Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:32

*D
Gaabje schreef:
Gaabje schreef:
Omdat er ook wel eens opmerkingen voorbij zijn gekomen dat stelling altijd in combinatie met buiging hoort te zijn, dus als je stelling rijdt dat het dan altijd een soort schoudervoor moet zijn.


Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat nog niet zo (stringent) voorbij heb zien komen.


Wat ik me kan herinneren, waren er opmerkingen zoals dat stelling altijd hoort voort te komen uit de buiging of zelfs voortkomt uit de buiging, maar misschien heb ik eea verkeerd opgevat.[/quote]

Ik heb daar nog nooit een opmerking over voorbij horen komen, maar ik zit ook nog maar pas hier op topic.
Maar stelling hoort niet te komen uit buiging, stelling is het allereerste begin van buiging, maar stelling is stelling en buiging is buiging, 2 verschillende onderdelen.

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:41

Stelling en buiging wordt wel vaak in 1 adem genoemd maar zijn wel 2 aparte dingen.
Stelling is zoals Vur al aangaf de buiging in het kaakgewricht (zijdelingse buiging van de schoft naar de neusm daarbij zie je wel het binnenoog van je paard en zn neus) terwijl het paard verder recht is. Met buiging bedoelen we lengtebuiging, dat is de buiging om je been heen van kop tot staart, zodat dat het paard zijn wervelkolom (lengteas) zijdelings inbuigt.
Zowel de stelling als de lengtebuiging moet (of moet niet, ligt eraan wat je ermee wil bereiken) los staan van de kant waar je paard heen gaat en daar komt de gymnastische werking om de hoek kijken. Bij schouder binnenwaarts heb je meer lengtebuiging (om je been heen) dan bij stelling. Door dan de buitenschouder te begrenzen, treedt het binnenachterbeen verder onder de massa. Als je paard nog niet zo los is in zijn lijf dat hij met lengtebuiging (om je been) rechtuit kan lopen begin je met stelling. Met schouder voor en dan nog een stapje verder met schouder binnenwaarts of travers of appuyeren gymnastiseer je je paard steeds verder.

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:38

Precies, kon t net niet typen, stond te koken :')

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:12

knollentuin schreef:
Precies, kon t net niet typen, stond te koken :')

Was ik je net voor :D :+

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:56

Babootje schreef:
Stelling en buiging wordt wel vaak in 1 adem genoemd maar zijn wel 2 aparte dingen.
Stelling is zoals Vur al aangaf de buiging in het kaakgewricht (zijdelingse buiging van de schoft naar de neusm daarbij zie je wel het binnenoog van je paard en zn neus) terwijl het paard verder recht is. Met buiging bedoelen we lengtebuiging, dat is de buiging om je been heen van kop tot staart, zodat dat het paard zijn wervelkolom (lengteas) zijdelings inbuigt.
Zowel de stelling als de lengtebuiging moet (of moet niet, ligt eraan wat je ermee wil bereiken) los staan van de kant waar je paard heen gaat en daar komt de gymnastische werking om de hoek kijken. Bij schouder binnenwaarts heb je meer lengtebuiging (om je been heen) dan bij stelling. Door dan de buitenschouder te begrenzen, treedt het binnenachterbeen verder onder de massa. Als je paard nog niet zo los is in zijn lijf dat hij met lengtebuiging (om je been) rechtuit kan lopen begin je met stelling. Met schouder voor en dan nog een stapje verder met schouder binnenwaarts of travers of appuyeren gymnastiseer je je paard steeds verder.


Dat snap ik! Ik dacht alleen dat er hier in het topic ook mensen waren met de filosofie dat een paard nooit meer gesteld mag worden dan dat er buiging is. Ik was benieuwd naar de zienswijze erachter, omdat ik ervaar dat juist stellen zonder buiging en zelfs iets meer stellen dan alleen achter de kaak helpt om mijn paard heel los te maken.

Het is trouwens wel een heel helder verhaal hoor babootje! :)

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:14

Babootje schreef:
Milkberry schreef:
Wel wilde ik even laten weten dat het met Kilian weer goed gaat. Zijn knie is slank en niet meer warm. Net even een rondje in de bak gereden. Niet meer onregelmatig, en ook niet warm na het rijden. Mijn zenuwen zijn weer gekalmeerd. De bak was wel erg zwaar, dus we hebben niet lang gereden. In een zware bak is het heel lastig om Kilian aan het been te krijgen. Maar toch gelukt! :D
Zelfs een klein stukje vwnw in stap op de correcte manier.


Fijn zeg. Zou dat dan toch de Gluco zijn, denk je ?


Ja ben echt blij. Zou goed kunnen dat het de gluco is. Dat struikelen en aantikken is echt over nu. Alleen met een zware bak heeft hij het echt moeilijk. Hij heeft super vlakke gangen. Dus met een hobbelige bak, wil hij nog wel eens een voorbeen laten staan. En dan gaat hij ook wat plakken aan mijn been. Maar ik denk dat ik dat er ook niet meer uit krijg.

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:57

Babootje schreef:
Stelling en buiging wordt wel vaak in 1 adem genoemd maar zijn wel 2 aparte dingen.
Stelling is zoals Vur al aangaf de buiging in het kaakgewricht (zijdelingse buiging van de schoft naar de neusm daarbij zie je wel het binnenoog van je paard en zn neus) terwijl het paard verder recht is. Met buiging bedoelen we lengtebuiging, dat is de buiging om je been heen van kop tot staart, zodat dat het paard zijn wervelkolom (lengteas) zijdelings inbuigt.
Zowel de stelling als de lengtebuiging moet (of moet niet, ligt eraan wat je ermee wil bereiken) los staan van de kant waar je paard heen gaat en daar komt de gymnastische werking om de hoek kijken. Bij schouder binnenwaarts heb je meer lengtebuiging (om je been heen) dan bij stelling. Door dan de buitenschouder te begrenzen, treedt het binnenachterbeen verder onder de massa. Als je paard nog niet zo los is in zijn lijf dat hij met lengtebuiging (om je been) rechtuit kan lopen begin je met stelling. Met schouder voor en dan nog een stapje verder met schouder binnenwaarts of travers of appuyeren gymnastiseer je je paard steeds verder.


Gaabje schreef:
Dat snap ik! Ik dacht alleen dat er hier in het topic ook mensen waren met de filosofie dat een paard nooit meer gesteld mag worden dan dat er buiging is. Ik was benieuwd naar de zienswijze erachter, omdat ik ervaar dat juist stellen zonder buiging en zelfs iets meer stellen dan alleen achter de kaak helpt om mijn paard heel los te maken.

Het is trouwens wel een heel helder verhaal hoor babootje! :)


Een paard mag nooit meer gebogen worden dan dat het in zn lijf aan kan. Je mag het paard dus niet "verbuigen" zoals wij dat dan noemen. En daarom begint het bij stelling en daarna steeds een beetje meer (lengte)buiging waarbij je de meeste gymnastische waarde behoudt als je de schouder begrenst zodat het binnenachterbeen meer gaat dragen.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:08

stelling zonder buiging is duitse school. de franse school rijdt alleen stelling met buiging. ik rijd altijd stelling. ik leer een paard eerst stelling te nemen daarna te buigen. er moet voor hem een duidelijk verschil tussen beide zijn.

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:16

DarkoFoitzik schreef:
stelling zonder buiging is duitse school. de franse school rijdt alleen stelling met buiging. ik rijd altijd stelling. ik leer een paard eerst stelling te nemen daarna te buigen. er moet voor hem een duidelijk verschil tussen beide zijn.


Gekke Fransen! :+
Dus in de Franse school bestaat de oefening wijken niet? Bijzonder eigenlijk

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:20

hmm geode vraag. waarschijnlijk dan zonder stelling.... als dat uberhaupt moelijk is. bij het omsllerij ik een pssen zonder stelling aar over he algeen loopt hij altijd met stelling tijdens de dressuur.

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:23

En waarom heb jij altijd stelling?
Gewoon een vraag hoor. Ik rij bewust met en bewust zonder stelling. Rechtuit en op voltes en wendingen.
Ook wijken kan zonder stelling, ook een mooie oefening.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:27

ik zit nog in de begin fase. ik reed eerst nooit echt bewust met of zonder stelling. ik ben hem nu duidelijk het verschil aan het leren met en zonder stelling. alleen als ik echt rechtdoor rijd dat rijd ik zonder stelling.

altijd rustig stellen dan pas buigen. omstellen dan pas buigen. ik denk dat het een controle moment is om te kijken of hij nagefelijk is op beide kanten. als dit zo is buig ik hem pas in.

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:39

DarkoFoitzik schreef:
stelling zonder buiging is duitse school. de franse school rijdt alleen stelling met buiging.

Is dat zo? of heb je het over AR (kan ik me nog iets bij voorstellen)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:44

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:
stelling zonder buiging is duitse school. de franse school rijdt alleen stelling met buiging.

Is dat zo? of heb je het over AR (kan ik me nog iets bij voorstellen)


Ik dacht dat het juist andersom was (Frans klassiek neigt meer naar AR, met overbuiging om soepelheid/gehoorzaamheid te krijgen, kijk bv. naar Baucher), maar correct me if I'm wrong.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:42

mijn instructrice is duits geschoold en ze geeft aan altijd met stelling te rijden. ze vertelde ook het verschil tussen de franse en duitse school. naast het stelling gebeuren gaat de franse school voornamelijk uit van balans voor beweging, de duitse van beweging voor balans.

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:45

DarkoFoitzik schreef:
stelling zonder buiging is duitse school. de franse school rijdt alleen stelling met buiging. ik rijd altijd stelling. ik leer een paard eerst stelling te nemen daarna te buigen. er moet voor hem een duidelijk verschil tussen beide zijn.



Ja dat verschil bedoelde ik.

@ babootje; zoals ik jou begrijp gebruik jij stelling zonder buiging alleen als aanleer-fase voor het schoudervoor en schouderbinnen? Dus eigenlijk heb jij dan een combinatie van beide scholen gemaakt.

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:55

Om een paard op te leiden denk ik dat het heel belangrijk is om open vizier te houden. Ik ben niet van 1 systeem en het kan mij eigenlijk weinig schelen wie iets bedacht heeft. Als t werkt werkt t en kan ik het gebruiken, en dat zal per paard afhankelijk zijn.
( al zijn er manieren / systemen zijn die me nooit aan zullen spreken)
Ik heb een hele tijd bij David de wispelaere getraind, volgens mij Duits klassiek en daar heb ik ook geleerd niet altijd met stelling te rijden, dus iedereen zal zijn eigen voorkeuren, zijweggetjes ontwikkelen. Daar hou ik wel van,: het open staan voor....

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:27

knollentuin schreef:
Om een paard op te leiden denk ik dat het heel belangrijk is om open vizier te houden. Ik ben niet van 1 systeem en het kan mij eigenlijk weinig schelen wie iets bedacht heeft. Als t werkt werkt t en kan ik het gebruiken, en dat zal per paard afhankelijk zijn.
( al zijn er manieren / systemen zijn die me nooit aan zullen spreken)
Ik heb een hele tijd bij David de wispelaere getraind, volgens mij Duits klassiek en daar heb ik ook geleerd niet altijd met stelling te rijden, dus iedereen zal zijn eigen voorkeuren, zijweggetjes ontwikkelen. Daar hou ik wel van,: het open staan voor....
Hier kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn.

Okay niet alleen dressuur, wel een idool van mij...maar goed, de man rijdt ook GP dressuur en volgens mij universeel toepasbaar op elke vorm van paardensport: https://www.youtube.com/watch?v=YRaYyqlShmU

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 00:21

DarkoFoitzik schreef:
stelling zonder buiging is duitse school. de franse school rijdt alleen stelling met buiging. ik rijd altijd stelling. ik leer een paard eerst stelling te nemen daarna te buigen. er moet voor hem een duidelijk verschil tussen beide zijn.


Niet helemaal correct. In de legerete heb je de Flechit Droit, even heel vrij vertaald: rechtgaan met een gebogen hals (tot zeg 30 graden)

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:03

Leuk filmpje oji, ik vind idd wat hij zegt zoals t is, elk paard een eigen benadering, ze zijn niet allemaal gelijk, wat hij hier heel makkelijk stelt en niet zo is dat iedereen dat kan voelen, dat kunnen alleen degenen met ruitergevoel, degenen die zichzelf elke keer spiegelen en open staan om te leren en zichzelf open te stellen.
Ikzelf vond de combinatie raf kooremans met het paard Demeter een geweldige combi, ik heb hem een keer gezien bij een traningsseminar voor instructeurs en hij had z'n paard beter voor elkaar dan menig dressuurruiter

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:18

Idd, elk paard een eigen benadering. En ook die kan per dag nog weer verschillen afhankelijk van hoe het dier in zijn vel zit.
Ben met je eens dat niet iedereen dat kan voelen...ook niet iedereen wil het voelen omdat ze juist willen vasthouden aan het systeem dat ze bedacht hebben en het paard er in moet passen.

Raf Kooremans is idd een fijne ruiter met veel gevoel. Jammer dat hij al een tijdje geen echte toppaarden meer heeft om mee te dingen naar een plek voor RIO.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:23

oji schreef:
Okay niet alleen dressuur, wel een idool van mij...maar goed, de man rijdt ook GP dressuur en volgens mij universeel toepasbaar op elke vorm van paardensport: https://www.youtube.com/watch?v=YRaYyqlShmU


Hier nog een fan!

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:14

Bovenstaande link ben ik ook wel fan van. Ieder paard op zich bekijken, dat roep ik ook steeds heel hard :)
Ik kende deze beste man overigens nog niet. Ik ga me eens wat meer in hem verdiepen.

Man man wat is het warm! We hebben tijdens de les vandaag maar even rustig aan gedaan. Hebben jullie (+paard) ook zo'n last met de warmte?
Had mijn instructrice gedemonstreerd hoe het vwnw nu gaat. Ze was zeer tevreden (wij ook). Ze beaamt dat hij nu op de goede manier vwnw loopt. Van onze op de voorhand achterkant komt er vanzelf bij periode was ze niet zo gecharmeerd. Dat zij ze toen ook. Nu gaat het super. We gaan lekker dooroefenen zo. De volgende keer eens kijken of vwnw tijdens voltes en wendingen ook wil lukken.

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:47

Hoi!
Ik kom even jullie topic binnenvallen met een vraag. Zijn hier misschien mensen die via pb mijn dressuurproef van afgelopen weekend willen beoordelen? Aangezien er in dit topic mensen zijn die er in mijn ogen wel verstand van hebben. Ik wil het filmpje liever niet openbaar hebben, daarom de vraag via pb

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:24

Stuur maar door hoor, als je wil dat ik m bekijk, ik kijk m dan vanavond