Wat is de optimale optoming vanuit het paard gezien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Wat is de optimale optoming vanuit het paard gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 06:51

Een interessant onderwerp en ben erg benieuwd naar hoe anderen hier over denken en de wetenschap erachter.

Ik heb een paard dat erg gevoelig is in de aanleuning. Het is een hele zoektocht om alles te laten kloppen. Waarschijnlijk zou een ander zich er niet zo druk om maken, want hij loopt gewoon heel fijn, maar ik voel soms dat het toch net nog weer beter kan. Als er spanning op komt, bv op wedstrijd omdat hij dan soms afgeleid is, wordt het toch weer rommelig.

Al diverse bitten geprobeerd, nu met behulp van een bitfitter een fijn bit gevonden. Medisch gezien is alles onderzocht.

Qua hoofdstellen ook al verschillende geprobeerd, waarbij ik veel verschil merk tussen wat hij wel en niet fijn vind. Nu een Micklem hoofdstel gekocht, wat ook weer verschil maakt, maar eigenlijk nog niet 100% optimaal is.

Omdat ik ook graag bitloos wilde proberen heb ik de multi erbij gekocht. Ik heb de verschillende opties geprobeerd. Kaakgekruist was niet fijn, kingekruist ook niet. Sidepull gaat het beste, maar merk toch dat het vertraagt op de een of andere manier, waardoor alles wat zwaarder aanvoelt en de verfijning in de hulpen minder wordt.

Maar goed, de conclusie.

Het grootste argument wat ik eigenlijk hoor van degene die heel fel tegen een bit zijn is dat er weinig tot geen bescherming zit op het stukje bot waar het bit op rust. Dit klopt, maar als ik kijk naar de anatomie van het hoofd, zit er op de plek waar de neusriem zit ook weinig " vlees" op het bot, ook daar is het hoofd gevoelig. Op beide plekken, zowel bit als neusriem, lopen diverse zenuwen.
Daarnaast vraag ik mij af of je bitloos de wangen niet tegen de tanden aan drukt, wat daar weer voor ongemak zorgt.

Ik vraag mij af wat makkelijker ademhalen is voor een paard, met bit en normaal vastgemaakte neusriem waar vrijwel geen druk opkomt ( je zit er als ruiter immers niet aan) of zonder bit met een neusriem waar wel druk op komt, omdat je als ruiter je hulpen geeft. De micklem maakt hier weer een combi van, door de kortere bakstukken en eventuele bitclips, zodat de teugelhulpen zowel op de neus als het bit inwerken.
(Ik heb het hier over "dressuurmatig" rijden, dus met verbinding, niet met lange teugel)

Schuimen doet mijn paard op beide optomingen. Dat is in mijn ogen dus niet omdat hij met bit niet kan slikken en zonder bit wel, zoals sommigen aanbrengen. Bij mijn paard zit er geen verschil in.

Ik vraag mij echt af wat nu de meest vriendelijke optoming is voor het paard. Sowieso kan het met elke optoming mis gaan natuurlijk. Maar ervan uitgaande dat de optoming correct is aangebracht en de ruiter controle heeft over zijn hulpen, wat zou dan de beste optie zijn om dressuurmatig mee te rijden? Wat is voor het paard het fijnste? Dit vraag ik me dus echt af op dit moment.

Ik denk dat daar qua welzijn en aantrekkelijkheid voor het publiek nog een inhaalslag te maken is. De discussie over wel of geen verplichting voor stang en trens, die er vanuit de FEI nu nog is, laait momenteel gelukkig weer meer op. Ik zie echt heel veel (bijna allemaal) paarden die met de mond open lopen, oren naar achter etc. etc. Kijk maar eens naar de vele foto's die weer voorbij komen van het CHIO in Rotterdam dit weekend. Ik kan mij daar echt aan ergeren. Waar iedereen jubelt over hoe mooi de proef was zie ik alleen een paard dat gespannen oogt en dat duidelijk niet blij is met wat er aan zijn hoofd gebeurt. Zelfs op de promotiefoto van een bitproducent zie ik een paard met zijn mond open en zijn oren naar achter.

Dit haalt voor mij echt een stukje plezier uit de sport weg....
Ik ben echt heel erg benieuwd wat jullie hier van vinden en dan vooral waarom jullie dit vinden.
Het is niet de bedoeling om elkaar te veroordelen over goed of fout. Laten we er van uitgaan dat iedereen op zoek is naar de optimale optoming.
Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen en informatie over verschillende optomingen en de wetenschap erachter.

Simpelman

Re: Wat is de optimale optoming vanuit het paard gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:02

Kijk eens in de mond van je paard als er een goed passend trensbit in ligt.
Waar ligt dat op onbevleesd bot?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:19

Er word hier een klassieke denkfout gemaakt...mond open heeft namelijk niet altijd te maken met het bit.

Veelal in de dressuur zie je dat een paard zijn mond open doet als hij nog niet helemaal door de kaak is. Een paard moet volledig nagevelijk zijn, de hals laten vallen en de kaak los laten om perfect in aanleuning op twee teugels te komen en volledig ontvankelijk {durchlassig} te zijn voor de ruiter.

Oren naar achter is vaak een stukje concentratie van het paard naar de ruiter toe..uiteraard zijn er uitzonderingen die met teveel hand rijden.

Maar dan gelijk een antwoord op je vraag...het vriendelijkst...is de hand die ermee rijdt. Met welke optoming dan ook. En nog een misverstand uit de wereld helpen..boogjes in teugels zijn niet vriendelijk. Een stille hand is een hand die mee gaat in de beweging vanuit de hele arm en bovenlichaam van de ruiter, dus met een stabiel contact met de mond.

Naar achter werken met je hand is terug werken, en is dus altijd fout...met welke optoming dan ook.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:26

Eens met het bovenstaande!
De optoming maakt niet uit, als de hand maar vriendelijk is.
Ik rijdt vriendelijker met bit, dan zonder. Kijk naar wat het paard zelf het fijnst vindt.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 08:09

Elisa2 schreef:
Er word hier een klassieke denkfout gemaakt...mond open heeft namelijk niet altijd te maken met het bit.

Veelal in de dressuur zie je dat een paard zijn mond open doet als hij nog niet helemaal door de kaak is. Een paard moet volledig nagevelijk zijn, de hals laten vallen en de kaak los laten om perfect in aanleuning op twee teugels te komen en volledig ontvankelijk {durchlassig} te zijn voor de ruiter.

Oren naar achter is vaak een stukje concentratie van het paard naar de ruiter toe..uiteraard zijn er uitzonderingen die met teveel hand rijden.

Maar dan gelijk een antwoord op je vraag...het vriendelijkst...is de hand die ermee rijdt. Met welke optoming dan ook. En nog een misverstand uit de wereld helpen..boogjes in teugels zijn niet vriendelijk. Een stille hand is een hand die mee gaat in de beweging vanuit de hele arm en bovenlichaam van de ruiter, dus met een stabiel contact met de mond.

Naar achter werken met je hand is terug werken, en is dus altijd fout...met welke optoming dan ook.

Om hier even op in te haken, ik vraag dan af waarom het paard zich niet volledig "geeft". Dat de mond open ook kan komen door een fout in de aanleuning is begrijpelijk, maar is het niet zo dat het paard simpelweg niet wil nageven door de inwerking van het bit? Past het bit wel goed, is twee bitten niet te veel, is de ruiterhand te hard of is er ander ongemak voor het paard?

Het valt mij op dat ik toch wel veel spanning zie bij de paarden...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 08:11

Simpelman schreef:

De lagen van het paard zijn redelijk dun " bevleest", ik kan mij voorstellen dat het bit hierop inwerkt bij het geven van hulpen... Wellicht zie ik het verkeerd? En hoe zie jij de inwerking van bv een sidepull daar tegenover?

Nogmaals, ik ga er even van uit dat de ruiter weet wat hij doet...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 08:13

Milkberry schreef:
Eens met het bovenstaande!
De optoming maakt niet uit, als de hand maar vriendelijk is.
Ik rijdt vriendelijker met bit, dan zonder. Kijk naar wat het paard zelf het fijnst vindt.

Dat ben ik helemaal met je eens, een niet vriendelijke hand maakt elke optoming hard. Wat ik interessant vind, waarom vind jij dat je met bit vriendelijker kan rijden dan zonder?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:17

Elisa2 schreef:

helemaal mee eens!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:19

Ik heb ook een drukgevoelige staan en die reageerd op iedere vorm van druk. Of het nou met bit, halster of kaptoom is.
Ik vind het aan de eigenaar om de hyperreacties eruit te trainen (desensibiliseren en vertrouwen) en verder kun je niet veel meer dan eerlijk rijden, wat eigenlijk altijd zou moeten.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:33

@meiske: zit tussen mijn oren hoor. Ik heb met het bit meer zekerheid. Paard is er een behoorlijk aantal keer vandoor gegaan toen ik nog bitloos reed. Kwam uiteraard niet doordat ik bitloos reed. Maar ik kan nu beter rijden, en als ik nu weer bitloos zou gaan rijden, zou ik toch uit zenuwachtigheid gaan plukken denk ik

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:40

Ik rijd met de Micklem Competition met dubbelgebroken trensbit (onder het zadel) en dat past haar goed.
Voor de koets loopt ze met menhoofdstel van IDeal met naar voren gebogen stand met pompwerking. Ook daar loopt ze goed op.

Ik heb altijd geleerd dat de meeste problemen voor, beginnen met problemen achter.
Als je achter beter voor elkaar hebt, kan je pas werken aan een fijne aanleuning voor. En dat maakt niets uit of het onder het zadel is of voor de koets.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:59

meiske1577 schreef:
Simpelman schreef:

De lagen van het paard zijn redelijk dun " bevleest", ik kan mij voorstellen dat het bit hierop inwerkt bij het geven van hulpen... Wellicht zie ik het verkeerd? En hoe zie jij de inwerking van bv een sidepull daar tegenover?

Nogmaals, ik ga er even van uit dat de ruiter weet wat hij doet...

Kijk in de mond van je paard als het bit er in ligt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:54

meiske1577 schreef:
Elisa2 schreef:

Om hier even op in te haken, ik vraag dan af waarom het paard zich niet volledig "geeft". Dat de mond open ook kan komen door een fout in de aanleuning is begrijpelijk, maar is het niet zo dat het paard simpelweg niet wil nageven door de inwerking van het bit? Past het bit wel goed, is twee bitten niet te veel, is de ruiterhand te hard of is er ander ongemak voor het paard?

Het valt mij op dat ik toch wel veel spanning zie bij de paarden...

Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar vaak word het paard niet genoeg van achter naar voren naar de hand toe gereden. Hoe actiever achter, hoe fijner voor is het in het algemeen. Maar sommige paarden kunnen het ook doen door spanning..en op een wedstrijd is het ook moeilijk qua timing om tot het punt van volledige duchlassigheid te komen. Ook hebben soms paarden met zware kaken en/of weinig nek/ een klein mondje. En uiteraard is het dan ook per paard weer verschillend wat een fijne optoming is.