Dit topic is naar aanleiding dat ik heel vaak hier op howrse lees dat mensen zonder zadel rijden. Ik begrijp dat veel van jullie niet weten welke problemen je paard/pony er mee kan krijgen.
Zonder zadel rijden is heel leuk en "je leert er beter van zitten", maar het is niet goed voor de rug van je lieveling. Je lieveling kan er tijdelijke en permanente blokkades aan over houden. Zonder zadel druk je met je zitbeentjes op de rugspieren, zenuwbanen en aders te drukken. Zadelkussens zijn zo geplaatst dat die delen vrij worden gehouden en dat het gewicht van de ruiter goed verdeeld wordt.
Om dit te verduidelijken:
Op deze foto zie je een 'paard met zadel'. De ruggengraat is hier in het midden een beetje donkerrood gekleurd. het blauwe eromheen zijn de spieren, zenuwen en aders. Je kunt hier zien dat de zadelkussens de druk verdeelt en de spier- en zenuw bundel vrij houdt.
Dit is het zitbeentje waar ik het over heb:
Dit is hoe het eruit zit zonder zadel:
Je ziet dus dat je direct op de rugspier drukt waardoor je ook zenuwen en aders beklemt.
Voor een keertje uitstappen kan het niet zoveel kwaad aangezien het bij een kleine tien minuten redelijk snel hersteld, maar doe dit iedere dag een half uur lang dan wordt het er niet fijner op.
Ik hoop dat jullie het verhaal kunnen begrijpen.
Veel gestelde vragen:
Q: Is met dekje rijden dan wel goed?
A: Nee, ook daarmee hou je drukpunten
Q: Als ik het 1x in de week doe, is het dan schadelijk?
A: 1x per week kan net wat té zijn, 1x in de maand is prima te doen
Q: Heeft iedereen die drukpunten?
A: Ja, iedereen heeft ze.
Q: Maakt gewicht uit?
A: Nee, want zoals ik bij de eerdere vraag al zei; iedereen heeft de drukpunten!
Q: Wat als het zadel niet goed past?
A: Een slecht passend zadel is vaak schadelijker dan zonder zadel rijden. Het gaat dan echter om een heel ander soort probleem. In dit topic gaat het dan ook om een goed passend zadel. Daar kan een paard namelijk nooit last van hebben.
Q: Maar de indianen reden ook zonder zadel!
A: De indianen waar je het over hebt leefden jaren geleden, toen er nog geen drukmeters waren, ze nog weinig van anatomie afwisten en ook internet bestond nog niet. Ongeacht of indianen wel of niet om het welzijn van hun paarden gaven was deze informatie er gewoon niet. Verder kennen we de indianen op die manier alleen vanuit films, er is genoeg informatie te vinden over dat indianen wel degelijk op een soort zadel reden. Berichten waarin de indianen opgeroepen worden zullen worden verwijdert, ongeacht of er ook relevante informatie in het zelfde bericht staat.
Q: Ik rijd altijd zonder zadel en mijn paard heeft nergens last van.
A: De pijn die zonder zadel rijden geeft bouwt zich langzaam op (het gaat om chronische pijn), als een paard dit laat merken ben je eigenlijk al te laat. Je zal er een paarden osteopaat bij moeten halen om te beoordelen of jou paard wel of geen last heeft van rugklachten door het zonder zadel rijden.
A: Osteopaat erbij gehaald en die zegt dat er niks mis is met de rug van je paard? Hartstikke fijn. Betekend niet dat dit topic onzin is, houd de informatie in je achterhoofd en ga lekker door met hoe je bezig bent.
[Mod edit: Wegens de zéér leerzame info en interessante discussie die gaande is wil ik deze even als officieel onderwerp aankaarten. Alsjeblieft, hou het respectvolle wat nu al zo lang gaande is vol, dat is super!]