Jonge ruiter op paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amke1305

Jonge ruiter op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:06

Mijn dochter is 12 (groot voor haar leeftijd) en rijdt sinds haar 10e op een paard (1.62), daarnaast ook nog op pony's maar het paard is van onszelf dus dat vormt de hoofdmoot.
Nu is ze uitgenodigd om bij de vereniging te komen rijden. Ons idee was om haar dan bij de grote pony's te laten rijden (grote C, D en E, leeftijd ruiters ongeveer 12-16 jaar) en in eerste instantie ging de vereniging daar in mee. Nu krijgen we bericht dat ze toch bij de paarden moet gaan rijden (alleen maar volwassen ruiters).
Iemand hier ervaring mee?

MacavityL

Re: Jonge ruiter op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:13

Voor dressuurles (met springen kan het nog wel eens lastig zijn ivm afstanden) zou ik haar gezellig met leeftijdgenootjes laten rijden, zeker nog op deze leeftijd. Zo'n groot paard is het trouwens ook niet, die +/- 5cm dat het scheelt met een E-pony zou het probleem niet moeten zijn.

Als ze kennelijk alleen maar naar stokmaat kijken moeten volwassen ruiters op een D/E pony dan ook maar in de les bij 12-16 jarigen? Die zijn toch vaak ook beter op hun plek tussen andere volwassen ruiters?

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:19

vroeger op de manege reed ik altijd mee met de volwassenen in de dressuur les . als 13 jarig meisje

ik zal zeggen probeer het eens en mocht het niet bevallen kunnen jullie het nog altijd bespreken met de vereniging .

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:24

Het lijkt me voor je dochter wel leuker met leeftijdsgenoten. 1,62 is inderdaad ook niet zo'n groot paard. Zou niet weten waarom het niet zou kunnen.
Misschien toch nog een keer vragen of ze bij de pony's mag? Ik weet ook niet wat je dochter zelf wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:30

Hier hebben ze een tijd een puberles gehad, voor de meiden die tussen ponyclub en volwassenen invielen met paarden en grote pony's bij elkaar. Mss is dat een optie
Mijn kids rijden op 2 grote maat shetten. De kans zit er in dat ze gelijk van de shetten op 1 van mijn paarden gaan. Zo ben ik ook groot geworden.
Mochten ze blijven rijden tenminste

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:34

Dank voor de reacties al,
Vanaf 18 jaar ga je altijd naar de senioren, maar ik heb geen volwassene op een e-pony gezien.
Ze wil zelf graag bij de 'pubers' rijden, maar de vereniging laat dat dus niet toe. Ze gaat het nu proberen om bij de volwassenen te rijden, maar als ze het niets vindt dan wordt ze dus geen lid, dan kijken we wel verder.
Ik vind het wel opvallend dat het blijkbaar niet zo veel voorkomt. De kinderen worden tegenwoordig steeds groter, dus je zou denken dat ze ook steeds vroeger de overstap maken naar een paard. (of gelijk beginnen op een paard idd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:36

Ik zou gewoon even overleggen met de vereniging dat ze gewoon bij de pubers thuishoort, dat snappen hun toch ook wel

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:49

Ik reed op die leeftijd op mijn paard (1,65) ook tussen de volwassenen (gelijk begonnen op paarden). Was geen probleem. Gewoon proberen! :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:56

Het lijkt mij toch het leukste voor haar om bij leeftijdsgenootjes te rijden... Vindt het een beetje gek als ik eerlijk moet zijn... Een E-pony is minimaal 1.48 cm, als je dan een grote hebt is hij zo 1.57 cm. Het gaat dan dus om 6 cm.... Lijkt me geen groot verschil...
Wat wil je dochter zelf? Ziet zij het zitten om met de volwassenen mee te rijden, of rijd zij liever met leeftijdsgenoten? Het lijkt mij dat zij het, het beste kan beslissen...
Ze zou het natuurlijk altijd een les bij de volwassenen kunnen proberen, als het dan tegenvalt kan er altijd nog overlegd worden om bij de pony's te rijden?

Veel succes!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:00

Vind het beetje apart dat ze op haar leeftijd bij volwassenen moet omdat ze op paard rijd.
Zoveel groter dan een E is het ook niet....

Ik reed zelf op een E waarvan veel mensen dachten dat het een paard was.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:40

Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze bij de volwassenen moet rijden. Het is toch veel leuker om met leeftijdsgenootjes te rijden?

Maarja ze kan het altijd proberen en dan pas zeggen wat ze liever wil, misschien bevalt het haar toch wel.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:44

Ik reed ook bij de volwassenen , vond het altijd super leuk en ik leerde ook nog veel.
Ik ging vaak bij de pony lessen kijken was ook reuze gezellig dus ik zou zeggen hup gewoon gaan

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:48

Best apart,
maar de meesten zijn wel aardig. Ik ben 14 en rijd tussen de M en de Z ruiters (volwassen)
en ga zelf pas binnenkort starten in de B

Edit:
je leert veel meer tussen de volwassene :j
Laatst bijgewerkt door Amado op 22-06-15 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:54

Als het een vereniging is gericht op wedstrijden is het logisch dat ze bij de paarden lid wordt. Ze mag dan ook alleen starten bij de paarden.
Anders zou ik het proberen en nog eens overleggen.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:59

Ik moet erbij zeggen dat ik zelf ook bij volwassenen heb gereden, dit beviel me ook wel goed, ik vond zelf dat ik er heel veel van geleerd heb.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:31

Nou zo zie je maar een hoop positieve reacties dus ............

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:40

Bij ons en bij verenigingen in omstreken is het ook gebaseerd op leeftijd en stokmaat. Als je 18 bent dan moet je over naar de paardenlessen. En als je jonger bent en je hebt een paard dan moet je ook tussen de paarden lessen. Dit inderdaad omdat het op concours ook zo geregeld is. Pony is pony en paard is paard. Neemt niet weg dat er wel volwassenen zijn die met pony's tussen de paarden rijden, maar dat kan gewoon want dat is ook op concours toegestaan.
Ik denk dat je dochter heel veel kan leren op zo'n vereniging tussen de volwassenen. En als ze verder vrienden gaat maken bij de pony's door daar te gaan kijken bijvoorbeeld dan heeft ze het vast heel gezellig! Tijdens de les moet je toch rijden dus heel veel tijd voor kletsen enzo is er toch niet.
Ik zou zeggen, gewoon proberen. :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:51

Zo heel raar vind ik dat niet! Nu is dit niet zo een heel groot paard maar als er een B pony voor je loopt of een shet is het toch vervelend moet je steeds afwenden Net als met springen zal de afstand steeds verzet moeten worden Als dit paard bij de pony s mag dan die van 170 met die lange jongen ook natuurlijk!

Ze zal misschien meer lol hebben met leeftijdsgenoten maar denk dat ze van de volwassenen meer gaat leren Idd gwn een x mee laten rijden kijken wat ze ervan vind!

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:58

bij ons op de manege rijden pony's en paarden door elkaar. als er een groot kind is en de grote pony's al verdeeld zijn kunnen er bepaalde paarden ingezet worden.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:21

Ze heeft inmiddels een keer meegereden en het is goed gegaan. Ze vond het leuk en gaat het een tijdje proberen.
Onze overweging was dat we echt wel snappen dat paardrijden een individuele sport is maar dat sociale contacten met andere 'paardenmeisjes' toch ook wel belangrijk zijn. En omdat we niet op een (pension)stal staan en ze vaak alleen traint was dit een leuke optie geweest.

@dresjoepie, in de groep waar we haar graag geplaatst hadden gezien rijden alleen maar grote D en E-pony's. En inderdaad was het argument dat ze dan een precedent zouden scheppen.

Bedankt voor jullie reacties!

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:25

Wat fijn dat het toch wel beviel! En tuurlijk heb je sociale contacten nodig, maar misschien kan ze inderdaad na de lessen kijken bij de andere groep etc. ?

Komt vast wel goed!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:33

Ik heb vanaf mijn 12e ook tussen de volwassenen gereden op de vereniging. Volwassenen lessen zijn vaak wat serieuzer, heb er nooit problemen mee gehad. Buiten t rijden om tijd genoeg om met leeftijdsgenootjes om te gaan!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:06

Ik reed op de ponyclub in een puberles, ik had een e-pony, mijn beste vriendinnetje een paard, er waren nog wat meiden van onze leeftijd. Ik had ook 2 keer in de week privéles dus echt voor de les deed ik het niet, maar het was gewoon heel leuk. Zaterdag allemaal vrijdansen in de dansschool (dat noemden we toen uitgaan :') ) en zondagochtend met z'n allen de paarden klaarmaken en rijden. Daarna de paarden wegbrengen en meestal gingen we daarna nog 's middags op de club hangen.

Ik heb echt een onwijs leuke ponytijd gehad van mijn 11e tot mijn 18e. Dat gun ik ieder kind.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:15

Ik vindt het een bijzondere regeling.

Hier worden simpelweg de groepen ingedeeld aan de hand van leeftijd en ervaring.
Zo is er bijv. een volwassenen les met volwassenen die of nog nooit gereden hebben, of een hele poos zijn gestopt. Maar ook een volwassenen les met mensen die al langer rijden.
Dit is hetzelfde in de kinderen groepen. Ook hier wordt er naar leeftijd gekeken en ervaring.

Er zijn dan ook verschillende schofthoogtes qua pony's en paarden. Zo dat er in de beginner groep van de kinderen pony's gebruikt worden, die ik ook in de gevorderder groep van de kinderen kan gebruiken. En met paarden is dit net zo.

Ben benieuwd hoe ze haar les vindt tussen de volwassenen.