Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jasmijn78 schreef:Leuke filmpjes! Ik denk dat de Amerikaanse stijl wat 'losser' is, in vergelijking met de west-europese rijstijl. Ik denk dat daar voor en nadelen aan zitten. Ze laten het paard wat vrijer en daarmee loop je minder risico het paard te forceren. Maar ik denk dat als het er echt op aan komt dan ze dan misschien een stukje techniek/controle missen. Het ligt ook aan wat voor paard ze rijden denk ik... Bij het ene paard zal deze stijl beter passen dan bij het andere. Verder ben ik niet echt een springruiter, meer een dressuurruiter... Maar dit is wat ik mij er bij kan voorstellen.
Citaat:"Ik heb de dressuurdemo van Beezie ook gekeken. Wat zij doet is 'functioneel' dressuur rijden (zoals springruiters dat doen) Ik vind het paard voor een topsportpaard bij aanvang wel erg strak, maar je ziet wel duidelijk verbetering."
Citaat:Ze werkt het paard los, maar als je het vanuit dressuur technisch oogpunt bekijkt laat het nog wel wat te wensen over. De vraag is of dat erg is, voor haar waarschijnlijk niet, want haar doel is niet perfect dressuur rijden. Zij wil goed door een parcours komen en dan maakt het niet zoveel uit dat een paard een wissel naspringt, of niet helemaal de perfecte buiging/stelling heeft oid. Zij wil dat hij omgaat voor haar been, het gaat haar om de reactie en niet zozeer op de uitvoeringMaar het is wel leuk om te zien hoe ze dat doet, en ik denk wel dat ze er een vriendelijke paardgerichte rijstijl op nahoudt.
clarence schreef:Toch vraag ik me soms af in hoeverre de hoeveelheid controle die sommige ruiters hebben echt nodig is.
jasmijn78 schreef:Ik denk dat hier in Nederland en Duitsland ook het beste dressuurmatig wordt gereden, maar op het gebied van 'horsemanship' (en daarmee bedoel ik niet het zweverige gedoe) en het paard in zijn waarde laten, dat is nog wel een aandachtspunt.
Citaat:Voor Paard&lifestyle zijn wij al eens bij Tristan Tucker geweest. Hij komt uit Australie en heeft zijn licht in veel takken van paardensport opgedaan. Van het circus en het trainen van paarden voor de filmindustrie tot het werken met paarden op een ranch etc. Hij rijdt zelf ook GP dressuur. Hij doet nu heel goed werk met verschillende topdressuurruiters (bv Katja Gevers) die spanningsproblemen met hun paarden hebben/hadden, bijvoorbeeld in de ring. Hij breng dus eigenlijk dat stukje 'horsemanship' mee wat we hier soms missen (zeker met de hele sensibele paarden van tegenwoordig, niet meer te vergelijken met het dressuur/rijpaard van 40 jaar geleden) Hij stelt overigens wel dat technisch gezien er niets boven het systeem gaat wat wij hier in Nederland en Duitsland hanteren (het skala).
Citaat:Als je hem aan het werk ziet, dan werkt hij ook op een hele losse ontspannen manier. Hij zal een angstig paard niet onder druk zetten en het er ergens langs forceren. En zo hebben wij dat meestal wel van oudsher geleerd; hand en been er aan en het paard er doorheen drukken. En uiteindelijk krijgt hij net zo veel controle, zo niet meer EN een ontspannen paard.
Citaat:Ik denk dat als je echt op hoog niveau wilt presteren dan je dan zeker heel veel controle nodig hebt, zowel in de dressuur als het springen. Maar wel een controle die op een gedegen manier verkregen is, door een goede gedegen opleiding van paard en ruiter. Geen controle die afgedwongen of geforceerd is. Paarden waarbij op die manier de controle is verkregen zijn getrixt en vroeg of laat krijg je daar altijd de rekening van.