Wie weet er goede youtubefilmpjes van instructie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loraine1985

Wie weet er goede youtubefilmpjes van instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 23:42

hey Bokkers,

Ik ben erg leergierig en zou heel graag wat filmpjes zien van instructie. Vooral om het principe duidelijk te krijgen van wel of geen aanleuning, voorwaarts neerwaarts, wanneer wel goede buiging en wanneer niet. Gewoon redelijk basis allemaal.

Liever geen gezever over, neem les, dat heb ik twee keer per week. Maar dit is puur een vraag om meer erover te leren.

Thanks!!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:53

Bit heeft volgens mij tegenwoordig hele fijne uitlegvideo's over het dressuurmatig trainen! Geloof alleen dat je wel abonnee moet zijn om ze volledig te kunnen kijken..

Loraine1985

Re: Wie weet er goede youtubefilmpjes van instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 00:00

Aah dank je, dat is een begin!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:05

Lammert Haanstra misschien? Gaat wel over longeren maar daar kan je misschien ook wel wat aan hebben? :)

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 00:06

Ja dank je!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:48

Kijk tijdens het kijken in ieder geval heel goed wat de ruiter doet, en hoe het paard daarop reageert. Luister naar de aanwijzingen, en zie welk verschil dit maakt.

Over het algemeen leer je meer van filmpjes van minder gevorderde ruiters als je zelf niet ver gevorderd bent, omdat de verschillen daar groter zijn. Als je top-ruiters gaat bekijken, dan zie je veel minder goed wat ze precies doen aan correcties, en dat maakt het moeilijk om dit op je eigen rijden te reflecteren.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 08:54

Nou, precies zo.. ik zag net een filmpje, waar ze heel trots liet zien wat ze nu al kon.. en ik vond het er verschrikkelijk uitzien.. Gelukkig was bokt het met me eens.. Maar ik bedoel voornamelijk instructiefilmpjes.. zoals die van bit. Of clinics van bekende sporters..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:57

Dat was een filmpje waar je iemand alleen ziet rijden, maar waarbij geen instructie tegelijkertijd wordt gegeven. Je ziet dus niet welke verandering wat bij het paard veranderd. En dat is juist heel leerzaam. Ik sta ook graag langs de bakrand als een ander instructie krijgt, want daar leer ik net zoveel van als wanneer ik zelf instructie krijg.

Van bekende ruiters? Kijk eens of mensen misschien filmpjes hebben geplaatst die gemaakt zijn op horse event, of op de equitana.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 08:58

ja ik ook, echter door tijdgebrek is dit niet vaak mogelijk.. Maar ik ga inderdaad even clinics opzoeken enzo

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:16

Atletischerijkunst.nl veel video blogs. Heldere duidelijke uitleg. Echt een aanrader.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:04

Omdat er een mooie leerzame discussie kan zijn over de filmpjes verplaats ik dit topic van RT-V naar RT-D.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 15:06

Helemaal prima! Super bedankt voor de tips al!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:07

Filmpjes van bokker Joolien in de gaten zouden? Las dat ze bezig was met filmpje voorwaarts-neerwaarts.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:09

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:08

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:13

DIT filmpje heeft voor mij veel verduidelijkt hoe je correct van achter naar voren halt houdt. Sindsdien gaat dit echt zoveel beter en houden we vierkant en in aanleuning halt. Je gebruikt dit 'systeem' overigens bij iedere overgang die je maakt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:20

Zoek op YouTube eens naar de videos van Wendy MUrdoch/Murdoch method. Haar methode is afgeleid van Centered Riding. Met een paar simpele instructies voor de ruiter, zie je het paard direct verbeteren.
Rijden gaat niet om het paard, het is de ruiter. Het paard kan zo goed lopen als de ruiter toestaat.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:24

Kala schreef:
DIT filmpje heeft voor mij veel verduidelijkt hoe je correct van achter naar voren halt houdt. Sindsdien gaat dit echt zoveel beter en houden we vierkant en in aanleuning halt. Je gebruikt dit 'systeem' overigens bij iedere overgang die je maakt.

:') waar is de ondertiteling? Hocus pocus hier whuhahaha

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:50

pferdia.tv heeft veel leuke series.

Deze bijvoorbeeld met Uta Graf of de hele serie van Just Paul van Ingrid Klimke.
https://www.youtube.com/watch?v=MStxk_rYT34
https://www.youtube.com/watch?v=j6L1d_pJVdU

Voor betaalde filmpjes en zeker voor een iets lager niveau, zou ik de video room van Karen Rolf uitproberen. Daar staan van 5 jaar (elke maand 3 nieuwe filmpjes) op en je kan elke maand weer opzeggen als het niet jouw ding is. Heel veel echt gedetailleerde en praktische uitleg hoe je de beginselen voor elkaar krijgt. Allemaal met hele gewone paarden en ruiters.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 22:15

Super bedankt voor de reacties, ik kan vooruit.. Ik denk dat velen hier iets aan hebben...

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:50

Ik vind dit youtube kanaal erg leerrijk .Vooral dan de clinics met Steffen Peeters. Hij geeft op een duidelijke en vriendelijke manier uitleg aan ruiters van alle niveaus. Het is wel in het Engels natuurlijk.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:02

Lowara schreef:
Kala schreef:

gelukkig ben ik niet de enige die er geen chocola van kan maken :') snap er niks van haha.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:09

Lowara schreef:
Kala schreef:

Is helemaal geen hocus pocus. Deze man leert het zijn leerlingen dmv de ademhaling te gaan halthouden. Dus doordat je dieper gaat ademhalen, maak je jezelf zwaarder en gaat het paard halthouden.

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:53

Ik vind de filmpjes van bit altijd erg leerzaam. Verder ben ik ook geabonneerd op paardenpraattv, sommige video's zijn een beetje kinderachtig, maar ik vind dat er ook leerzame video's tussen zitten.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:54

FriesWytske schreef:
Is helemaal geen hocus pocus. Deze man leert het zijn leerlingen dmv de ademhaling te gaan halthouden. Dus doordat je dieper gaat ademhalen, maak je jezelf zwaarder en gaat het paard halthouden.

Denk dat ze bedoelde, dat ze geen Duits spreekt.
Snap zelf ook niet veel van zijn uitleg.