Speeksel vlokken

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Speeksel vlokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 20:55

Hallo beste bokkers,

Ik dat de laatste tijd als ik les heb of ga rijden, dat mijn paard ontzettend gaat kwijlen. Zo erg dat de vlokken letterlijk in de rondte vliegen. Zij is dan vrij licht in de mond en werkt de laatste tijd ook echt ontspannen, maar ook krachtig en sterk (in haar beweging, niet in de mond).

Ik merk dat dit steeds met meer frequentie is, sinds zij echt is gaan lopen op vier benen en meer power krijgt. Met uitstappen sabbelt zij ook lekker op het bit. Is dit een teken van extreem ontspannen/soepel/los zijn? Het valt zo op :o

prugelpiet

Re: Speeksel vlokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:57

Overmatig kwijlen is een teken dat een paard niet (goed) kan slikken :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 20:58

maar dit heeft zij nooit gehad maar pas sinds de laatste maand of anderhalf. Zou dit dan niet eerder moeten zijn? Er is niks veranderd

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:47

Gebruik je een te strakke sper- of neusriem? Dan is het logisch dat je paard niet goed kan slikken...

tessjaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:49

mijn shet kwijlt tijdens de menlessen ook en zijn neusriem zit heel losjes

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:09

Heb je een foto?

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:11

Ons paard had dit ook. Sinds we een bit met een kleine tongboogje hebben en een lage neusriem is het een stuk minder :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:22

Heeft je paard dit ook tijdens longeren? De mijne doet dit namelijk uit ontspanning, maar ook tijdens het longeren. Niet zo heftig als jouw omschrijving, maar met rijden heeft ze witte lippenstift en wit op haar knieën van het kwijl.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:48

Ja inderdaad, het zou aan het bit kunnen liggen. Soms heb je dat, dat een paard een bit opeens niet meer accepteert...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:56

Weidebloem schreef:
Heeft je paard dit ook tijdens longeren? De mijne doet dit namelijk uit ontspanning, maar ook tijdens het longeren. Niet zo heftig als jouw omschrijving, maar met rijden heeft ze witte lippenstift en wit op haar knieën van het kwijl.

O ja, ik vergeet te vermelden dat ik zonder bit longeer .

Wat voor bit heb je TS? Bitten van auregan ( geen idee hoe je het spelt) gele kleur, smaken zoet en nodigen uit tot kauwen met slijmvorming als reactie

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:58

Misschien tandenprobleem?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:01

Wat zegt je instructrice ervan? In mijn ogen is dit namelijk een goed teken en snap ik de ophef niet zo

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:07

Weidebloem schreef:
Wat zegt je instructrice ervan? In mijn ogen is dit namelijk een goed teken en snap ik de ophef niet zo

Dit dacht ik dus ook :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:14

Het is niet natuurlijk, dat het een goed teken is kan ik me dan ook niet voorstellen. Ik merk dat de pony waarmee we net begonnen zijn met mennen het tijdens de les ook doet, en vermoed dat het komt omdat we daar verplicht de teugels er aan moeten houden en paard zijn kop van de instructeur naar beneden en op de loodlijn moet. Ik denk eerder dat het een teken is van een houding die niet o.k. is of te veel druk/spannen dan van ontspanning.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:20

Schuimen is een goed teken, als een paard fijn door het lijf loopt begint het licht te schuimen en krijg je een lippenstift randje.

Echt draden kwijlen en de hele mond onder het witte schuim is niet goed, paard is dan gespannen en kan niet goed slikken. (Zie je vaak bij een te dik bit)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:30

Als het vlokken schuim is, dat is een teken van ontspanning. Is het echter draden kwijl, dan kan het paard niet goed slikken. Hetzij door houding, hetzij door tandprobleem. Maar schuim waarvan af en toe een vlokje weg "vliegt" dat is juist een goed teken.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:08

Als het heel erg is en je kunt er zelf niks aan doen, zou ik óf de paardentandarts laten komen óf een nieuw bit kopen. Of beide.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:34

Hoe is het verliezen/maken van schuim een teken van ontspanning? Wat is daar de theorie achter? (totaal niet als aanval bedoeld hoor, voor een lange-teugel bosklosser die plotseling 'netjes' moet mennen is dit een compleet nieuwe wereld)

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:58

Mijn verzorgpaard doet dit ook,ook tijdens het longeren.
Mij is ook verteld dat het een goed teken is.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 10:54

Het zijn geen draden kwijl alleen vlokken. Soms net zo als over geschuimd zeep maar niet plakkerig. Nu hebben wij minder gewerkt ivm het weer en nu zij harder en minder soepel is merk ik dat zij minder schuimt.

Neusriem en sperriem zijn niet strak, kan heel makkelijk mijn vingers onder beiden doen. Geen tand probleem recentelijk nog gecheckt.

Bit is zilver dubbel gebroken bustrens. Met logeren heeft zij het minder. Maar als zij goed gewerkt heeft wel lippenstift en hier en daar een vlok.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 18-01-15 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:01

liedjuh2 schreef:
Als het vlokken schuim is, dat is een teken van ontspanning. Is het echter draden kwijl, dan kan het paard niet goed slikken. Hetzij door houding, hetzij door tandprobleem. Maar schuim waarvan af en toe een vlokje weg "vliegt" dat is juist een goed teken.

Dit bedoel ik. Ene momenten meer dan andere. Ik zal eens proberen een foto van te maken. Instructie zegt niks, maar het gebeurt ook niet op ieder moment dat ik het bit in doe of zo

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:34

julius_juut schreef:
Hoe is het verliezen/maken van schuim een teken van ontspanning? Wat is daar de theorie achter? (totaal niet als aanval bedoeld hoor, voor een lange-teugel bosklosser die plotseling 'netjes' moet mennen is dit een compleet nieuwe wereld)

Het schuim komt voor uit een ontspannen kaak en het goed aannemen van het bit waardoor het paard kauwbewegingen maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:43

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:56

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:44

Inderdaad een mooi stuk! Het is dus niet per definitie goed of slecht, maar hangt af van de reden waarom er schuim ontstaat. :)