Als ik op mij heen kijk op mijn eigen stal of op wedstrijden zie je eigenlijk dat iedereen met een zweep in zijn handen rijd. Uitzonderingen als M1< of paarden die te extreem op een zweep reageren. Ook ik zelf pak standaard mijn zweep als ik ga rijden.
Zijn er mensen die een bewuste keuze hebben gemaakt om de zweep weg te laten? En waarom doe je dit en wat merk je hiervan?
Ben heel benieuwd!
mrie
Geplaatst: 12-05-15 23:30
Zweep is bedoelt om het paard iets te leren, doorlopen bijvoorbeeld. Maar als ie dat geleerd heeft dan hoeft die zweep niet meer. Ik zie erg veel paarden die er niet eens meer op reageren, helemaal murf geworden Nodeloos te zeggen dat ik dus zeer zelden de zweep mee pak als ik ga rijden. Eigenlijk alleen als ik ga dressuren en wat duidelijk wil maken, dattie zijn schouder ook mee moet nemen of zoiets en dat is wel een keer of tien per jaar.
Jahoor ik probeer bewust geen zweep te gebruiken omdat ik merk dat ik hem dan al snel uit luiheid gebruik. Ik neem hem dus nooit mee maar als ik hem nodig heb, kan ik hem altijd nog pakken.
Billy
Geplaatst: 12-05-15 23:33
Ik rijd zonder zweep en zonder sporen. Mijn paard is prima aan het been, dus ik zie de toegevoegde waarde niet. Ik zeg niet dat ik het nooit zal gebruiken, maar dan zal ik eerder een impulsspoortje pakken dan een zweep
renateeee_
Geplaatst: 12-05-15 23:34
Ik heb geen zweep erbij omdat dit niet nodig is, paard is extreem flexibel dus voor zijgangen heb ik hem ook niet nodig. En zeker niet voor het tempo, hij gaat eerder te hard dan dat ik hem moet bijtikken.
ElineCath
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-15 23:35
@Rosemarin, dat merk ik inderdaad ook aan mijzelf! Als ik zelf wat vermoeider word dat ik eerder de zweep gebruik. Oneerlijk voor paard natuurlijk.
Grappig om te lezen dat er toch nog wel mensen zijn die hem bewust weg leggen!
Ketaki
Geplaatst: 12-05-15 23:35
ik heb nooit geweten dat een zweep is bedoeld om een paard iets te leren.
een zweep is het verlengde van je arm.
ik gebruik in het begin de zweep nog wel eens, om het paard wat meer te activeren, als ie niet op mn been reageert. als ik vind dat de zweep weg kan, dan geef ik mn instructrice mn zweep aan haar.
( meestal is het de eerste 20 minuutjes dat ik mn zweep ook gebruik)
Ik heb mijn zweep alleen bij als ik buitenrij of als ik richting de bak rij. Dan rijd ik een deel over een openbare weg en kan een zweep net dat extra beetje aanmoediging zijn.
Als ik bij de bak ben gooi ik hem meteen op de grond. Mijn paard is enorm looplustig en ik hoef al minimale beenhulpen te geven en dan gaat ze al. Met zweep is ze alleen nog maar meer 'enthousiast' en dat hoeft van mij niet. Ik rij haar op B niveau, maar ze kan wijken, travers, beetje piaffe enzo. Als ik echt een stukje piaffe oefen gebruik ik hem heel soms, om de achterhand te activeren.
_suus19_
Geplaatst: 12-05-15 23:41
Ik gebruik ook liever geen zweep. Alleen met grondwerk als verlengde van m'n arm, maar met rijden eigenlijk nooit. Heel soms om m'n jonge paard te leren een beentje wat opzij te zetten of meer onder te laten treden op een volte, maar leg hem daarna gewoon weer weg. Vind het onzin en heb liever m'n handen vrij. Paarden zijn prima aan het been, zwepen en sporen zijn dan nergens voor nodig.
Heb één andere pony waarbij het een ander verhaal is, die loopt niet als je geen zweep mee hebt. Hierbij dus wel mee helaas, maar gebruik hem het liefst zo min mogelijk.
ElineCath
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-15 23:41
@ketaki, een zweep heeft mij wel geholpen met het aanleren van wijken, kleine tikjes achter de kuit bij te weinig reactie.
listiglistje
Geplaatst: 12-05-15 23:46
Ik rijd bijna altijd zonder zweep, omdat het in de ring ook niet mag, zo moet hij wel op mijn been reageren ipv de zweep.
In de training pak ik hem er af en toe bij om hem iets te leren, bv in het begin van het aanleren van de pirouettes viel hij iets door de binnenschouder, dan pak ik de zweep aan de binnenkant en leg deze op de schouder (zo valt hij niet naar binnen) Of laatst met het aanleren van de serie om de 2 gooide hij de schouder er op rechts wat uit (bol), dus zweepje op de schouder rechts, 1 of 2 keer kriebeltje en hij springt de serie om de 2 recht (volgende x ook zonder zweepje)
Ik rijd over het algemeen zonder zweep, alleen als mijn paard lui is of ik wat duidelijker wil zijn. Ik begin altijd zonder en dan kan ik er altijd nog een pakken.
Regendans
Geplaatst: 12-05-15 23:49
Ik rij altijd met zweep maar gebruik hem nooit. Is een gewoonte denk ik, ligt fijn in de hand haha.
mika11
Geplaatst: 12-05-15 23:51
Ik gebruik nooit meer zweep of sporen. Dit is bewust bij mijn paard. Voordat ik dit paard had, reed ik wel altijd met een zweepje. Maar toen ik mijn huidige paard kreeg, was ze wat angstig ervoor en gebruikte ik het niet. En later, toen het zou kunnen heb ik het toch achterwege gelaten. Het gaat prima zonder zweep, ze is goed aan het been te rijden.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 12-05-15 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Ketaki
Geplaatst: 12-05-15 23:51
ElineCath schreef:
@ketaki, een zweep heeft mij wel geholpen met het aanleren van wijken, kleine tikjes achter de kuit bij te weinig reactie.
ja zo heb ik het nooit echt bekeken.
heel soms gebruik ik de zweep met wijken, maar meestal heb ik die niet meer nodig.
meer om hem in het begin alert te krijgen en hij dus niet altijd op been reageert.
manegepaard, waar ik 1x pw op rijd
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 12-05-15 23:52
Mijn merrie is heel loperig, als ik in een zeldzaam geval niet meteen voldoende reactie op mijn been krijg geef ik een stemhulp. Dan zou je hem nog kunnen gebruiken om te kietelen bij zijgangen, maar die doet ze zo graag dat het ook daar niet nodig is.
Alleen als ik helemaal zonder tuig rijd heb ik soms een carrot stick om extra te kunnen begrenzen, telt dat?
Aan al deze reacties te zien ga ik morgen is proberen hoe het mij zonder zweep vergaat, ik denk dat ik dat op mijn pony nog nooit heb gedaan.
Wat doen jullie als paard niet op been reageert, en ook niet na tweede keer been?
iiSunshine
Geplaatst: 12-05-15 23:55
Iedereen bij mij in de manegeles rijd met zweep, behalve ik. Ik heb er wel 2 maar vind het eigenlijk nergens voor nodig, ponylief is altijd braaf en loopt gewoon door
Myrthee_
Geplaatst: 12-05-15 23:55
Ik gebruik ook geen zweep en geen sporen terwijl ik wel een "sloom" paard heb. Ik verzin wel andere manieren om haar door te laten lopen ipv haar een tik te geven. Werkt bij haar nog veel beter ook dan een tikje met de zweep.
ElineCath
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-15 23:57
Myrthee_ schreef:
Ik gebruik ook geen zweep en geen sporen terwijl ik wel een "sloom" paard heb. Ik verzin wel andere manieren om haar door te laten lopen ipv haar een tik te geven. Werkt bij haar nog veel beter ook dan een tikje met de zweep.
Eerst het tempo vragen wat je wil, lopen ze dit een paar passen, paard stil zetten in de hoek. Doet paard dit braaf steeds een beetje uitbouwen, hoek overslaan etc. De beloning is dus wat ze het liefst wil: stilstaan. Als ik dat een kwartiertje vol houd word ze zo actief dat je haar moet terugrijden
Renee_S
Geplaatst: 13-05-15 00:00
Ik rij geregeld zonder zweep omdat ik wil dat paardlief naar mijn been luisterd, niet alleen naar mijn zweep. Heb hem er vaak bij het losrijden bij, en als ik merk dat we voorwaarts zijn leg ik hem weg.
Misschien dat je dat eerst kunt proberen? Paard eerst echt goed aan je been zetten en daarna je zweep weg leggen
Ik rij zonder sporen en zonder zweep. Mijn paard gaf me vlieglessen de eerste paar jaar dat ik haar had en de zweep maakte dat alleen maar erger. Nu tegenwoordig wil ik haar vooral actief hebben op mijn been, en dan heb ik geen zweep nodig.
De zweep is zelden het probleem. Leg hem op de grond en er gebeurt niets. Misschien struikel je erover. Diegene die hem vasthoudt maakt het verschil. En als je hardhandig wilt zijn kan dat ook zonder zweep.
De zweep is er nooit om te straffen. Waarom de zweep vaak een slechte naam heeft? Het zijn toch de ruiters die hem vast hebben? Als verlengstuk is het echt heel handig. Liever een zacht tikje dan 10 schoppen in de buik.
Cossie
Geplaatst: 13-05-15 00:10
zonder zweep en zonder sporen maar simpelweg omdat we het niet nodig hebben.