Rijden op zit, hoe doe jij dit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe rijd jij een overgang van draf naar stap?

a: ik ga doorzitten
6 (1%)
b: ik ga doorzitten en knijp hierbij zachtjes in de teugels
93 (19%)
c: Ik ga doorzitten en gebruik mijn zit (bijv zwaarder maken/tempo vertragen)
232 (49%)
d: ik gebruik de teugels om te remmen
17 (3%)
e: ik gebruik mijn stemhulp (in combinatie met...)
59 (12%)
f: ik ga langzamer lichtrijden
55 (11%)
g: ik parkeer mijn paard standaard tegen het hek :')
11 (2%)

Totaal aantal stemmen: 473

Anoniem

Rijden op zit, hoe doe jij dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:34

Momenteel loopt er een interessant topic waarin het rijden op zit aan bod komt. Omdat ik daar niet teveel oftopic wil gaan open ik dit topic.

Voor mij is het heel vanzelfsprekend om te rijden op zit. Overgang van stap naar halt door te vertragen met je zit en overgang van draf naar stap door langzamer te lichtrijden. Ook wegrijden kan door je lichtrijdtempo wat op te schroeven, in gallop kun je ook vertragen of versnellen door de beweging te beinvloeden met je zit.

Hoe ik dat doe? Ik blijf recht boven mijn paard zitten en druk mijn billen iets meer in het zadel, daarbij vertraag ik mijn beweging door mijn buikspieren iets aan te spannen. Ik ga niet tegen de beweging in, ik blijf m een fractie voor.
In mijn lessen pas ik dit ook veel toe en vrijwel ieder paard, jong of oud pakt dit op, dat is leuk om te zien :)

Hier nog een filmpje die ik samen met Loes heb gemaakt.

Ik geef zelf geen voorkeur aan doorzitten bij paarden die nog niet bevestigd zijn omdat je dan vaak spanning creëert.

Maar wat is jullie mening hierover? Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat doen. Dit is geen propaganda voor mijn project, ik ben oprecht nieuwsgierig!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:36

Ik hoop dit meer te gaan leren, ik heb je filmpje al eerder bekeken. Interessant!
Het is denk ik iets wat een automatische moet worden en wat niet standaard wordt 'aangeboden' door maneges/instructeurs waardoor je ook makkelijk een manier van rijden leert wat je automatische piloot wordt. Het is voor mij juist oefenen en bewust worden van, blijkbaar doe ik vanuit mijzelf iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:38

Majabeestje schreef:
Ik hoop dit meer te gaan leren, ik heb je filmpje al eerder bekeken. Interessant!
Het is denk ik iets wat een automatische moet worden en wat niet standaard wordt 'aangeboden' door maneges/instructeurs waardoor je ook makkelijk een manier van rijden leert wat je automatische piloot wordt. Het is voor mij juist oefenen en bewust worden van, blijkbaar doe ik vanuit mijzelf iets anders.

Klopt, er zijn veel mensen die dit nog niet kennen en dat verbaasde mij dus. Vandaar dat ik wel benieuwd ben.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:39

Ik rij bewust met mijn zit maar gebruik wel de teugels.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:40

Wisselt heel sterk:

Ene keer stemhulp, andere keer doorzitten en als ie echt heel fris is, dan maak ik de teugels korter en/of zigzaggen. Ik rijd alleen buiten overigens :)

Anoniem

Re: Rijden op zit, hoe doe jij dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:41

Ik rij op een manege, en ga meestal doorzitten, naar achteren zitten en als het dier niet luistert, neem ik iets meer druk op de teugels.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:42

In het begin ging ik langzamer lichtrijden, nu de basis bevestigd is en we niet meer aan het 'inrijden' zijn maar aan het trainen zijn ga ik doorzetten, maak mijzelf lang en dus automatische wat zwaarder in het zadel en daarop gaat hij terug. Als hij de rem even vergeet dan geef ik een kleine ophouding.

Echter als ik langzamer wil draven en hem wil foppen ga ik wel langzamer licht rijden en als die dan netjes terug komt, mag hij weer naar voren.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:43

Wie parkeert m standaard tegen de rand? Hahahah der is een stem! :') trouwens heeel handig! Ik heb t gelukkig door met mijn paard!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:44

Hee mijn manier staat er niet tussen. Ik span mijn bovenbeenspieren aan en druk mijn knieen verder naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:44

Kozbi schreef:
Wie parkeert m standaard tegen de rand? Hahahah der is een stem! :') trouwens heeel handig! Ik heb t gelukkig door met mijn paard!

:') _O-

Ah dat kan ook nog idd Piezze!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:45

Toen ik leerde rijden op de manege (33 jaar geleden) werd mij verteld dat ik kon versnellen door mijn hakken in mijn pony te drukken,en hem terug kon nemen door te blijven zitten en druk op de teugels te zetten.

Nu ik zelf mijn eigen paard heb ingereden,heb ik dat gedaan door eerst op de grond alle knopjes erop te zetten,de basis er eerst goed in dus.
Nu ga ik van draf naar stap door door te zitten, mijn zit/lichaam zwaar te maken en ik geef tegelijkertijd het commando stap.
Werkt prima.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:47

Joolien schreef:
Momenteel loopt er een interessant topic waarin het rijden op zit aan bod komt. Omdat ik daar niet teveel oftopic wil gaan open ik dit topic.

Voor mij is het heel vanzelfsprekend om te rijden op zit. Overgang van stap naar halt door te vertragen met je zit en overgang van draf naar stap door langzamer te lichtrijden. Ook wegrijden kan door je lichtrijdtempo wat op te schroeven, in gallop kun je ook vertragen of versnellen door de beweging te beinvloeden met je zit.

Hoe ik dat doe? Ik blijf recht boven mijn paard zitten en druk mijn billen iets meer in het zadel, daarbij vertraag ik mijn beweging door mijn buikspieren iets aan te spannen. Ik ga niet tegen de beweging in, ik blijf m een fractie voor.
In mijn lessen pas ik dit ook veel toe en vrijwel ieder paard, jong of oud pakt dit op, dat is leuk om te zien :)

Hier nog een filmpje die ik samen met Loes heb gemaakt.
[ Video ]

Ik geef zelf geen voorkeur aan doorzitten bij paarden die nog niet bevestigd zijn omdat je dan vaak spanning creëert.

Maar wat is jullie mening hierover? Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat doen. Dit is geen propaganda voor mijn project, ik ben oprecht nieuwsgierig!

Vertragen snap ik door jezelf 'zwaar' te maken, maar voorwaarts door sneller lichtrijden? Ga je dan niet voor de beweging uit rijden?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:48

Rijden op je zit doe je niet even. Het is een gevoel, en dat moet je ontwikkelen.
Voor mij is het inmiddels van zelf sprekend geworden, door niet met me teugels maar met mijn benen en zit te rijden, maar dat was een jaar geleden toen ik net begon met serieus rijden (wedstrijden enz) echt niet zo.
Het is bij mij langzaam ontwikkeld, en het is niet iets wat uit te leggen valt. Tuurlijk de bedoeling ervan wel, en hoe het moet, maar geloof me iemand die net van de manege afkomt, zal het niet zo maar kunnen rijden op zijn of haar zit. Het is iets wat zich ontwikkeld naar mate je meer traint, en door krijgt hoe een paard werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:52

Santos_05 schreef:
Vertragen snap ik door jezelf 'zwaar' te maken, maar voorwaarts door sneller lichtrijden? Ga je dan niet voor de beweging uit rijden?

Nee want net zoals met het terug rijden is het heel minimaal, je belemmerd een paard niet ofzo.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:55

Ik rem eigenlijk niet altijd standaard maar dat komt omdat mijn paard niet standaard remt :')
Vaak ga ik in draf ook langzamer lichtrijden.
Stap 1 is vaak zwaarder gaan zitten en zachtjes ho zeggen
Stap 2 is stap 1 + teugeldruk
Stap 3 is stap 1 + 2 maar dan wat duidelijker :+
Stap 4 is hek of hoek en anders ff duidelijk laten weten dat het niet de bedoeling is om mijn hulpen te negeren :=
Bij een overgang terug begin ik vaak bij stap 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:57

Dat ligt toch volledig aan wat voor paard je onder je kont hebt op dat moment?
Teminste... Zo heb ik het geleerd. Bij een jong paard blijf je lichtrijden en ga je niet doorzitten en bij een wat ouder paard zit ik de laatste 2 passen door. Waarom? Ben heel eerlijk dat ik dat niet meer weet maar het wel altijd zo gedaan heb.

EDIT: Mijn paard moet al opzij gaan als ik iets naar rechts of iets naar links ga zitten. Als hij dat niet doet dan leg ik mijn kuit aan en als ik dan nog een keer genegeerd word dan leg ik mijn been aan...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:03

Onze westerninstructrice zegt: Bij versnellen je navel naar voren drukken, bij vertragen intrekken. Mijn paard (en ook mijn shetty) zijn volledig aanspreekbaar (stap, draf, galop, ho, rückwärts (duits paard _O- ) links, rechts, prrr (voor langzamer), sneller, langzamer en zelfs volte kent ze :j ) dus teugels gebruik ik alleen als ze iets niet begrijpt om een extra aanwijzing te geven :P

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:03

Amiigo schreef:
Ik rem eigenlijk niet altijd standaard maar dat komt omdat mijn paard niet standaard remt :')
Vaak ga ik in draf ook langzamer lichtrijden.
Stap 1 is vaak zwaarder gaan zitten en zachtjes ho zeggen
Stap 2 is stap 1 + teugeldruk
Stap 3 is stap 1 + 2 maar dan wat duidelijker :+
Stap 4 is hek of hoek en anders ff duidelijk laten weten dat het niet de bedoeling is om mijn hulpen te negeren :=
Bij een overgang terug begin ik vaak bij stap 2.

Jij monster :') _O-

Hahaha nja der zijn tanke aka mijne ook de soms echt een muur nodig hebben :')

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:04

Lamzamer lichtrijden, benen iets sluiten en kruis aantrekken evt. ophouding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:09

Bij manegepaarden is dat erg moeilijk. Mijn ervaring is dat allerlei manegepaarden nog altijd heel goed voelen wat er boven ze gebeurt, en zeker heel erg reageren op buitengewoon fijne signalen van iemands zit, maar tegelijkertijd moeten ze leren dat ze niet op elke reactie van de ruiter mogen reageren, omdat een ruiter bv de draf alleen maar kan leren als het paard de onbalans van de ruiter nadrukkelijk negeert en gewoon doordraaft. Dat is hun taak als leerpaard en dat kan ook niet anders. En dat leren ze vaak heel goed.

Des te mooier vind ik het altijd om te merken hoe fijngevoelig paarden nog altijd zijn. De paarden die ik recent gereden heb laten duidelijk merken dat ze de zithulpen snappen - de teugels heb ik meestal wel nodig bij de overgang, maar dan puur als 'ja, ik meen echt wat ik met mijn zit zeg, toe maar.' Juist omdat ze zo hun best doen om niet te snel terug te gaan omdat dat meestal niet de bedoeling is.
Ik vind dat mooi van die paarden, ik heb daar veel respect voor, en je kunt nog steeds echt heel subtiel rijden. De beperkingen zitten in dat opzicht nog vrijwel altijd in mij en mijn timing, niet in de manegepaarden.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:10

piezze schreef:
Hee mijn manier staat er niet tussen. Ik span mijn bovenbeenspieren aan en druk mijn knieen verder naar binnen.

Na een reactie te hebben getypt en m kwijt te zijn, nog maar eens opnieuw -O-

Bovenstaande manier gebruik ik ook :j Niet bij elk paard, want niet elk paard reageert erop en ik weet niet zo goed hoe ik het ze moet aanleren.

Stappenplan bij een overgang naar stap vanuit draf gaat als volgt:

Langzamer lichtrijden, doorzitten, bovenbeenspieren aanspannen, knieën lichtjes aanspannen. Geen reactie? Een halve ophouding. Overigens kan mijn eigen pony ook op stemcommando's gereden worden. Pony die ik rijd voor iemand anders 'rem' ik wel op deze manier af :) Als ik helemaal geen reactie krijg op niks niet, parkeer ik hem ook gewoon tegen een muur of bakrand of hindernis of wat dan ook :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:11

Om vanuit het western perspectief te spreken - ik zit al door ( :+ ) iets verzwaren (en ik kantel m'n bekken iets geloof ik.. moet ik eens op letten )en stemhulp 'easy' is langzamer in huidige gang. Iets verzwaren en stemhulp 'walk' is stap. Verzwaren, hakken meer uitdrukken en 'WHOA' is halt.

Toen ik vroeger op de manege les had was het helaas op de 'trek maar aan de teugels om te stoppen' manier :=

edit: zoals Siesjuh zegt doe ik het denk ik ook, navel in en uit trekken. :+

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:11

Ik vind het er persoonlijk niet elegant uitzien om te blijven lichtrijden totdat je paard stapt. Wat je in het filmpje vooral je lesklant kan zien, is dat op het moment dat de pony gaat stappen, het meisje naar voren valt. Ik vind het er af en toe ook een beetje uitzien als voor de beweging uitgaan.
Ik neem mijn paard ook terug op mn zit, maar pas wanneer ik doorzit.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:13

Kreuz dran! <- Zo hoort het.

Die mis ik in de opties, want dit is meer dan 'op zit rijden'. Om actief een overgang te rijden, duw je je kruis en been aan, begeleid met een halve ophouding (overgang galop-draf, draf-stap) of een hele ophouding (naar halt).
Laatst bijgewerkt door Kala op 16-04-15 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:13

Doorzitten en zwaar maken, maar voordat hij echt terug naar stap gaat geef ik wel een beetje been bij en een kneepje in de teugels. Als ik geen been bij geeft valt hij stil. Als ik wel been geef, en geen kneepje dan drukt hij 1a2 passen zijn rug weg.