Dressuur verplicht naar je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat je verplicht bent naar je paard toe hem dressuurmatig te trainen?

Ja
398 (79%)
Nee
98 (19%)
Weet ik niet..?
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 503

saskiakefie

Dressuur verplicht naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 13:11

Vul de poll in en brand los... ;)

MyHorseGirl

Re: Dressuur verplicht naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:14

Ja, ik vind het wel belangrijk. Ik doe samen met iemand een Fries, hij rijdt altijd buiten. Hij crosst vooral rond (wat natuurlijk helemaal prima is), paardlief vindt het fantastisch. Maar, als er zo veel buiten gereden wordt, mist hij toch bepaalde oefening/gymnastisering. Daarom rijd ik hem bijna altijd dressuur en les ik ook, zodat hij op dressuurmatig gebied soepel blijft.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:14

wat is of valt onder dressuur?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:16

Ja, ik vind dat je het naar je paard verplicht bent. Dan hoeft het natuurlijk niet heel actief te zijn, maar een beetje zijn kont eronder en lekker soepel zijn. Dan kan jij en je paard lekkerder rijden en het is eerlijk naar elkaar toe. Je kan natuurlijk niet van je paard verwachten dat hij of zij lekker en met veel plezier kan lopen als hij / zij zo krom als een hoepel is en sterren aan het kijken is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 13:16

riegje schreef:
wat is of valt onder dressuur?

Laten we ervan uit gaan; alles wat ervoor zorgt, zowel aan de longe, aan de hand en/of onder het zadel, dat je paard sterker wordt om de ruiter te dragen, rechtgericht en soepeler in het lichaam. Even heel kort gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:18

Ja :) Ik wil graag dat mijn paard (nouja, pony) gezond is, en gezond blijft. Daar draag ik door dressuurtraining wat aan bij, bijvoorbeeld doordat hij zijn lijf gelijkmatiger belast (rechtrichten), spieren opbouwt, soepel blijft, op gewicht blijft etc.

Dat hoeft niet elke dag, je kan ook gerust dagen vrij geven of even niet serieus werken, maar een paar keer per week dressuurtraining hoort er wel bij.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:19

Mee eens. Ook al ben je een recreatieve bosruiter, dressuur is en blijft de basis. Voor jezelf, maar ook voor je paard. Het houdt hem/haar soepel, zorgt voor een juiste balans van ruiter en paard en zorgt er dus kort gezegd voor dat je beter van elkaar kunt genieten, zeker op de lange termijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:19

Ja :).
Dressuur is meer dan mooie oefeningen en gave voorbeenactie, maar dressuur is ook je paard zo trainen dat hij sterker wordt en dat het paard ons meer kan dragen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:21

Je kunt ook prima dressuurmatig trainen in het bos. Misschien zelfs nog beter omdat je daar wat langere rechtere stukken hebt. Dressuur in de bak is dus niet nodig. Dressuur wel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:22

Ja, ik probeer echt wel 1 of 2 keer in de week iets te doen daaraan. Gewoon soepel en los in het lijf maken, of oefeningen die haar sterker maken. Dat laatste kan trouwens ook op buitenrit, zo langzaam mogelijk galopperen bijvoorbeeld.

Hoewel mijn koudbloed echt niet gemaakt is om netjes aan de teugel een proefje te lopen, en ik ook niet vermoed dat ze dat ooit zal gaan doen, merk ik wel dat ze steeds sterker en soepeler word, met meer balans. Ze komt echt beter in haar vel te zitten.

Eerst vond ze galopperen in de bak doodeng, raakte helemaal in paniek, bang om te vallen. Ze kwam ook alleen in galop door eerst heel hard te draven.
Nu springt ze vanuit stilstand zo weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:23

Ik weet niet eens wat stelling is haha, ik heb echt geen aanleg oor dressuurmatig werken :o

Ik vind het onzin, gewoon lekker hobbelen kan ook prima :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:25

Niet altijd vind ik. Sommige paarden lopen zelf al lekker ontspannen. Dat is denk ik genoeg als er voor de rest ook weinig verwacht wordt, de ruiter niet zwaar is enzo.

In andere gevallen vind ik van wel.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:28

Ik vind inderdaad dressuur zo'n vertekende term.. moet een paard de kans krijgen eerst te leren wat de hulpen zijn en moet de nageeflijkheid en aanleuning bevestigd worden voor er eender wat gebeurd met het paard? Absoluut, maar dat gaat om communicatie. Wanneer dat in orde is en fijn aanvoelt, ga je vanzelf wel willen werken op de rest lijkt me... Het is ook gewoon leuk je paard wat in orde te krijgen vind ik :) maar vanaf welk punt ben je werkelijk met dressuur bezig? Zie onderschrift O:)

Gypsy

Re: Dressuur verplicht naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:31

Op het moment dat je af en toe wat stelling en buiging probeert te vragen ben je imo al goed bezig. Ik vind persoonlijk niets zo ellendig als een scheef paard op buitenrit, misschien heb je het op een manegepaard wel eens ervaren, dat je er zelf ook scheef van gaat zitten.

Of met een snoepje vragen het hoofd naar de buik te brengen. Het hoeft niet meteen heel ingewikkeld.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:36

Ik gebruik buitenritten vaak voor rechtrichten, tempowisselingen, beetje stelling.
Hij vindt het zelf dan leuker en zo trainen we anders :D

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:37

Ja, het moet zeker niet dagelijks, voor mij zelfs niet wekelijks, maar af en toe even terug grijpen naar de basis, zien of je paard nog soepel is, en indien nodig aan die soepelheid werken.

Maar dit kan even goed in het bos/voor de kar/in de springpiste/ op het strand/aan de longe/aan de hand, daarvoor hoef je niet in de bak aan het werk te gaan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:38

Ess_Ramona schreef:
Ik gebruik buitenritten vaak voor rechtrichten, tempowisselingen, beetje stelling.
Hij vindt het zelf dan leuker en zo trainen we anders :D

ja dat doen er veel te weinig vind ik! veel mensen zien het denk ik als een opgave, terwijl ik AL het rijden zie als een middel om mijn paard te helpen zijn lichaam beter te gebruiken :) ondertussen geniet je gewoon samen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:39

Ja, zeker weten, zonder "dressuur" kan je niet paardrijden, maar dan wel er van uit gegaan dat dressuur niet het leren van kunstjes is en wedstrijden rijden, maar simpel de basis van paardrijden in het algemeen. ik rijd western stijl en "dressuur" is ook bij mij de basis:
Citaat:
De dressuur is de gymnastische basis van de paardensport. Dressuur betekent eigenlijk het gymnastiseren en het gehoorzaam maken van het paard door de ruiter. Daarmee is het de basis van alle andere ruitersporten - maar dressuur in zichzelf kan ook zeer de moeite van het beoefenen waard zijn

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dressuur
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-05-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:40

Ik vind dat je je paard verplicht bent om hem lichamelijk fit te houden. Jij zadelt hem met jezelf op, letterlijk en figuurlijk.

Het fit houden van het lijf kan natuurlijk op verschillende manieren gebeuren. Maar ik vind het dus belangrijk om er wel bewust mee bezig te zijn. Net zoals dat je goed voor je eigen lijf zorgt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:40

Dat is zeker zo ja, maar in de bak vind ik het net iets makkelijker om paardlief bij de les te houden. Op buitenrit heeft zij hele andere dingen aan haar hoofd. :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:41

Sterrenkijken en rug wegdrukken zijn geen goede tekenen, daar zou ik zeker iets aan doen. Dressuur doe ik echter niet aan, ik rijd gewoon. Veel buiten, dus lange rechte stukken, verschillende ondergronden en ook wat pittiger terrein. Ik ben er allang achter dat paardlief veel beter weet hoe ze moet lopen dan ik.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:42

Een dressuurmatige basis en hierin eens in de zoveel tijd aandacht aan besteden vind ik belangrijk. Dit ben je verplicht aan je paard ja :j
Zo is mijn mening

kaatje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:42

Ja echt wel. Het is prettiger rijden voor paard en ruiter als het paard ontspannen en soeplijk door zijn lijf loopt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:43

Heike schreef:
Je kunt ook prima dressuurmatig trainen in het bos. Misschien zelfs nog beter omdat je daar wat langere rechtere stukken hebt. Dressuur in de bak is dus niet nodig. Dressuur wel.

Precies, dat!

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:22

Ik vind dat het soepel en sterk houden van de spieren van mijn paard er wel bij hoort. Ik wil dat mijn paard met een zadel en mij op zijn rug rondloopt in een tempo dat ik bepaal (dat is tenminste de bedoeling :+ ), en dan ook nog op een ondergrond die ik voor hem bepaal. Ik vraag dus best nog wel wat van zijn lichaam. Daarom vind ik dat het ook mijn verantwoording is om te zorgen dat hij dat lichamelijk aankan, met zo min mogelijk blessures en spierpijn. Dus moet ik zijn lichaam en zijn spieren trainen en in conditie houden. En dat betekent dressuur. :))