In mijn geval, bij mijn eigen Fries, klopt het dat ik, als ik een aantal dagen niet heb gereden, er zo weer op kan stappen. Maar: komt dit nou omdat het een Fries is of omdat hij de dagen dat ik niet rijd, de hele dagen buiten staat en kan bewegen zoveel hij wil?
De paarden die ik ken, die na een paar dagen stilstaan, van die exploderende bommetjes zijn, zijn allemaal paarden die ook letterlijk "stil staan". Dus de hele dag op stal (met wel de nodige kilo's krachtvoer). Daar stap je inderdaad niet zo maar even weer op. Dat is meestal eerst losgooien, longeren en dan nog hopen dat het goed gaat.
Is het niet gewoon zo dat, wanneer deze paarden de hele dag kunnen bewegen, ze ook niet moeilijk doen wanneer ze een aantal dagen niet bereden zijn? En dan heb ik het ook over de "Jazzen" en andere bloederige typjes
Mijn Fries kan niet de hele dag gaan en staan waar ze wil, maar na een tijdje niet gereden te hebben kan ik er ook zo weer op stappen en wegrijden Denk dat het wel het koelbloedige is.
xMistyy
Geplaatst: 18-12-14 13:20
Mijn verzorgpony kan je een maand op de wei zetten en er dan alsnog opstappen. Laat je haar ook maar één dag op stal staan, gaat ze echt vervelend doen. Geen idee wat voor ras het is.
Olympia96
Geplaatst: 18-12-14 13:21
Ik stap rustig na 3 weken vakantie of een blessure die maaaaaanden heeft geduurd op mijn explosieve volbloedmerrie. En dan gaan we ook nog direct het bos in . Mijn merrie is alles behalve koelbloedig.
Ik probeer er gewoon niet zo bij stil te staan en ik zie wel hoe het komt. Ontspannen ritjes zijn het niet, maar gekker dan normaal is ze ook niet. Overigens kunnen mijn paarden uren op een dag bewegen en ik weet wel dat als ze een keer noodgedwongen een hele dag op stal moet staan, dat ik er mijn handen vol aan heb. Die uren die ze buiten doorbrengt zorgen ervoor dat het voor mij net te handelen is haha.
_Elke
Geplaatst: 18-12-14 13:22
Ik merk al verschil als ze die dag niet minimaal 3 uur buiten heeft kunnen staan. Ze is dan druk, loperig en moeilijk te laten concentreren.
Maar dit heb ik eigenlijk nooit tenzij het super super slecht weer is en ze kan dus niet paar uur naar buiten.
Voordeel is dat ze wel lekker voorwaarts is ze wordt ook nooit zo heet dat ik er niet meer op durf te stappen.
pinto_1
Geplaatst: 18-12-14 13:25
Mijn paarden lopen ook in een paddock of op de wei, en ik kan ook na maanden stilstaan zo op mijn KWPN merrie stappen, die toch niet bepaald 'koel' is. Toen ze nog op de manege stond, dus hele dagen op stal kon ze nog geen week stil staan zonder dat ik eerst moest longeren.
We kunnen dus wel zeggen dat ' stal paarden ' heter worden. Logisch! Paarden die buiten komen kunnen lekker de benen strekken. Maakt volgens mij niet uit wat voor ras het paard is.
Maeve
Geplaatst: 18-12-14 13:27
Ik reed een KWPN merrie die, als ik niet reed, 24u per dag op de wei stond, maar als ik er 3 dagen niet op stapte was er alsnog geen land mee te bezeilen
Wij hebben een fries als die 1 week stil staat en je wil opstappen is ze vergeten dat ze zadelmak is. Ze staat 24/7 buiten.
Celine_Famke
Geplaatst: 18-12-14 13:31
Ik heb ook een Fries. Zij staat in de zomer 24 op het weiland en kan ik haar gerust 3 weken niet rijden en dan weer een (rustig!) rondje naar buiten zonder steeds er bijna af te vliegen. Alleen is alles dan weer even íets spannender, maar voor de rest gaat het altijd helemaal goed.
In de winter staat mijn Fries helaas op een kleine paddock en 's nachts op stal. Op die paddock staat ze eigenlijk de hele dag zo'n beetje stil (misschien af en toe een rondje stappen?).
Ik kán er dan wel na 3 dagen niet rijden weer opstappen, maar merk wel dat de concentratie dan ver te zoeken is en ze een beetje onder me uit rent en sneller bokt bij aangalopperen oid dan normaal. Naar buiten gaan kan gewoon maar zoals ik al eerder zei, alles is iets enger dan normaal. Alleen aan de hand of met longeren merk ik het héél erg. Steeds schrikken als ik er naast loop, naar dingen kijken, dribbelen. Met longeren lekker bokken en af en toe een sprintje trekken.. Maar als ik erop stap luistert ze prima! Ze is alleen wat frisjes, maar nog geen echte bom (tenzij een ander paard los gaat, dan gaat ze mee).
moonie
Geplaatst: 18-12-14 13:32
hier na 5 jaar weer zo op de tinker gestapt wel geen fries maar het zelfde iedee
ik denk niet dat het fries gebonden is hoor, tuurlijk heb je hetere paarden, maar het zal meer afhangen van de beweging en voeding die ze krijgen als je niet rijd
Myca
Geplaatst: 18-12-14 13:33
Als mijn KWPN paard overdag zijn ei kwijt kan, kan ik er zo opstappen, ook als ik een paar dagen niet gereden heb. Dan is hij wel fris, maar na een paar rondjes uitgalloperen valt er goed met hem te werken. Als hij de hele dag in de box zou staan, dan wordt het een ander verhaal.
Kwpn'er, maar kan zo opstappen ook al rijd ik een flinke poos niet. Hij is ook een goedsul, zal misschien wel wat drukker zijn, maar geen gekke dingen
Naranga
Geplaatst: 18-12-14 13:42
Mijn twee kwpners kan ik normaal zo opstappen als ze een paar dagen stil hebben gestaan. Ze komen wel iedere dag met de groep een paar uur in de paddock. Moet wel zeggen dat sinds mijn merrie (UB40 x engels volbloed dus lekker bloederig) geschoren is ik met haar wel meer uit moet kijken, daar stap ik niet zomaar meer op als het erg fris weer is en ze de dag daarvoor niet gewerkt heeft. Vorige winter was ze nog niet geschoren en kon ik er altijd gewoon op stappen.
Daks
Geplaatst: 18-12-14 13:43
friesam schreef:
Wij hebben een fries als die 1 week stil staat en je wil opstappen is ze vergeten dat ze zadelmak is. Ze staat 24/7 buiten.
die heb ik ook staan
Eileen_
Geplaatst: 18-12-14 13:58
Hier helemaal geen problemen mee. M'n gelderse (kwpn dus) bijrijdpaard rijd ik 1 of 2x per week, ik ben de enige die haar rijdt. Krijgt brok en kuilvoer bijgevoerd (heb ik helaas niks over te zeggen), staat overdag hele dag in de wei en 's nachts op stal. Helemaal geen probleem om er op te stappen als ze een week niet gereden heeft. Stap er op en kan weg rijden. Ze kan wel ontzettend heet worden en is uitzichzelf ook lekker voorwaarts. Een koudbloed is het zeker niet. Bij m'n andere bijrijrdpaard is het helemaal geen probleem. Die wordt juist slomer als ik haar minder rijd naar mijn idee
Ik ben na 3 maanden niet rijden (na een keizersnede) op mijn 6 jarige Houston gestapt en ben een buitenritje gaan maken
Thioro
Geplaatst: 18-12-14 14:03
Is idd niet rasafhankelijk maar meer te wijten aan management, al heb je er altijd individuen tussen zitten. Mijn merrie (engelse volbloed) kan ik zo weer opstappen na 2 weken niks doen. Maar ze staat idd godganse dagen buiten, 's zomers 24/7. De andere volbloed kan je ook zo laten staan, ze zal nooit bokken of onder je weglopen maar die kent per definitie maar 1 gang: galop. Snelle galop, trage galop, galop ter plaatse als je wil maar het moet en zal galop zijn. Maar ze blijft verder wel bij je. En het maakt geen verschil of ze meer of minder gereden wordt.
De friezen die ik vroeger reed werden ook gelijkaardig gehouden. En daar had je brave sullen tussen zitten en overreactieve heethoofden, ook al stonden ze allemaal even lang buiten. Enige oplossing voor de heethoofden was flink terugschroeven in krachtvoer. De warmbloed die er stond (ferro) moest je wel wat mee uitkijken als hij energie over had.
Mijn Quarter kan ook makkelijk lang stil staan, wegens blessure en operatie heeft ie 4 maanden op stal en paddock gestaan en moest er wel weer op stappen voor zijn beweging, en hij was superrustig. Kan er wel aan liggen dat meneer superlui is hoor Normaliter staat hij wel iedere dag een uur of 8 buiten, wat ook een hoop scheelt, als ik hem normaal gezien een maand stil laat staan heeft dit ook geen effect op hem. Ligt denk echt aan hoe het paard is, heb een tijd een kruising Fjord x Tinker gereden, en die was echt heel pittig en snel..
Princesj
Geplaatst: 18-12-14 14:07
Dat moet ik dus echt niet proberen met mijn Fries. Na een week 24/7 weidegang had ik zowaar een GP paard onder mij, passage en piaffe, geen enkel probleem! Naar buiten gaan was al helemaal geen optie meer geweest.
Ik werk 6 dagen per week met haar, dan is ze het fijnst.
Bralindy
Geplaatst: 18-12-14 14:08
Ik kan zo weer opstappen na ruim een week of 2. Geen probleem. Alleen als je naar het bos/duin/strand gaat wilt mevrouw nog wel even een tandje harder omdat zij dat gewoon leuk vindt en het denk ik heeft gemist! Het duin is echt een ontspannend uitlaadklepje voor haar en mij Voor de rest maakt het niet uit, maar ze staat iedere dag buiten en alleen 's nachts binnen, dat scheelt ook een hoop.
Zou je haar hele dagen op stal zetten dan wordt het een hoopje niks.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 18-12-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt
GixWillsNino
Geplaatst: 18-12-14 14:08
Uiterste wat ik ooit heb meegemaakt is recent met mijn hackney na 2 weken stalrust (kreupel), waar ik zó op kon opstappen. Terwijl het over het algemeen best een enthousiast paard kan zijn.
Mijn oude kwpner was wel een stuk minder relaxt na een dag stilstaan.
Per paard verschillend.
Kirania
Geplaatst: 18-12-14 14:10
De verzorghaflinger hier staat nochtans 24/7 buiten op haar grote weiland, is een half boerenpaard (traditionele bouw) en tijdens de examens kneep ik hem soms toch even, en dan had ze nog maar vier dagen stilgestaan! Nu bedoel ik niet superhevig, maar toch opeens 3km/u vlotter op stap, ja. En verchieten van veel, alsof ze nog nooit een klein kindje gezien had!
Ik vraag me af hoe dat is als ik ze op de weide een maand laat staan... ja, dan doe ik toch een paar dagen werk aan de lange lijnen, dankjewel
Mijn Arabische Volbloed kan ik een week of 2 stil zetten en er daarna zó weer op, die is even braaf/stout/lief/ondeugend als altijd, maakt niet uit of hij een tijdje niet gereden is