bitloos rijden ook negatieve effecten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:45

Ik denk zelf niet dat de pensioenleeftijd door bit of bitloos komt of door de houding waarin paard loopt. Mij lijken inderdaad huisvesting, intensiviteit van het rijden, een passend zadel en een passende ruiter van belang. Ook denk ik dat de leeftijd van inrijden ontzettend meespeelt.

Aan micromanagement over de houding van mijn paard heb ik zo langzaam echt een hekel gekregen. Nu rijd ik ook geen dressuur. Mijn pony en ik rijden alleen buiten, over alle soorten ondergrond. Haar hoofd heeft ze dan hard genoeg nodig om evenwicht te houden. Soms moeten er eens hekjes open en dicht vanaf haar rug, dan moet ik ook haar linker achterbeen kunnen omzetten en een halve stap naar achter gaan. Ik bedoel maar: mijn paard moet ook luisteren, zich precies laten sturen en het tempo onder controle houden.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat een bit gewoon niet lekker zit, ook als er geen enkele druk op staat. Zo'n ding dat in je mond zit terwijl je moet lopen kan fysiologisch ook nooit fijn zijn. Al die bochten en rondjes in een bak lijken me lichamelijk en geestelijk zwaar voor een paard en vast contact heeft imo geen toegevoegde waarde.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:52

Mee eens. Ik denk ook niet dat met bit per definitie snellere slijtage betekent, maar wij daar het vragen van een bepaalde houding dat volgens velen enkel goed gaat met bit geen toegevoegde waarde heeft.
Ik kan me dus goed vinden in je uitspraak appelmoes_11

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:28

Appelmoes_11 schreef:
Aan micromanagement over de houding van mijn paard heb ik zo langzaam echt een hekel gekregen. Nu rijd ik ook geen dressuur. Mijn pony en ik rijden alleen buiten, over alle soorten ondergrond. Haar hoofd heeft ze dan hard genoeg nodig om evenwicht te houden. Soms moeten er eens hekjes open en dicht vanaf haar rug, dan moet ik ook haar linker achterbeen kunnen omzetten en een halve stap naar achter gaan. Ik bedoel maar: mijn paard moet ook luisteren, zich precies laten sturen en het tempo onder controle houden.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat een bit gewoon niet lekker zit, ook als er geen enkele druk op staat. Zo'n ding dat in je mond zit terwijl je moet lopen kan fysiologisch ook nooit fijn zijn. Al die bochten en rondjes in een bak lijken me lichamelijk en geestelijk zwaar voor een paard en vast contact heeft imo geen toegevoegde waarde.

Ik weet niet wat bochtjes rijden te maken heeft met bit of geen bit?

Wat betreft een bit in de mond hebben, je met natuurlijk niet gaan vergelijken met je eigen mond.
Een paardenmond is zo´n halve meter lang en hij ademt er niet door. Daarbij is er ook nog ruimte tussen kiezen en tanden. Het bit ligt niks te doen tot we hulpen gaan geven. En hoe die hulpen gegeven worden bepaalt of het onaangenaam is en of er schade komt.
Denk aan een oorbel. Je oorlelletje is zeer gevoelig, zo niet het gevoeligste lichaamsdeel. Toch kun je vrij veel kracht op een oorbel zetten als je het maar geleidelijk aan opvoert. Lichte bewegingen worden niet eens als hinderlijk opgemerkt. Ga je plots trekken, tja, dan doet het zeer en kan het zelfs doorscheuren en dus blijvende schade veroorzaken.
Er is een verschil in een kind aan het oor meesleuren (auw) en een kind via het oor duiden dat het een bepaalde kant op moet of langzamer moet gaan.

En dat vaste contact (constate aanleuning) maakt nou net dat de hulpen niet plots komen waardoor ze pijnlijk kunnen zijn...
Áls je dan een bit gebruikt en er komen veel opvolgende hulpen, kun je maar beter zorgen dat er contact is zodat ze meteen gevoeld worden en niet pas als er ineens spanning op de teugels komt...
Zie het als braille lezen. Daar heb je ook je handen voor op het papier om de bobbels te voelen maar ook de leegtes ertussen, om verband te voelen....


En ook een paard aan de teugel met bit kan zijn hoofd wat hoger of lager brengen, de hals strekken etc, dit laatste wordt zelfs in elke proef gevraagd, juist om te tonen dat het paard niet in een gemaakte houding blijft (als het goed is).
Er wordt in een proef niet om een starre houding gevraagd, maar om een constante aanleunig (de reden daarvoor heb ik hierboven al aangegeven). Daar zit verschil in!

Dat er ook in de hogere regionen van dressuur mensen bitten verkeerd gebruiken wil niet zeggen dat een bit zelf verkeerd is...

Het komt altijd weer neer op hoe je een paard opleid.
En een gedegen dressuuropleiding bestaat helemaal niet uit bakwerk. Integendeel, de eerste jaren ga je zoveel mogelijk het terrein in en rechtuit om vastvoetigheid en balans onder de ruiter te ontwikkelen en daarna ga je pas aan figuren en andere oefeningen beginnen die je trouwens ook prima buiten kunt oefenen.
Een correct opgeleid dressuurpaard kan ook op het strand gewoon een proefje rijden. Het is gewoon gehooraam aan hulpen.
Waar het om gaat is dat het paard, om het in je eigen woorden te zeggen gaat: " luisteren, zich precies laten sturen en het tempo onder controle houden." Dát is nl het doel van dressuur. Jij doet dus ook gewoon aan dressuur....
Wat je tegenwoordig in de ring ziet zijn helaas vaak juist helemaal geen correct opeleidde paarden, maar dat zegt meer over de mentaliteit van de ruiter dan over gebruik van bit ja of te nee.


Als iemand niet gelooft dat een slechte houding een paard vernielt, heeft die nog niet te maken gehad met verreden paarden of herkent ze niet. Het is cruciaal dat een paard zichzelf goed draagt en zijn evenwicht goed verdeelt. Een en ander kan met en zonder bit bereikt.

Er zijn geen argumenten om persee met bit te rijden, maar ook geen argumenten om persee zonder bit te rijden. Het blijft gewoon een keuze en vooral ook per geval, er paard kijken wat het beste gaat.
Het is onzin om gevechten met je paard te hebben omdat je vindt dat het met bit greden moet worden, maar het is net zo goed onzin om gevechten te hebben met je paard omdat je vindt dat het persee zonder bit gereden moet worden. dat levert de schade op. Uiteindelijk zoek je naar de meest stressloze oplossing en die ligt niet altijd in bitloos.
(Ik kijk alleen maar naar mijn oudje dat veel pijn van neusriemen en kinkettingen heeft gehad en geniet van vrijheid op zijn neus.)

Zowel bitloos als met bit kán schade opleveren en zowel bitloos als mét bit kan volkomen paardvriendelijk zijn. De ruiter moet gewoon paardvriendelijk zijn....

Zeg nou zelf, bitloze ruiters, zouden jullie, als jullie jullie paarden toevallig wel een bit indeden, daar aan gaan zitten trekken?

De ruiters die hangen aan bitten en altijd in conflict zullen zijn met de paarden die ze rijden zijn gewoon slechte ruiters. Daar hoef je de bitten niet de schuld van te geven....

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:18

Oh, ik ben het er mee eens dat paarden van een slechte houding kapot gaan. Soms voorgoed. Denk maar aan rollkur ed.
Alles waarmee je een paard in een houding trekt is echt heel slecht.

Ik ben het ermee eens dat een goed ruiter niet aan de teugels hoort te hangen. Komt af en toe voor, maar daar heb ik het niet over.
Ik zie gewoon heel veel protest zelfs bij ruiters in de dressuurtop, waar je toch zou verwachten dat ze goed genoeg kunnen rijden. Niet dat ze slecht rijden als wel met een te sterke hand om met dat bit bij hun paard te rijden.
Zoals al eerder gezegd is het niet pijn doen van een paard bij gebruik van het bit veel moeilijker.
Waar je bij het gebruik van een bit je paard bij de druk van een kilo pijn zult doen (druk die zelfs zeer ervaren mensen die denken te rijden met minder, gebruiken), zal je dat bij bitloos niet hebben zolang je niet praat over een hefboomsysteem.

Ik vind alleen een ding redelijk raar. Hoe komt het dat mensen het ooit normaal zijn gaan vinden om een paard standaard en stuk staal in de mond te leggen om het dier te besturen. Ik bedoel maar, als ik morgen mijn hond en stuk staal in zijn mond leg en daarmee gaan wandelen buiten, dan denk ik dat de mensen raar gaan kijken en misschien zelfs de Dierenbescherming langs zal komen.
Het klinkt gewoon redelijk grof om te doen.

De noodzaak van een bit bestaat denk ik echt niet. Dat wil niet zeggen dat het niet op een vriendelijke manier gebruikt mag worden. Het is gewoon de vraag waarom je het zou willen. Uitzonderingen daar gelaten die een ervaring hebben gehad zodat ze alles rond de neus haten en die je niet met nekring wil of kan rijden. Maar ik denk dat je kunt zeggen dat een paard dat je zelf hebt vanaf je geboorte en zelf goed hebt getraind, je nooit een bit hoeft in te doen en dat beter ook nooit doet.
Al eens gezien hoe de lagen van de mond en de beenderen eronder eruit zien bij de schedels van paarden?
Hier is een kleinschalig onderzoek over geweest met maar enkele schedels (rond de 10). Het is niet zo uitgebreid als ik zou willen, maar het is het eerste onderzoek dat dit onderzocht heeft. Ik hoop dat ze over enkele jaren met een breder onderzoek komen.
Als ik het nog terug vind, zal ik het hier onder posten.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:42

http://www.bitloospaardrijden.info/gebitslijtage.php
http://www.bitloospaardrijden.info/krachten.php
Misschien toch eens leuk om door te lezen.
Niet alles klopt volledig wat betreft de pagina over krachten mijns inzien. Maar de basis klopt wel. De druk die je zet komt veel harder aan op het deel van de mond waar het bit contact maakt met de mond.
Er zullen wel fouten in staan. Ik denk zelf dat de berekeningen waaruit de vermenigvuldigingsfactor komt, niet volledig kloppen. Maar goed, ik denk dat de meeste artikelen zich daar wel schuldig aan maken. Daar gaat het niet om. De basis natuurkunde klopt wel. En de factor die genomen wordt is waarschijnlijk niet de genoemde 90 maar eerder rond de 10 in mijn ogen. Maar dat is nog zeer veel.
Ik moet eens meer opzoeken over de berekeningen die in dat artikel gebruikt worden om te kijken in hoeverre de oppervlakte van hand en teugel van toepassing is in dit verhaal, maar ik vermoed dat dat niet volledig klopt.
Maar goed, Bekijk het eens voor zij die interesse hebben.
Extra commentaar: ik denk niet dat elk paard dat met bit wordt gereden deze soorten bevat, maar echt wel een groot percentage. Dus neen, een bit hoeft niet schadelijk te zijn. Maar het is dat effectief veel sneller dan bitloos. Dat durf ik wel te zeggen na het lezen van dat onderzoek.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:58

Het probleem met dergelijke onderzoeken is dat ze specifiek zoeken naar schade. Die is altijd aan te tonen omdat er altijd paarden zullen zijn die schade hebben opgelopen. Het bewijst echter niet meer dan dat een bit schade kán veroorzaken (en niemand die dat tegen zal spreken), niet dat het dat altijd doet.
Voor zo´n onderzoek zou je een grote groep paarden die nog nooit een bit in hebben gehad moeten laten bereden door enerzijds een kundige ruiter en een controle groep door k-t ruiters en een controle groep bitloos en dan na jaren eens wat onderzoeken gaan doen via mri ofzo of anders na hun dood op de snijtafel.

Wil er ook wel op wijzen dat veel van die onderzoeken Amerikaans zijn en met name gaan over stangbitten waarbij men met een losse teugel rijdt en dan plotseling er aan gaat hangen om te remmen, en aan nekreining doet wat soms het hoofd van het paard totaal kantelt in extreme gevallen. Het is inderdaad te verwachten dat dergelijk rijgedrag zijn sporen nalaat. En ook daar: de goede westernruiters rukken helemaal niet aan teugels.

Overigens zou je precies zo´n onderzoek los kunnen laten op bitloos gereden paarden en dan aan gaan tonen dat er wonden en botslijtage kan ontstaan (als dingen losjes zitten en je trekt en/of zaagt genoeg en de neuriem is heel smal, hard, gekarteld, bol of ruw of allemaal) en zelfs neusbotten gebroken kunnen worden als er maar genoeg kracht wordt gezet op een neusriem die te laag zit....
Het is maar wat je aan wilt tonen...
Maar ook dan ga je voorbij aan verschillen en hoe ze gebruikt worden...

Wat betreft de krachten, het is niet zo dat kracht op zich iets schadelijks is of zelfs pijnlijk, of dat nu op de neus of in de mond is.
Wat schadelijk en pijnlijk is, zowel op de neus als in de mond, zijn plotselinge krachten die losgelaten worden met een smal hard oppervlak, of extreme krachten. Beide horen niet thuis bij paardrijden. (Heb dit al aangegeven met het voorbeeld over de oorbel.)

Dat mensen op een gegeven moment metaal gingen gebruiken is niet zo raar. Een touw door de mond (er werd best al vroeg gedaan aan het besturen van een paard via de mond) was aan heviger slijtage onderhevig en veroorzaakte vast ook wel wonden. Het was dus meer een logish gevolg dan plots uit het niets dat ze met een stuk metaal, harder en gladder, in de mond aankwamen.
Verder kun je je misschien niet meer in de gedachtengang plaatsen van mensen duizenden jaren geleden, maar ik denk dat ze andere iedeeën hadden over dieren "bedwingen" dan tegenwoordig.
De dressuur zoals we dat kennen van de FEI is veel jonger dan het gebruik van een bit op zich.
En misschien leuk om te weten, er zijn altijd, zelfs door de oudste geschiedenis van rijden heen, stromingen geweest van hoofdstelloos en bitloos rijden naast mensen die wel een bit gebruikten en er zijn altijd ruwe ruiters geweest (romeinen) en paardvriendelijke (grieken).

Ik wil je er nogmaals op wijzen dat ruiters in de top misschien wel goed zouden moeten kunnen rijden, maar over het algemeen zijn ze gewoon goed in het uit een paard krijgen van wat ze willen tonen en dat hoeft niet altijd correct of paardvriendelijk gedaan te worden. Ook in de top zie je best veel onbekwaamheid wat betreft paardvriendelijk rijden betreft. Daar gaat het ze namelijk niet om. ;) Gelukkig is de FEI nu aan het ingrijpen omdat ze ook wel zien dat het zo niet langer kan en er is hoop op verandering.
Maar dat is een heel andere discussie.

Ik wil alleen maar zeggen dat je voor een voorbeeld van "goede ruiter" misschien wel juist niet in de dressuurring moet kijken. Al is het maar omdat veel mensen die zich serieus toeleggen op correcte opleidingen voor de paarden, vaak juist helemaal geen wedstrijden rijden.

En dat ik met een goede ruiter "iemand die correct rijdt" bedoel en niet "iemand die de top haalt". Hoewel het een het ander niet uit hoeft te sluiten.

Ruiters die correct rijden zijn er niet zoveel. Er zijn zelfs lesgevers die hun leerlingen van meet af aan de verkeerde dingen bijbrengen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:16

Ik kan me werk vinden in wat je zegt. Ik denk dan ook dat het mogelijk is om met bit te rijden is zonder pijn, maar het vereist net wat meer kunde. Je kan het paard gewoon sneller pijn doen als we kijken naar een juiste optoming bij beiden die goed past.
Ik vind het een leuke reactie die wat extra info heeft gegeven aan mij. Dat verhaal van de oorlel klopt wel redelijk, maar in mijn ogen niet volledig omdat ook als ik langzaam aan je oor ga trekken, je pijn zaak ondervinden als dat te hard is. En bij dit verhaal mist het deel dat de druk aan jou zijde dan groter is dan aan mijn zijde. Maar het klopt zeker dat druk langzaam opbouwen beter is dan met een snok. Mensen die stamdaard aan een paard snokken met of zonder bit zouden ver van paarden vandaan moeten blijven.
Ik vind het ook leuk om te zien dat de FEI dat misschien verandering in gaat proberen te brengen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:06

https://www.youtube.com/watch?v=UnyviDq4c0I

Mooi voorbeeld van correct rijden. Er is geen spanning op de teugels, alleen minimaal contact. Je kunt ook zien dat het paard vrijheid heeft om zijn hoofd wat te bewegen.(Later in galop wordt dit anders omdat hij het paard met de schouders recht voor de achterhand wil krijgen, daar moet uiteraard het hoofd ook "rechtgezet".)
De ruiter heeft een goede ontspannen zit met "losgelaten" armen.

Ik heb deze video gekozen omdat er engelse ondertiteling bij is (hoewel slecht leesbaar) en hij uitlegt wat hij doet en waarom.

Na tien minuten zegt hij bv dat het paard nog een beetje een probleem heeft rechts en hij "discreet een oplossing zoekt om het paard niet te irriteren". Oftwel conflict uit de weg gaande.
Op de 13e minuut benadrukt hij nog een keer:"Nooit proberen moeilijkheden te winnen met kracht, met, hoe zeg je dat, bruutheid. Het moet met genegenheid, met ruitergevoel. Dat kun je niet kopen, dat krijg je met principes , hoe je op je paard gaat zitten, met genegenheid en liefde voor paarden."
Hij laat zien dat na een paar minuten specifieke oefeningen het paard rechts al beter geeft.
Op 15e minuut geeft hij weer aan dat het paard rechts wat lastig is, maar dat dit opgelost moet worden zonder in gevecht te gaan, zonder de hulpen krachtiger te laten worden, wat de paarden nerveus maakt. Hij laat hem weer een specifieke oefening doen. (Renvers)
Oftwel, op geen enkel moment grijpt hij naar kracht of geweld om iets voor elkaar te krijgen.
Dát is een "goede ruiter" zoals ik dat bedoel.
De video laat ook niet een perfect gaand paard zien, maar juist hoe je dingen oplost als het niet helemaal naar wens gaat, zonder tot dwang/kracht over te gaan.

Je ziet ook dat tussendoor vrije teugel wordt gegeven en dat hij aan strijken over de manen doet (een hand naar voren brengen).

Hij zegt trouwens ook dat je een paard niet bang/nerveus moet maken voor je been door gebruik van je hielen of sporen.

Hij geeft ook aan dat hij niet het beste leervoorbeeld is omdat je zijn hulpen niet echt kunt zien, je moet het allemaal voelen.

Deze "mestres", die in Portugal gelukkig nog wel te vinden zijn, maar Nederland ook gekend heeft (ik kreeg er vroeger les van) zijn ritmeesters, ze zijn bezig met de leerschool van het paard en ruiter, en doen niet aan wedstrijd rijden.

Ik wil ook even benadrukken dat als ik oefeningen die om stelling vragen bitloos wil doen, ikzelf wel degelijk straffer contact moet hebben om de stelling te kunnen realiseren. Ik heb nog niet uitgevogeld hoe dat met minimaal contact kan bitloos als een paard zelf nog niet bekend is met de oefeningen.
Als iemand tips heeft houd ik me aanbevolen.

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:20

Je filmpje is niet te bekijken Lusitana.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:08

Ik kan het filmpje wel zien. Heb je misschien een verouderde plug-in of flash player Peelie?

@Lusitana: Ik heb nog niet de tijd gehad om het filmpje volledig te bekijken, maar ik ga dat zeker nog doen. Bedankt voor de link.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 01:44

@lusitana ik heb dat qua stelling eerst als grondwerk gedaan. Uitdagen met af en toe heel weinig druk vragen en bij de minste reactie meteen release. Daardoor hoef je geen kracht in te zetten. Als hij dat kent kun je de oefening onder het zadel gaan doen

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 02:25

Ik denk niet dat het bitloos rijden opzich schadelijk is, maar wel als je het verkeerd gebruikt. Net als alle andere (hulp)middelen die we gebruiken rond de paarden ;)
Mensen die de neus beschadigen met bitloos rijden, zouden heel snel hun rijstijl aan moeten passen of niet meer op een paard moeten stappen.
Ik rij zowel met bit als bitloos. Als ik naar buiten ga rij ik soms met een touwhalstertje. Maar als ik echt train, rij ik met een bit. Het is een feit dat het veel makkelijker is om nieuwe dingen aan te leren met bit, je kan veel preciezer zijn. In ieder geval de dingen die ik van mn paard vraag. Zelfde verhaal met sporen. Wanneer ik train rij ik met sporen. Daarna bouw ik t af naar mn kuit.
Het klinkt misschien wat raar voor een persoon die niet zo bekend is in t western rijden, horsemanship training.
Maar het is te vergelijken met een touchscreen. Wanneer je een pen hebt voor je touchscreen, is t veel makkelijker om precies te tikken dan wanneer je dikke vingers hebt. Dat is t zelfde met een bit en sporen. Wanneer je paard alle hulpen begrijpt, kan je t uitbouwen naar alleen je kuit en bitloos of zelfs hoofdstelloos. In andere woorden; uiteindelijk wil je dat ze alles goed doen met alle of geen hulpmiddelen.

Met een paard waar je alleen mee buiten gaat rijden, zijn imo geen nadelen aan. Zolang je paard goed getraind is en jij weet hoe vriendelijk te rijden.

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 05:46

jensvl schreef:
Ik kan het filmpje wel zien. Heb je misschien een verouderde plug-in of flash player Peelie?

@Lusitana: Ik heb nog niet de tijd gehad om het filmpje volledig te bekijken, maar ik ga dat zeker nog doen. Bedankt voor de link.

Nee. Ik doe alles mobiel.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:46

Storm2009 schreef:
@lusitana ik heb dat qua stelling eerst als grondwerk gedaan. Uitdagen met af en toe heel weinig druk vragen en bij de minste reactie meteen release. Daardoor hoef je geen kracht in te zetten. Als hij dat kent kun je de oefening onder het zadel gaan doen

Ik heb op het moment geen paard wat er aan toe is maar ik zal het onthouden en proberen.

Wat betreft het net kunnen zien van het filmpje, het staat gewoon op youtube zonder restricties, dus daar ligt het niet aan.

brendy29
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Overijssel

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:57

Mee eens! @Eileen_

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:19

Optoming met of zonder bit bij verkeerd gebruik even schadelijk voor een paard. Dus bij problemen in de aanleuning word dit altijd veroorzaakt Door de ruiter of er moet een medische oorzaak aan ten grondslag liggen

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:25

Prettige ruiter op het filmpje, Lusitana. Zouden veel stang- en trensruiters een voorbeeld aan mogen nemen. :j

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 09:30

Ik denk nu ook wel dat een goede aanleuning eerder afhangt van de ruiter en een correcte zit van de ruiter dan dat het afhangt van een bit...

Damon26

Berichten: 138
Geregistreerd: 14-02-11

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:03

alles kan een negatief effect hebben, ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat. bitloos hoeft niet vriendelijker te zijn dan met bit en andersom. als je met bitloos te veel druk geeft kan dat ook erg onprettig zijn voor het paard, alleen dan niet in de mond.

Ninapaard98
Berichten: 60
Geregistreerd: 29-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:27

Natuurlijk heeft bitloos rijden ook negatieve effecten. Alles kan negatieve effecten hebben. Met bit rijden kan negatieve effecten hebben, zonder bit rijden ook. Maar met bit rijden hoeft geen negatieve effecten te hebben en zonder ook niet, mits juist gebruikt. Ik heb geen voorkeur voor bitloos of met bit. Beide hebben voordelen en nadelen en beide kunnen fout zijn.

brendy29
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Overijssel

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:51

Het zal vaker aan de ruiter liggen en hoe deze rijdt. En het kan nog wel een prachtruiter zijn, ook die maakt fouten. En als een paard een keer schrikt en je dan per ongeluk aan de teugels hangt ofzo, dan zal dit zowel met bit als zonder als vervelend ervaren worden voor het paard.

Goner
Berichten: 295
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:40

Zoals hierboven al werd gezegd, het heeft geen negatieve effecten. Als je er maar goed mee om gaat. Wel DENK ik dat het makkelijker is voor je paard om aan de kletter te gaan omdat zo'n ijzertje net iets sterker is dan een neusriemetje.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:00

Of het ijzer veroorzaakt meer pijn als de ruiter daar hard aan trekt bij het op de kletter gaan waardoor het paard nog meer in paniek geraakt en net veel minder snel stopt.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:23

Ik gebruik bij paarden die makkelijk aan de kletter gaan idd juist geen bit. Of een tweede paar teugels aan een neusriem om ze daarop te stoppen...

Het is waar, het veroorzaakt pijn als je daar aan gaat hangen en dat doen de meeste ruiters als reactie, waardoor het paard de vlucht aanhoudt. het vlucht dan niet meer van waar het van schrok, maar probeert van jou te vluchten. daar jij de oorzaak bent van aanhoudend ongemak, houdt dat aan tot je eraf ligt of niet verder kan, omdat hij bv bij stal is aangekomen of ergens tegenaan knalt.

Controle zit hem niet in het middel, maar in je rijden.
Zo lacht men mij uit als ik zeg dat ik in verlichte zit ga bij een paard dat echt aan de kletter is (meestal kan ik het voorkomen).
Maar met achterover hangen stop je een paard niet. Dat is een illusie. Je zit wordt dan namelijk juist drijvend en je handen gaan meestal omhoog en je hangt aan de teugels wat het nodige effect in de mond heeft, meestal komt het paardenhoofd dan vertikaal en trek je het bit naar de kiezen, tenzij er een hulpteugel is. Maar die zal dan voor kracht op de mond zorgen die juist eht ongemak is waar ze dan voor vluchten.
In verlichte zit heb je geen drijvende zit en kun je heel gemakkelijk je handen heel laag brengen en op de lagen blijven inwerken en ook gemakkelijker sturen. Het is ook makkelijker om gericht te geven en te nemen ipv alleen maar hangen. En daar reageert een paard beter op. Daarbij heb je ook het gevoel dat je "alleen maar hard gaat" en controle hebt- en die rust helpt ook- en niet maar een weerloze (lastige) passagier bent.


In een proef met renpaarden is gebleken dat ze veel sneller van topsnelheid naar stap waren als ze op de neus geremd werden (ik meen met een kinneton neusriem, daar is dan nog wel een bit bij maar dat werkt dan niet zo in) dan op het bit....

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:27

Voor een aanleuning heb je geen bit nodig. Vind ik.

Leuk dat het bitloos rijden zo goed gaat. Leeftijd zegt helemaal niks, ik hem mijn 26 jarige op die leeftijd beleerd voor de koets en ze luistert uitstekend.
De reden dat het met touwhalster misgaat, is misschien omdat ze nog niet begreep dat ze zonder bit kon ontspannen. Door de sidepull weet ze dat NU wel, misschien nog eens proberen met touwhalster?