Centered riding, meer mensen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:39

Heh bah, Zit je met een holle rug op het paard?

jeetje77

Berichten: 3478
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:59

Wat fijn dat er weer wat wordt geschreven, wat een prachtig paard stond er een pagina terug trouwens (ruiter ook erg mooie houding).
Ik heb op de mangen nu af en toe les van iemand die zelf ook op basis van CR les heeft (of heeft gehad) en ik merk dat hij heel duidelijk dingen hiervan meeneemt in zijn eigen lessen. Dat vind ik erg prettig.
Momenteel heeft werken aan mijn houding niet heel veel nut aan gezien ik een half jaar terug van een paard ben gevallen en toen, blijkt nu sinds 2 weken, mijn heup heb gebroken gehad (slechte nederlandse zin, maar moet maar ff ). Ik heb nog geen idee hoe het traject nu gaat zijn, maar het levert mij nu even veel beperking op waar ik nog niets mee kan (ben ik blij dat ik nog geen eigen paard heb wat ik op deze manier scheef zou gaan rijden en wat ben ik blij dat mijn bijrijd paardje ook van wandelen houdt)

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:06

BrechtCarlos ik weet t niet. Het is altijd maar linksonder.

Jet

Berichten: 12047
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:45

DC, heb je het alleen met rijden of ook op andere momenten van de dag, die pijn op die plek? Kan je het oproepen door op een kruk of stoel op dezelfde manier proberen te gaan zitten zoals je op je paard zit? Heb je het in stap, draf of galop of in alle gangen? Heb je het bijvoorbeeld op de fiets ook? Ik probeer met je mee te denken hoor, zie dit niet als een vragenvuur :(:) .

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:15

sorry Jet ik zie nu pas deze reactie.
Op de fiets gaat prima.
Het is vooral draf.

Vandaag een les gehad van iemand die werkt volgens akasha rijkunst. En die zei onmiddelijk: voel jij je rechterbeen wel?
En dat is dus éxact waar t m zit. Ik druk alles op links en mijn rechterbeen voelt niks. Voel geen beugel,geen been,geen enkel.
Ik doe "dus" gekke dingen in mijn lijf.
Verder vond ze me een nette ruiter, ik ga in elk geval over 2 weken weer bij haar lessen.

Als hier nog iemand is die bv tips heeft oid?
Osteo lijkt niet heel veel te doen.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:18

Ik zie net dat dit topic omhoog gehaald is. Wilde na je post Anne Muller aanbevelen darkchrystal, maar daar ben je dus al terecht. :)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:32

Dark Chrystal, ik kan je ruiterfysio.nl aanraden! Zij heeft mij ontzettend geholpen. Je kunt wel je rechterbeen niet voelen maar dat kan bijv ook uit je bekken komen of iets. Zij test dat allemaal en ik voelde meteen effect! Was zo blij! Osteo hielp bij mij ook niet. Terwijl ik bij paarden zo vaak mooie resultaten ermee zie. Tja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:11

TurdusMerula: was even iets anders dan centered riding maar beviel wel goed.

Raamzicht, ik kreeg haar al meer getipt dus ga een afspraak plannen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:17

Darkchrystal, je eenzijdige lage rugpijn tijdens het rijden zou ook te maken kunnen hebben met ongelijk ontwikkelde (schuine) buikspieren. Doe de volgende oefening eens: ga plat op je rug liggen ( op een matje). Hef 1 been loodrecht gestrekt omhoog en draai heel langzaam rondjes met je gestrekte been waarbij je goed oplet dat je onderrug contact houdt met de grond. Dit doet een beroep op je buikspieren. Gebruik je die niet goed, dan komt je onderrug van de grond (trekt hol) en/ of je romp wordt onstabiel. Doe de oefening ook met je andere been. Voel je verschil in de werking van je buikspieren, is het moeilijker met je linker- of rechter been? Dat hoeft overigens niet overeen te komen met de kant waar je rugpijn zit, die kan juist ook heel goed veroorzaakt worden doordat je buikspieren aan de andere kant minder sterk zijn. Als de oefening geen pijn/ongemak oplevert, kun je deze gebruiken om je buikspieren te versterken. De oefening maakt daarnaast je heupen los. Uiteraard zijn er nog veel meer nuttige oefeningen om je 'core muscles' te ontdekken en te versterken (er is heel veel te vinden op internet)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:19

Ongelijk ontwikkelde schuine buikspieren komen ook niet zomaar. Waarschijnlijk zit er dan toch iets scheef ergens. Ik zou eerst de oorzaak aanpakken

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:20

Anoniem schreef:
TurdusMerula: was even iets anders dan centered riding maar beviel wel goed.

Raamzicht, ik kreeg haar al meer getipt dus ga een afspraak plannen.


Haar benadering is misschien iets anders, maar ooit was zij ook CR-instructeur. Is alleen zelf doorgegaan op een net andere manier. Ik vind haar retegoed, heb haar héél hoog zitten. (En dat zegt wat want ik ben bijzonder kritisch, haha)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:22

Leuk hoor! Jammer dat het niet om de hoek Is voor mij

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:29

Turdus:heb niet Anne Muller zelf hoor.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:47

Raamzicht, dat is het kip- ei verhaal. SI-gewricht kan idd scheef staan. Maar dat kan juist ook weer samenhangen met ongelijk ontwikkelde buikspieren. Mijn SI-gewricht staat ook iets scheef waardoor ik ook vaak eenzijdige lage rugpijn heb. Alleen heb ik daar vooral last van als ik lig, met rijden nooit. Dan ben ik in staat mijn buikspieren goed in te zetten en mijn onderrug te ontspannen. Dus ik denk dat ruiters met eenzijdige lage rugpijn wel degelijk baat hebben bij gerichte buikspiertraining. Neemt niet weg dat de boel recht zetten ook veel kan schelen ( moet zelf ook toch maar eens een afspraak maken met een osteo of chiropractor ...)

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:58

Ik weet gewoon niet meer waar ik t zoeken moet. Al fysio's gezien, nu dus de osteo, jaren een chiropractor...ik sta/stond op t punt met rijden te stoppen.
Eerg vervelend..

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:13

Ja, je moet inderdaad beiden doen. Zou het zeker proberen, kost maar 30 euro voor eerste afspraak, kun je kijken of het iets voor je doet, en ja je krijgt idd ook oefeningen mee.
Ha maar nu stop ik met "reclame maken".

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:15

Ja idd, de osteo kost me ook 35 want wordt ook niet helemaal vergoed.
Jannet wordt, door mijn verzekering dan, helemaal niet vergoed. Dus qua kosten blijft t hetzelfde.
Ben er wel benieuwd naar.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:55

Oh wat raar! Bij mij werd het wel helemaal vergoed? Valt gewoon onder "gewone" fysio.
Tip: voor het nieuwe jaar andere verzekering nemen?

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:00

Ik ga ze morgen eens bellen. Krijg je met die stomme contracten...ik krijg 400 per jaar in mijn aanvullende. en dan kom je op die contract-partners uit.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:10

Ah zo! Ik heb restitutie polis, kan zelf kiezen. Maar nogal off topic alemaal. Excuses

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:39

Bah, heel vervelend dc..
Ik heb tot een jaar geleden ook een jaar lang last van mijn onderrug/ SI gewricht gehad, dat werd toen op slijtage gegooid.
Ik had er ook zoveel last van dat ik maar weinig kon rijden en mijn werk ook bijna niet meer kon doen.
Toen reed ik een jong paard waar ik echt ENORM van af gelanceerd werd en landde natuurlijk precies op de pijnlijke plek.
Na 2 weken heel veel pijn te hebben gehad begon het weg te trekken en was ik uiteindelijk pijnvrij!! en is het ook niet meer terug gekomen, nu een jaar later.
Moraal van dit verhaal: achteraf was er dus geen slijtage, maar scheve spierspanning en doordat uiteindelijk het hele gebied moest genezen is de ongelijke spierspanning weer opgeheven.

Ik weet natuurlijk niet wat het bij jou is en het geeft je geen oplossing, maar dit verhaal laat misschien wel zien hoe veel last je van iets kan blijven houden wat eigenlijk vrij onschuldigs is.
Als een therapie niet helpt zou ik zeker niet terug blijven gaan, maar verder zoeken naar een therapie die op dat moment jou wel helpt en dat kan ook op het paard zijn.

Toen ik last van mijn rug had ging ik naar een fysio die mij achteraf probeerde duidelijk te maken hoe je je psoas spier goed kan gebruiken.. ik snapte er echt niks van.. ;(
Al op de eerste dag van de 3 daagse van Tom Nagel begreep ik niet alleen waarom je die moet gebruiken, maar lukte het ook om 'm te gebruiken en viel meteen het kwartje wat de fysio destijds probeerde uit te leggen. :')

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 01:51

Anoniem schreef:
Turdus:heb niet Anne Muller zelf hoor.


Opgeleid door Anne, ws zelfde denkrichting. :)

Ik hoop dat je iemand op je pad tegenkomt die je kan helpen, want klinkt echt niet tof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:25

Askja schreef:
Darkchrystal, je eenzijdige lage rugpijn tijdens het rijden zou ook te maken kunnen hebben met ongelijk ontwikkelde (schuine) buikspieren. Doe de volgende oefening eens: ga plat op je rug liggen ( op een matje). Hef 1 been loodrecht gestrekt omhoog en draai heel langzaam rondjes met je gestrekte been waarbij je goed oplet dat je onderrug contact houdt met de grond. Dit doet een beroep op je buikspieren. Gebruik je die niet goed, dan komt je onderrug van de grond (trekt hol) en/ of je romp wordt onstabiel. Doe de oefening ook met je andere been. Voel je verschil in de werking van je buikspieren, is het moeilijker met je linker- of rechter been? Dat hoeft overigens niet overeen te komen met de kant waar je rugpijn zit, die kan juist ook heel goed veroorzaakt worden doordat je buikspieren aan de andere kant minder sterk zijn. Als de oefening geen pijn/ongemak oplevert, kun je deze gebruiken om je buikspieren te versterken. De oefening maakt daarnaast je heupen los. Uiteraard zijn er nog veel meer nuttige oefeningen om je 'core muscles' te ontdekken en te versterken (er is heel veel te vinden op internet)



Ik deed deze oefening veel bij pilates. Dat heb ik ongeveer 2 jaar gedaan/
Maar je hebt me wel op het idee gebracht om dit weer op te pakken(dan wel thuis,voorlopig.)

Kinke

Berichten: 20565
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:15

ik zat nog ff te denken over dat Tristan Tucker verhaal, dat ruiters wel openstaan voor 'andere' manieren van rijden. Ik denk dat de reden waarom dressuurruiters wel geïnteresseerd zijn in TT is omdat hij schrikkerig/panisch gedrag aanpakt, iets waar een dressuurruiter direct belang bij heeft en bovendien is het resultaat direct zichtbaar. Dat is heel anders dan verbeteringen die je krijgt door bijvoorbeeld CR, waarschijnlijk veel minder spectaculair, het duurt langer en is dus voor lang niet iedereen duidelijk meetbaar. Ik heb zo'n 12 jaar geleden een aantal CR lessen gehad van Vanda Oosterhuis, zij heeft me op een aantal dingen gewezen die ik nog gebruik, ook in het dagelijkse leven. Zij was ook degene die onmiddellijk zag dat ik mijn adem vasthoud als ik me concentreer op iets wat ik moeilijk vind.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:55

Tristan Tucker focust voornamelijk op het paard en rijdt zelf op hoog niveau dressuurwedstrijden. Maakt dus min of meer zelf deel uit van dat wereldje. Overigens een prettig persoon, hij heeft enkele jaren geleden een paard ( IJslander) voor ons getraind en gaf daarbij uitgebreid uitleg over zijn werkwijze. Erg interessant en verhelderend.
CR richt zich op de ruiter vanuit het idee dat het paard vanzelf verbetert als de ruiter beter leert zitten en voelen. Wat ook zo is, maar veel (dressuur)ruiters zoeken instructie die vooral gericht is op het verbeteren van hun paard. CR is hoe je het ook wendt of keert geen trainingsvisie of methode, dus heb je naar mijn idee om verder te komen aanvullende kennis/ervaring/instructie/begeleiding nodig binnen de discipline waarin je rijdt.
Wat niet wegneemt dat CR een grote meerwaarde zou kunnen hebben voor (bijvoorbeeld) dressuurruiters, want ontspanning en balans is bij velen van hen ver te zoeken. Het zou denk ik wel schelen als er een CR instructeur of adept op een aansprekende wijze op hoog niveau in de sport mee zou rijden ...