Zelf door rijden of laten doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kletskousz

Zelf door rijden of laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 08:54

:wave:

Sinds een tijdje merk ik dat mijn jonge paard meer durft uit te halen onder het zadel en wat dwars gaat reageren. Paard staat sinds kort onder het zadel circa zo'n 20 keer.

Ik durf haar niet zo goed door te pakken met teugels netjes op maat te houden of wat brutaler te reageren. Ik ben niet bang voor haar en stap elke weer weer netjes op.

Nu twijfelde ik of het niet beter is om dit dier toch even uit handen te geven en flink door te laten rijden zodat ik er straks wat neer profijt van heb en een fijn paard. Maar nu lees ik veel verhalen en stallen die dit wel doen maar het liefst vanaf het zadelmak maak punt, maar zadelmak is ze wel.

Nu is de optie ook om haar zelf door te gaan rijden maar dan komende tijd met intensief lessen, en alleen nog maar rijden als ik les heb. Ik denk hierbij aan om de dag komende periode les.

Alle twee de opties komen denk ik rond zelfde bedrag uit wat kosten betreft, optie 2 is alleen fijn dat ik zelf ook goede tips en trucs mee krijg om het zelf met haar te leren.
Ik ben niet groen in jonge paarden door te rijden, maar dit is een echte merrie met een behoorlijke kop erop

Mijn vraag aan jullie, wat is een fijne optie? En wie en wat kan dan aangeraden worden?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:58

Ik zou voor optie 2 gaan, zelf doorrijden. Het zou heel goed kunnen dat je met 2 lessen al wat trucjes hebt om ook zelfstandig te kunnen gaan rijden. Meestal is het bij jonge paarden een miscommunicatie en sommige uiten dat door dominantie.

Zorg wel dat je instructeur bezig is met de basis te bevestigen en niet met "het plaatje" want daar heb je niks aan.

Edit: best dapper dat je met je 100 jaar nog een paard durft door te rijden :P

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:00

Waarom durf je haar niet door te pakken?
Denk dat je na enkele lessen al kunt bekijken of je het zelf aan kunt. Het is meestal gewoon het niet begrijpen wat als lastig ervaren wordt.
Ik zou niet wachten tot het al echt een gevecht gaat worden. Dan zou ik voor een prof kiezen.

Overigens kun je ook kiezen om bij een prof te laten doorrijden en zelf eens per week komen lessen ofzo.

Anoniem

Re: Zelf door rijden of laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:14

Ik zou het idd proberen met les, wellicht met een instructeur die er zelf ook op stapt. Een instructeur die duidelijk uitlegt wat de bedoeling is wat je kunt doen als je zelf aan het werk gaat.
Denk dat ie wel te vinden zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:21

Als je het over dwars reageren hebt, dan lees ik toch een stukje onervarenheid,
Of je bent niet duidelijk in wat je wilt, of je geeft het paard zoveel ruimte dat hij leiderschap mist en zelf wat gaat bedenken.

In beide gevallen is ( meer) les echt nodig en kan het helpen om er soms een meer ervaren ruiter op te zetten zodat de probleen niet (snel) groter worden. Het paard leert altijd sneller dan de ruiter, dusd zorg dat je niet teveel achter gaat lopen en verzuipt.

Wegbrengen zal imo niet veel helpen als je er daarna niet meer begeleiding bij zal krijgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:24

Hoe jong is jong? Als het gewoon allemaal teveel voor haar is, gaat om de dag les natuurlijk het probleem verergeren. Da's veel te intensief. Beter 20 minuten rijden en goed afsluiten, dat hooguit 2 keer in de week. Dan houd je haar geïnteresseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:28

Gypsy schreef:
Hoe jong is jong? Als het gewoon allemaal teveel voor haar is, gaat om de dag les natuurlijk het probleem verergeren. Da's veel te intensief. Beter 20 minuten rijden en goed afsluiten, dat hooguit 2 keer in de week. Dan houd je haar geïnteresseerd.

Ik ga er vanuit dat als ts een geode instructeur in de arm neemt, die iok wel goed kan zien wat teveel is voor het paard of niet. Want ook dat vind ik wel belangrijk maar ook logisch dat een instructeur daar rekening mee houdt en advise in geeft.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:34

Als dit paard 3 jaar oud is dan is om de dag (dus 3 a 4 keer in de week) sowieso te veel in mijn ogen. Ruggetje is nog niet volgroeid hé, dus dragen van de ruiter komt dan opeens op delen van het paardenlichaam die daar minder geschikt voor zijn. Kunnen serieuze rugklachten uit voortkomen.
Beter eerst sterk trainen aan de dubbele lijnen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:36

Laten doen. Het is zó fijn als je paard een tijdje gereden wordt door iemand die niet bezig hoeft te zijn met zichzelf tijdens het rijden, maar alle ruimte heeft om je paard te geven wat het nodig heeft.

Doe ik nu zelf met mijn jonge merrie ( die overigens superbraaf is hoor, maar zij is zo cooperatief, doet zo haar best het goed te doen, dat ik het haar goed de eerste tijd gereden te worden door iemand die haar maximaal kan ondersteunen in haar leerproces), en ik vind het echt superfijn.

Dan kun je altijd nog besluiten als het paard bij de prof lekker loopt, het dan zelf stap voor stap over te nemen, bijvoorbeeld door dan de laatste tien minuten onder begeleiding van de ingehuurde prof je paard na te rijden en dit dan uit te bouwen.

Waarom zou je dit perse zelf willen doen? Met een beetje pech bouw je alleen maar angst op.

Edit:
Zie net de post boven me..
Als het paard net drie is: even door laten rijden en dan nog even een half jaar op rust? Dier is jong zat
( heb mijn merrie met 3,5 in laten rijden, ci 10 keeronder de man. Daarna voor de winter op rust, en nu net met haar vier jaar weer op laten pakken ( door prof...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:41

Leeftijd is inderdaad zeker wel belangrijk.
Wij hebben dit jaar onze 4-jarige ingereden en zeker de eerste weken maar 1 á 2 keer in de week.
Soms kunnen ze heel braaf lijken, maar komt dat puur door alle indrukken die ze te verwerken krijgen.
Ik zou zelf niet na 20x iemand op de rug te hebben gehad, om de dag gaan rijden.
Hooguit 2 á 3 keer in de week, waarvan 1 keer lekker naar buiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:51

Moeilijk blijkbaar om in en-en te denken?

Even los van leeftijd (een 3-jarige moet je inderdaad niet om de dag gaan rijden) zou ik ervoor kiezen om het paard om en om te rijden met een goede trainer. Dan blijf je namelijk bij. Als je dit niet doet, moet je achteraf weer je paard gaan "inhalen" en dat is voor een jong paard ook best verwarrend.

DenDaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:00

Ik zou door laten rijden, en daarna misschien wat rust geven nog, leeftijd maakt namelijk best veel uit..

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:10

Bedankt voor alle reacties, geeft een heldere blik en dat neemt m'n twijfel weg.

Het gaat om een 5 jarige paard. Dus geen heel piep jong kuikentje maar wel jong genoeg om het te kunnen verpesten.
Medische klachten zijn uitgesloten, heb de rug al
Laten checken en zadel past volgens de zadelmaker. Dus ik kom zelf op dwarsheid of mijn onkunde dan uit.

Of ze het doet omdat ze nu misschien aan puberen is weet ik dus niet, ik vind het zelf nogal lastig om de juiste aanleuning van voor te vinden, ze schud en omdat ik klein en licht ben trekt ze mij gemakkelijk naar voren het zadel uit. Ook durft ze gewoon onder de draf of galop te bokken als ik probeer te schakelen of voorwaarts te rijden.

Ik ben zeker niet van plan om intensief hele dagen te rijden, ze word nu 2/3 x Pw gereden en 1 x pw gelongeert door dubbele lijnen. Rest van de dagen staat ze 24 u pd op de weide.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:14

Oh kijk dan word het al een ander verhaal. Zeker die lange lijnen zijn goed, helpt een paard bespiering kweken. :j

Misschien iemand zoeken die ook om en om wil gaan? Dus die les kan geven, maar ook zelf even op kan stappen? Uiteindelijk zul je het waarschijnlijk toch met haar uit moeten "vechten". Ze weten heel goed wie er op hun rug zit. Als ze doorgereden word en vervolgens met jou op hetzelfde houtje verder gaat is zonde van je geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:27

Schudden en trekken heft vaak te maken met een onrustige aanleuning van de ruiter uit, dus des te meer zou ik dan zeggen los het zelf op. Want grote kans dat de fout dan bij jou ligt. Is niet erg, maar als je haar naar een trainer brengt, die prepareert m en je gaat zelf weer door, mist het zijn doel.
Zolang het paard ng niet staatsgevaarlijk is, zoveel mogelijk zelf proberen met geode hulp. Is voor jou ook weer leerzaam :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:32

Joolien schreef:
Schudden en trekken heft vaak te maken met een onrustige aanleuning van de ruiter uit, dus des te meer zou ik dan zeggen los het zelf op. Want grote kans dat de fout dan bij jou ligt. Is niet erg, maar als je haar naar een trainer brengt, die prepareert m en je gaat zelf weer door, mist het zijn doel.
Zolang het paard ng niet staatsgevaarlijk is, zoveel mogelijk zelf proberen met geode hulp. Is voor jou ook weer leerzaam :D

En wat is er dan mis met het laten rijden van de instructeur?

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:42

Joolien schreef:

Het kan inderdaad goed met mij te maken hebben, omdat ik het nogal lastig vind om de correcte aanleuning te vinden van voor, vaak geef ik zelfs geen aanleuning en rij ik liever met een lossere teugel, en rijden wij veel op zit. En daar zal nu ook wat foutjes ingeslopen zijn ben ik bang voor
Het is sowieso een paard wat al zeker is van zichzelf, en ook niet bang voor de soort genootjes.

Uiteraard hebben we nu van de rijvereining elke maandag groepsles, maar vaak schiet dat niet heel veel op omdat ik /ze teveel gefocust is op andere paarden en gerust uithaalt.

ene kant vind ik dus dat we samen moeten lessen om samen de basis er goed in te zetten met goede begeleiding. Andere zijde een ervaren iemand heeft misschien gewoon meer ervaring om even goed door te rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:44

Kletskousz schreef:
Joolien schreef:

Het kan inderdaad goed met mij te maken hebben, omdat ik het nogal lastig vind om de correcte aanleuning te vinden van voor, vaak geef ik zelfs geen aanleuning en rij ik liever met een lossere teugel, en rijden wij veel op zit. En daar zal nu ook wat foutjes ingeslopen zijn ben ik bang voor
Het is sowieso een paard wat al zeker is van zichzelf, en ook niet bang voor de soort genootjes.

Uiteraard hebben we nu van de rijvereining elke maandag groepsles, maar vaak schiet dat niet heel veel op omdat ik /ze teveel gefocust is op andere paarden en gerust uithaalt.

ene kant vind ik dus dat we samen moeten lessen om samen de basis er goed in te zetten met goede begeleiding. Andere zijde een ervaren iemand heeft misschien gewoon meer ervaring om even goed door te rijden.

Heb je een goede instructeur die je privéles kan geven EN je paard rijden?
Waar woon je ongeveer?
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-06-15 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:44

Ikke, dat zeg ik ook niet. Vind dat de instructeur er best op kan hoor. Als is het maar om t een en ander te voelen, te bevestigen of voor te doen. Dat zouden juist meer instructeurs moeten doen vind ik.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:48

Optie 2, en waarom? Bij optie 2 heb je er persoonlijk meer aan. Mocht het probleem zich bv later weer eens voordoen weet je het te handelen. Daarbij werk je bij optie 2 ook veel meer aan de combinatie (jij en je paard), dan als optie 1 zou geven.

Ik heb mijn merrie ruitermak laten maken, zadelmak deed ik zelf. Het doorrijden heb ik in combinatie met les ook zelf gedaan. Deze construktie is mij erg goed bevallen. Desnoods liet in de lesgeefster zelf eerst even rijden en werd er later gewisseld.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 11:36

Bedankt voor meningen, ik denk dat we eens gaan proberen om een passende deskundige vinden die ons verder kan helpen. Ik zoek in de regio Amsterdam tot Den Haag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:41

Zat te denken aan Suelza op bokt maar denk dat ie net te ver weg zit voor jou.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:42

Joolien schreef:
Zat te denken aan Suelza op bokt maar denk dat ie net te ver weg zit voor jou.

Die zit een stukje boven A'dam, maar ik zou dat zeer zeker overwegen!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:38

Kletskousz schreef:
. Dus ik kom zelf op dwarsheid of mijn onkunde dan uit.

Of ze het doet omdat ze nu misschien aan puberen is weet ik dus niet, ik vind het zelf nogal lastig om de juiste aanleuning van voor te vinden,.

Ook met "dwarsheid" en "puberen" is het aan de ruiter om het paard daarin te leiden en vooral zorgen dat hij of zij wil(!) werken voor je. Dan moet je als ruiter dus creatief zijn met "geven en nemen" en je aanpassen aan het paard om zo het beste resultaat te krijgen.

Dat je uit het zadel wordt getrokken is ook een stukje onervarenheid.
Dat kun je vooraf voelen en oplossen voor het gebeurd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:43

:) Het doorrijden is vaak het 'moeilijkste'. Daar vergissen mensen zich nog wel eens in.

Maar met goede hulp en zolang je je veilig voelt kom je er wel. Als je het eng gaat vinden moet je wel stoppen natuurlijk. En zoals eerder genoemd het is fijn als je lesgever ook op het paard kan stappen.

Succes!