Mijn paard is een echt spring/dressuur paard..

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Mijn paard is een echt spring/dressuur paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 13:48

..dressuur/springen vind ie maar niks en heel moeilijk!

-O-

Dit hoor ik veel ruiters roepen die nog gewoon lekker in de basissport (B t/m Z) rijden. Vooral in de B of L kom ik het veel tegen. Is het een excuus?

Ja, het KWPN heeft er wel behoorlijk in bijgedragen door verscheidene type rijpaarden te hanteren waardoor naar mijn inziens een beetje het beeld is geschrapen dat een dressuurtype niet kan springen en andersom. Naar mijn idee gewoon onzin en je kunt elk paard leren om een sprongetje te nemen en je kunt elk paard gymnastiseren. Toch? :) En DAN PAS! komt naar mijn inziens de aanleg (en fokrichting) van het paard om de hoek kijken of ze het in een bepaalde richting kunnen gaan schoppen of gewoon echt niet. En dan is het nog maar afwachten natuurlijk.

Ik kan me voorstellen dat een Edward of een Gerco zich wel degelijk bezig houden met de te verwachten aanleg van een jong paard, de bloedlijnen, de bouw etc. Maar een basis ruiter? Moet die niet gewoon lekker met de sport bezig zijn en gewoon doen waar die zin in heeft? Of dat nou een dressuurproefje is, een parcourtje of een boscross.. ;)

En moeten we niet gewoon even ophouden met dat geneuzel over; "Mijn paard is een echt spring/dressuur paard dressuur/springen vind ie maar niks en heel moeilijk!" {er zijn uitzonderingen zat te noemen} en ons gaan richten op hoe we ons paard zo correct mogelijk kunnen rijden en trainen? Gaan voor een goede basis, afwisseling in de training en proberen het zo goed mogelijk te doen? En niet te vergeten om lekker te genieten uiteraard van het werken samen met je paard!

Gooi dat papiertje eens overboord waarin de afstamming of het type vertelt wat voor paard jij zou moeten hebben. Immers kun je op een papiertje niet rijden. Kijk eens naar je paard, wat verteld de bouw? Hoe kun je je paard verbeteren? Waar zitten eventuele moeilijkheden?

En denk eens out of the box, een sprongetje is een leuke afwisseling voor een dressuurpaard en tevens goed voor de achterhand en ze worden er vaak fijn los van! En kijk eens hoe jij je springpaard dressuurmatig kan verbeteren, ik weet zeker dat je hier ook profijt van gaat hebben in het parcour!

Tot slot, ik ben inderdaad ook een echte dressuurmuts. Springen is mij nooit echt goed geleerd (ik lift mee :o ) wat ik best wel erg jammer vind. Maar dat weerhoud mij er zeker niet van om ook eens tijdens de les een sprongetje mee te pakken. Just for fun! Het geeft afwisseling en mijn paard word er eigenlijk alleen maar fijner van. En het geeft vaak eye openers van dingen die ik dressuurmatig nog een heel stuk beter moet gaan verfijnen. :) Ik vind het jammer dat er vaak in zo'n tunnelvisie gedacht en getraind word.

Discussies leek me de beste plek, maar eigenlijk moest ik het gewoon even kwijt. ;)
Mocht er een discussie ontstaan wil ik vragen om op een respectvolle manier te discussiëren.

Groetjes

Renee_S

Re: Mijn paard is een echt spring/dressuur paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:55

Ik denk zeker dat paarden meer aanleg kunnen hebben voor een bepaalde tak van de sport, maar in de basis sport denk ik vaak dat het een excuus is. Niet ieder paard is in staat 1,20 te springen. Maar 60 cm moet ze makkelijk lukken. En ik denk zeker dat dat een goede afwisseling is, dmv sprongen kun je zeker kracht en lenigheid goed trainen.
En kwa dressuur, ik rij een huis tuin en keuken fjord die Z heeft gelopen. dit werd echt al wel zwaar voor hem, maar ik denk dat met de juiste training en de juiste mindset ieder paard in principe dit aan zou moeten kunnen!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:02

Mijn paard is een echt springpaard :+ Daarmee bedoel ik overigens dat hij springgefokt is en een springbouw heeft. Hij springt erg goed, maar hij vindt dressuur ook heel leuk. Hij is misschien wat lastiger aan elkaar te rijden dan een compact dressuurpaard, maar dressuur kan je er zeker mee rijden. Stalgenootje rijdt ZZ-Zwaar met haar springpaard.
Maar ik weet zeker dat er dressuurpaarden zijn die je met de beste wil nog geen L parcours rond krijgt. Ze moeten namelijk wel enigszins de techniek, de galop en het vermogen hebben. Vaak kunnen dressuurpaarden door hun bouw minder goed basculeren.

Overigens ben ik het zeker met je eens dat men best een wat meer out of the box mag denken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:03

Helemaal met je eens. Sowieso wisselen mensen veel te weinig af. Zie zoveel mensen die iedere dag een rondje bak rijden. Ga eens lekker naar buiten, neem eens een sprong, whatever....

Tuurlijk hebben paarden meer aanleg voor het 1 of voor het ander, maar en correct gebouwd KWPN paard moet zowel springen als dressuur prima aankunnen. Pas na de basissport gaat aanleg m.i. echt pas meetellen. Voor die tijd is het veel meer handigheid van de ruiter en een juiste training

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:06

mijn paard is een allrouder, kan goed dressuur lopen ("maar" M-niveau hoor) maar kan zeker goed springen en vindt dit ook heel leuk!

Voor ons een uitdaging want ze wordt nogal heet van springen en als ze een parcourtje ziet wil ze alleen maar hoog en hard er over heen. Wij moeten oefenen in het terugrijden en de controle houden..

Verder eens met Collie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:14

Sanned schreef:
Mijn paard is een echt springpaard :+ Daarmee bedoel ik overigens dat hij springgefokt is en een springbouw heeft. Hij springt erg goed, maar hij vindt dressuur ook heel leuk. Hij is misschien wat lastiger aan elkaar te rijden dan een compact dressuurpaard, maar dressuur kan je er zeker mee rijden.
Maar ik weet zeker dat er dressuurpaarden zijn die je met de beste wil nog geen L parcours rond krijgt. Ze moeten namelijk wel enigszins de techniek, de galop en het vermogen hebben. Vaak kunnen dressuurpaarden door hun bouw minder goed basculeren.

Overigens ben ik het zeker met je eens dat men best een wat meer out of the box mag denken.

Hier ga ik volledig in mee! :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:14

Ik denk dat er echt wel paarden zijn die van nature goed springen, en paarden die van nature meer aanleg voor dressuur hebben. GOED bij springen in de zin van dat ze zelf ook de afstanden schatten, meewerken in het parcours, benen mooi intrekken enz. Ik denk dat de aanleg voor het een het ander daarbij helemaal niet uitsluit.

Ieder paard kun je laten springen, en ze komen echt allemaal wel een parcours van een meter rond. Hoe, dat is echter wel echt verschillend. Mijn paard is wat dat betreft ook niet echt een springpaard. Hij kan echt wel springen, laat de balken liggen, maar hij heeft veel hulp van de ruiter nodig in het begeleiden van de afstanden. In een dressuurring heeft hij echter ook hulp nodig, loopt niet uit zichzelf super in balans. Een veelzijdig paard dus, net als ieder paard.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:17

Van mij zit dressuur bloed en spring bloed, en dat komt er aardig uit!

Z dress M sgw en L springen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:22

Mijn merrie, die eigenlijk wel een beetje allround gefokt is (oscar x ulft) brak bijna haar nek bij de eerste keer balkjes draven... met als gevolg een verrekte spier :') en een paar weken op rust. Ik wil nog een keer proberen te springen met haar maar ben bang dat ze gewoon te lomp is. Als afwisseling doen we door het bos crossen waarbij ze soms als jolly jumper over takjes probeert te springen. Ze vind het dus wel leuk maar of ik ooit een B parcours met dr kan springen zonder ongelukken? In de dressuur scoort ze super, heb dr in september gekocht en ben de L1 doorgevlogen, zondag eerste keer L2

Dus bij deze mijn allround gefokte paard blijkt een lompe dressuurmuts..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:32

mijn zeer ervaren spring/crosspaard breekt nog steeds haar nek met balkjes lopen, mn aan de longe. Mijn springefokte (Flemmingh!) snapte als jonkie de ballen van springen maar werd M springen en M sgw. Mijn springgefokte schimmel (Odermus) loopt verdienstelijk in sgw en dressuur. Volgens mij zijn het de ruiters die echt dressuur/spring gefokte zijn en niet de paarden, althans niet op basisniveau.

Een Jazz die OS en WK eventing heeft gelopen bv?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:45

Dat komt hier op Bokt ook zo vaak voorbij, bij RIJ-ITP bijvoorbeeld, ''Springpaard in de dressuurring'' en dan blijkt dat ze in beide richtingen nog niet echt iets gepresteerd hebben. Ik heb niet zoveel met dat labeltje. Op mijn vorige stal was er ook iemand die bij voorbaat al niet geïnteresseerd was in het bijrijden van een van de groene paardjes omdat dat een 'springpaard' was. Had net pas voor het eerst een zadel op gehad. Right. :')

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:50

Mijn merrie is een Vivaldi x Gribaldi, ik denk niet graag in hokjes, en zij is snel verveeld, dus we zijn sinds kort naast het dressuurwerk beginnen springen....best spannend want ook zij vond het nooit nodig haar voetjes op te heffen bij cavaletti...zoals hier eerder vermeld leek ze ook echt een lomp gevalletje :)
Maar al gauw, met de juiste begeleiding en opbouw, bleek dat ze er best wel wat aanleg voor heeft, en nog belangrijker: ze vindt het geweldig!! Voor zover ik kan merken, lijkt ze liever te springen als de dressuurtraining. En ondertussen neemt ze ook de cavaletti volgens het boekje. Dus mijn tip: geen "fok vooroordelen" maken op voorhand, het wat de tijd geven, en goede begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:55

Mijn paard is een echte allrounder, heeft Z2 dressuur gelopen en kan met gemak een M parcoursje springen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om echt met haar te springen (he waarom is goed hindernismateriaal toch zo duur.. :') ), maar basis moeten ze hier allemaal, balkjes draven en dat soort dingen hoort voor mij gewoon in een basistraining.

Zolang je lekker blijft afwisselen, veel oefent en het vooral veilig houdt valt er met vrijwel ieder dressuurpaard wel te springen, en andersom.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:42

Sanned schreef:
Mijn paard is een echt springpaard :+ Daarmee bedoel ik overigens dat hij springgefokt is en een springbouw heeft. Hij springt erg goed, maar hij vindt dressuur ook heel leuk. Hij is misschien wat lastiger aan elkaar te rijden dan een compact dressuurpaard, maar dressuur kan je er zeker mee rijden. Stalgenootje rijdt ZZ-Zwaar met haar springpaard.

Dat is dus precies wat ik bedoel, enne het hoeft nog niet eens direct een L parcourtje te zijn 80cm is ook goed bv. ;) :)

Collie2008, ja precies! De basissport zou eigenlijk gewoon moeten kunnen, het is voornamelijk de ruiter die het er ook uit weet te halen. Wat Angela, Lielle en Diortje_vds ook zeggen.

Ik vind het gewoon erg jammer dat men zo in hokjes blijft denken. Zie het op de club ook; echte springlessen of dressuurlessen. Ik vind het daarom altijd onwijs leuk als er eens een springruiter tussen de dressuurmutsen mee rijd en er aan het eind van de les nog even de mogelijkheid is om wat sprongetjes mee te pakken. :D

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:54

Ik vind het over het algemeen grote onzin, met name bij mensen met een springpaard die zeggen dat hij echt geen dressuur kan en het echt niet leuk vind. Ik denk zelf dat dit probleem eerder ligt bij de ruiter dan bij het paard. Maar je hebt dressuurpaarden die als ze gaan springen bijvoorbeeld boven op de balken gaan staan, dus daar zou je dan wel van kunnen zeggen dat ze niet echt weggelegd zijn voor het springwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:28

Mwa, ik ben van menig dat er toch echt wel paarden bestaan die de dressuur echt niet leuk vinden :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:30

Haha, mijn paard is een echt dressuurpaard. En niet omdat hij nu zo gefokt is, maar omdat hij niet goed kan springen en wel goed kan dressuren :j.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:35

Het onderscheid in de fokrichting daar zijn ze pas een jaar of 7 geleden mee begonnen. Het is grappig hoe de eigenaren zich dat predicaat eigen maken.
Er wordt meer naar het papier gekeken bij aankoop dan naar vermogen en bouw :n

En uiteindelijk als het er op aankomt eten ze allemaal gras, kun je ze allemaal voor een kar zetten en hebben ze individuele talenten die niet op een papiertje staan.
Of ben ik nou te simpel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:37

Ja, want mijn merrie slaat het licht uit je ogen als je d'r voor een kar wilt zetten :D
sorry heel flauw :')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 12:10

Anoniem schreef:
Mwa, ik ben van menig dat er toch echt wel paarden bestaan die de dressuur echt niet leuk vinden :)

Ik denk dat dat ook weer bij de ruiter vandaan komt eigenlijk. Toen ik een jaar of 15 was wist ik niks van dressuur. Ja dat je de proeven zo netjes mogelijk moest rijden en dat de pony aan de teugel moest lopen maar het hoe en waarom wist ik niet. Vond het niks aan omdat het niet goed lukte (reed een niet heel ideale pony :P) en uiteindelijk werd de pony ook steeds verveelder. Lekker boscrossen of een springparcourtje vond ik wel heel leuk omdat daar toen niet zo'n druk op lag. Pony leek dat ook veel leuker te vinden. :+

Dressuur lijkt misschien saai maar het is een hele uitdaging om het echt goed toe te passen en consequent te blijven. Ook kun je tijdens een dressuurtraining afwisseling in bouwen en je paard uitdagen.

Denk dat als paarden zekerder worden van het gevraagde (of dat nou gaat om springen of dressuur) ze het ook steeds leuker gaan vinden.

Enne mrie _O_

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:14

is salinero niet het schoolvoorbeeld van een spring(gefokt) paard wat ook leuk meedoet in de dressuurring.

ik denk dat je met ieder paard de basisklassen door moet kunnen komen van welke tak van sport dan ook. je kunt met een springpaard prima een B of L proef rijden, een dressuurpaard zal ook een sprongetje tot een meter wel af kunnen.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:17

Oke ik weet dat dit ras heel anders is maar het heeft wel met je onderwerp te maken.
Mijn draver is natuurlijk gefokt om zo snel mogelijk te draven, maaar
Hij is ook zeker niet slecht in springen en dressuur ook niet. Sommigge dingen zal hij lastig blijven vinden bij dressuur maar hij kan het toch aardig. En zo zijn er wel meer dravers die het goed doen in de dressuur en of springsport

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:18

Ik vrees dat bij een normaal gebouwde warmbloed (dus geen beperkingen) het "hij springt/dressuurt niet graag" eerder een gebrek van de ruiter is. :)

De merrie die dressuur haatte en absoluut zou moeten springen die ik heb staan, is gewoon een fijn dressuurpaard. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-01-15 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:19

Ayasha schreef:
Ik vrees dat bij een normaal gebouwde warmbloed (dus geen beperkingen) het "hij springt/dressuurt niet graag" eerder een gebrek van de ruiter is. :)

Dit zijn nou net de juiste zinnen

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:20

Ik vind het heel belangrijk dat mijn paard van alles wat kent. Hij is nu nog geen jaar onder het zadel (4,5 jaartjes oud), en de basis van de dressuur is er bij mij nog niet helemaal in, dus springen doen we nog niet. Dit voorjaar/zomer zeker van plan om dat te gaan doen!

Ik ben ook een dressuurmuts. Vind hoge sprongen gewoonweg eng en nooit écht springles gehad, dus mijn houding is ook niet top.

maar ik merk zo ontzettend dat mijn paard het nodig heeft om regelmatig een buitenritje te maken. Al is het maar een half uurtje. Dat beest wordt anders gek in de bak en ik heb liever wel een stuur dan geen :Y)

Ik heb ook nog nooit op een paard gereden dat níet van afwisseling houdt. Ja, een heleboel dingen zijn eng, maar juist om een evenwichtig paard te krijgen, moet je die angsten weg nemen door te oefenen, toch? (Ook een erg handige tip voor ons als ruiters :)* )