Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:07

Het is idd nog geen totale verzameling maar het paard moet wel meer op achter, minder laag, meer naar opwaarts in de romp, en hoe je dat noemt? Geen idee!
Ik heb wel ergens in een boek een verloop afbeelding, zoek ik ff op, maar wordt vanavond miss staat daar wat bij

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:43

De Knhs noemt het in ieder geval geen verzameling. Nergens wordt in een oefening verzameling gevraagd. Mijn referentiekader van verzameling is dat in het Z ervoorzichtig een begin mee wordt gemaakt en richting de GP de vervolmaking pas plaatsvindt. Ik ben allergisch voor het woord verzameling in de M. Meer oprichting, meer geslotenheid, ja zeker. Maar voor mij dus nog wel horizontaal evenwicht. Trouwens, als je al meer gedragenheid kunt laten zien in de M is dat ook prima, maar in mijn ogen komt ook dat pas in het Z al ietsje aan de orde.
Allergisch voor het woord verzamelen in de M ben ik trouwens, omdat veel M ruiters nog de kennis missen over hoe verzameling gereden moet worden. Te vaak zie je dan dat de paarden in elkaar getrokken worden en dat de paarden (en ruiters) slechter worden ipv beter. Paarden die in het L nog leuk konden bewegen, gaan in hun beweging achteruit ipv dat ze vebeteren. En uiteindelijk stranden die in het M2 vroeger, of Z1 nu denk ik. En dat is onnodig en eeuwig zonde.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:07

Ben ik helemaal met je eens Vur. Maar hoe zou je het dan willen noemen? Heb je daar een term voor?
Juist eigenlijk die overgang van L2 waar dat nog niet gevraagd wordt naar M waar er een beginnetje mee wordt gemaakt is heel groot/belangrijk imo en daar verslikt men zich nog wel eens in. Als het daar niet goed gaat, zie je idd in het Z de combi's die je daar niet zou willen zien (en die zie ik ook genoeg rondlopen)

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:02

Ik kan dus dat boek niet vinden, grom, uitgeleend aan iemand?? Denk denk denk....
Vind wel dit en dat sluit aan bij wat ik eerder postte, er moet een lichte opwaartse romprichting zijn

Afbeelding

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 06:03

Zekere mate van verzameling vind ik al te zwaar aangezet. Zeker voor het M1. Ik hou het gewoon op meer gesloten en meer oprichting en oke, de overgangen worden minder progressief. Toch lees ik in het stukje van Ernes tegenstrijdigheden wat mij betreft. Ik lees horizontaal evenwicht en vervolgens een zekere mate van verzameling. Kijk, ik snap dat in minder progressieve overgangen, de achterhand meer onder moet treden in de overgangen terug. Dus daar misschien een zekere mate van "verzameling"? En dat meer oprichting er uit ziet als lichte tendens opwaarts. Maar verder? Voor mij dus niet.
Laten we wat mij betreft dan houden op "een lichte tendens opwaarts" ;) .

oji

Berichten: 4273
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 06:19

even een stukje gekopieerd van de site van de knhs met wat veranderd er in de nieuwe proeven:
"Verzameling wordt in de nieuwe proeven pas vanaf de klasse Z gevraagd, en dus niet meer in het M2"

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:11

Ik vind er maar weinig echte toelichting op eigenlijk ik ben het eens met jouw uitleg vur,
Maar ik snap wel dat zolang het met termen als' tamelijk' en 'iets meer' omschreven wordt dat er maar weinig concreet is en dat jureren lastig is

oji

Berichten: 4273
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:22

Ik heb me er nog niet al te veel in verdiept omdat anders de frustratie alleen maar groter wordt dat ik voorlopig niet start -O-
Maar eerlijk gezegd kan ik me bijna niet voorstellen dat de jury ineens een ander beeld willen zien in het M en dat er naast de veranderde lijnen en het toegevoegde halsstrekken in de hogere basis klassen, er weinig veranderd is. Maar misschien zit ik er naast, dat kunnen mensen die momenteel wel de nieuwe proeven rijden misschien aangeven.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:11

Niet om te miere*** maar ik heb ook even een stukje gekopieerd. :D :D Of je het nu "een zekere mate van verzameling" moet noemen of een "lichte tendens opwaarts" is mij om het even. Het gaat er ook om dat die "lichte tendens opwaarts" ook nog niet in de hele proef hoeft te worden getoond maar er moet wel verschil te zien zijn tussen dat en het horizontale evenwicht. In het Z moet die verzameling er gewoon zijn, punt.

"Belangrijk in de klasse M is dat het paard weer een stukje meer gesloten en bij elkaar gereden wordt dan in de L. Het paard is in de M iets meer gedragen dan horizontaal en dat betekent dat het gewicht verder naar de achterhand wordt verplaatst. Het is niet erg als dat nog niet de hele proef lukt, maar er moet wel verschil zijn met het horizontale evenwicht zoals in de L. Verzameling wordt in de nieuwe proeven pas vanaf de klasse Z gevraagd, en dus niet meer in het M2"

"In de nieuwe dressuurproeven wordt verzameling niet meer in de klasse M, maar vanaf de klasse Z1 gevraagd. Verzameling betekent dat het evenwicht duidelijk naar de achterhand is verplaatst. De hals wordt meer opgericht: niet door teveel inwerking van de hand, maar wel doordat de achterbenen meer buigen en verder ondertreden. De achterhand zakt en de voorhand komt hoger, waardoor de voorbenen meer bewegingsvrijheid krijgen en het paard lichter in de hand wordt."

"Niet meer" was dus "eerst wel". Ben ook benieuwd hoe juryleden hier straks mee omgaan

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:20

Ja toch? Er is al veel gedoe over het halsstrekken, dit zal ook wel zo een puntje worden, we gaan t zien, we gaan t meemaken

oji

Berichten: 4273
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:43

Op zich is het toch alleen maar logisch dat op een geleidende schaal naarmate de proeven hoger worden, een paard steeds meer gesloten en meer uitgerekt kan worden. Van arbeidsdraf naar middendraf en terug in het B, naar van verzameling naar uitgestrekt en terug in het Z. En alles ertussenin in steeds meer toenemende mate met het stijgen van de proeven lijkt mij logisch.

Ik hoop dat er met de opmerking "geen verzameling in het M" van de KNHS beoogd wordt dat paarden in het M niet in elkaar getrokken worden omdat ze simpelweg nog niet klaar zijn voor verzameling. Hoeveel zie je er niet kort zonder nog enige voorwaartse drang lopen ipv verzameld.
Moet ook altijd wel lachen op Bokt bij ITP of HAW, wanneer er opmerkingen komen bij combinaties die nog niet eens klaar voor het B zijn> Je paard moet meer gaan dragen... :+

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:16

oji schreef:
Ik hoop dat er met de opmerking "geen verzameling in het M" van de KNHS beoogd wordt dat paarden in het M niet in elkaar getrokken worden omdat ze simpelweg nog niet klaar zijn voor verzameling. Hoeveel zie je er niet kort zonder nog enige voorwaartse drang lopen ipv verzameld.
Moet ook altijd wel lachen op Bokt bij ITP of HAW, wanneer er opmerkingen komen bij combinaties die nog niet eens klaar voor het B zijn> Je paard moet meer gaan dragen... :+


Ik vraag me af of je dat er in de praktijk echt uithaalt zo, omdat je dat soort combinaties ook in het Z tegenkomt.
En er zijn toch echt juryleden die vinden dat je in de B je paard rond en nageeflijk moet hebben, wat er voor zorgt dat ook in die klassen flink geschopt en geplukt wordt.

Maar ik ben het er wel mee eens dat de aansluiting L M Z wel beter is zo.

Die laatste zin :j :j :D :D :D Iets van "klok en klepel"

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:02

Ik heb beetje gemengde gevoelens bij het veranderen van de proeven steeds, wat ik op dit moment zie bij de nieuwe proeven dat er minder stukjes grijs gebied hebben en dat je dus wel de boel goed voor elkaar moet hebben, maar dat er in de proeven wel dingen versimpeld gaan worden, zoals idd geen /minder verzameling in m, minder wissels, in de licht vereenvoudiging van de serie en de kwart pir, ik zie nu mensen in het zz l punten rijden die er 10 jaar geleden niet tussen zouden komen... Ik vind dat wel een verlaging van Nivo eerlijk gezegd.
En misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:24

Ben ik wel met je eens hoor KT. Ik kan me de L van "levenslang" nog herinneren. Als je de L nooit uitkwam =) was je (buiten een enkele stugge volhouder) op een gegeven moment wel klaar met die wedstrijden.

Kan me soms niet aan de indruk onttrekken dat zo de basissport toegankelijk wordt gehouden ook voor minder talentvolle ruiters/amazones
(volgens mij zijn we weer lekker off topic in deze - overigens weer interessante - discussie :D :D )

oji

Berichten: 4273
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:58

ZZL is ook verlaagd in nivo en het lijkt me dat de KNHS met het verschuiven van ZZL van Subtop naar basis ook gewoon toegeeft. Eigenlijk is ZZL gewoon Z3 geworden…

Ik betwijfel ook of je met het veranderen van proeven en regeltjes dingen verandert. Ik vrees zelfs dat met de introductie van de halve punten er nog meer gesprokkeld kan worden.
Wat ik wel had, toen ik de wijzigingen van de KNHS in het begin las…jeetje moet het nog simpeler, mag wel een beetje niveau overblijven. Maar wat ik zo hoor in de praktijk is het toch niet echt simpeler geworden.

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:17

Zzl bij subtop was eigenlijk l in subtop, ellenlange startlijsten en misschien een of twee die winst reden en mensen die er erg lang in bleven hangen, dat is nu niet opgelost, dat gaan we straks in het zz-z krijgen, een verschuiving van t probleem, mij lijkt t logischer dat je het voortraject verbeterd, zodat je niet ergens een file krijgt.
Zzl naar de basis is geen oplossing, ik had het cht een plan gevonden om een tussenklasse te maken waarin je kennismaakt met de andere manier van jureren in de subtop( ja dat vind ik echt) en als je daar een aantal x winst kan rijden dat je de overstap gerust maken kan.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:03

Wat vroeger in het ZZ-licht het geval was, is nu in het ZZ-zwaar het geval. Wat ook wel te voorspellen was. Veel starters en een laag niveau.
Trouwens, ik weet niet wie er nu start bij de KNHS, maar ik dacht ook dat de nieuwe proeven makkelijker zouden zijn, maar als je ze rijdt, valt dat toch wel vies tegen.
Over de "verzameling moet er zijn in het Z1 punt uit", wil ik nog dit zeggen, dat dit slechts een lichte verzameling betreft watmij betreft. Richting subtop en in de subtop wordt dit steeds meer en voor mij begint het in de LT pas echt wat te worden. :D

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:49

Ik vind de discussie hierboven heel interessant. Helaas heb ik er niets aan toe te voegen. Ik rij geen wedstrijden en zal met mijn draver nooit in ZZ-licht terecht komen, gok ik ;)

Wel wilde ik even laten weten dat het met Kilian weer goed gaat. Zijn knie is slank en niet meer warm. Net even een rondje in de bak gereden. Niet meer onregelmatig, en ook niet warm na het rijden. Mijn zenuwen zijn weer gekalmeerd. De bak was wel erg zwaar, dus we hebben niet lang gereden. In een zware bak is het heel lastig om Kilian aan het been te krijgen. Maar toch gelukt! :D
Zelfs een klein stukje vwnw in stap op de correcte manier.

Van het weekend pakken we het longeren weer op, om het vwnw wat meer te bevestigen. Maar ik geloof dat we aardig op de goede weg zijn nu.

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:40

Ik heb eindelijk alles bijgelezen en kan niet echt meepraten over de discussie over de mate van verzameling in de verschillende klassen.
Ik heb een ander discussiepuntje waar ik nu zelf in de training mee bezig ben. Hoe staan jullie tegenover stelling rijden zonder buiging op de rechte lijn of hoefslag? Alleen als oefening, niet permanent.

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:46

Gaabje schreef:
Ik heb eindelijk alles bijgelezen en kan niet echt meepraten over de discussie over de mate van verzameling in de verschillende klassen.
Ik heb een ander discussiepuntje waar ik nu zelf in de training mee bezig ben. Hoe staan jullie tegenover stelling rijden zonder buiging op de rechte lijn of hoefslag? Alleen als oefening, niet permanent.


Dat is een prima oefening, kijk maar naar het wijken, dan rij je ook stelling met een recht paard, voor je aan wijken toekomt zal je eerst je paard rechtuit moeten kunnen houden terwijl het in stelling loopt. hoezo je vraag?

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:57

Omdat er ook wel eens opmerkingen voorbij zijn gekomen dat stelling altijd in combinatie met buiging hoort te zijn, dus als je stelling rijdt dat het dan altijd een soort schoudervoor moet zijn.

Ik merk juist dat het een gymnastiserend effect heeft en ook de gehoorzaamheid ten goede komt. Mijn paard heeft de neiging op de rechterhand bij het vragen van stelling direct af te draaien. Nu ben ik dus juist bezig om op rechte lijnen stelling te vragen, zonder dat hij direct afbuigt. Het gekke is dat hij daardoor ook beter op mijn binnenbeen gaat reageren.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:59

Ik denk dat je ook nog onderscheid moet maken tussen alleen een klein beetje buigen net achter de kaaklijn voor meer losgelatenheid in de hals en ruglijn en echte buiging in de hals. Het eerste gebruik ik door het hele rijden heen, het tweede oa om appuyeren voor te bereiden, maar ook om een paard uit te nodigen om de hals te laten vallen en makkelijker te laten nageven.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:13

Milkberry schreef:
Wel wilde ik even laten weten dat het met Kilian weer goed gaat. Zijn knie is slank en niet meer warm. Net even een rondje in de bak gereden. Niet meer onregelmatig, en ook niet warm na het rijden. Mijn zenuwen zijn weer gekalmeerd. De bak was wel erg zwaar, dus we hebben niet lang gereden. In een zware bak is het heel lastig om Kilian aan het been te krijgen. Maar toch gelukt! :D
Zelfs een klein stukje vwnw in stap op de correcte manier.


Fijn zeg. Zou dat dan toch de Gluco zijn, denk je ?

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:15

Gaabje schreef:
Omdat er ook wel eens opmerkingen voorbij zijn gekomen dat stelling altijd in combinatie met buiging hoort te zijn, dus als je stelling rijdt dat het dan altijd een soort schoudervoor moet zijn.


Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat nog niet zo (stringent) voorbij heb zien komen.

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:22

Babootje schreef:
Gaabje schreef:
Omdat er ook wel eens opmerkingen voorbij zijn gekomen dat stelling altijd in combinatie met buiging hoort te zijn, dus als je stelling rijdt dat het dan altijd een soort schoudervoor moet zijn.


Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat nog niet zo (stringent) voorbij heb zien komen.


Wat ik me kan herinneren, waren er opmerkingen zoals dat stelling altijd hoort voort te komen uit de buiging of zelfs voortkomt uit de buiging, maar misschien heb ik eea verkeerd opgevat.