Wie rijd er met elastiek?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

maikevermeer

Wie rijd er met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 16:46

Ik had een vraagje. Wie van jullie rijd hem/haar haar paard met elastiek, zo ja waarom? Ik zie zelf het nut er niet echt van en ik deel samen met me zusje me pony. Zijn rijdt en longeert de laatste tijd bijna altijd met elastiek. Ik doe dit niet en zie het nut er niet van. Wat raden jullie aan wel of niet met eleastiek rijden en longeren? En waar zetten jullie het elastiek vast, aan het zadel of onder de buik aan de singel? Laatst zij iemand dat het slecht is als je het niet aan het zadel klikt is dot zo?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:53

Waarom rijdt je zusje ermee?

Ik ben sowieso tegen elastiek , maar als je hem persé wil gebruiken dan aan de longe maar zeker niet tijdens rijden. Paarden krijgen snel de neiging aan het elastiek 'steun' te zoeken en gaan dus hangen. Je paard moet zelfstandig, op eigen benen lopen en niet met zo'n ding eraan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:55

Heb het een tijdje gedaan. Ik moest de toen door de voorbenen doen van mijn pony met rijden en longeren. Ik zou het niet doen. Die van mij heeft er nu nog littekens van. Daar zijn nooit meer haren op gekomen. Niet doen dus! Ik zou het je zusje ook afraden :)

Shellebel93

Re: Wie rijd er met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:57

je zou best met een elastiek kunnen gaan longeren, maar ik zou er nooit mee gaan rijden. Je paard kan ook ergens van schrikken en doordat hij door het elastiek eigenlijk naar beneden wordt getrokken kan hij gaan steigeren.. Ik vind het maar niks om met dat soort hulpmiddelen te gaan rijden..

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:58

Ik raad het af, het kán helpen maar dan alleen met longeren.
Waar je hem vast maakt, tussen de benen of aan de zijkant ligt eraan hoe je de hoofdhouding wilt. Maar als ik eerlijk ben in deze raad ik het echt af en zou ik lekker veel overgangen rijden en veel schakelen.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 17:01

BaileyMix schreef:
Waarom rijdt je zusje ermee?

Ik ben sowieso tegen elastiek , maar als je hem persé wil gebruiken dan aan de longe maar zeker niet tijdens rijden. Paarden krijgen snel de neiging aan het elastiek 'steun' te zoeken en gaan dus hangen. Je paard moet zelfstandig, op eigen benen lopen en niet met zo'n ding eraan.

Me pony gaat er juist niet in hangen maar wilt haar hoofdomhoog gooien, dit doet ze ook zonde elastiek.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:35

Ik longeer met een elastiek en rij er ook regelmatig mee. Bij het longeren zorgt het ervoor dat mn paard meer ontspannen loopt. Zonder elastiek blijft ze met haar hoofd hoog in de lucht lopen, zet ze haar onderhals erop en is ze erg gespannen, dat duurt zeker een kwartier en komt ook daarna steeds terug. Het elastiek beweegt mee, er zit namelijk rek in. Het gaat strak zitten wanneer ze haar hoofd te hoog draagt en het hangt slap als ze haar hoofd op de loodlijn heeft of ronder gaat lopen. Het paard weet hoe het werkt, ze kent de grenzen, en bij het longeren gaat het erg goed. Het elastiek geeft meer vrijheid dan touwtjes dus daarom kies ik hiervoor.
Bij het rijden gebruik ik het elastiek ook regelmatig, het helpt mij om de relatief jonge merrie onder controle te houden. Zonder elastiek zet ze haar nek erop en vliegt ze op hol wanneer ze ergens van schrikt. Dat gebeurde zeker 10 keer per training van drie kwartier. Keihard op hol vliegen, uit schrikreactie, en dat heel vaak. Nu met het elastiek heb ik de controle terug. Zodra ze op hol wil vliegen en haar hoofd omhoog wil zetten, voelt ze tegendruk van het elastiek. En dan wacht ze. Voor mij en de merrie werkt het en wegen de voordelen op tegen de nadelen van het bijzetten. Ik zou het niet iedereen aanraden om zijn of haar paard bij te zetten met touwtjes, slofteugel of elastiek. Je beperkt het paard in zijn hoofd hals houding. Het helpt mij nu bij dit paard, maar het is mijn bedoeling om het elastiek zo weinig mogelijk te gebruiken en hopelijk is het binnenkort niet meer nodig. Het gaat nu steeds beter en mn paard leert dat ze niet steeds op hol moet slaan.
Ik schrijf dit voor de TS en zit niet te wachten op kritiek op mijn gebruik van het elastiek.

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:17

Ik ben er geen voorstander van om met elastiek te rijden. De vorige eigenaar van mijn paard reed hem met elastiek buiten. Paard heeft er van geleerd om bit vast te nemen en te hangen op je hand. Het heeft enorme moeite gekost om dat er ook weer uit te krijgen. Dus mijn advies: begin er niet aan om mee te rijden. Het is moeilijker om slechte gewoontes af te leren, dan goed gedrag aan te leren in mijn ogen.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:54

Ik heb laats 3 keer met elastiek gereden. Mijn tinker liep erg met zijn hoofd omhoog, 3x elastiek er los om heen gehad, en probleem is opgelost. Loopt nu ook mooi nagevelijk en is lekker 'licht' in de hand. Ik ben/was er ook geen voorstander voor, maar het heeft ons wel een stap verder geholpen.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:31

Ik raad het af, echter als je het toch wilt doen een langer elastiek wat minder druk geeft.

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:50

Een elastiek zou ik echt niet aanraden. Het zorgt er voor dat je slecht gaat rijden en het is ook niet goed voor je paard.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:54

Ik heb met elastiek gereden, Pony gooide steeds hoofd naar achteren, er zat dan geen stuur en rem meer op. Het elastiek zat niet strak gespannen, dat betekende dus zeker niet met hoofd helemaal naar beneden lopen. Echter er zat wel een "stop" op met tot hier hoofd omhoog en niet verder.

Dit steeds verder afgebouwd, tot elastiek zo los zat dat het geen nut meer had. Toen dus afgedaan.

Als het op die manier gebruikt word zie ik het niet als iets verkeerds. Echter moet het niet zo zijn, dat je hem gebruikt om maar zo diep mogelijk te lopen.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:51

Oké dankjewel voor jullie reacties!

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:38

Ik rij ook wel eens met elastiek. Het helpt mijn paard net het laatste beetje te ontspannen. Doe hem alleen wel zo dat die alleen in werkt als ze haar hoofd te hoog doet. Als zij gewoon ontspannen nageeflijk loopt, staat er geen druk op.