Houding en zit foto beoordeling topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tes22

Houding en zit foto beoordeling topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 07:23

Plaats je foto('s) en geef tips betreffende de houding en zit van je voorgangers. Vertel niet alleen wat er verbeterd kan worden, maar ook hoe dat te doen.

Jaime_

Re: Houding en zit foto beoordeling topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:24

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:29

Goed idee!

Kan zo geen filmpje ofzo vinden, zal morgen met les eens vragen of vriendje wat wil filmen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:37

Leuk! Mag ik een foto plaatsen?

Afbeelding

Eigen verbeterpunten:
Op mijn billen blijven zitten
Handen niet neerdrukken/polsen teveel buigen
Rechtop blijven zitten (Dit is een reactie op punt 1)

Ben benieuwd!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:43

Ten eerste; gaaf dier!
Probeer inderdaad echt rechtop te zitten, je zit nu niet op je bips, en het lijkt of je wat achterin je zadel zit.
Handen mag je meer dragen, je hebt ze nu in een rare hoek zitten, maak je teugels maar korter en draag ze meer! Dat komt ook ten goede van je paard. Je moet bijna een hoek van 90graden maken van je elleboog, en dat lukt alleen door je handen meer te dragen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:47

Dankjewel voor je tips! Wat je zegt heb ik zelf idd ook gezien, vooral m'n handen, vreselijk! Ik ga zo nog even een andere foto zoeken en die erbij in voegen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:52

Leuk topic! Ik ben ook wel benieuwd. Ben de laatste tijd zo erg alleen met mn paard bezig geweest dat ik mn eigen houding nogal is vergat... Ben benieuwd wat jullie vinden en of jullie hetzelfde opvalt als mijzelf ;)
Afbeelding
Afbeelding

Mijn holle rug komt door rugklachten, hier kan ik helaas weinig aan doen...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:54

Probeer je tenen naar binnen te draaien, je hebt ze iets naar buiten waardoor het lijkt of je hem onbewust prikt.
Verder lijkt het of je met je binnenhand een beetje piano speelt, dat hij wat strenger is dan je buitenhand. Probeer je teugels wat korter te houden en je handen wat van je af.

Het is een leuk dier, succes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:58

Yezzi: Wat een leuke pony!
Ik denk dat als je rechterop zit, je billen vanzelf meer in het zadel blijven. Het ene hangt inderdaad met het ander samen.
Je hebt een knik in je polsen. Teugels iets korter kan zeker helpen. Mijn instructrice zei eens: houd je teugels eens vast zoals je 2 kopjes koffie vasthoudt. Als je dan knikt, lopen je kopjes leeg.

Dreamer:
Je hebt je tenen inderdaad iets naar buiten staan. Bij de draffoto trek je je hak ook iets op. Maar dat kan net een moment van een hulp geweest zijn. Verder draag je je buitenhand hoger, waardoor je paardje wat lijkt te kantelen. Leuk paard ook!

Ik lees altijd veel mee op dit deel van het forum, maar plaats eigenlijk zelden iets. Het is echt ontzettend leerzaam, maar ergens durf ik niet zo goed :+
Ik ga het nu toch wagen. Ik heb alleen geen echt duidelijke foto van de zijkant.

Ik rijd overigens western, maar daar moet je houding net zo goed correct zijn. Vooral tips voor de galop zijn welkom.

Galop:
Ik steek mijn benen naar voren, druk mijn hakken eigenlijk te ver uit. Verder val ik met mijn bovenlichaam te ver naar voren. Maar als ik wat naar achter ga zitten, heeft dat vaak als reactie dat ik mijn benen nog meer naar voren steek :x
Afbeelding

Inmiddels heb ik een ander zadel waar ik beter in kan zitten. De vorige zette me makkelijker in stoelzit. Ook het rechterop zitten gaat gemakkelijker.

Maar het blijft lastig. :+
http://i59.tinypic.com/2ajdxr8.jpg

Hier een draffoto. Beter rechtop en benen beter in lijn met de rest van mijn lichaam.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:01

Afbeelding

Nog een foto gevonden. Helaas niet de beste omdat hij schuin van voor is genomen.

Eigen commentaar:
Wéér die stomme handen en polsen. |o Had op wedstrijd te horen gekregen dat ik m'n handen te hoog droeg en dat ze lager moesten. Dan krijg je dus wat je op de foto ziet. :+ Nog even een goede balans vinden daarin.
Tenen!! Heb zo vaak last van kapstokvoeten, vreselijk. Heb het mezelf nog niet kunnen afleren, helaas.

_Dreamer:
Leuk paard! Probeer om je voet minder op te trekken en je handen gelijk te houden, je buitenhand houd je (onbewust?) hoger dan je binnenhand en je binnenhand is idd een pianohandje. Verder vallen je kapstokvoeten me op, die je in galop meer hebt dan in draf. Succes! :)

Amanda:
Leuk dier heb je! Probeer je benen niet af te steken naar voren, al is dat moeilijk. Het valt ook op dat je idd naar voren zit, probeer je schouders, ellebogen en hak in in één rechte lijn te houden. Hier loop ik zelf ook tegenaan!

De rest, bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-15 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:02

Klopt, mn voeten ben ik heel bewust van. Maar om de een of andere rede heb ik er nog meer last van als ik mn sporen afdoe, met sporen om wil ik dr niet steeds prikken let ik er veel meer op :+
Binnenhand klopt ook, al is het niet zo zeer dat ik d'r veel strenger mee ben. Ik moet d'r met regelmaat binnen weer even losvragen en om die lengtebuiging vragen, maar kan me voorstellen dat het er (zeker op de foto's) wel zo uitziet!
En dankjewel :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:02

Mijn grootste tip voor iedereen: zoek het zwaartepunt op en gebruik je gevoel :) ik zat op mijn jong paard niet het hetzelfde als op mijn ondertussen 7 jarige paard. Ontwikkel een onafhankelijke zit en gebruik verder je gevoel en kennis van het paardenlichaam. Wring je niet per se in voorgeschreven houdingen --> dit zijn richtlijnen. Geniet van het leren! En dan volgt de rest meestal snel. Ik heb niets tegen dit topic hoor :) ga lekker verder met elkaar helpen, kan geen kwaad. Wilde dit maar gewoon even aanhalen.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:03

Ohh leuk topic! :)) Ik heb helaas alleen wedstrijdfoto's, binnenkort toch maar eens trainingsfoto's maken O:)
Afbeelding

Afbeelding

Eigen verbeterpunten:
- Handen gelijk
- Benen niet te ver naar achteren
- Zelf niet te ver achterover leunen
- Minder moeilijk kijken :')

_Dreamer: Knap paard heb je zeg! Rood staat hem erg goed! Wat me als eerste opvalt is dat je je hakken optrekt. Ook zijn je handen niet gelijk (maar geen idee hoe dat op te lossen :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:04

SinneJ schreef:
Mijn grootste tip voor iedereen: zoek het zwaartepunt op en gebruik je gevoel :) ik zat op mijn jong paard niet het hetzelfde als op mijn ondertussen 7 jarige paard. Ontwikkel een onafhankelijke zit en gebruik verder je gevoel en kennis van het paardenlichaam. Wring je niet per se in voorgeschreven houdingen --> dit zijn richtlijnen. Geniet van het leren! En dan volgt de rest meestal snel. Ik heb niets tegen dit topic hoor :) ga lekker verder met elkaar helpen, kan geen kwaad. Wilde dit maar gewoon even aanhalen.

hihi helemaal mee eens! Toen dikvan mn 15-jarige bijrijdhaf naar mijn eigen 4-jarige paard ging heb ik zooooo'n andere zit moeten ontwikkelen! Net alsof je weer opnieuw leert rijden ;)

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:08

@Aulaantje_x je zit heel netjes! als tip heb ik vooruit blijven kijken (1e foto) en misschien je handen iets lager plaatsen. je hebt je handen mooi gelijk en recht op, maar voor het beeld misschien net een tikje te hoog :)

Afbeelding

Afbeelding

Tip voor mezelf: Vooruit kijken en niet naar mn knappe paard :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:10

@Amanda Inderdaad proberen je benen meer onder je te houden. Wat je kan proberen is je schouders meer naar achter te verplaatsen en verder gewoon te blijven zitten!

@Yezzi het eerste wat mij opvalt is dat je je handen rechtop mag dragen, je hebt (net als ik :P ) nu pianohandjes. En over het op de goede hoogte dragen, ik dacht dat je officieel je ellebogen in een knik van 90 graden moest houden? Zelf vind ik dat ook niet fijn rijden, maar je kan proberen je handen precies boven je zadel te dragen?

@Aulaantje inderdaad eigenlijk alles wat je zelf al zegt, heb er eigenlijk niks aan toe te voegen haha! Probeer je hakken nog wat uit te drukken, zullen je benen minder snel naar achter schieten :)

@ultimo het eerste wat ik zie is dat je probeert heel netjes naar achter te zitten, maar dat je je schouders laat "hangen". Probeer zelf iets rechterop te gaan zitten en meer alleen je schouders naar achter te houden! :) Gaaf paard heb je!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-15 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:11

UltimOo schreef:
@Aulaantje_x je zit heel netjes! als tip heb ik vooruit blijven kijken (1e foto) en misschien je handen iets lager plaatsen. je hebt je handen mooi gelijk en recht op, maar voor het beeld misschien net een tikje te hoog :)

[ [url=m/DkfzxO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HPxi7n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tip voor mezelf: Vooruit kijken en niet naar mn knappe paard :+

Gaaf paard! Wat me meteen opvalt zijn je tenen die naar buiten steken. Probeer die naar binnen te draaien. Op de tweede foto lijk je wat naar achteren te hangen, je bovenlichaam moet nét een tikkeltje naar voren. En verder zie ik dat je pianohandjes hebt, houd je handen goed rechtop! Vind het er voor de rest erg goed uitzien. Mooi paard heb je!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:13

Je onderarmen moeten in gelijke lijn je teugels volgen. Eigenlijk moet de lijn van bit tot elleboog 1 lijn zijn zeg maar.
Bedankt voor de tips. Schouders naar achteren is zo lastig, ben me er niet altijd van bewust haha. Ik ga er wat meer mee aan de gang. Bedankt!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:13

Jeetje, ik zie tot nu toe alleen nog maar paarden die ik ook wel wil hebben :+.

@Aulaantje, je zit netjes, probeer alleen wel goed op je bips te zitten, zodat je niet zo naar achter duikt!

@ Ultimo, probeer je handen rechtop te houden, je duim is je hoogste punt! Paardrijden is top! (Zoekt een duimopstekent poppetje :') ).

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:19

Wat een handig topic! Ik meld mij ook. Ben de laatste tijd erg bezig met mijn houding. Probeer heel bewust te zijn met hoe ik zit en wat ik doe. Het grooste struikelblok zijn mijn handen (voor me rechterhand. Die wil ik vaak te sterk maken)

Afbeelding

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:27

Afbeelding

Ik weet dat mn hakken niet naar beneden gedrukt zijn, maar ik kon mn paardrijlaarzen niet aan wegens een wond op mn hiel.

Ik ben benieuwd wat jullie nog verder zien :o

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:27

Ik meld me ook maar :) dat mijn houding niet perfect is, weet ik. Ik heb al sinds ik rijd last van kapstokken, en ik weet maar niet hoe ik dat moet oplossen. Ook zit ik te ver naar voren. Dit dekje op de foto lag trouwens niet goed, ik had het net nieuw, maar hij bleek te schuiven, dus ik rijd er nu ook niet meer mee. Ik wil heel graag een betere zit krijgen, dus alle tips zijn welkom! :D
Larissa (de pony) is een net 5 jarige NWR D pony, ik heb haar iets meer dan een jaar in mijn bezit en ik heb haar zelf beleerd.
Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:30

Ess_Ramona schreef:
Jeetje, ik zie tot nu toe alleen nog maar paarden die ik ook wel wil hebben :+.

@Aulaantje, je zit netjes, probeer alleen wel goed op je bips te zitten, zodat je niet zo naar achter duikt!

@ Ultimo, probeer je handen rechtop te houden, je duim is je hoogste punt! Paardrijden is top! (Zoekt een duimopstekent poppetje :') ).

Hierzo: +:)+

Leuk topic! Ik wil me er ook wel achter zetten om wat tips te geven. Na het werk ga ik dat zeker doen!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:32

Voor mijn voorganger, zodra je je tenen naar binnen leert te draaien zullen je knieën ook beter aan gaan sluiten aan je zadel. (Tip, thuis school wanneer je op een stoel zit je tenen naar binnen draaien, deed ik ook altijd) en er gewoon goed op letten, verder mogen je schouders wat meer naar achteren gewoon lekker trots op je paard gaan zitten!

Afbeelding

Van mezelf weet ik handen meer rechtop en niet zoveel naar mn mooiste parel kijken :)
Laatst bijgewerkt door AniiQue op 16-06-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:35

Snap dat je naar beneden kijkt, knap paard zeg! :D verder handen misschien wat rechterop houden. Als je naar voren kijkt geeft het denk ik ook al een ander beeld :j nette houding heb je!

Bedankt voor de tips trouwens!