Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarloesHJ schreef:Ik heb een aantal jaar lang zowel priveles gehad met mijn toenmalig verzorgpaardje en manegeles. Wat ik vooral merkte was dat ik tijdens de manegeles op een bepaald niveau samen met de groep stagneerde terwijl ik met mijn priveles veel verder was en bezig was met de wat moeilijkere dressuuroefeningen die je niet zomaar zal doen op een zeer regelmatige basis op de manege zoals galopswissels, contragalop e.d.
Op de manege werden vooral de oefeningen in de les bepaald door het niveau van de groep en ik zat helaas in een groep die socializen in het midden van de bak belangrijker vond dan jezelf verder ontwikkelen in het paardrijden. Na de aanschaf van mijn eigen paard ben ik daar dan ook gestopt zodra mijn leskaart vol was (mijn paard staat op een pensionstalling) en heb ik inmiddels priveles daar. Precies aangesloten op mijn wensen en kunnen en een stukje coaching i.v.m. angst. (Altijd al gehad (angst niet coaching)) Echt veel uitgebreider dan de instructie op de manege en daarom veel fijner voor mij. Ik merk echt duidelijk verschil in niveau en ik rij gewoon de "huis, tuin en keuken" dressuur...
OneAndOnlyx schreef:Het gekke is, dat ik al een hele tijd in deze les reed, ook toen ik een tijdje zonder paard zat(en dus op een manegepaard reed). Het niveau was daar vrij hoog en we deden wel degelijk contragalop & traverse enz. De groep was ook erg bezig met zichzelf en het paard, praten kwam tijdens het uitstappen wel. En toch merk ik dat ik nu ik thuis privéles heb, meer opschiet dan wanneer ik in een groep rijd.
MarloesHJ schreef:OneAndOnlyx schreef:Het gekke is, dat ik al een hele tijd in deze les reed, ook toen ik een tijdje zonder paard zat(en dus op een manegepaard reed). Het niveau was daar vrij hoog en we deden wel degelijk contragalop & traverse enz. De groep was ook erg bezig met zichzelf en het paard, praten kwam tijdens het uitstappen wel. En toch merk ik dat ik nu ik thuis privéles heb, meer opschiet dan wanneer ik in een groep rijd.
Dan is dat denk ik wel een groot verschil met mijn les. Maar dat hangt denk ik ook maar net vanaf waar je rijdt (toen ik in de randstad reed deed ik andere oefeningen dan waar ik mijn laatste lesjaren op de manege heb gehad). We werkten ook elke week hetzelfde riedeltje af en ik kon van tevoren al vertellen wat we waar deden. Helaas deed de groep niet bepaald mee met de les op een enkeling na.
Helaas waren dingen zoals contragalop en galopwissels op beide maneges totaal niet aan de orde, afgezien van de enkele hilarische poging. De paarden hadden er ook lang niet allemaal de kwaliteiten voor... (niets ten nadele van de paardjes maar dat konden ze gewoon niet onder het zadel)
OneAndOnlyx schreef:Ik had dit in de kinderlessen, toen ben ik naar volwassen overgestapt en sindsdien hier geen last meer van, gelukkig. Ik ben wel van plan nog een lange tijd privé te blijven lessen, de basis moet er echt inzitten en dan zien we wel verder. Wat jammer dat het bij een 'hilarische poging' bleef als je echt serieus wilde rijden, dan zou ik er al gauw vanaf zien. Paardrijden heeft niks te maken met 'hilarische dingen'. Je wilt iets bereiken met je paard en daar zet je je voor in, vind ik.