Waarom voorstander van met bit op leren?
Waarom voorstander van meteen bitloos op leren?
Twijfel een beetje wat ik met mijn paard zou doen. Eigenlijk wil ik graag bitloos met hem gaan, en heb ook een locatie gevonden die volledig volgens wat ik zocht paarden op leert en waar ik veel goede dingen van hoor. Maar heb schrik dat hij op bitloos misschien tijdens het doorrijden sneller door de hulpen heen zou hollen. Ik vind niet dat je een paard moet stoppen door in zijn mond te trekken, maar ervaring leert wel dat een fjord doorgaans net iets koppiger en net iets sneller de bulldozer uithangt.. Heb wat schrik dat ik het mezelf dan moeilijker maak dan nodig door hem bitloos op te leren. Is dat onterecht om zo te denken?
De andere locatie hoor ik ook veel goede dingen over, maar daar leren ze met bit op. En niets houdt me tegen om daarna op bitloos over te stappen natuurlijk eens hij deftig doorgereden is... En dan kent hij natuurlijk wel beide..
Ik ga hem niet volledig zelf op leren, dus ga hier sowieso iemand voor inhuren. Het is mijn eerste jonge paard, wil het niet verknoeien

Het wordt sowieso kiezen tussen deze 2 locaties, maar de beslissende factor is met of zonder bit.
Twijfel twijfel.
Wat zouden jullie doen?
Groetjes