kreupel paard uit de proef halen?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Siepi

kreupel paard uit de proef halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 09:13

Dit weekend op concours geweest met mijn dochter liep een pony duidelijk kreupel door de dressuurring en nu vraag ik me af moet de jury zo iemand uit de proef halen of niet? zie het wel vaker heb tot nu maar een keer mee gemaakt dat het gebeurde wat vinden jullie?
Ik vind zelf van wel zou ook zelf er mee ophouden als ik maar iets aan de pony zie maar er zijn mensen die daar duidelijk anders over denken en dan van allerlei smoezen verzinnen. in mijn ogen is kreupel kreupel wat er ook aan de hand is

Essxan

Re: kreupel paard uit de proef halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:15

Als een paard in de proef duidelijk kreupel loopt vind ik inderdaad dat de jury de combinatie uit de ring moet halen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:22

Ik zou zo een pony/ paard graag uit een proef zien.
Het dier is niet voor niks kreupel.
Om daarvoor de ogen te sluiten is in mijn ogen een vorm van dierenmishandeling.
De eigenaar heeft al die verantwoording, maar bij gebrek aan kennis en kunde zou de jury moeten ingrijpen.

Ik heb windhonden gehad die op de renbaan liepen.
Bij officiële wedstrijden werden die dieren voor aanvang gekeurd door dierenartsen, bij trainingen was je zelf verantwoordelijk.
Maar ik stuur mijn hond niet kreupel de renbaan op waarbij snelheden van 60 + km per uur gehaald worden.

Zoiets heet onverantwoordelijk gedrag.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:23

Ik vind inderdaad dat de jury ze eruit hoort te sturen...

Maar....

Heb laatst een discussie gehad met een jury... In het protocol krijg je vaak 5en met als commentar; onregelmatig
Op stap draf en galip ook hetzelfde.

Jury is namelijk geen dierenarts dus mag niemand eruit sturen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:26

Jury mag WEL mensen de baan uitsturen.
En dat had gedaan moeten worden!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:28

Adrienne93 schreef:
Ik vind inderdaad dat de jury ze eruit hoort te sturen...

Maar....

Heb laatst een discussie gehad met een jury... In het protocol krijg je vaak 5en met als commentar; onregelmatig
Op stap draf en galip ook hetzelfde.

Jury is namelijk geen dierenarts dus mag niemand eruit sturen...

Dit heb ik ook eens begrepen van de jury, ze mogen niet op de stoel van dierenarts gaan zitten. Ze kunnen je enkel bij zich roepen, aangeven dat je paard onregelmatig gaat en je daarom geen voldoendes gaat krijgen- de eigenaar is degene die besluit om door te rijden.
Ik vind dat eerlijk gezegd wel een puntje waarop knhs duidelijker punt in zou mogen stellen- niet regelmatig is uitsluiting

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:55

Ik heb laatst zelf concours gehad... ik merkte niks, op de film zie je niks dierenarts ziet niks maar moest wel bij de jury komen na afloop, had als enige opmerking bij stap draf en galop een 6 met (l.a. niet zuiver)

Jury mag je niet de ring uit sturen, zij zijn geen dierenarts... als zij jou eruit sturen en er blijkt niks aan de hand te zijn zijn hun de dupe... hun zijn geen dierenarts... heb het nu aan 3 juryleden gevraagd... met 1 de discussie begonnen en daarna nagevraagd bij 2 anderen... mogen ze niet...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:00

Jury mag je wel degelijk de ring uit sturen.
Maar dan moet de onregelmatigheid wel heel erg duidelijk zijn.
Een beetje kort lang is bijvoorbeeld onvoldoende aanleiding om dit te mogen doen.

Laatst had ik er 1 in de ring die in rug blokkeerde. Ik ben geen DA, stuur ze niet de ring uit maar ga wel het gesprek aan. Gelukkig was de deelnemer er zelf ook al mee bezig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:03

Bij overduidelijke kreupelheid zal de jury ingrijpen, echter, ik merkte vroeger wel op wedstrijden dat deelnemers die elkaar kenden zelf de ruiter al attent maakten op het feit dat het paard niet helemaal zuiver liep. Het is soms ook moeilijk te zien, het is niet altijd een flink knikkend hoofd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:07

Wat een onzin wordt hier weer verkondigd. En jullie kunnen het gewoon in het reglement vinden.
Citaat:
Artikel 133 – Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.
Wedstrijdreglement Dressuur versie 2013 30 – 5 0

Exact dus wat Jury zegt.

Bij duidelijke onregelmatigheid leg ik de proef stil en laat de deelnemer in draf links en rechtsom halsstrekken op de grote volte. Als het dier dan duidelijk onregelmatig is ga ik over tot uitsluiting. Anders breng ik het onder bij teugelkreupel.
Laatst had ik eentje in de baan die duidelijk onzuiver was in de middendraf, maar niet in de arbeidsdraf en andere gangen. Die heb ik dus gewoon laten doorrijden met lage cijfers voor de verruiming en de opmerking "taktverlies".

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:20

Het kan onzin zijn , maar dit is wat de jury die ter plekke was tegen mij gezegd heeft toendertijd. In denk dat er veel verschillende opvattingen zijn onder juryleden zelf- dat bedoel ik met knhs duidelijkheid- lastig ( zonder onmogelijk) om alles op 1 lijn te krijgen

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:21

Zal ook moeilijk zijn voor een jury om te beoordelen of het paard door pijn kreupelt maar goed er is iets mis dus onderbreken is dan niet voor niets

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:29

En toch is het heel dubbel.
Ik ken een paard die moeite heeft met plassen onder het zadel. Als hij moet en hij kan het niet kwijt gaat dat dier ook heel onregelmatig lopen.

Echter zegt de een dat het dier kreupel is en de ander dat het onregelmatig is.
In ieder geval is de eigenaresse al een paar keer uit de baan gestuurd omdat haar paard kreupel is.
Vervolgens zadelt ze het dier af, laat het plassen en zadelt weer op en probeert dan toch of ze weer mag starten.
Soms mag dat soms niet.
tegenwoordig geeft ze het ook aan voor de proef en vraagt ze of ze even mag afzadelen, laten plassen en weer mag beginnen...
Dit mag dan vaak niet. (En begrijpelijk, kost immers veel tijd)

Persoonlijk vind ik:kreupel is kreupel... maar toch zijn er een aantal uitzonderingen zoals hierboven beschreven.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:03

Maae dan is er ook duidelijk een oorzaak

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:23

yfkelover schreef:
Maae dan is er ook duidelijk een oorzaak

Klopt, maar als je de proef uitgestuurd wordt mag je 9 van de 10 keer niet opnieuw starten...

Dus uiteindelijk is ze mede dankzij dit gestopt met dressuur...

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:31

Ja, maar ook als de reden is dat het paard moet plassen heeft het toch geen enkele zin om te starten?
Dan zit je alsnog met een onregelmatig paard in de ring = allemaal onvoldoendes en een paard wat zich niet prettig voelt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:23

Lieke schreef:
Ja, maar ook als de reden is dat het paard moet plassen heeft het toch geen enkele zin om te starten?
Dan zit je alsnog met een onregelmatig paard in de ring = allemaal onvoldoendes en een paard wat zich niet prettig voelt.

Dat klopt ook...
Maar daarom is het nog wel zuur.
Het is namelijk niet dat het dier kreupel is... Hij houd alleen zijn lendenen vast waardoor hij niet altijd even regelmatig loopt.
Maar om dan bij voor baat uit gesloten te worden.
Of gediskwalificeerd (ook wel eens gebeurd waardoor ze weer verliespunten op liep) is ook niet even tof.

Tjah, en soms kun je niet anders dan starten. Je kunt moeilijk op concours gaan en je vervolgens telkens afmelden omdat je paard moet plassen... ook zonde van het geld...

Wat ik dus wil zeggen is dat je als jury niet weet wat een dier heeft. Dus eigenlijk daar geen oordeel over kunt geven. Ik vind door starten met minpunten voor de zuiverheid een betere optie dan uitsluiting. Omdat je dan als je paard van bovenstaande last heeft die minpunten nog kunt proberen te verbeteren door op andere punten beter te rijden.

Linda76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:33

Het is niet moeilijk om alles op één lijn te krijgen... kreupel = kreupel = uitsluiting voor de proef die je op dat moment aan het rijden bent. Staat luid en duidelijk in de reglementen. Je mag dan je eventuele 2e proef gewoon rijden. Of dat wijs is is een tweede natuurlijk als een paard echt kreupel is....je wordt dan waarschijnlijk weer net zo hard uitgesloten. Maar in het geval van het paard dat moet plassen zou het een optie kunnen zijn......

QuintyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:36

Persoonlijk vindt ik ook dat die combinatie dan niet verder mag/kan rijden maar ik heb gehoord laatst dat een jury daar niks van MAG zeggen......

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:37

Je kunt je paard ook leren plassen vantevoren. ZIjn zat springruiters die dit hun paard hebben aangeleerd.
Dan ben je van dat hele gezeik af.

Ik weet niet waar de mensen hier het vandaan halen om te zeggen dat een jury je niet weg mag sturen..
Degene die het van een jury gehoord hebben moeten zich eens achter de oren krabben of die jury wel zo goed is.

Het staat in de regelementen, bij onregelmatigheid = Uitsluiting

Artikel 133 – Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.
Wedstrijdreglement Dressuur versie 2013 30 – 5 0

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:40

Jolliegirl,
Sorry hoor maar als je het aan meerdere jury's vraagt die onder andere grandprix jureren en na iedereens mening de beste zijn hier in de buurt, dan ga je er toch vanuit dat het klopt?

Snap niet dat iedereen altijd zo aanvallend moet reageren hier op bokt....
Als je iets hoort van iemand met verstand van zaken ga je er toch vanuit dat dit klopt?
Ik pak echt zeker niet voor alle dingen het reglement er bij hoor... vraag liever dingen aan iemand die het vanuit de praktijk weet te vertellen...

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:40

Wat een beetje jammer is dat de jury diegene de persoon in kwestie uit de proef moet halen en dat niet de deelnemer ziet dat zijn dier kreupel is.
Van het weekend ook een deelnemer met een kreupel paard: zij werd uitgesloten en verliet netjes de ring (wat overigens ook wel eens anders gaat en de jury een grote mond kan krijgen)

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:45

De jury is géen dierenarts. Dus als ze een deelnemer de ring onterecht uitsturen, zijn hun de dupe.

Wél kunnen ze de deelnemer bij zich roepen naar afloop van de proef en zeggen dat het paard niet zuiver loopt. Je gevolg is dan waarsschijnlijk een lager cijfer en commentaar op je protecol.

Edit: De jury mag de deelnemer wel wegsturen, minstens het dier écht duidelijk kreupel is.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:54

De jury is geen dierenarts, dus kan niet aangeven wát er aan het paard mankeert. Maar de jury kan wél kreupelheid constateren en dus de combinatie uitsluiten conform artikel 133.

Wat in de praktijk over het algemeen gebeurt, is dat de jury ingeval van een onregelmatigheid (en geen duidelijke kreupelheid) het even aankijkt om te zien of het alleen in een wending is, bij verruimingen, alleen in een bepaalde gang of ook op rechte stukken. Vervolgens besluit de jury of zij dit ernstig genoeg vinden om de proef stil te leggen en de ruiter aan te geven wat zij zien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:41

Ik denk dat het hangt om de term uitgesproken kreupelheid.. Wat ik stokkreupel vind vind een ander misschien acceptabel want die rijdt er gewoon z'n rondje nog op..
Wat is onregelmatig en wanneer is het kreupel .
Je reactie snap ik Jollie, maar ik zie genoeg combi's twijfelachtig door de baan gaan die er niet uitgehaald worden.
Om nou maar even te beweren dat al die jury's niet goed zijn??? ( :x )