bitloos rijden ook negatieve effecten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:37

Schadelijk ja, maar net zo schadelijk als met bit zeker niet aangezien de kracht bij een bit op enkele vierkante mm terecht komt en bij bitloos over het algemeen op tientallen vierkante centimeters. Zolang de regel geldt dat druk gelijk is aan kracht gedeeld door oppervlakte, is het duidelijk dat met bit eenzelfde kracht veel schadelijker is.
Maar ik begin in herhaling te vallen denk ik.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:29

Wat ik een beetje mis in deze discussie is het effectief gymnastiseren van een paard. Mijn merrie van 29 houd ik dressuurmatig bij in de bak en dat doe ik absoluut met bit (dubbel gebroken trens), want zonder bit komen de oefeningen allemaal net niet volledig op het gymnastiserende punt, ze kan zich dan net aan dat laatste stukje stretchen onttrekken. Het hele riedeltje oefeningen kan ik voor het oog wel leuk rijden zonder bit, desnoods met een neckrope, maar het is voor het lijf niet effectief (genoeg).
Buitenrit doen we wel bitloos, ook met handpaard ernaast, allemaal geen probleem.
Op haar leeftijd wil ik de trainingen in de bak kort en effectief houden en daarom kies ik voor een bit.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:44

Genoeg paarden van die leeftijd die bitloos worden gereden en gezond zijn en fit gezien de leeftijd. Percentueel gezien ga je volgens mij meer paarden vinden van die leeftijd die nog gezond zijn bij het bitloze circuit dan bij het circuit met bit dressuurmatig.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:48

@waratje ik rij altijd bitloos dus ook dressuurmatig en ik krijg die gymnastische oefeningen wel goed voor elkaar. Maar ik snap wel dat je dan voor een bit kiest. Maar het kan dus wel bitloos. Denk dat dit per paard verschilt.

Wel merk ik dat mijn paard sneller op de voorhand kan lopen omdat het oprichten lastiger is zonder bit (voor mij omdat ik dan meer moeite heb met hem op z'n achterhand laten lopen). Met de nodige lessen en kijken wat het beste werkt gaat het nu wel stukken beter. Overigens....met een bit dook ie tot op de borst met z'n neus....dus in dit geval heb ik oa daarom gekozen voor bitloos. Hij pakt het erg goed op. Voor een impressie zie onze ibstagram

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:45

Er is al veel eerder iets mis gegaan in de opleiding als een bit een zodanige plek in neemt dat iets niet zonder lukt.
Gymnastische oefeningen rijdt je uiteindelijk ook gewoon op je zit. Teugelhulpen zijn voornamelijk voor stelling en buiging, en voor weerstand (hele en halve ophouding) en dat kan ook gewoon bitloos.
Dit gezegd is het wel zo dat heel veel dingen gewoon makkelijker kunnen gaan al is het maar omdat de mond gevoeliger kan zijn.

Bij verreden paarden begin ik zelf juist bitloos met gymnastiseren. Zodat ze zich in elk geval niet druk hoeven te maken om het bit waar ze in de meeste gevallen bang van zijn of geen fijne herineringen aan hebben als ze verreden zijn. Maar ik werk over het algemeen wel naar langzame acceptatie van het bit toe, omdat ik vind dat ze in elk geval niet bang moeten zijn van een bit.

@jensvl, je kunt niet stellen dat dressuur met bit rijden op zich zorgt voor problemen, of dat zonder bit rijden voor gezondere paarden zorgt.
Een paard kan ook bitloos volkomen verreden worden, en met bit tot op hoge leeftijd presteren.
Het gat er om hoe het paard gereden wordt en, niet onbelangrijk, op welke leeftijd het ingereden is en hoe, en welke weg van opleiding is gevolgd.
Waar paarden aan kapot gaan is te vroeg teveel moeten doen en dat te vaak moeten herhalen.
Het wedstrijdrijden zoals dat in Nederland erg wordt gestimuleerd, helpt daarbij niet.
Driejarigen zouden bv gewoon niet moeten mogen starten. Voor het zesde jaar in de M waar zwaardere verzameling wordt geeist, ook niet. De spronggewrichten zijn pas met zes volgroeid (en de rug nog later!) nu gaan ze prefentief spuiten in de spronggewrichten om ze heel te laten ipv het werk er gewoon op instellen.
De manie om een paard in een krulletje te trekken vanaf dag 1 helpt ook niet.
Maar een paard dat een gedegen langzame opleiding krijgt waarbij niet verder wordt gegaan voordat het eerdere goed bevestigd is en alles op elkaar ingesteld is en dat werkelijk aan de teugel gaat -en dat kan van heel laag tot afgebogen met de neus voor de loodlijn wat het hoofd betreft, maar houdt meer in dan dat- en niet in en krulletje, gaat gewoon gezond tot zijn dood mee, ook als het met bit gereden wordt....

Een bit zelf doet niks, hooguit kwijlen stimuleren. Het is de ruiter die het paard maakt of breekt, met of zonder bit.
Gezien het fet dat er niet zo heel veel ruiters meer een gedegen opleiding krijgen tegenwoordig zien we helaas ook veel kapotte paarden, maar het is niet zo dat mensen die bitloos rijden meteen maar betere ruiters zijn. En alleen een goede ruiter (M/F) houdt het paard lang heel. Sterker nog, een goede ruiter kan menig kapot paard oa via dressuur weer heel rijden...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:55

Daar ben ik het wel mee eens.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:05

Het ene paard is inderdaad het andere niet en mijn oude merrie is nog steeds veel soepeler en handiger met haar lijf dan mijn jongere merrie (dressuur gefokt). Die jonge rij ik bitloos en bij haar mis ik het bit niet, maar die heeft ook niet het gevoel van een "glibberaal in een emmer snot" zoals mijn juf het uitdrukt.
Een talentvolle ruiter zou het met die oude misschien wel voor elkaar krijgen zonder bit, maar ik ben geen talentvolle ruiter. Ik heb vaardigheden geleerd waarmee ik een heel eind kom en voor de precisie heb ik bij haar een bit nodig. Met bit kan ik haar wel exact op een punt de correcte stelling en buiging laten geven, zonder bit weet ze ergens een radertje weg te laten vallen. Het resultaat dat ik heb is een paard van 29 met een heel keurige bovenlijn, geen mens die haar zelfs maar boven de 20 schat als ze haar voor het eerst zien (en daarna ook niet, trouwens) ;)

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:39

Na heel veel lezen ben ik voor mijn 5jarige naar bitloos gegaan. Dit ging de eerste weken heel goed, erna tijd stil gestaan wegens winter. Tot we vorige maand geen enkele tempocontrole meer hadden, werd gevaarlijk. In samenspraak met lesgever hebben we er opnieuw een bit ingehangen en na 10min liep hij weer rustig. Waarom? Deze bitloze optoming was voor hem niet duidelijk, de druk was niet duidelijk. We rijden nu 2x met bit en 2x zonder bit :) De grenzen zijn voor hem duidelijker met bit en het aanduiden van die grenzen zijn (in dit geval) met bit veel paardvriendelijker dan zonder bit. Wel ben ik héél blij de stap naar bitloos gemaakt te hebben. Het heeft me heel veel geleerd over de werking van 'druk' en de logica van het paard hierachter.

Zoals magda_90 zei, is dit per combinatie van ruiterr en paard verschillend :)

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:06

Het moet bij jou én je paard passen inderdaad

Wij zijn dit weekend bitloos gestart op concours (rijd altijd bitloos) en ik kwam zowaar NOG iemand tegen die bitloos dressuurde zo leuk. Ik kreeg nog wel commentaar (heel vaak positieve, oh wat leuk of knap reacties) van een oudere dame "hang dat beest toch gewoon een stuk ijzer in de bek, doe toch normaal" die hebben we maar even genegeerd. Ben heel trots op hoe hij loopt

Afbeelding

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:18

De negatieve effecten van bitloos zullen echt niet opwegen tegen die van met bit. Ben het wel eens zoals al eerder gezegd is dat je met bit gewoon wat preciezer en duidelijker kunt rijden, vandaar dat ik zelf ook met bit rij.
Heb een tijdje noodgedwongen bitloos moeten rijden en dat was echt een leuke ervaring! We moesten beiden eerst wennen maar na een tijdje kregen we het goed voor mekaar en dan leer je toch weer op een andere manier tegen het rijden aan te kijken.
Zou het wel iedereen eens aanraden om te proberen. Niet omdat het beter is dan het bit, maar om eens te voelen hoe het rijden zonder bit is. Dan kom je jezelf heel snel tegen in dingen die je fout doet doordat je normaal via het bit kunt inwerken en die je zonder bit op een andere manier moet oplossen.

Peelie

Berichten: 13421
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:20

Storm, persoonlijk vind ik jou paard dus het typische bitloose plaatje geven. Hangerig, strak in de hals en buiging, strakke kaak van het hangen. Ik wordt daar niet zo vrolijk van. Dan zie ik liever een paard met bit wat op eigen benen loopt en minimale druk nodig heeft.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:19

Dit paard loopt met bit nog veel hangeriger en dieper. Is behoorlijk diep gereden vroeger met bit en daarom (oa) bitloos gaan rijden.

Ik ben het met je eens dat hij hangerig/zwaar op de hand loopt, zeker op die foto. Maar vergeleken met bit is het een verademing.
Afbeelding

Ik ben ook (nog) niet zo'n vreselijk ervaren/goede ruiter ben pas sinds een maand of 2 officieel gestart en rij veel buiten. Maar heb vooral veel lol met mn knol ;)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:34

Hangerig hoeft toch ook zeker niet (altijd) met bitloos te maken te hebben? Ik denk dat het eerder (no offence naar jou storm en ook niet naar jou bedoeld!) vaak eerder een gebrek aan kunde nog bij de ruiter, die hooguit minder zichtbaar zou zijn bij gebruik van een bit. Iemand die goed kan rijden zal zowel bitloos als met bit geen hangerig paard hebben :)

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:38

Ben ik volledig met je eens Maartje
Dit was een (groot) probleem toen ik mijn paard kocht. Door lange uitval van mij (bekkeninstabiliteit, rolstoel, bedrust maandenlang) hebben we lang niet gereden dus we pakken het eigenlijk nu pas 'echt' op. En dat is het enige, met een bitloos hoofdstel is het corrigeren van hangerig gedrag iets 'lastiger' omdat je (met dit systeem) op de kaken en niet de mondhoeken werkt.

@Peelie ik denk trouwens dat als het echt zon vreselijk hangerig beeld was we niet regelmatig boven de 195 punten reden in de dressuur ;) maar dat terzijde.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:42

@peelie: En ik wordt daar dan weer niet zo vrolijk van. Want wat is de reden dat het paard dit met bit wel doet en zonder bit niet? Zeker na voldoende training zou de juiste houding volgens velen toch ongeveer aangeleerd moeten zijn. Hoe komt het dan dat paarden over het algemeen niet meer deze houding aannemen als er geen bit in hangt.
Misschien omdat dit toch minder goed is voor het paard dan door velen gedacht wordt?
Nog altijd is dressuur een sport waarin veel paarden vroeg op pensioen moeten omdat het paard lichamelijke problemen krijgt. Bij bitloos komt dit voor zover ik weet een pak minder voor. Misschien juist omdat het paard minder snel gevraagd wordt in een bepaalde houding te lopen.
Volgens mij is de bewegingsvrijheid van het hoofd beperken met een stuk metaal in de mond om dit gedaan te krijgen en van de slechtste voor het welzijn op het paard. Gaande van pijn en schade in de mond tot rugproblemen en het foutief neerzetten van de voeten omdat de ruiter denkt dat het paard zo beter loopt.
De verzameling waarbij de achterhand de hardste klappen opvangt is zo een voorbeeld. Over het algemeen wordt geleerd dat de achterbenen beter zijn om gewicht op te vangen. Als we echter gaan kijken naar de voorhand zien we dat de voorbenen rechter zijn en de schouders niet rechtstreeks vast zitten aan de wervelkolom. Deze 2 dingen maakt dat de voorhand bij uitstek geschikt is om klappen op te vangen en de achterhand voornamelijk is voor de voorwaartse beweging.
Dat kissing spines en gevolg is van gebrek aan verzameling is ook zo'n theorie die maar op 1 klein iets steunt zonder rekening te houden met enige andere oorzaak. Ze kijken dan enkel naar de wervelkolom van het paard en zien dat deze bij verzameling en grotere ruimte tussen de wervels geeft. Dat er die de verzameling zwaardere klappen door de wervelkolom trekken, houden ze geen rekening mee omdat ze zich blind staren op de ruimte tussen de wervels.
Dat de veel belangrijkere oorzaken zoals hoeveelheid gewicht op de rug, het al dan niet passen van een zadel, de frequentie, duur en intensiteit waarmee gereden wordt, uit het zicht gelaten wordt is op zijn zachtst gezegd kortzichtig. Neen daarbij nog dat een gerenommeerd hoefsmid in de UK een sterk verband heeft aangetoond tussen pijn in de hoeven wat toonlanden veroorzaakt en kissing spines en de theorie wordt op zijn minst zeer twijfelachtig.
Wel kan er het volgende gezegd worden. Verzameld rijden door de achterhand onder te brengen kan helpen bij een paard dat op de toon land om kissing spines te voorkomen. Dit komt omdat een paard op de achterhoeven niet kan toonlanden. Maar een goede bekapping en de nodige rust lijken me dan beter dan het paard te dwingen te landen op het deel van de hoef dat in die omstandigheden pijnlijk is.

Zijn er veel bewijzen voor die theorie? Neen. Maar toch wel wat meer dan bewijzen voor het nut van verzameld rijden die ik gevonden heb. Al wie die bewijzen wil lezen moet het boek maar eens lezen van Pete Ramey. Er staan er een boel in. Zeker als je gaat merken dat veel paarden fout bekapt worden en veel te veel paarden ijzers dragen waar dit niet nodig is, die ook meestal hun problemen veroorzaken.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:33

Mijn hemel, hoeveel (biomechanische) onzin kan er bij elkaar worden geschreven %)
Dat er veel "dressuurpaarden" te vroeg met pensioen moeten heeft te maken met een aantal factoren, waaronder slechte begeleiding (les), intensiever gereden worden (wedstrijden moet je voor trainen), onverstandige huisvesting en gewoon domweg aantallen. De meeste paarden in NL, ook recreatief gereden paarden, worden met bit gereden. Sommigen worden goed gereden, met of zonder bit, en heel veel worden sh*t gereden met of zonder bit. Maar de bitloos gereden paarden worden zelden wedstrijdgericht getraind en zijn vaak paarden die ook meer vrije uitloop hebben en daarmee dus een lager blessure-risico hebben. Dus het vroeg met pensioen gaan ligt niet zozeer aan het bit als wel aan een combinatie van factoren.
En Storm, er zijn ook genoeg ruiters die met bit rijden waarbij ik me afvraag waarom ze zoveel punten krijgen. Zal wel een stukje sympathiepunten bij zitten. Om eerlijk te zijn wil ik ook niet zo'n hangerig beeld zien en vind ik het geen reclame voor bitloos rijden. De kunst van het dressuurrijden is juist dat je het paard kunt vragen om verschillende houdingen af te wisselen, maar wel altijd op eigen benen. Het "in de krul" is juist een aangeleerd houdinkje dat je juist niet wilt, meestal is het ook gecombineerd met een weggedrukte/hangende rug, helaas krijgt dat ook veel punten op wedstrijden als er mooi met voorpootjes wordt gewapperd.

Peelie

Berichten: 13421
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 04:12

Jensvl, sorry dat ik het zeg.... Maar wat een onzin zeg... Daar ga ik maar nieteens verder op reageren, want wat jij nu doet is appels met peren vergelijken.

Waratje, jij snapt hem.

En ja, ik rij zowel met bit als bitloos.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 06:08

Ik voel me eerlijk gezegd behoorlijk rot en aangevallen. Bedankt voor dat gevoel dames. Alsof ik de puntjes krijg omdat ie met z'n beentjes wappert...

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 06:13

We werken ons een ongeluk aan die houding en het word al beter de laatste tijd maar ik rijd nog maar in de B he dames. Dus kan nog niet van mezelf en m'n paard volledige verzameling op de achterhand verwachten.

Nu graag weer on topic en niet meer mijn rijden beoordelen want daar vroeg ik niet om

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:51

Storm, het is niet bedoeld als aanval, maar je foto maakt heel zichtbaar wat heel veel gebeurt bij bitloos dressuur rijden (en ook bij het dressuurrijden met bit, alleen geeft het dan net weer een iets ander plaatje). En ja, ook bij mij kun je dit soort foto's maken als ik met m'n jonge paard rijd, die is ook nog niet consequent over 4 benen. Verzameling hoeft helemaal niet, maar op de foto loopt je paard echt op de voorhand en wat je wil (ook in de B) is dat de verdeling gelijkmatiger is, zeg maar recht in evenwicht. Bij verzameling gaan ze achter wat zitten en komt daarmee de voorkant echt omhoog, dan is de verdeling sterk naar achteren gelegd. Dat is leuk om naartoe te trainen, maar geen noodzaak om het gemiddelde paard gezond oud te laten worden.
En op zich heb je een leuk paard en je eigen houding is keurig, dus met verder netjes de oefeningen rijden kan ik me best voorstellen dat je heel redelijke punten krijgt, maar je wil hem wel meer van die voorhand afhebben.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:14

Dankjewel voor je reactie waratje ik reageerde Gister misschien wat te emotioneel maar we zijn daar hard mee bezig alleen zoiets kost tijd. Vandaag weer met m'n instructrice bezig met meneer duikboot ;)

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:22

Veel (leer)plezier met je les. Hier ook vanmiddag weer les ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:14

Waratje schreef:
Mijn hemel, hoeveel (biomechanische) onzin kan er bij elkaar worden geschreven %)
Dat er veel "dressuurpaarden" te vroeg met pensioen moeten heeft te maken met een aantal factoren, waaronder slechte begeleiding (les), intensiever gereden worden (wedstrijden moet je voor trainen), onverstandige huisvesting en gewoon domweg aantallen. De meeste paarden in NL, ook recreatief gereden paarden, worden met bit gereden. Sommigen worden goed gereden, met of zonder bit, en heel veel worden sh*t gereden met of zonder bit. Maar de bitloos gereden paarden worden zelden wedstrijdgericht getraind en zijn vaak paarden die ook meer vrije uitloop hebben en daarmee dus een lager blessure-risico hebben. Dus het vroeg met pensioen gaan ligt niet zozeer aan het bit als wel aan een combinatie van factoren.
En Storm, er zijn ook genoeg ruiters die met bit rijden waarbij ik me afvraag waarom ze zoveel punten krijgen. Zal wel een stukje sympathiepunten bij zitten. Om eerlijk te zijn wil ik ook niet zo'n hangerig beeld zien en vind ik het geen reclame voor bitloos rijden. De kunst van het dressuurrijden is juist dat je het paard kunt vragen om verschillende houdingen af te wisselen, maar wel altijd op eigen benen. Het "in de krul" is juist een aangeleerd houdinkje dat je juist niet wilt, meestal is het ook gecombineerd met een weggedrukte/hangende rug, helaas krijgt dat ook veel punten op wedstrijden als er mooi met voorpootjes wordt gewapperd.


Dat is waar ik denk over wat er altijd gezegd en geschreven wordt over de noodzaak van verzameld rijden omdat ze daar geen rekening houden met de volledige biomechanica. Als ik ergens fout ben in de uitleg van het skelet of andere punten mag je dat zeker laten weten. Naar mijn inzien heb ik tegen verteld. De voorbenen zijn beter geschikt om klappen op te vangen. Er is een sterk aantoonbaar verband tussen kissing spines en toonlanden (en veel sterker verband tussen het al dan niet verzameld rijden). Met bit is het eenvoudiger om een paard anders te laten lopen omdat pijn als prikkel gebruikt wordt. Op achterbenen kan een paard niet toonlanden. Het bit het veel negatieve effecten op het volledige paard. Het hoofd van het paard is zijn evenwichtsorgaan. Dat moet zo vrij mogelijk kunnen bewegen. Een zoals je zelf aangeeft, houding is niet zo belangrijk als wel intensiteit van rijden, hoe het paard gehouden wordt en dergelijke. Als er fouten inzitten mag je er altijd op wijzen.

Ik vind het altijd wel leuk om te horen hoe dat vrijwel elke keer dat mensen iets zeggen over het negatieve van rijden met bit, dit altijd onmiddellijk wordt afgedaan als pseudowetenschappelijk, maar ze tegelijkertijd vrijwel nooit zeggen waar de fouten zitten en waarom het fout is. Daar waar diezelfde mensen alles direct geloven waar dat ze voortborduren op 1 klein stukje informatie waarvan dat ze geen bewijs hebben dat dat stukje informatie überhaupt van toepassing is op wat ze denken.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:19

jensvl schreef:
Met bit is het eenvoudiger om een paard anders te laten lopen omdat pijn als prikkel gebruikt wordt.


Pijn als prikkel? :')
Ik weet niet waar jij hebt leren rijden met bit..

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:57

Ik rijd zonder bit omdat de meeste bitten altijd pijn veroorzaken. Kijk maar eens wat het paard erover te zeggen heeft op wedstrijden. Dan mag je zelfs al naar de top van de dressuur gaan. Het zou niet mogen. Dat klopt. Maar het gebeurt veel te veel. En een andere reden kan ik niet bedenken waarom paarden het zonder bit ineens niet meer willen om volledig juist in die houding te lopen, of het toch minder snel doen.

Maar het is waar dat een goed passend bit dat met zeer weinig kracht gereden wordt (en die kracht zou toch niet meer mogen zijn dan net iets meer dan de teugel opnemen), geen pijn veroorzaakt. Maar volgens onderzoek blijkt dat zelfs heel ervaren mensen die denken dat ze met zeer weinig kracht rijden, al snel een kilo of meer kracht zetten gemeten op de teugels en dat de gemiddelde ruiter een kilo of 5 gebruikt. Gemeten op de teugels. Dit komt terecht op het zeer kleine oppervlakte was het bit effectief contact maakt met de mond.

Maar kan je zonder pijn met bit rijden? Ik denk van wel, maar het vergt een veel lagere druk dan die 1 kilo. Zijn er paarden die geen last hebben van een bit? Ja, af en toe zie ik een paard met bit dat geen protest vertoond. Maar dat komt waar ik ook maar ga kijken, op wedstrijd of tijdens trainingen in lage en hoge dressuur bedroevend weinig voor. Ik denk dat 1 tot 2 op de 20 nog relatief positief is aangezien het bij dit enkelingen ook nog die voorkomt bij vertragen of het rijden van een acht. Maar er zijn uitzonderingen waarbij het bit echt goed in de mond ligt, en waar de ruiter en het paard dermate getraind zijn dat ze nooit meer dan een paar gram teugeldruk nodig hebben. Ook niet bij het afremmen.

De vraag moet misschien niet zijn of je pijnloos met bit kan rijden, maar waarom je het risico zou willen nemen het paard veel pijn in de mond te bezorgen.

Een natuurlijk kan je met bitloos ook het paard veel pijn berokkenen, maar het zal meer kracht vergen dan dat gemiddelde van 5kg teugeldruk. Een ook hier vind ik het zelf van groot belang dat de ruiter met zo weinig mogelijk druk rijdt.
Ik vind dat ieders streven zou moeten zijn om zonder hoofdstel het paard in de basis te kunnen sturen (met een minimum aan beendruk). Ik heb al heel wat buitenritten gemaakt waarbij ik de teugels niet gebruikte. Op plaatsen die veilig waren zelfs met hoofdstel af gereden (terwijl er gras stond). Ook bij bitloos rijden zou dat het doel dus moeten zijn.

Ik heb gemerkt dat hoe minder hulpmiddelen je gebruikt hoe vrijer het paard kan bewegen. Een paard zonder hoofdstel en zadel beweegt enorm vrij en dat geeft een zalig gevoel. Ik heb nog nooit meegemaakt of zelfs maar het gevoel gehad dat het dreigde hiervan een blessure te krijgen. Hoek rijden zonder zadel af te raden valt bij overgewicht of bij een paard dat reeds een slechte rug heeft.
De mogelijkheden van het paard om het ruitergewicht te compenseren zijn zo veel groter als er geen hulpmiddelen gebruikt worden.
En zonder hoofdstel en zadel rijden leert je enorm goed mee gaan met de bewegingen van het paard op korte tijd. Zodanig dat je op korte tijd leert om vast te plakken aan de rug waardoor de klappen die zeker bij lichtrijden voorkomen zo goed als weg zijn.

In mijn opinie train je een paard vanaf veulen met het leren wijken op heel lichte druk, dan veel buiten wandelingen aan de hand maken en verder heel veel weidegang. Tot ze 4 a 5 jaar zijn geen zadel op de rug. Vanaf die leeftijd leren wennen aan zadel op de rug. Vanaf 5 af en toe een klein maar dood gewicht in het zadel (bvb een zandzakje van 20 kilo goed vastgesjord. Vanaf 6 jaar af en toe een ruiter op de rug voor een korte tijd (veel buiten wandelen over haar ondergrond blijft). Dat rustig opbouwen en vanaf 7 jaar meerdere malen per week een tijdje rijden. Vanaf 8 beginnen rijden zonder zadel.
Dit in combinatie met goede huisvesting (zo veel mogelijk weidegang), geen hoefijzers zolang ze niet echt nodig zijn en geen bit.
Mijn ervaring tot nu toe is dat dergelijke paarden een lang actief leven als goed rijdier tegemoet gaan.