Buitenrit met deze januari temperatuur

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Horsa

Buitenrit met deze januari temperatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:20

Twee weken geleden heb ik een buitenrit gedaan. Het was toen zo rond de 10 graden, nadat het enkele dagen daarvoor gevroren en gesneeuwd had.

De paarden waren hieper, en hebben het verschillende keren op eigen initiatief op een galop gezet.

... Paarden in de verte, een eng struikje, bij de draf al in de galop, ... vuurwerk in de verte, ...

De temperatuur viel nog alleszins mee maar uiteindelijk zijn we gaan stappen en dan wordt het wel koud.

Zijn er nu mensen die nu buiten rijden, en is dat verantwoord?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:21

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:21

ik rij altijd buiten hebben namelijk geen binnenbak.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:22

Ik rij jaarrond buiten en op extreme weersomstandigheden na zie ik er geen probleem in om dat te doen. Ken wel je paard en vermijd overbodige risico's, maar verder... gewoon doen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:23

Ehhh, half Nederland rijdt gewoon nog buiten hoor, is maar net wat je zelf en je paard gewent zijn.
Hier moeten we om naar de bak te kunnen over straat, dus windkracht 9 of niet we gaan, enigste reden om niet te gaan is als de straat glad is.
En gewoon lekker buiten uitwaaien is ook heerlijk, mits je je er op kleedt.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:23

Ja hoor, die van ons zijn ook wel wat frisser maar we gaan wel gewoon. Juist door niet meer te gaan wordt alles nog veel spannender, is onze ervaring.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:24

Ik rijd alleen maar buiten, want heb geen keuze ivm gezondheid paard. Moet eerlijk bekennen dat ik momenteel 'aanwezig' ben en verder vrij weinig. Ik mag wat meeliften van m'n merrie. ;-)
Gelukkig redelijk rustig in het bos. Of is dat niet wat je bedoelt met 'verantwoord'?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:24

Mijn paard is gewoon braaf buiten, dus ja, ik rijd er gewoon mee buiten. Laatst zelfs een stuk zonder zadel door het bos geweest.......

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:25

Ik heb geen binnenbak dus mij vind je vaak genoeg in onze buitenbak of in het duin. Ik geniet, ondanks de koude dagen, onwijs! Wil je even warm worden(net als je paard) ga dan even een lekker stukje crossen! Vind zowel jij als je paard leuk en dan word het al snel wat warmer(bij mij dan haha).

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:26

Ik rijd ook gewoon buiten :). Heb het nooit koud, alleen wat frisse tenen.

Anoniem

Re: Buitenrit met deze januari temperatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:27

Afgelopen zondag naar het bos geweest, dus ja wij rijden ook gewoon buiten, gaan zelfs gewoon op pad ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:28

Mijn pony heeft daar ook last van hoor, er hoeft maar iets te gebeuren en hij is van slag. Daarom verhuis ik hem deze maanden altijd naar een manege, zo kan ik veilig doorrijden en haal ik hem over twee maanden weer naar huis waar ik geen bak heb.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:28

Een kwestie van goed opletten. De dagen rondom nieuwjaar heeft paardlief even vrij.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:30

Ik men alleen maar buiten, pony's zijn de laatste dagen heel fris maar nog onder controle te houden. Koud is het zeker, helemaal omdat je op de wagen echt stil zit. Maar goed aankleden en daarna weer lekker stalletje mesten om het warm te krijgen :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:31

De bak is nu nog prima, maar als die hobbelig bevroren is rijd ik ook vooral buiten.

Vandaag was ze ook erg fris, ben juist lekker op buitenrit gegaan, kan ze mooi haar energie kwijt. :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:32

Ik reed ook alle dagen van het jaar buiten, had nl niet de beschikking over een overdekte rijhal.
Ook als het vroor, zolang de bak nog goed was.
Kwestie van thermo ondergoed onder je rijkleding aan, warme handschoenen en een warme sjaal, dat scheelt al veel!
Paardje had altijd een dikke wintervacht dus die had nergens last van.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:34

Wij rijden ook gewoon buiten, ik heb geen bak dus we moeten wel. Heb s winters wel een bit in, terwijl ik zomers bitloos rijd...Ze is wel wat frisser dan zomers

Marije_jiploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:36

Ik rijd altijd buiten, zelfs met vorst.
Vandaag ook weer lekker gereden.
Waarom zou het niet verantwoord zijn?

Je paard moet uiteraard wel gehoorzaam zijn en aan de hulpen staan, maar dat is de mijne wel.

Evt een uitrijdeken erop om kou op de rug tegen te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:54

Marije_jiplover schreef:
Ik rijd altijd buiten, zelfs met vorst.
Vandaag ook weer lekker gereden.
Waarom zou het niet verantwoord zijn?

Je paard moet uiteraard wel gehoorzaam zijn en aan de hulpen staan, maar dat is de mijne wel.

Evt een uitrijdeken erop om kou op de rug tegen te gaan.

Nou, bijvoorbeeld, omdat sommige stallen er, laten we zeggen, bijzondere opvattingen op na houden qua voer- en buitenstabeleid

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:00

Waarom zou het onverantwoord zijn TS?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:03

Onverantwoord? Als een paard niet gehoorzaam is moet je daar wat aan doen, maar dat heeft i.m.o. niets met het weer te maken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:05

Ik kan ook alleen maar buiten rijden...en hier komt de temperatuur al 3 weken amper boven de 0 graden uit. Ik laat ze alleen staan, als het onverantwoord is, wbt gladheid. De afgelopen week konden we t bos niet in vanwege al het ijs....en we kwamen ook amper het erf af.

Als je een paard hebt wat erg fris is en niet vaak buiten komt, is t misschien handig om even te longeren oid van te voren.

PaardjeH1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:11

Ik rijd ook altijd gewoon buiten het hele jaar door, maar met het koude weer merk je toch wel dat ze inderdaad wat frisser zijn en graag in galop willen. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar dat kan ook als het warmer is. Alleen als de weg glad is ga ik niet rijden. Zo lang je maar goed op let en je paard kunt terugnemen wanneer jij het wilt is het niet onverantwoord vind ik. Als je paard echt te actief is, is het ook fijn om eerst buiten op een afgezet stuk, zoals een bak of een stuk wei te rijden, totdat hij rustig is en je er zelf vertrouwen in hebt om verder naar buiten te gaan.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:16

... uiteindelijk zijn we in stap gegaan omdat de paarden hieper waren .... en er een ruitertje was waarvan de moeder bezorgd werd .... nadat die wat begon te stuiteren op het zadel ... Het kind zelf was niet bang.

Bij het stappen, schrok mijn paard van een struik, en spoot 180 graden de andere kant uit.

Ik vraag me af hoe het geweest zou zijn als er alleen gevorderden geweest zouden zijn.

De instructeur had een van de paarden drie kwartier voorgereden maar dat hielp niet.

Ik heb vorig jaar mijn eerste buitenritten (18) gemaakt op diverse paarden, en alle wilde situaties blijven zitten.

Het zal de paarden zeker goed doen om eruit te zijn.

Bedankt voor de tips en reacties, ik ga een dezer dagen weer, met termo als het zo blijft.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:21

Ik rijd ook altijd buiten... Vind er niets onverantwoords aan. De paarden hier gedragen zich altijd netjes, zowel bij 30 graden als bij -10 :D Kwestie van opvoeding en oefening.
Als je steeds rondjes blijft rijden in de binnenbak wordt het er niet beter op natuurlijk... :)