interessant hoe er gedacht wordt over bitloos rijden op wedstrijden. Ik snap ergens wel dat de regels over bitloos / met bit relatief streng zijn, maar anderzijds vind ik dat ieder moet kiezen waar hij/zij zich het beste bij voelt...
Ik rij zelf enkel recreatief en heb ook geen wedstrijdambities :).

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:53

Mona81 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik denk dat het bitloos rijden voor een grote groep ruiters enkel in is gegeven omdat ze niet met een bit kunnen rijden. En als je dat niet kunt dan kun je eigenlijk ook niet rijden.


Wat een vreemde en onnozele opmerking. Blijkbaar heb je je nooit bezig gehouden met topics over bitloos rijden en de redenen dat mensen eraan beginnen. Ruiters die overstappen op bitloos rijden, zoeken en vragen vaak juist veel informatie, het is een over het algemeen een weloverwogen beslissing.
Je opmerking over het blijkbaar niet kunnen rijden met bit, zegt meer over jou, dan over de bitloze ruiters.


En het grappige is, is dat bitloos juist 'moeilijker' is. Dat verdoezelt de problemen veel minder zoals een bit doet, en paard hangt dus makkelijker, minder snel in een valse knik enz.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 03:19

Beiden is even makkelijk/moeilijk. Je moet alleen in staat zijn om te zien dat het goed of fout gaat en als je de signalen kent, dan zijn doe bij beiden heel duidelijk en niet te missen.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:01

Moderatoropmerking:
aangezien TS geen wedstrijdambities heeft is de discussie over de KNHS volkomen irrelevant. Het staat jullie vrij om op WD-V verder te discussiëren maar in dit topic zou ik graag terug gaan naar de kern: wat zijn mogelijke nadelen van bitloos rijden?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:01

Vaak is er met bit de kern van het probleem al te voelen ja. Maar komen daar bitloos dingen bij zoals hangen of tegen de hand, omdat eerder het bit ze daarvan weerhield want dat is niet fijn. Ook scheefheid kan meer tot uiting komen (bepaalde buiging moeilijker), dat soort dingen. Een bit verdoezelt zulke problemen. Al zijn er ook paarden die de druk in de mond juist minder erg vinden natuurlijk!

cherrypower
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-04-14
Woonplaats: meteren

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:51

Toch vraag ik me af (ik ben niet pro bitloos of pro bit) of dat bit niet gewoon heel vervelend zit ik bedoel gewoon altijd ook als je er niet aanzit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:55

ikkkke schreef:
Zeg ik dat dan, dat ik dat oké vind? Nee toch? Ik zeg toch net, meermaals zelf dat ik wéét dat met bit rijden z'n nadelen heeft / kan hebben... En ja, ik rij momenteel mét bit. Waarom? Ik heb altijd zo leren rijden, mijn pony is er mee opgeleerd,... ik denk net na over het overstappen omdat ik weet dat er nadelen zijn. Maar waarom, als we het beiden zo gewend zijn, rap rap onbezonnen overstappen zonder mij eerst goed te informeren? Dat heeft imo weinig zin. Ik wil weten waar ik mee bezig ben en weten waarvoor ik kies en waarom en waar ik op moet letten.
Ik ben geen topamazone en mijn pony is weliswaar braaf maar niet de simpelste. Ik neem regelmatig lessen om mijn rijvaardigheden te verbeteren. Mijn pony durft bovendien soms "heftig" reageren op bepaalde veranderingen / materialen / omgangsvormen. Zo heb ik in het begin ook eens een paar lessen "NH" gehad met hem volgens de methode van mijn toenmalige lesgeefster. Ik kan je vertellen dat ik alleen maar meer problemen kreeg met mijn pony door op die manier met hem om te gaan... Ik ben dan gelukkig weer snel van aanpak veranderd. Ik wil maar zeggen: "NH" zou beter zijn dan "de klassieke" manier van omgaan met paarden, maar niet elke NH-omgangsvorm / methode is geschikt voor elk paard. Ook dat moet een doordachte keuze zijn die uiteindelijk past bij jou en en jaar, anders begin je er imo beter niet aan. En dat vind ik net zo bij bitloos rijden.

Bedankt aan iedereen die mijn vraag beantwoord heeft. Er zijn reacties waar ik veel aan heb :j

Interessant hoe er gedacht wordt over bitloos rijden op wedstrijden. Ik snap ergens wel dat de regels over bitloos / met bit relatief streng zijn, maar anderzijds vind ik dat ieder moet kiezen waar hij/zij zich het beste bij voelt...
Ik rij zelf enkel recreatief en heb ook geen wedstrijdambities :).


Maar jij gaat niet beter rijden op jouw pony als je bitloos gaat. Eigenlijk ben je het klassieke voorbeeld zoals een stukje eerder al geschetst is. Het gaat niet goed met bit, dan maar zonder bit. Dus het bit is de schuldige. En het is helemaal geen aanval van mij hoor want ik begrijp dat je gewoon lekker wilt rijden zonder "gedoe".

Mijn tegenargument bij bitloos rijden zou zijn dat ik vind dat een paard nóg meer oncontroleerbaar is dan ze al zijn mét bit. Dat is in de bak niet zo erg want dan kan hij nergens heen maar op een buitenrit is het heel vervelend. Ik ken ook een aantal mensen die als ze op buitenrit gaan toch maar wel het hoofdstel met bit in doen.

Daarnaast is het zo dat je met bitloos rijden niet zomaar harder met je hand kan zijn. De druk is dan weliswaar niet meer in mond maar op een andere plek van het hoofd. En nu komt het; als je met zachte hand en op je zit mét bit kunt rijden zijn er ook geen problemen! En dan zal dat met bitloos ook goed gaan. Als je dat dan nog wilt natuurlijk.

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:33

Mijn pony is bitloos opgeleerd.
Na een tijd strijd om het nut heb ik het bit laten varen en ben verder gegaan met een kin gekruist hoofdstel. Ging prima!

Heb nu onder meer een kaptoom, hackamore, hackamore bloem en een sidepull en touwhalster

Hij is inprinciepe overal op te rijden al gaat mn voorkeur uit naar de (s) hackamore
Op weinig druk krijg ik veel gedaan, al geef ik wel de voorkeur aan de s scharen boven de normale scharen

Bijrijdstertjes rijden overigens met sidepull

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:44

Mijn pony heb ik tijdelijk bitloos gereden, dressuurmatig vond ik het makkelijker rijden. Buiten liep ze braaf. Echter bleef ze met kleine signalen aangeven het niet fijn te vinden. Terug op bit en nergens last van. Mijn merrie kan ook aan de hand echt pissig worden bij druk op haar neus dus dan ga ik haar niet pesten.

Probeer het een tijdje uit en luister naar je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:49

Om nog even terug te gaan naar de vraag van TS;

Let goed op welk hoofdstel je probeert. Met een sidepull zal weinig mis gaan, maar bij sommige kin- of kaakgekruiste hoofdstellen is de release slecht. Wil je zo'n hoofdstel gebruiken, let dan goed op of het wel soepel werkt :)
Daarnaast zijn (vind ik) lang niet alle bitloze hoofdstellen geschikt om met teugelcontact mee te rijden, wil je dat wel, neem dat dan mee in je beslissing welk hoofdstel je wil.

Wat ik zelf merk (ik rijd meestal met bit, maar ook bitloos met academisch kaptoom en soms met halsring) is dat ik met bit makkelijker kan werken aan verzameling en kleine details, met kaptoom gaan de zijgangen en gebogenheid in het lijf weer makkelijker. Ik vind het dan ook prettig om ze beiden te gebruiken :)

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:50

janderegelaa
Grote onzin imo
Ik rijd zowel paarden met en zonder bit
Ik gooi graag een van mijn hoofdstellen op een ander paard om te kijken wat de reactie is
Ik heb een aantal paarden gereden die imo fijner reageerde zonder als met bit
En ook een paar die met bit fijner lopen dan zonder omdat ze die duidelijkere communicatie nodig hebben

Onzin dat er dan verkondigd gaat worden dat ts dan ook niet beter gaat rijden zonder bit...
Mijn pony is er vele malen fijner door geworden en de gene die geen correct gebruik maken van de zit en benen worden direct met de neus op de feiten gedrukt
Hij vertikt het dan ook om te luisteren

Ruitertje die alles op lossen met de handen vallen dan ook direct door de mand

Het Ligt imo gewoon aan de combi paard en ruiter en zolang je niks probeert weer je het ook niet

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:05

Ik vind bitloos rijden leuk, zeker als afwisseling. Eerst reed ik met touwhalster, maar daar reageerden zowel ik als m'n verzorgpaard niet helemaal fijn op.
Nu heb ik een sidepull gekocht, heel zacht onderlegt em brede neusriem, daar reageert hij weer goed op.

Buiten ga ik nog wel met bit, omdat ik in de bak nog geen 100% stuurcontrole heb. En het geeft misschien een vals gevoel van veiligheid...
Er zullen zeker nadelen aan bitloos zitten, zeker met neusriemen die er vaak bijhangen als een afgezakte broek. Hackamore lijkt me bijvoorbeeld te scherp voor constante druk, touwhalster wordt niet correct gebruikt, te harde hand enz.
Maar ik ben niet negatief over bit óf bitloos.
De opmerking 'een optoming is zo hard als de ruiterhand', vind ik lastig omdat je met hard trekken aan een stang of hackamore een flink hefboomeffect krijgt, werkt scherper in, met een simpel trensje is dat minder.

Afbeelding

Afbeelding
Maar bitloos lange lijnen en rijden gaat prima, en als ik geen bit nodig heb, gebruik ik hem ook liever niet.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:13

ikkkke schreef:
Zeg ik dat dan, dat ik dat oké vind? Nee toch? Ik zeg toch net, meermaals zelf dat ik wéét dat met bit rijden z'n nadelen heeft / kan hebben... En ja, ik rij momenteel mét bit. Waarom? Ik heb altijd zo leren rijden, mijn pony is er mee opgeleerd,... ik denk net na over het overstappen omdat ik weet dat er nadelen zijn. Maar waarom, als we het beiden zo gewend zijn, rap rap onbezonnen overstappen zonder mij eerst goed te informeren? Dat heeft imo weinig zin. Ik wil weten waar ik mee bezig ben en weten waarvoor ik kies en waarom en waar ik op moet letten.
Ik ben geen topamazone en mijn pony is weliswaar braaf maar niet de simpelste. Ik neem regelmatig lessen om mijn rijvaardigheden te verbeteren. Mijn pony durft bovendien soms "heftig" reageren op bepaalde veranderingen / materialen / omgangsvormen. Zo heb ik in het begin ook eens een paar lessen "NH" gehad met hem volgens de methode van mijn toenmalige lesgeefster. Ik kan je vertellen dat ik alleen maar meer problemen kreeg met mijn pony door op die manier met hem om te gaan... Ik ben dan gelukkig weer snel van aanpak veranderd. Ik wil maar zeggen: "NH" zou beter zijn dan "de klassieke" manier van omgaan met paarden, maar niet elke NH-omgangsvorm / methode is geschikt voor elk paard. Ook dat moet een doordachte keuze zijn die uiteindelijk past bij jou en en jaar, anders begin je er imo beter niet aan. En dat vind ik net zo bij bitloos rijden.

Bedankt aan iedereen die mijn vraag beantwoord heeft. Er zijn reacties waar ik veel aan heb :j

Interessant hoe er gedacht wordt over bitloos rijden op wedstrijden. Ik snap ergens wel dat de regels over bitloos / met bit relatief streng zijn, maar anderzijds vind ik dat ieder moet kiezen waar hij/zij zich het beste bij voelt...
Ik rij zelf enkel recreatief en heb ook geen wedstrijdambities :).


De nadelen, als in pijn, zijn meestal zwaar overdreven. Als er geen ijzer of enorme hefboomwerking in zit moet je echt idioot doen wil je je paard met een bitloze optoming verwonden.
Bij een bit gaat dat gewoon veel sneller omdat je in die supergevoelige mond zit.
Maar bij alle optomingen(inc bit) geld dus dat jij dat letterlijk in de hand hebt. Wie netjes rijdt veroorzaakt ook geen verwondingen met een bit.

De nadelen zitten meer in wat past bij mij en wat past bij het paard.
Er zijn optomingen die minder geschikt zijn om met een contact teugel te rijden, dus dat is al iets waar je naar moet kijken. Het touwhalster bv vind ik niet geschikt om met contact te rijden, thin to win wordt wel gezegd en dat is ook waar. Vind het niet eerlijk voor een paard om een middel te gebruiken die geen neutraal kent bij enige druk.
Zelfde vind ik van de hackamore, ook die kent alleen een neutraal als je alle druk eraf houdt(bloempjes uitgezonderd, beter gezegd, hoe meer hefboom, hoe minder geschikt voor contact). Bosal hetzelfde.
Rij je zonder contact, western, freestyle of lekker boerenfluitjes dan zijn deze optomingen erg geschikt.
Ze geven veel controle als het moet, maar zijn vooral bedoeld als ondersteuning voor het rijden op de zit zonder conact.

Wil je wel met contact rijden dan zijn bv sidepulls prima, alle optomingen met een zachte inwerking, waarbij je een neutraal kan krijgen met dat contact.
Wel moet het goed passen allemaal, want anders krijg je teveel ruis.
Deze optomingen geven iets minder controle, als je een paard hebt die regelmatig die nek er lekker opzet en zegt ik ga zullen deze optomingen hem niet dwingen zich te bedenken. Wel kan je bv de one rein stop aanleren of gewoon zorgen dat je paard goed opgevoed is en dit soort zaken eigenlijk nooit voorkomen (er kan altijd wat gebeuren, maar dan helpt geen enkele optoming).

Qua paarden zijn er dieren die zich wat verloren kunnen voelen zonder bit. Die gewoon graag bij het handje gehouden worden om het maar zo uit te leggen. Zeker wanneer je meer gaat vragen kan het zijn dat zo'n paard meer baat heeft bij een (vriendelijk gebruikt) bit.
Er wordt ook wel gezegd dat sommige paarden niet tegen die druk op de neus kunnen, maar dat vind ik persoonlijk een smoes. Dat is hetzelfde als zeggen mijn paard trekt het bit niet zonder dat er medische redenen zijn ervoor. Dat zit in een gedegen opvoeding en gewenning aan. Zolang er geen medische reden is is dit bij beide optomingen eigenlijk niet aan de orde mits je opvoeding goed zit en jij de optoming niet misbruikt.

Bij alle optomingen geld dat je op je zit dient te rijden, maar een bit kan jouw fouten wat verbloemen. Of je dat moet willen is een 2de, maar het is wel zo.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:14

Wat ik persoonlijk het grootste voordeel vind, is dat je het effect beter ziet.
Iemand die bitloos een schaafwond op de neus veroorzaakt, zou van mij een carrot stick overhandigt krijgen, geen bit! Met die carrot stick kun je mijn paard namelijk ook prima besturen, kunnen ze meteen op hun zit leren rijden.

Jaren terug was mijn merrie nogal onstuimig, probeerde links en rechts uit te breken, ervandoor te gaan. De tandarts kon toen irritatie op haar lagen zien. Dat vond ik echt erg.
Maar ik vroeg me ook meteen af bij hoeveel paarden de tandarts niet kwam, waardoor zulke dingen ongezien blijven.

Wat we niet zien, dat is er niet?

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:15

janderegelaa schreef:
Maar jij gaat niet beter rijden op jouw pony als je bitloos gaat. Eigenlijk ben je het klassieke voorbeeld zoals een stukje eerder al geschetst is. Het gaat niet goed met bit, dan maar zonder bit. Dus het bit is de schuldige. En het is helemaal geen aanval van mij hoor want ik begrijp dat je gewoon lekker wilt rijden zonder "gedoe".

Mijn tegenargument bij bitloos rijden zou zijn dat ik vind dat een paard nóg meer oncontroleerbaar is dan ze al zijn mét bit. Dat is in de bak niet zo erg want dan kan hij nergens heen maar op een buitenrit is het heel vervelend. Ik ken ook een aantal mensen die als ze op buitenrit gaan toch maar wel het hoofdstel met bit in doen.

Daarnaast is het zo dat je met bitloos rijden niet zomaar harder met je hand kan zijn. De druk is dan weliswaar niet meer in mond maar op een andere plek van het hoofd. En nu komt het; als je met zachte hand en op je zit mét bit kunt rijden zijn er ook geen problemen! En dan zal dat met bitloos ook goed gaan. Als je dat dan nog wilt natuurlijk.


Ik ken dan weer mensen die buiten juist een hackamore gebruiken omdat ze daar meer controle mee hebben dan met een bit.
Verder heb je wel gelijk, als je goed rijdt maakt het eigenlijk niet zoveel meer uit waarmee je rijdt.

Ramiro

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:21

Ik ben jaren geleden bitloos gaan rijden met mijn heethoofd. Werd mij van meerdere kanten aangeraden om met een scherper bit te gaan rijden, omdat mijn paard zo fel was. Ik dacht laat ik eens het tegenovergestelde proberen. Heb in die tijd nog goed moeten zoeken voor een bitloos hoofdstel. Uiteindelijk heb ik een kaakgekruist leren hoofdstel gekocht, voor de zekerheid een dik bontje om de neusriem gedaan. Moet zeggen dat de overstap prima ging, grootste verschil is dat mijn paard veel sneller ontspande zonder bit. Heb ook gewoon dressuurmatig gereden, mijn instructeur was sceptisch maar uiteindelijk ging t prima.

Nu bijna tien jaar later gebruik ik het kaakgekruiste hoofdstel voor ons inmiddels 24 jarig arabiermixje. Die hebben we zeker vijftien jaar met bit gereden (over t algemeen met appelbitje). Hij heeft gewoon geen bit nodig, is zeer fijn aan de hulpen dus heeft geen druk van voor nodig. Ook die overstap ging prima. Longeer hem wel nog met bitje, maar wordt me niet echt in dank afgenomen. Hij hoeft geen bit meer in zijn mond.

Mijn paard rijd ik afgewisseld met bit of met een s-hackemore (bont neusruim en leren kinriempje, en neusriem hoog afgesteld). Ik vond het kaakgekruist hoofdstel op een gegeven moment niet verfijnd genoeg, vooral bij de zijgangen. Teruggegaan naar een bitje, vond ik net iets lichter. Licht er een beetje aan wat ik ga doen, gewoon even lekker loswerken doe ik met de hackemore en wil ik hem echt oppakken dan rij ik met bit.
Laatst bijgewerkt door Ramiro op 28-07-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:30

cherrypower schreef:
Toch vraag ik me af (ik ben niet pro bitloos of pro bit) of dat bit niet gewoon heel vervelend zit ik bedoel gewoon altijd ook als je er niet aanzit.


Dat kan je je toch bijvoorbeeld ook van een neusriem afvragen. Het lijkt mij eerlijk gezegd veel vervelender om je mond dicht gebonden te hebben wat je beweging beperkt dan om gewoon iets in je mond te hebben. Maar zolang je geen paardenkop hebt kan je toch niet voelen wat vervelender is :Y) .

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:32

niks mis met een bit hoor.
vooral voor veel mensen tegenwoordig,de harder de beter. :j

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:33

Beiden horen zo te zitten dat ze niet gevoeld worden als er niks mee gebeurt. Veel mensen vinden mijn neusriemen te los, ik vind die van veel anderen te strak. Veel mensen vinden mijn bit te dun, ik vind die van veel andere te dik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:37

liedje89 schreef:
cherrypower schreef:
Toch vraag ik me af (ik ben niet pro bitloos of pro bit) of dat bit niet gewoon heel vervelend zit ik bedoel gewoon altijd ook als je er niet aanzit.


Dat kan je je toch bijvoorbeeld ook van een neusriem afvragen. Het lijkt mij eerlijk gezegd veel vervelender om je mond dicht gebonden te hebben wat je beweging beperkt dan om gewoon iets in je mond te hebben. Maar zolang je geen paardenkop hebt kan je toch niet voelen wat vervelender is :Y) .


Modena weet het wel, als ik het hoofdstel eraf haal en op de neckrope verder ga. Dan krijg ik altijd zo'n blik van hehe, ik begrijp toch wel wat je bedoeld hoor, zie je nou wel dat dit ook prima gaat.

De eerste keer dat ik s'ochtends vroeg in de domeinen (bos, duin, strand) het hoofdstel eraf haalde vergeet ik ook nooit meer. Ze had van mijn vriend al geleerd om heel hard alle heuvels op te crossen. Moet ook, anders haal je sommige niet. Echt heel steil. Dus er komt een heuvel, ik maak een kusgeluidje voor de galop, en ze spuit naar voren. Ik schrik me wild, en denk oh nee daar gaat ze. Dus ik zeg easy omdat ik langzamer wil. Maakt ze de daaropvolgende galopsprong zo klein dat ik prompt met mijn neus op haar nek lig en me bedenk dat we zo de top niet gaan halen. Dus maak ik een klakgeluidje met mijn tong. Hup daar gingen we weer. Dit alles in 3 galopsprongen.
Ik zag paardlief nog net zo :roll: doen, van jeetjemina ik luister toch. Doe niet zo paniekerig.
Zelf had ik alleen maar zoiets van :wow: ik wist niet dat ze dat kon.

Als het aan haar ligt rijden we dus helemaal zonder iets. Maargoed zij heeft dan ook zo'n instelling van tja, luisteren moet je toch.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:21

liedje89 schreef:
cherrypower schreef:
Toch vraag ik me af (ik ben niet pro bitloos of pro bit) of dat bit niet gewoon heel vervelend zit ik bedoel gewoon altijd ook als je er niet aanzit.


Dat kan je je toch bijvoorbeeld ook van een neusriem afvragen. Het lijkt mij eerlijk gezegd veel vervelender om je mond dicht gebonden te hebben wat je beweging beperkt dan om gewoon iets in je mond te hebben. Maar zolang je geen paardenkop hebt kan je toch niet voelen wat vervelender is :Y) .


Mond dichtgebonden? Dat is onjuist gebruik van de optoming. Dan zit de neusriem te laag en te strak.
Daarbij gebeurd dat aan de lopende band bij bitgebruik, waar denk je dat een sperriem voor is?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:35

jwl schreef:
janderegelaa
Grote onzin imo
Ik rijd zowel paarden met en zonder bit
Ik gooi graag een van mijn hoofdstellen op een ander paard om te kijken wat de reactie is
Ik heb een aantal paarden gereden die imo fijner reageerde zonder als met bit
En ook een paar die met bit fijner lopen dan zonder omdat ze die duidelijkere communicatie nodig hebben

Onzin dat er dan verkondigd gaat worden dat ts dan ook niet beter gaat rijden zonder bit...
Mijn pony is er vele malen fijner door geworden en de gene die geen correct gebruik maken van de zit en benen worden direct met de neus op de feiten gedrukt
Hij vertikt het dan ook om te luisteren

Ruitertje die alles op lossen met de handen vallen dan ook direct door de mand

Het Ligt imo gewoon aan de combi paard en ruiter en zolang je niks probeert weer je het ook niet

Eerst zeg je onzin en daarna bevestig je precies wat ik schrijf en dus vind. Is het nu wel of geen onzin?

Overigens wordt mijn mening in de reacties hierboven bevestigd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:38

Bowen schreef:
janderegelaa schreef:
Maar jij gaat niet beter rijden op jouw pony als je bitloos gaat. Eigenlijk ben je het klassieke voorbeeld zoals een stukje eerder al geschetst is. Het gaat niet goed met bit, dan maar zonder bit. Dus het bit is de schuldige. En het is helemaal geen aanval van mij hoor want ik begrijp dat je gewoon lekker wilt rijden zonder "gedoe".

Mijn tegenargument bij bitloos rijden zou zijn dat ik vind dat een paard nóg meer oncontroleerbaar is dan ze al zijn mét bit. Dat is in de bak niet zo erg want dan kan hij nergens heen maar op een buitenrit is het heel vervelend. Ik ken ook een aantal mensen die als ze op buitenrit gaan toch maar wel het hoofdstel met bit in doen.

Daarnaast is het zo dat je met bitloos rijden niet zomaar harder met je hand kan zijn. De druk is dan weliswaar niet meer in mond maar op een andere plek van het hoofd. En nu komt het; als je met zachte hand en op je zit mét bit kunt rijden zijn er ook geen problemen! En dan zal dat met bitloos ook goed gaan. Als je dat dan nog wilt natuurlijk.


Ik ken dan weer mensen die buiten juist een hackamore gebruiken omdat ze daar meer controle mee hebben dan met een bit.
Verder heb je wel gelijk, als je goed rijdt maakt het eigenlijk niet zoveel meer uit waarmee je rijdt.

Een hackamore is misschien wel gemener dan een bit als iemand een (te) harde hand heeft, ik snap wel waarom ze daar meer controle mee hebben.